• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy SKM-ka kupi pociągi od PKP Intercity?

Maciej Naskręt
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako. Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako.

Szybka Kolej Miejska bierze pod uwagę możliwość zakupu 9-letnich pociągów, które od prawie trzech lat niszczeją na bocznicy w Krakowie. Elektryczne składy mogłyby zasilić tabor kursujący na trasie między Tczewem a Słupskiem. Stosunkowo nowe pojazdy bardzo by się przydały, bowiem wszystko wskazuje na to, że SKM będzie świadczyła usługi przewozowe w naszej aglomeracji także w 2017 roku.



Jak oceniasz ewentualny zakup używanych składów?

W poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk, w wywiadzie dla Radia Kraków powiedział, że Szybka Kolej Miejska w Trójmieście interesuje się zakupem elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED-74.

O pociągach zrobiło się głośno po tym, jak niedawno wyszło na jaw, że niszczeją w krzakach na bocznicy w krakowskiej dzielnicy Bieżanów.

Jak pociągi trafiły w odstawkę?

Składy ED-74 to elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane przez bydgoską firmę Pesa w latach 2007-2008. W sumie na tory wyjechało wtedy 14 tego rodzaju jednostek. Wszystkie zostały zakupione przez spółkę Przewozy Regionalne i obsługiwały połączenia na trasie Łódź - Warszawa.

Jeszcze w 2008 roku tabor trafił do spółki PKP Intercity. Od tego momentu składy można było spotkać na trasie Warszawa - Białystok lub Kraków - Wrocław.

Po przejechaniu setek tysięcy kilometrów składy musiały przejść gruntowny remont (fachowo nazywany naprawą rewizyjną poziomu czwartego). Obejmuje on przegląd podzespołów i zespołów połączonych z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Trzy lata temu ogłoszono przetarg na wspomniane prace. Wygrała Pesa, która naprawę wyceniła na ponad 18 mln zł. Dla PKP Intercity ta kwota była zbyt wysoka, więc remont przeszła tylko połowa składów. Pozostałe siedem do dziś czeka na naprawę.

O sprawie niszczejących pociągów kilkukrotnie pisali dziennikarze branżowego portalu Rynek Kolejowy.

Nowe składy byłyby sporym wzmocnieniem dla trójmiejskiej SKM-ki. Władze spółki wypowiadają się jednak bardzo ostrożnie o możliwości zakupu ED-74.

- Nasza spółka ma w planach dalsze działania na rzecz odmładzania swojego parku taborowego. Jednak nie podjęliśmy jeszcze żadnych kierunkowych decyzji w tym temacie - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
O tym, czy Szybka Kolej Miejska będzie ostatecznie zainteresowana tymi pociągami przekonamy się na przełomie roku, gdy pojazdy trafią na licytację.

  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.
  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.
  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.

Pociągi dopasowane do wysokich peronów SKM

ED-74 to czteroczłonowe składy przeznaczone do obsługi międzyregionalnych przewozów pasażerskich. Wszystkie człony posiadają po dwoje drzwi na każdą stronę. Drzwi dostosowane są do obsługi peronów od 300 do 1000 mm (perony SKM mają 960 mm), przy czym w przypadku niższych peronów wysuwają się stopnie ułatwiające wsiadanie.

Pociągi serii ED-74 mają 194 miejsca siedzące. Do składu wsiądzie w sumie ok. 310 osób. Dla porównania pociągiem Impuls, który od niedawna kursuje po torach SKM, może podróżować maksymalnie 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących.

Ostatni zakup SKM-ki - pociągi Impuls



Pociąg rozwija maksymalną prędkość 160 km/h. W obu skrajnych wagonach są toalety, dodatkowo w wagonie wewnętrznym przewidziano przestrzeń dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się lub z dużym bagażem. Tam też są windy dla niepełnosprawnych. Wszystkie człony wyposażone są w klimatyzację, wyświetlacze, system nagłośnienia oraz monitoring.

Nowe biletomaty w najnowszych SKM-kach


W 2017 roku SKM-ka przewiezie pasażerów na linii PKM

We wtorek samorząd województwa otworzył oferty w przetargu na przewozy kolejowe w okresie od 11 grudnia 2016 do 9 grudnia 2017 roku. Zamówienie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza, aglomeracyjna, obejmuje linię PKM i trasę z Wejherowa do Gdańska Głównego. Druga część to kolej regionalna - poza Trójmiastem.

Niemal pewne jest, że przewozy kolejowe w naszej aglomeracji świadczyć będzie spółka Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik, jako jedyny, złożył ofertę na obsługę połączeń na linii PKM oraz na odcinku z Wejherowa do Gdańska. Opiewa ona na kwotę 48,7 mln zł. Oferta SKM-ki jest o 20 mln zł niższa niż ta, która obecnie obowiązuje, a została złożona w zeszłym roku. Wynika to przede wszystkim z planowanych przez samorząd województwa cięć w liczbie połączeń.

Na realizację drugiej części przetargu ofertę złożyło konsorcjum złożone z SKM-ki i Przewozów Regionalnych.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty po szczegółowym przeanalizowaniu ofert przez Komisję Przetargową. Samorząd województwa planuje przeznaczyć łącznie na przewozy kolejowe 88 mln zł.

Miejsca

Opinie (151)

  • Zarówno Impulsy jak i ED74 to nie są miejskie pociagi (3)

    Pewnie, że lepsze ED74 niż EN57 zwany kiblem.
    Z tym że SKM nie ma ani jednego składu dostosowanego do ruchu miejskiego. Wszystkie składy są dla kolei regionalnych. W ruchu miejskim ważne jest szybkie wsiadanie i wysiadanie, a miejsca siedzące i WC to sprawa wtórna.
    Dlatego też zakup Impulsów to nieporozumienie i niegospodarność, a ED74 też bardziej nadają się na trasę Gdansk-Tczew, albo Gdynia- Słupsk/ Ustka

    • 15 2

    • Nie można bybyło dostosować?

      • 1 2

    • Po co dzielić (1)

      na trasę Gdansk-Tczew, albo Gdynia- Słupsk/ Ustka?
      Niech jeżdżą co najmniej na Wejherowo-Tczew, a na maksa Słupsk-Elbląg jako sprintery oczywiście.

      • 7 0

      • SKM- jak sama nazwa wskazuje SZYBKA KOLEJ MIEJSKA, swoje kursy powinna wykonywać maksymalnie na trasie Wejherowo - Tczew. Niech lepiej zajmą się lepszą organizacją PKM. Ta firma od lat nie może się zdecydować, jak daleko chciałaby jeździć, tymczasem podstawowe zadania kuleją.

        • 4 2

  • Bardzo dobry pomysł!!!

    • 1 3

  • Szmelc PESY

    Nie warto kupować, tylko dlatego że "polskie", jak niektórzy piszą, to jeden z najmniej udanych produktów PESY.
    Chyba, że uda się wylicytować "po taniości" i porządnie zmodernizować. Nie bez przyczyny tak drogo wyceniono tę "rewizję", po prostu trzeba tam sporo zmienić.

    • 7 3

  • Mniej miejsc niż Impuls - paranoja!!!

    Świetny pomysł, aby kupić pociąg z jeszcze mniejszą ilością miejsc niż Impuls, w którym w godzinach szczytu ścisk jest masakryczny. Do tego przedziały dla rowerów nie są wydzielone tylko rowerzyści muszą przeciskać się pomiędzy ludźmi. Te pociągi nadają się tylko do ruchu w godzinach kiedy ludzi jeździ stosunkowo mało.

    • 6 2

  • Sposób na komunikację miejską w trojmiescie: (2)

    1. skomplikowac i mnożyc taryfy
    2. podniesc ceny biletow
    3. likwidowac połaczenia

    Gratulacje.

    • 19 1

    • Uważaj, bo za ujawnienie tajemnicy służbowej grozi prokurator.

      • 9 0

    • To co wymieniłeś

      To dzięki uruchomieniu PKM.
      Ktoś musi łożyć na przewożenie powietrza, tam i z powrotem.

      • 3 0

  • Te składy nie są dostosowane do typowych tras SKM.

    Sprawdziłyby się za to pewnie na trasach PKM albo na połączeniach typu Sprint na pełnej trasie SKM.

    • 6 1

  • SKM

    Właśnie na takie trasy jak SKM te pociągi były robione, gdyby o nie zadbać, to kto wie, czy nie okazałyby się cennym nabytkiem.

    • 1 5

  • bowiem wszystko wskazuje na to, że SKM będzie świadczyła usługi przewozowe w naszej aglomeracji także w 2017 roku.

    a co są zamiary aby zlikwidować?

    • 6 0

  • "Pociągi dopasowane do wysokich peronów SKM"

    Nie, nie, nie! Na to nie może być zgody! Dziura do krawędzi peronu jest tradycyjna dla SKM-ek i powinna być objęta ochroną konserwatorską!!!

    • 7 3

  • I super

    Już mają graffiti naniesione,wiec jakiś tam koszt odpada.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane