• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej latamy z Rębiechowa. 3,7 mln pasażerów w 2015 r.

Michał Stąporek
21 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przez port lotniczy w Rębiechowie przewinęło się w 2015 roku 3,7 mln pasażerów. Przez port lotniczy w Rębiechowie przewinęło się w 2015 roku 3,7 mln pasażerów.

Do Londynu, Warszawy i Oslo najchętniej latali pasażerowie z Gdańska w ubiegłym roku. Robili to tak często, że w sumie w ciągu roku przez lotnisko przewinęło się ich 3,7 mln.



3,4 może 3,5 mln - na tyle liczbę pasażerów na lotnisku w 2015 r. szacowano przed dwunastoma miesiącami. Punktem wyjścia był wynik z 2014 (nieco ponad 3 mln pasażerów) i obserwowana tendencja pokazująca stały wzrost przekraczający nieco 10 proc.

Okazało się, że te prognozy były zbyt zachowawcze.

- Po kilku miesiącach ciągłego wzrostu musieliśmy zweryfikować nasze prognozy. W ciągu całego 2015 roku gdańskie lotnisko obsłużyło 3 mln 706 tys. 108 pasażerów, co oznacza wzrost na poziomie 12,7 proc. - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Rekordowe miesiące letnie

W dotychczasowej historii gdańskiego lotniska nie udawało się nigdy przekroczyć granicy 400 tysięcy pasażerów w skali miesiąca. W 2015 roku poziom ten został przekroczony aż dwukrotnie: w lipcu i sierpniu. Lipiec wyznaczył nowy miesięczny rekord, który wynosi odtąd 428 tys. pasażerów.

Dokąd najchętniej lataliśmy? Wśród najbardziej popularnych kierunków są Londyn, Warszawa (Okęcie i Modlin), Oslo, Monachium, Sztokholm, Frankfurt, Kopenhaga, Dortmund, Bergen, Molmoe.

Widać więc, że to nie kierunki turystyczne cieszą się największą popularnością, lecz duże ośrodki polskiej emigracji (Londyn, Oslo), miasta do których podróżują biznesmeni (Warszawa) oraz porty przesiadkowe (Monachium, Frankfurt, Kopenhaga), skąd można polecieć dalej w świat.

Każdy pasażer to zysk dla lotniska

Dlaczego wzrost liczby pasażerów jest tak ważny? Bo gros opłat, które stanowią przychody lotnisk, jest związanych właśnie z liczbą pasażerów.

Teoretycznie port lotniczy w Rębiechowie pobiera od linii lotniczych 48 zł za każdego pasażera, który odlatuje z Gdańska. Nie pobiera tej opłaty od dzieci do 2 roku życia i od pasażerów tranzytowych, czyli takich, którzy przylecieli do Gdańska z innego lotniska i od razu odlatują dalej. Od latających po Polsce pobiera 25 zł.

Linie dostają jednak rabaty, które sięgają nawet 50 proc.

Warto jednak pamiętać, że lotnisko zarabia jedynie na pasażerach wylatujących z Gdańska, a więc mniej więcej na połowie z przewijających się przez terminal.

Lotnisko zarabia także na usługach świadczonych właścicielom samolotów. Są opłaty za lądowanie, parkowanie, a nawet pilnowanie samolotu. Kosztuje także posprzątanie po samolocie na płycie postojowej.

Jeśli linia lotnicza chce, by jej pasażerowie weszli do samolotu przez rękaw, a nie po płycie lotniska, to też musi za to dodatkowo zapłacić.

Co pasażer ma z zysków lotniska?

Czy z punktu widzenia pasażera wzrost przychodów lotniska ma znaczenie?

"Skoro tyle zarabiacie, to zmniejszcie czynsz barom na lotnisku, żeby nie sprzedawały wody po 10 zł" - mógłby powiedzieć użytkownik gdańskiego lotniska.

Na to liczyć nie można, bo każda firma, w tym także lotnisko, stale myśli o podniesieniu zysku. Dobrze jednak, gdy zysk inwestuje w podniesienie jakości swoich usług. A tak właśnie dzieje się w Rębiechowie.

Większy terminal i bezpieczniejsze lądowanie

W 2015 roku wyremontowano drogę startową. W trakcie wartej ok. 70 mln zł przebudowy, lotnisko było zamknięte dla samolotów zaledwie przez jeden weekend. Dzięki inwestycji, od początku zimy piloci korzystają z dobrodziejstw ułatwiającego lądowanie w trudnych warunkach systemu ILS drugiej kategorii. W dużym skrócie, pozwala on ograniczyć wpływ pogody na funkcjonowanie lotniska.

ILS kategorii drugiej pozwala pilotowi na lądowanie przy gorszych warunkach pogodowych i widoczności na lotnisku.
ILS kategorii drugiej pozwala pilotowi na lądowanie przy gorszych warunkach pogodowych i widoczności na lotnisku.
Drugą z dużych inwestycji ubiegłego roku było oddanie nowej części terminalu pasażerskiego T2. Dzięki wartej około 104 milionów złotych inwestycji, od września przylatujący pasażerowie odprawiani są już w nowym budynku, a nie starym, pamiętającym lata 90.

Te inwestycje nie byłyby możliwe, gdyby nie zysk generowany przez lotnisko. W 2015 r. było go niemal 24 mln zł.

Podsumowanie roku 2015 na lotnisku w Rębiechowie (PDF)

Miejsca

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • Skandal ! (9)

    Nie od dzisj wiadomo że lotnisko w gdańsku to lotnisko robotnicze i latamy glownei jako tania siła robocza !!
    Wiec o niczym dobrym to swiadczy że z pomorskiego latamy głównie za granice do pracy by zwiazac koniec z koncem. Bo za PO i PSL nie było mozliwe by w kraju czegos sie dorobic.

    • 34 31

    • Się za PiS dorobisz (3)

      Garba

      • 17 11

      • Garba to mam juz za PO i PSL !!!

        • 10 13

      • (1)

        ..odnosze wrazenie, ze jesli za pisu bedzie gorzej niz za po to dlatego, ze nam niemcy zaczna mocno utrudniac - juz utrudniaja jesli sie przyjrzec gieldzie I walucie..potem matolki powiedza: "bo pis nie potrafi".. - po potrafilo..zrobic z nas Tania sile robocza i tanie grunty dla niemcow.

        • 4 8

        • Głupim zawsze wiatr w oczy

          Jak trzeba, to i z Niemiec

          • 2 1

    • W USA też latają głównie do pracy .

      • 8 2

    • Jarosław to na pewno zmieni kretynie !

      • 4 2

    • Najwięcej Polaków wyjechało w latach 2005- 2007 za rządów oszołomów czyli pisowskiej Żydokomuny ! Dane z GUS !!!!

      • 10 6

    • Ale gdzie ten skandal? Że ludzie latają zamiast tłuc się autobusami?

      A co do polityki... Ostatnio jakby złotówka rośnie w siłę i ludzie żyją dostatniej, prawda? :D

      Niech jeszcze zakażą handlu w niedzielę, to zmniejszy się i weekendowy ruch lotniczy, wówczas malkontenci tacy jak ty odetchną pełną piersią...

      • 2 1

    • w jakim sensie tania?

      W większości państw w których pracują polacy obowiązuje prawo zabraniające różnicowania zarobków. W skrócie: obcokrajowiec musi zarabiać tyle co miejscowy. Tak więc żadna z nas tania siła. Po prostu zatrudniają nas bardzo chętnie , bo z Polski przywozimy ciężką pracę i strach przed zwolnieniem, dzięki czemu jesteśmy dla nich bardzo elastyczni względem czasu pracy.

      • 1 0

  • .... (4)

    ..lecialem do londka na poczatku grudnia.. - samolot faktycznie pelny..i 90procent pasazerow wygladalo na pracujacych w anglii..

    • 28 4

    • (1)

      No to co ? Nie chcesz zeby odwiedzali rodziny ?wydawali tu kasę zarobiona w uk ?Chciałbys zeby busikami sie tłukli 3 dni ? Głupku poleca na kanary..

      • 8 6

      • Właśnie

        Krytykujący "robotnicze" motywy podróżujących po prostu nie zdają sobie sprawy, że znakomita ich większość już mieszka na stałe za granicą i wpada po prostu do Trójmiasta, a nie lata stąd do pracy

        • 3 0

    • (1)

      A jak wygląda pracujący w Anglii?

      • 9 2

      • Z twarzy burak. Lepsze ciuchy.

        • 1 1

  • "Polska w ruinie" to i latać często trzeba... (3)

    mam dobrą wiadomość dla Airport Rębiechowo, jak pis dalej będzie tak "owocnie rządził" czytaj dobra zamiana na ich oszołomów, to ruch na lotnisku wzrośnie jeszcze bardziej, mam na myśli wyloty z, a nie przyloty do...

    • 26 19

    • ..a te rekordy ruchu sily roboczej na lotnisku teraz to tez juz pisu zasluga..?

      • 8 2

    • (1)

      PiS rządzi trzy miesiące, a ty kilkuletni ruch robotniczy im przypinasz. F*ck logic!

      • 8 5

      • Porozmawiaj z kimś dorosłym

        O saldzie migracji w roku 2006-7.

        • 2 2

  • to chyba 0,5mln za grodem centusia (1)

    jak macie aktualne dane to je podajcie

    • 4 2

    • nie mają

      • 0 0

  • Droga Redakcjo: "Coraz więcej latamy z Rębiechowa"? (2)

    Proszę o zmianę na np. "Coraz więcej lotów z Rębiechowa", albo "Coraz częściej latamy z Rębiechowa". Dbajmy o naszą polszczyznę.

    • 20 2

    • ja tam mam gdzieś naszą polszczyznę

      jo Kaszebe

      • 2 0

    • Każdy kilogram obywatela z wyższym wykształceniem szczególnym dobrem narodu.

      • 1 0

  • "od latających po Polsce pobiera 25 zł (3)

    Linie dostają jednak rabaty, które sięgają nawet 50 proc."

    No dobra, to kto dokłada takiemu np Ryanair' owi do biletów do Modlina, które często sprzedają po 9 zł jeżeli muszą zapłacić od pasażera 12,50 zł za "obsługę" ?

    • 10 4

    • Wow jak lecisz za 9 to dopłaca ! Promocja !!!Kumasz ??? A jak ktoś płaci więcej to zarabia !Kumasz ???

      • 9 2

    • Ryanair sam pokrywa straty z takich lotów

      Na obleganych kierunkach ceny w FR zaczynają się w (przeliczeniu) od kilkuset złotych, zatem przewoźnik ma skąd czerpać środki na dotowanie takich kierunków jak GDN-WMI...

      • 6 1

    • Inni pasażerowie.

      Pula biletów za 9 zł jest ograniczona. Reszta placi wyższą cenę wyrównując zysk .

      • 1 0

  • Polska jest tygrysem Unii Europejskiej.

    • 5 12

  • Ne wiem (5)

    czy cieszyć się czy płakać, bo wzrost liczby pasażerów oznacza że coraz więcej polaków zmuszonych jest do wyjazdów emigracyjnych za pieniądzem. Porypany kraj nie pozwala godnie żyć polakowi w swoim miejscu

    • 26 10

    • (3)

      Szkoda ze tacy jak ty nie wyjeżdżają ! Podnioslbys IQ w Polsce . Jak we Frankfurcie jest 70 mln pasażerów to wszyscy emigranci zarobkowi ????

      • 4 5

      • latam z gdańsk do bergen i na odwrót

        bo norwegia mi zwraca koszt podrózy do rodziny. ot cały sukces rebiechowa oparty na polityce norweskie i szwedzkiejj jak widać po popularnych kierunkach

        • 2 3

      • Nie oslabiaj mnie. Leciałem pod koniec sierpnia do (1)

        Warny na urlop z RębiechowoAirport, a samolot startował z Krakowa przez Warszawę i w końcu zabrał ludzi z Gdańska. Powrót we wrześniu był do Warszawy bo tu za duża dziura...

        • 1 4

        • no i ?

          o co chodzi ? żalisz sie czy chwalisz ze samolotem leciałes?

          • 4 1

    • heh trochę słabo pojujesz to co się dzieje obecnie

      Powiedzmy sobie szczerze, odległości w Europie są stosunkowo małe i docelowo trzeba liczyć z tym, że ludzie będą jeszcze bardziej migrować niż obecnie, nie dlatego, że gdzieś jest lepiej, a po prostu bo tam przeniosła się firma, albo tam dostał lepszą pracę.
      Europę tak naprawdę trzeba porównywać do USA i ocieniać ją pod tym kątem. Wielkość podobna, a tam migracja między stanami jest rzeczą naturalną i znacznie większą niż u nas między krajami. Oczywiście można jeszcze próbować i wmawiać że do tego nie dojdzie, ale ....

      • 3 1

  • A na prawie lotnisku pomysłu nieudolnej Gruszeckiej - Spychały taki ruch że tylko pozazdrościć .

    • 4 4

  • nie dla wszystkich (4)

    ale do Madrytu nie ma połączenia, Kraków, Warszawa, Poznań, Wrocław mają

    • 17 4

    • (2)

      wszyscy "lajkują" a nikt nie sprawdzi. Tylko Modlin ma bezpośrednie połączenie z Madrytem (Ryanairem) i Okęcie. Kraków nie ma, Wrocław również nie mówiąc już o Poznaniu. Porównajcie sobie siatkę połączeń Gdańska a Poznania i od razu przestaniecie narzekać na nasze lotnisko.

      • 7 0

      • Jak to Krakow nie ma? (1)

        Ma od dawna

        • 2 2

        • zwracam honor, Kraków faktycznie ma połączenie z Madrytem. Co nie zmienia faktu, że taki Wriocław, nie mówiąc już o Poznaniu chciałyby mieć taką siatkę jak nasze lotnisko. Jasne, że przydałoby się więcej lotów na południe ale tak obstawionej Skandynawii i Wlk Brytanie to nie ma chyba żadne lotnisko.

          • 2 0

    • Albo do Malagi

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane