• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje plan naprawczy dla Mevo

Arnold Szymczewski
10 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się. 
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się.

Nextbike Polska przygotowuje plan naprawczy dla systemu Mevo. Jednocześnie zamawiający system, czyli Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot deklaruje, że nie chce wypowiadać umowy z operatorem. Kwota kar nałożonych na spółkę NB Tricity jednak ciągle rośnie i przekroczyła już 4,5 mln zł. 10 maja ma pojawić się kolejnych 100 rowerów.



Czy w ostatnim czasie łatwiej jest wypożyczyć rower Mevo?

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, która pełni w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot funkcję prezesa, wysłała w środę pismo do Nextbike Polska. Domaga się w nim jak najszybszego przedstawienie planu naprawczego oraz harmonogramu wdrożenia drugiego etapu systemu roweru metropolitalnego Mevo.

- Wiemy, że Nextbike taki plan przygotowuje i że w najbliższym czasie zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami zarządu OMGGS i Nextbike Polska. Cieszymy się, że nowy prezes Nextbike Polska jest zdeterminowany do tego, żeby w pierwszej kolejności zająć się właśnie Mevo. Wierzymy, że w maju i czerwcu będzie widać już dobre rezultaty - mówi Michał Glaser, dyrektor biura OMGGS.

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo



Od pewnego czasu pojawiają się pytania, czy spółka NB Tricity, której kapitał zakładowy wynosi 5 tys. zł, jest w stanie skutecznie realizować projekt wart ponad 36 mln zł.

- NB Tricity miało nam przedstawić możliwości finansowe i zrobiło to jednocześnie udowadniając powiązanie z Nextbike Polska, a także przedstawiając kontrakty i umowy oraz gwarancje bankowe w razie jakichkolwiek niepowodzeń. Mamy najwyższy stopień zabezpieczenia bankowego, które przewiduje polskie prawo. Zapewniam, że wszystko zostało dokładnie sprawdzone - przekonuje Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik ds. projektów metropolitalnych w OMGGS.

100 nowych rowerów od 10 maja



W pierwszym etapie systemu Mevo wykonawca miał dostarczyć 30 proc. floty, czyli 1224 szt. rowerów, cały system IT i aplikację na smartfony. Drugi etap przewiduje dostarczenie pozostałych 2856 rowerów.

- Operator zgłosił nam gotowość do odbioru kolejnych 100 rowerów. 50 sztuk ma zasilić pierwszy etap jako zapas, z kolei drugie 50 otworzy drugi etap, który zostanie zatwierdzony dopiero po dostarczeniu wszystkich umownych 4080 sztuk - informuje Dominik Makurat specjalista ds. promocji projektu. - W pierwszej kolejności będziemy chcieli zasilić mniejsze gminy, w których tych rowerów jest po kilka sztuk. Podkreślam, że o odbiorze drugiego etapu będziemy mówić tylko wtedy, kiedy w miastach będzie 4080 rowerów, które jeżdżą, są wypożyczane i nie sprawiają problemów
Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc. Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc.

"Nie chcemy wypowiadać umowy"



Przedstawiciele OMGGS nie zamierzają wypowiedzieć umowy z Nextbike Polska, tylko zrobić wszystko, by system działał poprawnie, chociaż w dużej mierze leży to po stronie operatora systemu. Obszar wciąż jednak nalicza kary, które już teraz wynoszą ponad 4,5 mln zł, w tym:


  • za opóźnienie pierwszego etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie drugiego etapu - 600 tys. zł
  • dostępność 90-95 proc. - 5 tys. zł x 1 dzień
  • dostępność 50-90 proc. - 10 tys. zł x 7 dni
  • dostępność poniżej 50 proc. - 100 tys. zł x 20 dni
  • wyłączenie modułu płatności - 100 tys. zł x 7 dni
  • nieodpowiednia relokacja - 51,7 tys. zł
  • niedziałające oprogramowanie - 10 tys. zł x 20 dni
  • nienależyte wykonanie umowy "606" - 39 zł x 20 dni
  • nieprzesłanie w terminie raportów finansowych - 500 zł x 10 dni


Razem to 4 mln 543 tys. zł.

Warto wspomnieć, że dni wyłączonych z płatności było więcej (w sumie 18 dni), ale w  systemie było mniej niż 50 proc. bazowej liczby rowerów - z tego powodu naliczono karę jedynie za niepełną dostępność rowerów. Są to maksymalne kary przewidziane w umowie.

Jednak nie jest powiedziane, że taka kwota trafi do zamawiającego, bo operator może w sądzie próbować udowodnić, że kary są błędnie naliczone.

- Nie chcemy wypowiadać umowy, bo wdrażamy jej drugi etap. To po prostu nie ma sensu. Myślę, że mieszkańcy nie chcieliby powtarzać całej procedury od początku. Widzimy, że w ostatnich dniach system się poprawia i sądzę, że to będzie ciągły trend. Z tego co wiemy, operator startuje także do przetargów w Sztokholmie czy Turku i nie zależy mu na złej opinii - kończy Michał Glaser.

Miejsca

Opinie (454) ponad 10 zablokowanych

  • Użytkownicy Mevo łamią wszystkie możliwe przepisy. (3)

    Jeżdżą szybko, na czerwonym, pisząc w tym czasie na komórce. Będą wypadki na chodnikach i ścieżkach. Potrzebne są mandaty.

    • 16 8

    • Ty to ideał jesteś bo stoisz na czerwonym ;)

      Więcej krytycyzmu wobec samego siebie.

      • 0 0

    • Niestety tak

      Pierwsze mevo jakie zobaczyłem w Gdańsku, to dziewczyna waląca przez skrzyżowanie na czerwonym.
      Rower własny czy nie własny - umysłu roweraka nie zmienisz

      • 2 3

    • Tak, do więzień z nimi hehe

      .. To dopiero źli użytkownicy Mevo. Ja bym nasłał prokuratora na nich i wkroczył o 6 rano do ich mieszkań! Ciekawe co na to Jarek!?

      • 4 4

  • Kupię rowery Mevo

    po cenie złomu. Zapewniam odbiór.

    • 3 0

  • Może niech straż miejska ląduje baterie w końcu się do czegoś przyda. (1)

    • 2 0

    • coś mi mignęło że uratowali jakaś gumową kaczuszkę ze ścieku

      • 1 0

  • Nie łatwiej mieć swój (23)

    rower i jeździć bez problemów. Te rowery są niepraktyczne, może upodobali je sobie korposzczury aby móc odpalić endo i wstawiać na fb.

    • 92 78

    • (1)

      jak ktoś jest spoza gdańska, to czasem się przydaje, gdy chce się szybko dojechać z punktu A do B. Wtedy nie są takie niepraktyczne. Chyba, że mają nosić na plecach swój własny rower ?

      • 11 5

      • Tylko że to jest loteria czy upolujesz mevo.

        Nie możesz liczyć że w punkcie A będzie takowy a w takim wydaniu to żadna alternatywa dla komunikacji. I tak musisz mieć bilet na inny środek transportu. Dużo rowerów jest skoncentrowanych w Głównym Mieście i w Brzeżnie a np. na Chełmie nie uświadczysz żadnego.

        • 2 0

    • korposzczury

      Dobrze napisane :)

      • 0 0

    • latwiej zamiast elektrykow (11)

      bylo wykupic zwykle rowery. Mevo jako elektryk i tak sie nie sprawdza. Jestem fanka pomyslu rowerowego, korzystam z Mevo regularnie, ale nie widze az tak znacznej roznicy w rowerze z napedem elektrycznym jak i bez

      • 14 6

      • (9)

        To przejedź się Łostowicką

        • 8 3

        • Łostowicka (2)

          Łostowicka to akurat jeden z łagodniejszych podjazdów w Trójmieście. Jak się jeździ regularnie (nie koniecznie treningowo, ale do pracy codziennie) to nawet dla kogoś kto wcześniej prawie nie jeździł podjazd typu Chełm / Suchanino / Morena przestanie być wyzwaniem po 2 tygodniach dojazdów. I żadne wspomaganie nie jest potrzebne.

          A wspomaganie w MEVO co najwyżej wyrównuje fakt wysokiej wagi roweru.

          • 7 5

          • Jak dla mnie różnica z napędem jest ogromna w porównaniu do zwykłego roweru. Podjazd zwykłym rowerem na Beniowskiego bardzo trudny, Mevo bez problemu

            • 3 0

          • Łostowicka wcale nie jest łagodnym podjazdem - sam jeżdżę dość często na rowerze, ale wiem doskonale, że dla wielu osób podjazd jest trudny.
            Jest to także kwestia roweru - przypominam, że nie każdy dysponuje rower z większa ilością przełożeń. A w przypadku roweru bez przerzutki to naprawdę trzeba mieć kondycję, żeby takie wzniesienie pokonać.
            Więc wspomaganie nie jest złym pomysłem - bo na rowerach nie jeżdżą tylko ludzie w pełni sił, który.

            • 8 1

        • Powinien byc mix zwyklych/elektryków (5)

          W proporcji (do dyskusji) 75/25, ze zróżnicowanym abonamentem 10zwykly, 40 elektryk.
          Zwykłych byłoby więcej. Mniej kłopotliwe. Z dobrym 5-7 biegowym nexusem. Gitara

          • 6 1

          • 7 biegowy nexus ma taki sam zakres przełożeń jak 3 biegowy (4)

            Poza tym, jak chcesz rozwiązać ładowanie baterii w GPSach w rowerach bez napędu?

            • 0 2

            • (1)

              ile energii potrzebuje napęd a ile GPS?

              • 2 0

              • A co za różnica, czy człowiek który wymienia baterie weźmie dużą, czy małą?

                I tak jeździ dostawczakiem.

                • 0 0

            • (1)

              Słyszałeś kiedyś o czymś takim jak dynamo?

              • 4 1

              • Słyszałeś kiedyś o czymś takim, jak prawa fizyki?

                Czy wynajmiesz ludzi, żeby pedałowali, jak rower stoi?

                A może dasz baterie i ludzi pilnujących, żeby ją naładować, jak będzie słaba?

                • 0 1

      • Stanowczo się nie zgadzam, dla mnie różnica na wzniesieniach jest ogromna, na korzyść Mevo. Mam swój prywatny rower, a gdybym chciała jechać do pracy, to wybiorę Mevo bo przynajmniej nie przyjadę spocona. Szkoda tylko, że znalezienie roweru wtedy kiedy chcę graniczy z cudem

        • 3 0

    • Zgadzam sie powinni kupic 3 razy tyle rowerów elektrycznych albo zwykłych!! (1)

      Ktos mieszka daleko dojedzie rowerem wypożyczonym do kolejki zostawia rower wsiada do kolejki,autobusu wysiada i wypożycza następny rower.Tak jest wkarajach zachodnich od 40 lat i to sie sprawdza!!

      • 1 1

      • Kupili przecież

        Na razie mamy trochę ponad tysiąc z planowanych 4 tysięcy.

        • 1 1

    • jak widać po popularności traficara czy mimove (bez wsparcia publicznego) nie łatwiej też mieć swój samochód

      • 0 0

    • To tak jak by kupić sobie prywatny autobus bo raz na jakiś czas ma się potrzebę podjechać kilka przystanków. (3)

      nie nie łatwiej. te rowery są mega praktyczne w przeciwieństwie do prywatnego.
      -prywatnego nie zostawisz na dłużej nigdzie na mieście,
      -dłuższych tras nie podjedziesz skm czy busem ( z rowerem będziesz się pchał)
      -prywatny nie zawsze jest gdzie trzymać.

      Mevo sobie pożyczasz oddajesz podjeżdżasz skm, znów pożyczasz, oddajesz, załatwiasz swoje sprawy, potem na piwko, powrót taxi...

      • 36 1

      • Pod warunkiem, że rower jest dostępny. (1)

        • 1 0

        • Albo da się go wypożyczyć

          • 1 0

      • Autobusami się nie jeździ od czasu do czasu

        Tylko uberem.

        • 3 9

    • Nie mam miejsca w mieszkaniu ani w piwnicy żeby rower trzymać

      • 5 1

  • Plany, pozorne działania i podejrzani ludzie w UM i w firmie Nextbike (14)

    To nic nie da, z góry było wiadomo, że chodzi o kasę, wyciągnąć i z plajtować.
    Po co nam elektryki, takie drogie? Za tę kasę było by 5 x więcej zwykłych rowerów a i obsługa mniej kosztowna. Nie czerpiemy z cudzych doświadczeń tylko uczymy się na błędach!

    • 206 30

    • Podjedź z 3 beigami, bez wspomagania mieszczuchem pod Jaśkową albo Potokową... (6)

      Inny system, niż rowery elektryczne, w Trójmieście zwyczajnie nie ma sensu...

      • 4 11

      • Powinno być mniej więcej tak : (5)

        Ok 75% puli, to zwykłe rowery z 5nexusem. Sa znacznie tańsze, mniej kłopotliwe w serwisie, byłoby ich 3x więcej na każdej stacji. Abo 10zl/mc
        Pozostałe 25% to elektryki. Na każdej stacji po kilka sztuk. Kto potrzebuje miec do nich dostęp wybiera droższy abo za powiedzmy 40zl/mc

        • 9 0

        • Tylko że ta firma właśnie dlatego wygrała bo oferowała 100% elektryków.

          Więc tak być musi i będzie po co pisać co by było ?

          • 0 0

        • Wystarczyłby jeden abonament ale... (1)

          dopłata za elektryka i byłoby ok.

          • 4 0

          • dlaczego biedniejszym ludziom zawsze wiatr w oczy?

            • 1 0

        • Dopiero elita jeździłaby 25% rowerami elektrycznymi. Naprawdę ktoś wybrałby zwykły rower zamiast elektrycznego? Teraz też elita jeździ bo reszta nie może przy proporcjavh 75% zwykłych i 25% elektrycznych było by tak samo jak teraz tylko na legalu.

          • 0 0

        • Na dużą skalę mieszanie jest zawsze złe

          Lepiej jest mieć jeden model, nawet jeżeli wymaga więcej pracy, niż dwa, do tego dwa składy części, bardziej skomplikowaną logistykę itp.

          I nie mów mi, że elektryk nie różni się od nieelektrycznego, bo pod napęd musi być inna rama.

          • 0 2

    • Raczej sie nie uczymy. Gdybysmy sie uczyli nie byloby tylu prowizorek

      • 0 0

    • Oni nie są podejrzani w Next Bajku tylko tępi. Każdy małolat uważa się dziś za alfę i omegę

      tylko dlatego, że skończył Google University oraz YouTube Institue of Everything. Guzik wiedzą, nic nie potrafią, ale chcieliby od razu zarabiać miliony na "fajnych technologiach". Najprostszy sukces na katastrofę.
      Mam w pracy jednego takiego programistę, 22 lata, koleś, cichy, skromny, bardzo zdolny. Pytam, czy zna kogoś, kogo mógłbym zatrudnić, z podobnymi umiejętnościami, może ma jakichś kolegów na studiach. Powiedział, żeby trzymać się od nich z daleka, bo to głąby i nie zatrudniać nikogo poniżej 35 lat, bo będą kłopoty....

      • 14 4

    • Skoro to wiesz (3)

      Złóż doniesienie do prokuratury.

      • 5 6

      • weź się w łep puknij z tym zgłaszaniem do prokuratury (1)

        nie widzisz czy nie chcesz widzieć jak te prokuratury działają?

        • 2 1

        • Przecież to opozycji wina

          Więc policja wpadnie o 6 rano, nawet jak krzywo spojrzysz.

          • 3 2

      • Żeby jemu samochód niepoczytalny spalił?

        A ty masz rozum ?

        • 7 3

    • Od samego początku śmierdzi wałkiem.

      Nie chcą zrezygnować, bo te pieniądze co poszły już na mevo, by ich nie odzyskali a tak chcą jeszcze pudrować trupa. Nie wróżę przyszłości tym rowerom, na pewno zima zweryfikuje ostatecznie co wartę są te rowery.

      • 27 2

  • Zmienić nazwę na Loteria Metropolitalna Mevo (1)

    Można grać w abonamencie 10 zł/mies. - wygrana to przejażdzka rowerem elektrycznym.

    Taki miałbym plan naprawczy.

    • 20 2

    • Zabawne :)

      • 0 0

  • Dulkiewicz jest prezesem mevo? (2)

    • 16 6

    • To współczuję.....mevo nie będzie działało

      • 2 0

    • Matura to bzdura

      • 1 0

  • Rowerów docelowo będzie 4080 sztuk, a na terenie 14 gmin obejmujących Mevo mieszka około 1.140.000 mieszkańców. Z roweru skorzysta około 0,35% ludzi. Nawet jeśli odejmiemy ludzi starszych i małe dzieci, to nadal będzie śmieszna ilość. Nawet zwiększenie floty do maksimum (kiedykolwiek to nastąpi) nie rozwiąże problemu.

    • 3 1

  • Widzieliście zdjęcie tytulowe ?

    Przecież to dzieciaki które dorwaly się do wysokich stanowisk nosząc teczkę za Sp.Prezydentem Adamowiczem i "zrobily" nam rower meteopolitalny. Teraz nie wiedzą co.co zrobić bo niby skąd - nie mając żadnych doświadczeń. Wiec wybierają wariant przelac kasę może NB jakoś przeżyje a w tym czasie trochę kasy zarobimy. Jak padną będą twierdzili ze zrobili co się da a ten zły wykonawca został ukarany.

    • 9 1

  • Naprawa

    Stara prawda głosi jak bu..el źle idzie to łóżka (rowery) się nie naprawia tylko panienki wymienia !!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane