• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy do SKM Gdańsk Śródmieście dojedziemy każdym pociągiem?

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Choć prace przy budowie nowego przystanku trwają, wciąż nie wiadomo, czy część pociągów nadal nie będzie kończyć biegu na dworcu głównym. Choć prace przy budowie nowego przystanku trwają, wciąż nie wiadomo, czy część pociągów nadal nie będzie kończyć biegu na dworcu głównym.

Czy powstający przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście będzie równie popularny jak Gdańsk Główny? Kolejarze zastanawiają się, czy nie wysyłać tu tylko części pociągów, które dziś kończą bieg na dworcu głównym.



Tak ma wyglądać cały nowy odcinek trasy SKM od dworca głównego do przystanku Śródmieście.

Nowy węzeł przesiadkowy w Śródmieściu może być nieatrakcyjny, jeżeli pasażerowie tramwajów i autobusów będą musieli długo czekać na pociąg. Nowy węzeł przesiadkowy w Śródmieściu może być nieatrakcyjny, jeżeli pasażerowie tramwajów i autobusów będą musieli długo czekać na pociąg.
Sprawa potencjalnej organizacji ruchu na nowym przystanku pojawiła się wywiadzie z prezesem zarządu SKM, Maciejem Lignowskim na branżowym portalu Rynek Kolejowy. Na pytanie o rozkład jazdy padła odpowiedź: wyobrażamy sobie to tak, że w okresach międzyszczytowych, jeżeli nie będzie takiego zapotrzebowania, to do Śródmieścia dojeżdżałby np. co drugi pociąg.

Informacja ta obiegła lotem błyskawicy wszystkie fora internetowe poświęcone transportowi publicznemu. Pytamy zatem powtórnie prezesa zarządu SKM, czy faktycznie po to buduje się przystanek za ok. 66,7 mln zł, by kierować na niego tylko wybrane pociągi?

- Do przystanku SKM Gdańsk Śródmieście technicznie i organizacyjnie w ruchu co 7,5 minuty, 15 minut itd. będzie mógł dotrzeć i wyjechać każdy pociąg. Natomiast obecnie nie mamy jeszcze uzgodnionego rozkładu jazdy pociągów z organizatorem przewozów, stąd nie chciałbym już teraz gwarantować, że każdy pociąg SKM będzie kończył i rozpoczynał bieg na tej stacji, a szczególnie gdy np. faktycznie nie będzie takiego uzasadnienia pod względem organizacyjnym i ekonomicznym - wyjaśnia Maciej Lignowski.

Nowy przystanek pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, oddalony o ok. kilometr od dworca głównego, będzie wprawdzie rodził nowe koszty funkcjonowania pociągów, ale mają one nie być na tyle duże, by miały decydować o tym, że część pociągów będzie kończyła bieg na stacji Gdańsk Główny.

Zdaniem prezesa zarządu SKM, ewentualne ograniczenie ruchu do nowego przystanku ma być podyktowane jedynie sensownością i celowością uruchamiania pociągów w pewnych porach dnia lub nocny, gdy będzie wiadomo, że może nie być tam podróżnych.

Warto przypomnieć, że przystanek SKM Śródmieście ma służyć nie tylko pasażerom, którzy kolej wybiorą jako jedyny środek swojej podróży, ale przede wszystkim w tzw. podróżach łączonych, czyli z przesiadkami. Już w latach 70-tych, gdy wykonano zalążek infrastruktury w tym miejscu, przewidziano przesiadki z tramwajów na SKM. W realizowanym już projekcie, zakłada się także, że na płytę wiaduktu nad torami zajeżdżać lub nawet kończyć bieg będą także autobusy.

Czy do przystanku SKM dojeżdżać powinny wszystkie pociągi?

- Zakładamy, że na węźle tym kończyć będą bieg linie autobusowe, które nie mogą zostać skrócone do węzłów przesiadkowych z dala od centrum oraz te, które docierają obecnie do pętli Targ Sienny zobacz na mapie Gdańska, gdyż ta pętla wkrótce zostanie zlikwidowana. Pozostałe linie, w tym te ze wschodu i południa, będą nadal dojeżdżały co najmniej do dworca głównego zobacz na mapie Gdańska - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów, który nie kryje zaskoczenia pomysłem Szybkiej Kolei Miejskiej.

- Tak szczegółowych informacji o organizacji ruchu nie otrzymaliśmy od kolejarzy. Pasażerowie tramwajów czy autobusów nie będą jednak zmuszani do korzystania z tego węzła, gdyż głównym punktem na mapie komunikacyjnej będzie nadal dworzec główny - zapewnia Zomkowski.

Zatem jaki jest sens budowy przystanku, z którego pasażerowie będą korzystać niechętnie, nie mając gwarancji, że zyskają wygodną przesiadkę na pociąg. Mogą przecież od razu pojechać autobusem lub tramwajem do dworca głównego

- Projektując i wykonując prace studialne zakładaliśmy, że zdecydowana większość pociągów będzie kończyła bieg i rozpoczynała bieg na stacji Gdańsk Śródmieście. Budowa tego przystanku jest skorelowana z Gdańskim Projektem Komunikacji Miejskiej i daje funkcjonalne powiązania z węzłem tramwajowo-autobusowym. Zgadzam się, że podróżnemu winno się udostępnić pełną gamę połączeń, aby mógł sprawnie i szybko przemieścić się pomiędzy poszczególnymi środkami transportu publicznego - odpowiada Lignowski.

Czytaj też: Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa

Opinie (148)

  • łączone połączenia - wszak teraz ich nie ma? Tramwaj, autobus tuż przy SKM. (14)

    Natomiast co ważne - może w końcu pomyślą betonowe łby aby np. przy karcie miejskiej dołączyć opcję i za dodatkową opłatą była ważna na SKM i tramwaj i autobus. Chcecie łączyć dla wygody pasażera? TO ŁĄCZCIE tylko myślcie!!!

    • 48 3

    • przecież jest metropolitarny na skm i ztm w Gdańsku, a nawet na skm i autobusy i tramaje w całym trójmieście.

      • 0 1

    • Betonowy łbie (9)

      za dodatkową opłatą można dorzucić SKM do biletu na karcie miejskiej.

      • 4 5

      • (8)

        No tak to już działa. Mam kartę miejską Gdańska i tam miesięczny: ztm + skm. W sumie 96 zł

        • 6 1

        • chyba za ulgowy (7)

          nie każdy jest studentem, a prawie 200zł za swobodę poruszania to jednak już sporo. Dlatego ja jeżdżę autem, bo na benzynę wydaję niewiele więcej a mam swobodę. Z auta zrezygnuję, jeśli w karcie miejskiej będzie wliczona opcja jazdy SKM choćby w ramach danego miasta.

          • 4 2

          • (6)

            Mniej niż 200 złotych na paliwo miesięcznie? Nie chcę się nabijać, ale to brzmi jak z opowieści Mirka, właściciela komisu - panie, Niemiec tylko do kościoła nim jeździł.

            • 2 3

            • jak zwykle czytać ze zrozumieniem (5)

              przecież pisze, że niewiele więcej, co jest przeciwieństwem do "mniej". Poza tym pewnie chodzi o samo poruszanie po mieście a nie wypady poza miasto, gdzie komunikacja i tak nie dociera.

              • 4 2

              • (4)

                Zapomniał policzyć oc, ac i przeglądy i koszty utrzymania. Ale to drobiazg, dla takiego bogacza... lepiej robić korki.

                • 3 3

              • (2)

                w lato jeżdżę rowerem i nie robię korków. W zimę jeżdżę poza godzinami szczytu, ale autem, gdyż komunikacja w Trójmieście jest słabo zorganizowana, właśnie poprzez ten twór SKM, który rządzi się swoimi prawami utrudniając ludziom życie. I tak, wydaję około 200zł miesięcznie jeżdżąc po samym mieście, porównywalnie z biletem na SKM+ZTM. Ot, takie ułatwienie mzkgz zrobiło! Wolałbym oczywiście komunikacją miejską, ale nie będę płacił jak za zboże SKM+ZTM.

                • 1 1

              • (1)

                dostałeś minusa ode mnie, teraz musisz się przesiąść na komunikację miejską. amen.

                • 0 1

              • proszę księdza

                ja właśnie lubię komunikację miejską, ale w takim wydaniu jak np. w Warszawie. Niech jednorazowe 1-godzinne kosztują 6.50, ale niech będzie je można kupić telefonem! Miesięczne za to około 100zł dla płacących podatki w Warszawie - za metro, SKM, WKD, KM, tramwaje i autobusy. To się nazywa swoboda i wygoda podróżowania, jakiej u nas nie ma. Nie rozumieją tego, że gdyby bilety miesięczne były bardziej atrakcyjne, to by więcej ludzi jeździło komunikacją?

                • 1 0

              • Przecież mowa była jedynie o paliwie! Matko!!!

                • 2 2

    • Jest już taka opcja (1)

      mzkzg . org

      • 8 4

      • trochę droga ta opcja

        wcale mnie nie zachęca. Może by mnie zachęcała, gdybym mieszkał na peryferiach, wtedy cena może się wyrównuje. W ogóle cały ten mzkzg jest słaby, np. telefonem można kupić tylko bilet jednorazowy, a gdzie godzinny? Trzeba do kierowcy po godzinny? Jeśli i tak trzeba się przesiadać, to z jednorazowych korzysta się rzadko. Dodatkowo żeby skorzystać z SKM trzeba kupić drugi bilet albo doładować kartę miejską - cena rośnie aż dwukrotnie!!! I gdzie tu wygoda jaką mzkzg miało zapewnić?

        • 1 1

    • popieram

      powinna być możliwość jazdy na karcie miejskiej SKM, choćby w ramach jednego miasta. Teraz nie można poruszać się SKM, trzeba zapłacić 2x tyle co na zwykłej karcie, co jest niedorzeczne. W Warszawie można na karcie miejskiej poruszać się metrem, autobusem, tramwajem, SKM, WKD i KM w obrębie strefy 1. Jakoś można - i komunikacja jest sprawna a bilet w cenie naszej karty miejskiej tylko na ZTM. Czyli my musimy płacić razy 2 żeby korzystać z SKM!

      • 5 0

  • Skomunikowanie (1)

    Jaki będzie dostęp do tego przystanku dla pieszych od strony Głównego Miasta / Długiego Targu? Czy z tego przystanku będzie można dojechać bez przesiadek na lotnisko?

    • 0 0

    • Popatrz na mapkę, to się dowiesz. Blisko nie będzie, ale nie można budować przystanków co długość składu kolejki.

      • 0 0

  • sztuka dla sztuki

    Śródmieście niczego nie rozwiąże.
    Wszyscy widzimy gdzie kończą się tory SKM.
    Co któryś pociąg pojedzie do Pruszcza, może kiedyś dalej a inwestycja jest zbędna.

    • 0 0

  • Ta stacja ma duży potencjał (2)

    Poza pracownikami i interesantami Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego będą też z niej odjeżdżać ludzie korzystający z tego co jest po "drugiej" stronie, czyli Urzędu Miejskiego i Szpitala Wojewódzkiego oraz mieszkańcy tamtej dzielnicy. W sezonie (i nie tylko) przy Bramie Wyżynnej będą wysiadać turyści. Nie ma sensu puszczać tam co drugiej SKM. Stacja ma szansę stać się ważnym punktem przesiadkowym, ale najpierw ludzie muszą zobaczyć, że to połączenie, na którym można polegać. Podobnie jest z nocnymi skmkami. Najpierw trzeba zaryzykować, zrobić połączenia na np. dwa miesiące i zachęcić ludzi. Takie pesymistyczne przewidywania na sucho do niczego nie prowadzą.

    • 5 1

    • no z UM to raczej blizej do Glownego (1)

      • 0 0

      • Siedziba Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego mieści się
        w Gdańsku przy ul. Okopowej 21/27

        • 0 0

  • Sprzeciw wobec klocka (1)

    Nowo budowany przystanek SKM Gdańsk Śródmieście uważam, że jest potrzebny, ale budowanie go w tak obrzydliwej formie, jak na wizualizacjach absolutnie woła o pomstę do nieba i do władz SKM!!!

    Jak już Ktoś wcześniej wspomniał - budujecie go na odwal się.. Nie ma żadnego sensu i polotu estetycznego w jego formie. Co to ma być, KOLEJNY BETONOWY KLOCEK??? Czy władze SKM dobrze się czują? UWAŻAM, ŻE PRZYSTANEK TEN MUSI ZYSKAĆ ARCHITEKTURĘ IDENTYCZNĄ JAK W GDAŃSKU GŁÓWNYM!! ŻADNEGO BETONOWEGO SLUMSO TWÓRCZEGO KLOCKA! Jestem absolutnie przekonany, że będzie on idealnym miejscem do mordowania ludzi przez patologię wszelaką z całego miasta. Nikt zdrowy na umyśle nie wejdzie na ten przystanek, a już na pewno nie w nocy!!!!!!!!!!

    ZMIEŃCIE PROJEKT NA STYLIZOWANY NA STACJĘ GDAŃSK GŁÓWNY!!!!! TO ABSOLUTNA KONIECZNOŚĆ! JAKI WY MACIE SZACUNEK DO WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA, PANIE LIGNOWSKI? CHCECIE ZROBIĆ Z NIEGO BETONOWY KLOC STYLIZOWANY NA OBLEŚNY DWORZEC PKP WE WŁOCŁAWKU??

    NIE ZGADZAM SIĘ Z BUDOWĄ DWORCA GDAŃSK ŚRÓDMIEŚCIE W PATOLOGIO-TWÓRCZEJ FORMIE!

    Na stację tę muszą wjeżdżać WSZYSTKIE POCIĄGI.!

    • 3 5

    • To musisz przebudować cały węzeł i zmienić jego architekturę,

      dostosowując ją do zaudowy:, Biskupiej Górki, Podwala i Bogusławskiego oraz tego co tam ma być zbudowane na miejscu Targów Rakowego i Siennego. Niezły eklektyk. Niezła łamigłówka dla architekta.

      • 0 0

  • duży deszcz

    I ten przystanek będzie pierwszym podwodnym. Przystanek w fosie. ....

    • 2 0

  • Na Śródmieściu powinny zatrzymywać się wszystkie pociągi. (1)

    • 7 0

    • Także ICE, ECE oraz przystanek pośredni dla lotniska

      • 1 0

  • Jaka to idea i jaki to ma sens?

    Budowany jest przystanek SKM, który tak właściwie jest ślepy. Jaki to ma sens? Jeżeli to nie będzie dobrze skomunikowane z Chełmem, Orunią itd., to po co to budować. Czy to ma być czyś pomnik? Według mnie budowanie tego przystanku, z takim wykorzystaniem jak opisany w artykule powyżej, nie ma sensu. To tak jak pieniądze wyrzucić w błoto, albo w ECS (jeden pies). To powinien być przystanek PRZELOTOWY do Pruszcza Gd. Wtedy rzeczywiście część pociągów może zakończyć bieg tam, a część pojechać dalej do Pruszcza. Wiem, że do Pruszcza SKM musi korzystać z torów PLK, ale to wszystko jest do uzgodnienia, tylko minimum dobrej woli. 66,7 mln zł to nie jest mała kwota. Ja bym się mocno zastanowił. Tyle pieniędzy może uratować np. stocznię

    • 0 0

  • Jedna taryfa (5)

    z sensowną ceną i uwierzcie, że pasażer jadący z Chełmu czy Oruni Górnej do Wrzeszcza wybierze SKM bo szybsza

    • 76 4

    • szybsza może i tak pod warunkiem,że nie ma awarii i nie jest na max zapełniona (1)

      • 15 8

      • Czy porównujesz te częste awarie i zapełnienie do swojego ustępu?

        • 0 0

    • i pod warunkiem, że w tym Wrzeszczu ma swój cel blisko dworca (2)

      bo inaczej czas przesiadki i dojścia do celu eliminują SKM - tramwajem szybciej

      • 11 4

      • 3 lata temu kupiłem sobie auto (1)

        i stałem się grubasem, od paru miesięcy staram się przemieszczać komunikacją miejską lub rowerem i wracam powoli do poprzedniego wyglądu. Auto niestety ogranicza znacznie ruch i człowiek przyzwyczaja się do przemieszczania się siedząc wygodnie w fotelu auta a dla zdrowia wcale nie jest to takie dobre.

        • 15 0

        • lepiej wozic sie autem i uprawiac sport po pracy

          • 2 6

  • a BTC leci na 2000 papiera :))))

    a BTC leci na 2000 papiera :))))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane