• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej końca chaosu z reklamami w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski, Katarzyna Moritz
10 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Reklama zawładnęła przestrzenią polskich miasta. Za dwa lata taki widok powinien przejść do historii. Reklama zawładnęła przestrzenią polskich miasta. Za dwa lata taki widok powinien przejść do historii.

270 tys. zł miesięcznie wyniesie kara za umieszczenie dużego baneru, jaki widujemy na Zieleniaku, a ponad 7 tys. zł za nielegalne ustawienie bilbordu o powierzchni 18 m kw. Po ponad dwóch latach prac Gdańsk ma gotową uchwałę krajobrazową, która 22 lutego trafi na sesję Rady Miasta Gdańska. Władze Gdańska obawiają się, że wojewoda ją odrzuci z powodu nacisków branży reklamowej.



Czy czekasz na wprowadzenie uchwały krajobrazowej?

W stosunku do wersji uchwały z ubiegłego roku nie wprowadzono znaczących zmian. Opiera się ona na wersji z lutego z licznymi zmianami redakcyjnymi wprowadzonymi we wrześniu.

- Ta uchwała jest procedowania niemal jak plan zagospodarowania przestrzennego, ma podobne elementy obwarowane okresami ustawowymi, w tym wyłożenie projektu celem zbierania uwag i ich rozpatrzenie - wyjaśnia przyczyny ponad dwuletniego procesu tworzenia uchwały Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Pierwsza koncepcja uchwały powstała w 2017 roku, musieliśmy jednak aż pięciokrotnie konsultować ją z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Branża reklamowa zapowiada zaskarżenie uchwały u wojewody



Ponadto gdańska uchwała podlegała zmianom w wyniku ubiegłorocznych orzeczeń Wojewódzkich Sądów Administracyjnych w Łodzi czy w Opolu, a także w wyniku zgłoszonych uwag. Było ich aż 446, z czego uwzględniono, częściowo lub całkowicie, blisko 200 z nich.

ZOBACZ NAJWAŻNIEJSZE ZAŁOŻENIA UCHWAŁY KRAJOBRAZOWEJ (PDF)

Takie zmiany nastąpią po wejściu uchwały w życie na Hucisku. Takie zmiany nastąpią po wejściu uchwały w życie na Hucisku.
- Jest to bardzo szczegółowy dokument. Dostosowaliśmy granice stref bardzo precyzyjnie do granicy działek, żeby nam nikt nie zarzucił błędów. Tylko ten rozdział ma 30 stron i nie jest to porywająca lektura - podkreśla Michał Szymański, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
W związku z tym planowane jest przygotowanie przewodnika po nowych przepisach dla potencjalnych reklamodawców, pod warunkiem że uchwała zostanie przyjęta przez gdańskich radnych, a także, że nie odrzuci jej wojewoda. Tego ostatniego boją się gdańskie władze, gdyż tak stało się w Łodzi i Opolu, których uchwały obecnie są rozpatrywane przez Naczelny Sąd Administracyjny.

Możliwość ustawiania reklam przy skrzyżowaniu. Możliwość ustawiania reklam przy skrzyżowaniu.
Choć gdańscy włodarze liczą, że wojewoda pomorski stanie po stronie ładu w przestrzeni miasta, to zaskarżenie uchwały zapowiada branża reklamowa.

- Zgodnie z nowymi zasadami 90 proc. nośników reklamowych w Gdańsku nie spełnia wymogów tej uchwały. Nośniki w przyszłości będzie można lokalizować w pasie drogowym, i będzie zarabiać na tym głównie miasto. Nastąpi monopolizacja rynku, a nasza branża w efekcie zbankrutuje. Mamy też zastrzeżenia do tego, że reklamy teraz ustawione legalnie, zgodnie z prawem budowlanym będą musiały w ciągu 24 miesięcy zniknąć, a ogrodzenia bloków, czy podwórek nie - podkreśla Artur Pawłowski z firmy Stroer, który wraz z innymi przedstawicielami branży reklamowej sprzeciwia się nowym przepisom.

Duże kary sposobem na nielegalne reklamy - co się właściwie zmieni?



Zgodnie z dokumentem obszar Gdańska został podzielony na osiem obszarów, w których precyzyjnie określono jaki rodzaj nośników reklamowych może tam być ustawiony. Największe restrykcje pod względem wielkości, rodzaju i liczby nośników reklamowych obowiązują w obszarach historycznych i cennych założeń urbanistycznych (w tym Główne Miasto, Twierdza Wisłoujście, Westerplatte, tereny postoczniowe, zespół klasztorny Cysterów w Oliwie) oraz na terenach zieleni i rekreacji (w tym parków, lasów, ogrodów działkowych, cmentarzy).

Najmniejsze ograniczenia w sytuowaniu reklam przewidziano na obszarach przemysłowo-produkcyjnych (przede wszystkim Port Północny, Kokoszki Budowlane, okolice rafinerii i portu lotniczego) oraz w obrębie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych wzdłuż obwodnicy.

- Fasady elewacji z oknami muszą być chronione - tam reklam nie będzie - podkreśla Szymański. - Będzie też zakaz grodzenia osiedli, nastąpi też ograniczenie w wysokości ogrodzeń.
Uchwała krajobrazowa zakazuje takiego zgrupowania bilbordów, a także traktowania ogrodzeń jako miejsca pod banery. Uchwała krajobrazowa zakazuje takiego zgrupowania bilbordów, a także traktowania ogrodzeń jako miejsca pod banery.
Nie będzie też można ustawiać ogrodzenia prefabrykowanych paneli betonowych (z wyłączeniem cmentarzy), "pełnych" ogrodzeń lub z niskim stopniem przezierności (z wyjątkiem terenów przemysłowych) oraz wyższych niż 2,2 m, oraz wysokich maksymalnie na 1,5 m przegródek między posesjami w zabudowie wielorodzinnej.

Idealnie wpisujący się w zapisy uchwały płot powinien być wykonany z zastosowaniem barw materiałów naturalnych (cegłą, kamień, klinkier, drewno), zaś dla elementów metalowych z zastosowaniem kolorów czarnego i grafitowego.

- Istniejące już ogrodzenia pozostaną i nie będzie nakazu ich rozebrania - przyznaje Szymański.
Czytaj też: Gdańsk promuje budowę ogrodzeń

Jeżeli nie będzie problemów prawnych, uchwała weszłaby w tym roku, a to wiązałoby się ze sporymi zmianami podczas czekających nas jesienią kampanii wyborczych w wyborach samorządowych. Na pewno nie będzie umieszczania reklam wyborczych na tzw. dykcie oraz na słupach.

Każdy właściciel będzie mógł wywiesić tylko jeden szyld z nazwą działalności - w tym przypadku Apteki. Każdy właściciel będzie mógł wywiesić tylko jeden szyld z nazwą działalności - w tym przypadku Apteki.
Zgodnie z zapisami projektu uchwały, właściciele będą musieli dostosować do nowych regulacji swoje nieruchomości w ciągu 24 miesięcy.

- Uchwała przewiduje karę w wysokości 40 krotności od stawki podstawowej za m kw ekspozycji reklamy, nadzorowaniem tego zajmować się będzie w dalszym ciągu GZDiZ. Przypominam, że tam gdzie dotychczas mieliśmy instrumenty egzekucyjne, czyli w pasach drogowych, prowadzona była egzekucja należności najlepiej w Polsce - chwali się Piotr Grzelak.
Dla przykładu za nielegalne ustawienie bilbordu, po wejściu w życie uchwały, o powierzchni 18 m kw kara wyniesie 7,5 tys. zł, a za umieszczenie baneru wielkości 1078 m kw (np. na Zieleniaku) tj. 270 tys. zł miesięcznie, reklama na budynku hostelu przy Hucisku - 255,6 m kw to będzie kwota ponad 66 tys. zł kary miesięcznie.

Radni chcą uporządkowania reklam w Gdańsku



Głosowanie nad projektem uchwały odbędzie się 22 lutego br. podczas sesji Rady Miasta Gdańska. Radni PO, którzy mają większość, zapowiadają że zagłosują za jej przyjęciem.

  • Wyniki ankiety przeprowadzonej przez FRAG
  • Wyniki ankiety przeprowadzonej przez FRAG
  • Wyniki ankiety przeprowadzonej przez FRAG. Kliknij <a href="https://static1.s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/2012/3000x0/2012064-Wyniki-ankiety-przeprowadzonej-przez-FRAG-Kliknij-w-zdjecie-by-otworzyc-w-nowym-oknie.jpg" target="_blank">tutaj</a>, aby otworzyć w nowym oknie.
Członkowie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zaprosili do wypełnienia krótkiej ankiety wszystkich miejskich radnych. Odpowiedzi uzyskali od 16 radnych z PO (na 22 radnych tego ugrupowania) oraz 2 radnych PiS (spośród 12 radnych tej partii).

Wszyscy spytani radni jednogłośnie opowiedzieli się za uporządkowaniem nośników reklamowych, szyldów, zakazu wieszania reklam na elewacjach z oknami lub ozdobami architektonicznymi oraz zakazu montażu nośników wielkoformatowych w Śródmieściu i we Wrzeszczu.

Zaklejanie witryn popiera troje radnych. Głosowanie będzie jednak dotyczyło całej uchwały, a nie jej poszczególnych zapisów. Zaklejanie witryn popiera troje radnych. Głosowanie będzie jednak dotyczyło całej uchwały, a nie jej poszczególnych zapisów.
Największe kontrowersje wzbudził zakaz reklam LED-owych oraz ograniczenie zaklejania witryn sklepowych. Przeciwko tym rozwiązaniom opowiedziało się odpowiedniego czworo i troje radnych.

- Nasze uznanie budzi fakt, że zdecydowana większość radnych chciałaby, żeby okres przejściowy na dostosowanie istniejących reklam do nowych przepisów był jak najkrótszy [jeden - dwa lata - dop.red.]. Smuci natomiast niski odzew na naszą prośbę - aż 16 radnych nie udzieliło odpowiedzi na zadane pytania ani w żaden sposób nie ustosunkowało się do naszej prośby - podsumowuje Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Opinie (107) 5 zablokowanych

  • (7)

    Bardzo dobrze. Trzeba zrobić porządek z reklamami

    • 266 13

    • Trzeba ucywilizować ten chaos! (1)

      Bałagan reklamowy stwarza zagrożenie w ruchu drogowym,powoduje dekoncentrację u kierowców. W tym natłoku cieżko dostrzec znaki drogowe. Poza tym szpeci miasto.

      • 33 1

      • do tego wygląda jak kraj trzeciegi świata

        • 6 0

    • Szkoda tylko że wraz z ustawą o reklamach miasto chce wcisnąć kilka kolejnych obostrzeń dla mieszkańców. Na przykład nie będzie można ogrodzić już budynku wielorodzinnego. O ile rozumiem to w przypadku bloku czy dużych inwestycji to w przypadku wolnostojącego bliźniaka jest to nieporozumienie. To samo zakaz grodzenia siatką. Dlaczego nie rozróżniono małych domków i bloków?

      • 9 4

    • Grzelak już raz zrobił porządek, z parkingami. Smród do dzisiaj sie ciągnie. (1)

      Więc lepiej podchodzić sceptycznie do tego co opowiadają urzędnicy. Zwłaszcza w roku wyborczym, bo wszyscy oni grają propagandę w drużynie Budynia

      • 7 5

      • polaki cebulaki

        afryka dzika
        kałabanga

        • 4 1

    • Nic się nie zmieni (lub bedą to zmiany niezauważalne) . Polska to specyficzny kraj, gdzie przepisy są niedporacowane, a egzekwowanie ewentualnych kar jest na śmiesznie niskim poziomie.

      • 1 2

    • A kiedy się wezmą w końcu za parkujących gdzie popadnie? Jest jeszcze tyle do zrobienia

      • 3 2

  • (4)

    walić śmieciarzy reklamowych

    Miasto jest nasze!

    • 213 10

    • Koniec chaosu po 25 latach ha ha ha !

      • 2 1

    • Ciekawe czy filharmonia zdejmie ten wiesniacki czerwony LED.

      • 10 2

    • Tak tak, wasze!

      Tylko jeszcze strzelę bilbordzikiem tu i tam, a jak będą wybory, to sobie na mnie polukacie na każdm słupie!

      • 1 1

    • Ich kasę też walić?

      Dzięki reklamom czynsz za moją kamienicę wynosił niecałe 300 PLN a wspólnota przysyła ładne pismo z którego wynika, że mają z tego ładne parę tys. miesięcznie.
      Właściciele, którzy nie mogą zarabiać na reklamach powinni dostać jakąś rekompensatę np. w podatkach od nieruchomości.

      • 0 2

  • (2)

    Nareszcie!

    • 172 9

    • (1)

      Mylicie się . Miasto jest Nasze

      • 7 2

      • słaba prowokacja ruski trolu

        • 1 0

  • Jak u nas we wspólnocie był remont, to za To, że rusztowanie było zakryte reklamą (6)

    koszt remontu był niższy o 30 procent. Mało? Dla zwykłych ludzi to duża oszczędność a na reklamę i tak nikt nie zwraca uwagi. Ta ustawa to bubel, przypomnijcie sobie w jaki sposób została przyjęta, zrobił to Komorowski przed drugą turą głosowania jak szukał punktów.

    • 27 179

    • przeciez bedzie to można zrobic - na rok (pod warunkiem prawdziwego remontu) (5)

      • 34 6

      • Niekoniecznie. POtrzebne będą zgody (koperty) (4)

        • 4 34

        • Koperty? (3)

          Nie kompromituj się, to nie są lata 90

          • 30 6

          • Dokładnie, teraz trzeba przelać elektronicznie ma konto w Szwajcarii (2)

            • 7 13

            • Widzę, trolle mierzą wszystkich swoją pisowską miarą (1)

              • 6 3

              • Pisowcy umawiali się z Bolem i Zdzichem na cmentarzu?

                • 3 0

  • (6)

    Jeśli uchwała zostanie odrzucona przez wojewodę z powodu nacisków branży reklamowej, obiecuję, że nas..am na wycieraczkę wojewodzie, a reklamy będę niszczył.

    • 153 12

    • niech Budyń nie zasłania się wojewodą!

      To co on robi z Gdańskiem we współpracy z deweloperami to jest dopiero skandal i chucpa!

      • 18 12

    • (1)

      Nawet jak nie odrzuci tej uchwały, to i tak to zrób. Bardzo ładnie proszę. :)

      • 12 2

      • Zróbmy flash-mob!

        Albo sr*sz-mop...

        • 8 2

    • (1)

      Chętnie bym Ci pomógł.Przestrzeń ogólna jest wspólną własnścią a nie prywatną lub zarezerwowaną. Dotyczy to nie tylko przestrzeni w znaczeniu fizycznym ale również treści w niej zawartej np.propagowanie ekshibicjonizmu.

      • 2 2

      • Ach, te reklamy bielizny... Nie możesz od nich oczu oderwać, co?

        • 1 2

    • Zgłoszono do prokuratury.

      • 0 0

  • Reklamy

    Sa spoko jeśli umieszcza je się ze smakiem. Super wyglądają neony i takie bajeranckie...a u nas budy, naczepy, lawety-smieciowisko jakich mało. Albo oblepione tym syfem płoty i wszelakie parkany

    • 113 8

  • (5)

    Kamienica visavis PZU jest chyba prywatna. Co wtedy?

    • 7 47

    • (1)

      Ale przestrzeń jest publiczna.

      • 37 3

      • Czyli niczyja. A mieszkanie jest moje!

        • 1 2

    • to nie ma znaczenia - większość budynków jest prywatnych. Widok na nie jest dobrem publicznym.

      • 28 6

    • To może niech

      Ch.. wywieszą. Co wtedy, mędrku?

      • 5 1

    • Tzw. związek zawodowy "S" straci kasę. I bardzo dobrze!

      • 2 1

  • najwieksza reklama gdanska jest Sebek obwieszony Pandora (1)

    • 23 3

    • Znów się z kogoś nabijają

      Z Sebka z Yato xd

      • 0 1

  • Branża outdoorowa (1)

    Branża outdoorowa straci, ale zyskają inne branże. Reklamodawcy mają swój budżet do wydania i go przeniosą na inne płaszczyzny, np. do internetu tak więc jedni stracą, ale inni zyskają. Na pewno my jako mieszkańcy miast na tym zyskamy.

    • 108 7

    • W internecie uBlock i moga mi naskoczyc

      • 6 2

  • co tam reklamy ... (2)

    Układ urbanistyczny Gdańska to coraz większy chaos. Wysoka zabudowa miesza się z niską, nowoczesne budynki ingerują w starą zabudowę. Biurowce na kilka tys. ludzi stawiane są tam , gdzie nie ma szans w normalny sposób obsłużyć ruchu tak wielkiej liczby pojazdów (bo komunikacja miejska nie jest wydolna) itd

    • 106 9

    • Bo Gdańskiem rządzą ludzie ograniczeni intelektualnie.

      • 23 5

    • Ważne że Paweł nadal nie wie ile ma mieszkań bo pojawiają się nowe

      • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane