- 1 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (342 opinie)
- 2 Upiorne syreny i największe pożary (7 opinii)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (454 opinie)
- 4 Auto wjechało w pieszych i w budynek (282 opinie)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (68 opinii)
- 6 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (6 opinii)
Czego jeszcze nie wiemy o Euro 2012 w Gdańsku?
Ostatnie dni przynoszą zaskakujące informacje na temat organizacji turnieju Euro 2012 w Gdańsku. Okazuje się, że UEFA ma wobec nas wymagania, o których wcześniej nie informowano opinii publicznej.
Dziennikarze właśnie ujawnili, że piłkarska federacja sugeruje Gdańskowi zapewnienie dojazdu na stadion w Letnicy koleją poprzez reaktywację nieczynnej linii z Gdańska Głównego. Pismo w tej sprawie przysłał Martin Kallen, dyrektor UEFA ds. Euro 2012.
- To raczej sugestia i zalecenie, a nie żądanie. W liście dokładnie napisano, że uruchomienie kolei "byłoby rozsądne", nie tylko ze względu na turniej Euro, ale i na późniejsze użytkowanie stadionu - informuje Michał Brandt z Biura ds. Euro 2012 w Gdańsku.
Co ciekawe piłkarska centrala sugeruje, by stadion obsługiwał przystanek Gdańsk Kolonia , oddalony od PGE Areny o ok. 600-700 m, a nie znacznie bliższy Gdańsk Zaspa Towarowa . To dlatego, że na takim odcinku łatwiej jest bezpiecznie rozprowadzić pasażerów.
Tymczasem dwa lata temu miejscy urzędnicy przekonywali, że federacji nie zależy na przywróceniu kolei ze śródmieścia Gdańska na stadion. W październiku 2008 roku Antoni Szczyt, wtedy odpowiedzialny za przygotowanie Gdańska do Euro 2012 pod względem transportu, zapewniał, że UEFA zgodziła się, by kibice dojeżdżali na stadion tramwajami i autobusami
Dziś tę samą modernizację kolej wycenia znacznie taniej, bo na 15 mln zł. Od półtora miesiąca toczą się w tej sprawie rozmowy między gdańskim ZDiZ-etem a Polskimi Liniami Kolejowymi na temat sfinansowania tej inwestycji.
Tydzień wcześniej media informowały o dodatkowym parkingu przy stadionie w Letnicy, jakiego domaga się od nas UEFA. Federacja uznała, że już istniejące 1800 miejsc parkingowych to za mało, i chce by miasto zbudowało jeszcze jeden parking, na dodatkowe 3500 aut i 210 autobusów. Miałby on powstać na 13-ha działce w kwartale ulic Żaglowej, Uczniowskiej i Marynarki Polskiej.
Problem w tym, że to działka prywatna i samo jej wywłaszczenie pochłonie ok. 100 mln zł, a przygotowanie terenu i budowa parkingów drugie tyle. Dlatego przed Euro 2012 prawdopodobnie powstanie tam jedynie prowizoryczny parking, pełna infrastruktura miałaby powstać dopiero później. Już teraz miasto musi jednak znaleźć pieniądze na wykup tego terenu.
Ile jeszcze takich zaskakujących informacji zostanie ujawnionych przed turniejem Euro 2012?
Opinie (212) ponad 20 zablokowanych
-
2010-10-18 13:04
tak to jest
gdy buduje sie stadion bez dróg dojazdowych, bez parkingów, bez komunikacji zbiorowej - tramwaj to namiastka komunikacji :) Teraz tu 100 milionów, tu 15, a kiedy to sie zwróci??
- 8 1
-
2010-10-18 13:07
kolej do stadionu - 70mln. (2)
ECS - 300 czy nawet więcej.
- 19 1
-
2010-10-18 13:53
dolicz ok 20 milionów z teatru szekspirowskiego
- 9 0
-
2010-10-18 15:56
Kolej spuściła cenę do 15 mln.
55 mln zostanie na ECS!
- 4 0
-
2010-10-18 13:08
skm... pkp?
ogolnie to tak linia bylby przydatna, misto mogloby sie takze tam rozwijac
jedynie te koszty
ostatnio jechalem skm do Wejherowa, i pewnie nie bede odkrywczy, ale ta skm, to racej funkcjonuje jak za komuny
pomijam skandalicznie dziury pomiedzy peronem a kolejka, ale dlaczego te gowniane pociagi jezdza w tak nieefektywny sosob?
przypomne, ze jak samoloty do Warszawy lataly za komuny ponad 10 razy dziennie, jak IC jechalo jaies 3.5 godziny, tak kolejki jezdzily co pare minut, dokladnie jak metro
a taki Sprinter, stoi na peronie w Gdyni ponad 5 minut (a wydawalo by sie ze to szybki pociag, do tego z Gdanska), a potem wlecze sie 25 minut do Wejherowa.... gdyby jechal, jak moze 10 minut, to metropoli nie bylaby mglistym bytem z bajek, to samo z Gdyni do Gdanska.... i do tego przy kosztach rownych ZERU- 15 0
-
2010-10-18 13:11
SKM po torze towarowym
Do Koloni doprowadzony jest tor którym na codzień jeżdżą pociągi towarowe (remontowany w 2010) więc nie powinno być problemu aby jeździły po nim pociągi osobowe podczas 4! meczy EURO2012
- 15 0
-
2010-10-18 13:12
A SLowackiego wciąż nie ma
brak oswietlenia i chodnikow na ulicach: starogarszka, kartuska, lódzka, świętokrztyska... itd
- 11 0
-
2010-10-18 13:14
Niesamowite!!!
Jacyś faceci z paramafijnej organizacji mówią nam co i jak mamy budować w naszym mieście za nasze pieniądze. Do tego wszyscy się cieszą, że możemy ich zadowolić, a jak nie są uszczęśliwieni to robimy sobie wewnątrznarodową nagonkę i wzajemne biczowanie.
- 17 1
-
2010-10-18 13:23
Co ta UEFA się od nas domaga :(
Urzędnicy mają zawsze racje i znają realia nie ma pieniędzy i basta zadłuzone jest miasto
- 3 0
-
2010-10-18 13:24
A CZY KTOS MÓGŁBY PRZEDSTAWIĆ BIZNESPLAN TEGO STADIONU?? (1)
chciałbym precyzyjnej informacji nt jego rentowności
- 14 0
-
2010-10-18 20:28
Początkowo miał kosztować
ok. 360 mln, potem podniesiono koszt na 480 mln, co już w 2007 roku zakwestionowała NIK (a to był rok kiedy jeszcze sztychu łopatą nie wykonano) skąd miasto weźmie zabezpieczenie tej kwoty, dokładnie tych dodatkowych 120 mln. Teraz jest to blisko 700 baniek za sam stadion, bo jak pogrzebiesz w trojmiasto.pl, to jakiś Misiek z EURO2012 pisał że ta kwota (700) na stadion jest, tylko na zagospodarowanie terenu wokoło ... NIE MA !!!.
Wejdź na stronkę hali w Sopocie i prześledź jak się tam zmieniały kwoty. Tu inaczej tez nie będzie.- 3 0
-
2010-10-18 13:26
łatwo wyrzucić działkowiczów (1)
znacznie trudniej gdy trzeba sypnąć prawdziwą kasa. I kto za to zapłaci?
- 8 0
-
2010-10-18 18:12
za wszystko zapłaca mieszkańcy
bo chyba nie spodziewacie sie ze Adamowicz zwróci częśc majątku
- 3 0
-
2010-10-18 13:38
Żenada
"To raczej sugestia i zalecenie, a nie żądanie. W liście dokładnie napisano, że uruchomienie kolei byłoby rozsądne..."
Ojej! nie napisano dosłownie, to lepiej nie reaktywować kolei. Co za nieodpowiedzialność i obskurantyzm.- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.