• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy SKM-ka kupi pociągi od PKP Intercity?

Maciej Naskręt
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako. Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako.

Szybka Kolej Miejska bierze pod uwagę możliwość zakupu 9-letnich pociągów, które od prawie trzech lat niszczeją na bocznicy w Krakowie. Elektryczne składy mogłyby zasilić tabor kursujący na trasie między Tczewem a Słupskiem. Stosunkowo nowe pojazdy bardzo by się przydały, bowiem wszystko wskazuje na to, że SKM będzie świadczyła usługi przewozowe w naszej aglomeracji także w 2017 roku.



Jak oceniasz ewentualny zakup używanych składów?

W poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk, w wywiadzie dla Radia Kraków powiedział, że Szybka Kolej Miejska w Trójmieście interesuje się zakupem elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED-74.

O pociągach zrobiło się głośno po tym, jak niedawno wyszło na jaw, że niszczeją w krzakach na bocznicy w krakowskiej dzielnicy Bieżanów.

Jak pociągi trafiły w odstawkę?

Składy ED-74 to elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane przez bydgoską firmę Pesa w latach 2007-2008. W sumie na tory wyjechało wtedy 14 tego rodzaju jednostek. Wszystkie zostały zakupione przez spółkę Przewozy Regionalne i obsługiwały połączenia na trasie Łódź - Warszawa.

Jeszcze w 2008 roku tabor trafił do spółki PKP Intercity. Od tego momentu składy można było spotkać na trasie Warszawa - Białystok lub Kraków - Wrocław.

Po przejechaniu setek tysięcy kilometrów składy musiały przejść gruntowny remont (fachowo nazywany naprawą rewizyjną poziomu czwartego). Obejmuje on przegląd podzespołów i zespołów połączonych z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Trzy lata temu ogłoszono przetarg na wspomniane prace. Wygrała Pesa, która naprawę wyceniła na ponad 18 mln zł. Dla PKP Intercity ta kwota była zbyt wysoka, więc remont przeszła tylko połowa składów. Pozostałe siedem do dziś czeka na naprawę.

O sprawie niszczejących pociągów kilkukrotnie pisali dziennikarze branżowego portalu Rynek Kolejowy.

Nowe składy byłyby sporym wzmocnieniem dla trójmiejskiej SKM-ki. Władze spółki wypowiadają się jednak bardzo ostrożnie o możliwości zakupu ED-74.

- Nasza spółka ma w planach dalsze działania na rzecz odmładzania swojego parku taborowego. Jednak nie podjęliśmy jeszcze żadnych kierunkowych decyzji w tym temacie - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
O tym, czy Szybka Kolej Miejska będzie ostatecznie zainteresowana tymi pociągami przekonamy się na przełomie roku, gdy pojazdy trafią na licytację.

  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.
  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.
  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.

Pociągi dopasowane do wysokich peronów SKM

ED-74 to czteroczłonowe składy przeznaczone do obsługi międzyregionalnych przewozów pasażerskich. Wszystkie człony posiadają po dwoje drzwi na każdą stronę. Drzwi dostosowane są do obsługi peronów od 300 do 1000 mm (perony SKM mają 960 mm), przy czym w przypadku niższych peronów wysuwają się stopnie ułatwiające wsiadanie.

Pociągi serii ED-74 mają 194 miejsca siedzące. Do składu wsiądzie w sumie ok. 310 osób. Dla porównania pociągiem Impuls, który od niedawna kursuje po torach SKM, może podróżować maksymalnie 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących.

Ostatni zakup SKM-ki - pociągi Impuls



Pociąg rozwija maksymalną prędkość 160 km/h. W obu skrajnych wagonach są toalety, dodatkowo w wagonie wewnętrznym przewidziano przestrzeń dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się lub z dużym bagażem. Tam też są windy dla niepełnosprawnych. Wszystkie człony wyposażone są w klimatyzację, wyświetlacze, system nagłośnienia oraz monitoring.

Nowe biletomaty w najnowszych SKM-kach


W 2017 roku SKM-ka przewiezie pasażerów na linii PKM

We wtorek samorząd województwa otworzył oferty w przetargu na przewozy kolejowe w okresie od 11 grudnia 2016 do 9 grudnia 2017 roku. Zamówienie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza, aglomeracyjna, obejmuje linię PKM i trasę z Wejherowa do Gdańska Głównego. Druga część to kolej regionalna - poza Trójmiastem.

Niemal pewne jest, że przewozy kolejowe w naszej aglomeracji świadczyć będzie spółka Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik, jako jedyny, złożył ofertę na obsługę połączeń na linii PKM oraz na odcinku z Wejherowa do Gdańska. Opiewa ona na kwotę 48,7 mln zł. Oferta SKM-ki jest o 20 mln zł niższa niż ta, która obecnie obowiązuje, a została złożona w zeszłym roku. Wynika to przede wszystkim z planowanych przez samorząd województwa cięć w liczbie połączeń.

Na realizację drugiej części przetargu ofertę złożyło konsorcjum złożone z SKM-ki i Przewozów Regionalnych.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty po szczegółowym przeanalizowaniu ofert przez Komisję Przetargową. Samorząd województwa planuje przeznaczyć łącznie na przewozy kolejowe 88 mln zł.

Miejsca

Opinie (151)

  • bfgn

    za 9 letnim składem SKM za sterami widzę gnoma Kaczyńskiego na specjalnym podwyższeniu, on dobrze steruje zza tylnego siedzenia...ewentualnie dobry jest też na Antonio obrońca narodu, ten bezpiecznie zawiózłby gdzie tylko chcecie nawet pod brzozę. Rozkład jazdy najlepiej ustaliłby minister od czytania repertuaru teatralnego, czy erotyzmy nie ma w scenariuszu. Jeszcze prezes TVP by się nadawał na trasy SKM express...problemów z parkowaniem by nie miał bo po szynach na chodnik nie wjedzie ale za to prędkość jak w japońskim Shinkansen. Jako kanar robiłby Terlecki, samą facjatą straszyłby podróżnych do kasowania biletów. Do korzystania z SKM i porzucenia jazdy autem spokojnym wyważonym tonem namawiała by pani profesor heheh Piotrowicz?

    • 10 6

  • przydalo by sie

    obecne SKMki w wiekszosci to syf

    • 2 3

  • dalej popierajcie państwowe firmy, kierowane przez nominantów partyjnych...

    przeciez w prywatnych , tylko wyzysk, mobbing i najniższe stawki...

    • 4 0

  • to był tabor Przewozów Regionalnych, może jakimś cudem powróci doń ;)

    Pomorskie Przewozy regionalne top skansen w skali kraju. Linie gotowe na 160km/h (wkrótce na 200km/h Lipce-Tczew-Malbork), perony 760mm ngs i stare kible trzęsące się przy 110 / 120.

    • 6 3

  • Niech Pan Minister weźmie sobie te pojazdy do Krakowa

    To nie sa pojazdy do obsługi połączeń aglomeracyjnych. Autor pominął fakt, iz pojazdy te nie sa wyposażone w wysuwany podest niwelujący przerwę pomiedzy krawędzią podłogi a peronem. Ponadto maja kiepskie parametry w zakresie zużycia energii elektrycznej. No ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby Pan Minister odkupił te pojazdy od IC a następnie wniósłby je aportem do SKM w Gdyni. IC dostałoby kase co pozwoliłoby na zmniejszenie dotacji z budżetu a zwiększenie ocżekiwań SKM w Trojmiescie oczywiscie ponoszone prżez wojewodztwo. Super biznes. Już widze jak sie bedą o nie bić.

    • 2 4

  • Pociągi zasilane ogniwem paliwowym a nie stare trupy! (3)

    Koleje Małopolskie (100 % spółka samorządu województwa małopolskiego) zamówiły 13 składów Impuls u producenta Newag, w tym 8 sztuk 4-członowych i 5 sztuk 5-członowych. Ciekawostką jest, że Koleje Małopolskie dogadały się z PKP i dojeżdżają do dworca głównego w Krakowie. Nasza PKM-ka ma z tym jakieś problemy. Koleje Małopolskie obsługują obecnie trasę z Lotniska do Wieliczki ze składami Pesa EN64 Acatus Plus. Goście z zachodu, którym pokazywałem Wieliczkę, byli pod wrażeniem jakie fajne pociągi jeżdżą w Polsce. Podobał im się tez Pendolino. Dobrze, że nie pokazałem im dworzec w Gdańsku, szczególnie peron dalekobieżny i tabor SKM. Po prostu wstyd!

    Pociąg ED-74 nadaje się na trasę do Kościerzyny. Tylko po co pakować więcej pieniędzy w SKM? Czy kiedyś uda się województwie i gminą przejąć całą infrastrukturę? Przez udział PKP i państwa w tym dziwnym stworze PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zawsze będziemy musieli się wstydzić za to co kursuje po naszym mieście.

    Niem. Związek Komunikacyjny Renu-Ruhry ogłosił w kwietniu przetarg na 12 pociągów zasilanych ogniwem paliwowym. Wiele dostawców takich pociągów nie istnieje, wygra prawdopodobnie Alstom ze swoim Coradia LINT. A SKM zastanawia się, czy ma nabyć stare trupy odstawione na bocznicy.

    Jedynym porządnym rozwiązaniem dla Trójmiasta i województwa Pomorskiego jest podział kolei na sieć, infrastrukturę i tabor. Tabor może sobie zatrzymać PKP, sieć i infrastrukturę musi należeć do województwa! Wtedy będzie można wyszukać usługodawców, którzy będą na zlecenie obsługiwali trasy. W Niemczech można wspaniale obserwować, jak wielka jest korzyść dla pasażerów po zmniejszeniu udziału narodowego przewoźnika. Konkrecyjność wzrosła, tabor został wymieniony!

    Tam gdzie usługi świadczą koleje zagraniczne, m. i. duńska i holenderska, usługi są na wysokim poziomie! Brytyjczycy jakoś nie mieli powodzenia i byli bardzo krytykowani, bo nie potrafili dotrzymywać rozkładu jazdy w okolicach Kolonii.

    Jedynym dobrym rozwiązaniem dla Trójmiasta musi być więcej konkrecji na szynie! Podział SKM na różne odcinki i różnych usługodawców. Coraz więcej tras dostaje SKM i wszystkie linie noszą nazwę SKM. Można się pogubić! Najlepszym rozwiązaniem byłyby duże kary za opóźnienia i brudne pociągi!

    • 4 4

    • Po co pisz3sz te żale jak i taknikt tego nie czyta hehe

      • 0 2

    • (1)

      "Czy kiedyś uda się województwie i gminą przejąć całą infrastrukturę? Przez udział PKP i państwa w tym dziwnym stworze PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zawsze będziemy musieli się wstydzić za to co kursuje po naszym mieście."

      O czym ty bredzisz? Nie ma czegoś takiego jak PKP SKM, przecież zarówno SKM jak i Przewozy Regionalne NIE SĄ spółkami z udziałem PKP, są własnością samorządu i miast (SKM).

      "Jedynym porządnym rozwiązaniem dla Trójmiasta i województwa Pomorskiego jest podział kolei na sieć, infrastrukturę i tabor. Tabor może sobie zatrzymać PKP, sieć i infrastrukturę musi należeć do województwa!"

      Bredni ciąg dalszy. Przecież sieć, infrastruktura i przewoźnicy SĄ rozdzieleni od siebie, natomiast dzielenie infrastruktury (PKP PLK) na województwa to debilizm, bo żeby wyremontować kawałek torów na granicy województw, to albo dwa przetargi i osobne wyłanianie wykonawców albo w ogóle nie wyremontujesz, bo jedne województwo będzie chciało dać kasę, drugie nie i będzie bajzel. To tak jakbyś np. autostrady chciał podzielić na samorządy i oddać im we władanie.

      • 0 0

      • pekape

        akurat Trójmiejska SKM należy do PKP...

        • 0 0

  • Zkm kupi i przerobi na tramwaje

    Tak slyszalem w zarzadzie zkm

    • 5 1

  • Ciągle nowe pociągi, a kursów skm jakby mniej :/

    • 2 0

  • Minister adamczyk - tłuk po budowlanej zawodówie

    Ten ma pojęcie o kolei jak straSzydło o lotach kosmicznych

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane