• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

W 1,5 minuty z dworca głównego do nowego przystanku SKM

Krzysztof Koprowski
13 stycznia 2015 (artykuł sprzed 7 lat) 

Dojazd do nowego przystanku będzie odbywał się przez tunel, który realizowany jest przez inwestora Forum Radunia. Obecnie gotowe są ściany, na których oparta zostanie płyta oraz docelowo nowa zabudowa.

Około 1,5 minuty trwać będzie podróż z gdańskiego dworca głównego do nowego przystanku Śródmieście. We wtorek zorganizowano zamknięty przejazd dla dziennikarzy i pracowników sektora kolejowego, aby zaprezentować niemal gotową inwestycję.



Wtorkowy przejazd nie był pierwszą okazją, by zobaczyć nowy przystanek SKM. W październiku zorganizowano dzień otwarty najnowszej inwestycji, lecz wówczas prace budowlane nie były jeszcze w pełni ukończone.

- Pierwszy pociąg do nowego przystanku dotarł dokładnie 24 października, przy czym był wówczas wpychany przez lokomotywę spalinową [niegotowa była wówczas jeszcze sieć trakcyjna - dop. red.]. W poniedziałek dokonywaliśmy przejazdów technicznych, a teraz odbył się pierwszy przejazd z pasażerami, niebędącymi pracownikami naszej spółki - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu spółki PKP SKM w Trójmieście.

  • Wejście z tunelu na nowy peron.
  • Winda prowadząca na nowy peron.
  • Wejście na nowy peron dworca głównego. Wzdłuż ściany wykonano specjalną rynnę do prowadzenia roweru.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Kostka na nowym peronie dworca głównego.
  • Kostka na nowym peronie dworca głównego.
  • Megafony zamontowane na słupie oświetleniowym na nowym peronie dworca głównego.
  • Kamery zamontowane na słupie oświetleniowym na nowym peronie dworca głównego.
  • Kamera zamontowana na słupie podtrzymującym wiatę.
  • Oświetlenie zamontowane w zadaszeniu nowego peronu dworca głównego.
W ramach inwestycji powstał nie tylko nowy przystanek, ale przebudowano także trzeci peron dworca głównego, który zyskał historyczną stylizację. Z racji wymogów konserwatorskich, nawierzchnia peronu jest pokryta kostką granitową, która jest średnio wygodna dla osób z bagażem na kółkach czy pasażerek w szpilkach. Ma być ona jednak lepiej przytwierdzona niż w Sopocie, gdzie było trzeba ponownie ją układać.

Wiata, również ze względów historycznych, jest dość wysoka, więc podczas większych opadów deszczu, zapewne będzie trzeba szukać schronienia z dala od krawędzi peronu.

Na peronie nie brakuje stylizowanych siedzisk i oświetlenia. Dużym zgrzytem wizualnym jest zastosowanie białych kamer monitoringu na latarniach i podporach wiaty w ciemnym kolorze. Tej wpadki kolorystycznej udało się uniknąć z megafonami, które mają zbliżoną barwę do infrastruktury, na której są zamontowane.

Na nowy peron dostaniemy się schodami bezpośrednio z tunelu pod torami, jak i windą. Na peronie oraz przed wejściem zainstalowano elektroniczne tablice z systemem informacji pasażerskiej, zaś w tunelu pojawiły się także biletomaty.

  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Odstęp między pociągiem a peronem SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Niedokręcony element wiaty na przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Ubytek w suficie przy szybie windowym w przejściu pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.

Czy będziesz korzystał(a) z nowego przystanku SKM?

Na przystanku Gdańsk Śródmieście, w porównaniu do dnia otwartego w październiku, ukończono niemal wszystkie prace budowlane. Schowano instalacje poprowadzone wzdłuż podpór wiaduktu, zamontowano ekrany informacji pasażerskiej (także w tunelu bezpośrednio przy zejściu z płyty wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej) oraz zegary. Pojawiły się także ławki oraz śmietniki. Nie ma natomiast jeszcze tablic z nazwą przystanku.

Docelowo na przystanku przedłużona zostanie wiata w obu kierunkach - do przejścia pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej oraz do tunelu pod torami i jezdnią w kierunku Urzędu Marszałkowskiego. Ta część inwestycji zostanie zrealizowana jednak dopiero wraz z budową docelowego układu drogowego wokół centrum handlowego Forum Radunia.

W kierunku południowym, za przystankiem Śródmieście, znajdują się dwa tory z rozjazdami. Pozwolą one na zawracanie pociągów. Zgodnie z deklaracją kolejarzy, docierać mają tutaj wszystkie pojazdy, także poza godzinami szczytu, ale dopuszczają też "wyjątkowe sytuacje, kiedy pociągi mogą być skracane do dworca głównego".

Czytaj też: Czy do SKM Gdańsk Śródmieście dojedziemy każdym pociągiem?

Uruchomienie nowego przystanku dla liniowego ruchu pasażerskiego zaplanowano na początek kwietnia br. Zdecydowanie wcześniej, bo w ciągu najbliższych dziesięciu dni, nastąpić ma formalny odbiór całej inwestycji wartej ok. 66,7 mln zł.

Opinie (164) 3 zablokowane

  • Brawo! (12)

    • 64 35

    • Mydlenie oczu! (2)

      A kiedy panie lignowski nowe składy?!
      Bo o tym cisza?
      Wyrobicie się do 2020?!

      • 16 18

      • ...

        Mało się interesujesz. Proponuję poczytać zapisy w kontrakcie terytorialnym dla woj. pomorskiego podpisanym w grudniu 2014r.
        Ponad to przetarg na pierwsze dwa składy został już przez SKM ogłoszony.

        • 12 7

      • przeniesc wszystko

        idioci,za miejska kase przenosza cos co bylo w tym samym miejscu i jeszcze chwala ze to tylko 1,5min,to moze wogole wszystko poprzenosic w inne miejsca? Neptuna na orunie,olowianke na szadolki,zurawia na stogi,ten rozpasiony obzarty budyn oszalal od tych pieniedzy!

        • 2 21

    • czy na nowym dworcu będą ułatwienia dla rowerzystów? (2)

      czy trzeba będzie skakać z rowerem przez metrową dziurę do wagonu?

      • 24 8

      • rowery na ścieżki !!!

        jak masz rower to na nim jeździj - a nie do SKM-ki - rowerzyści za dychę :D

        • 16 15

      • a nie mozna lekko podniesc kola przedniego i oprzec go potem o podloge juz w wagonie

        Naprawde czytajac komentarze na trojmiasto mam wrazenie, ze sa dwa problemy w Gdansku:
        1. dziura miedzy pociagiem i peronem
        2. za malo basenow.

        W sumie - szczesliwa kraina, szczeslwych ludzi.

        • 12 2

    • przydałoby się przedłużenie do tczewa (1)

      • 21 4

      • peron stacji skm śródmieście trzeba przedłużyć do tczewa

        • 0 0

    • a ile będzie kosztowało to 1,5 min jazdy? (1)

      • 11 17

      • Tyle co 1,5 min jazdy pomiędzy każdymi innymi przystankami SKM.

        • 29 5

    • ja się pytam (1)

      dlaczego nie ma drugiego wyjścia (tunelu/kładki) na przeciwległym krańcu peronu? Byłoby to ogromnym ułatwieniem, a może i warunkiem do korzystania z przystanku przez mieszkańców Zaroślaka i Starego Przedmieścia

      • 19 1

      • wydaje mi sie, ze raczej kladka bylaby wskazana

        W takim wypadku nic straconego - jeszcze moze powstac. Licze na to, ze powstanie. Stare przedmiescie, czesc biskupiej Gorki, zaroslak i Dolne Miasto zyskalyby kilka minut na dojsciu, a to czesto granica oplacalnosci jezdzenia SKM.

        • 6 0

  • Brawo dla SKM! A ile jedzie (stoi) tramwaj na trasie "Kładki" - Dworzec Główny spece od TriStara? (1)

    Czasami piechotą szybciej po Gdańsku.

    • 87 9

    • 4min wg. rozkładu...zazwyczaj wychodzi 5, a nawet i 6 min w przypadku kolejki na Bramie Wyżynnej.

      • 6 0

  • Ten przystanek to dobry pomysł.

    • 59 40

  • Urzędasy z UW będą mieli bliżej do pracy no i z tego urzędu co w budynku po CKUM-ie będzie. (4)

    Administracja to jedna z najbardziej prężnych dziedzin gospodarki za czasów unii europejskiej, Sam Budyń dwóch managerów Śródmieścia ostatnio zatrudnił. Od razu wiadomo dla kogo ten przystanek, bo ci z Pruszcza i Tczewa to będą dalej na główny dojeżdżać. Taka to sprytna kolej miejska.

    • 127 25

    • jak ci z Pruszcza i Tczewa zapłacą za rozbudowę to też będą tam dojeżdżać (2)

      • 4 20

      • Między Gdańskiem Głównym a Pruszczem są jeszcze dzielnice Gdańska jak orunia czy olszynka (1)

        A Reda czy Wejherowo to ile ma udziałów w SKM? ZERO! A Pruszcz ma tylko połowę mniej niż 10 krotnie większa Gdynia!

        Teraz można łatwiej dojechać SKM do Wrzeszcza z Wejherowa (bez przesiadek) niż z gdańskiej oruni

        • 29 2

        • A św Wojciech? ;p

          • 11 3

    • ale oni nie jeżdżą transportem publicznym
      sama nazwa mówi
      publiczny dla publiki

      • 3 3

  • Wszechobecny "niedasizm" w Trójmieście (3)

    Chcą budować tory SKM do Tczewa ale ten peron nawet nie jest połączony z linią kolejową na południe. Jednego biletu na SKM, PKM I ZKM nie są w stanie zrobić. PKM tylko do Wrzeszcza bo inaczej się nie da. To jest jakaś paranoja.

    • 185 6

    • zdecydowanie chcialbym, aby bylo wszystko jak piszesz

      jednak ciekaw jestem, jak wiele duzych projektow prowadziles...

      Czy naprawde sadzisz, ze wszyscy ludzie na swiecie chca chetnie wspolpracowac.

      Procz tego, ze ktos moze zwyczajnie dawac ciala istnieja zagrywki pomiedzy roznymi spolkami kolejowymi, przepisy (bzdurne!) unijne uniemozliwiajace przez kilka lat zmiany w linii E65, o ktorej mowisz w kwestii dojazdu do Tczewa.

      Bardzo popieram, jednak jestesmy, gdzie jestesmy, Dobrze, ze przystanek powstal. Wpiecie go w tory dalekobiezne / budowa torowiska chocby do Pruszcza + kladka bardziej na poludniowej czesci peronu powinny byc kolejnymi krokami.

      • 4 10

    • racja panie tom (1)

      Dodałbym jeszcze że bezsensem jest kierowanie wszystkich pociągów skm do tego przystanku. Dojazdem tam będzie zainteresowanych najwyżej 15-20% podróżnych. Dlaczego? Większość ciąży na stare i główne miasto , a centrum przesiadkowe jest w Gd. Głównym

      • 2 1

      • na tzw "stare" miasto

        bliżej z przystanku śródmieście

        • 1 0

  • W 1,5 minuty? (6)

    A pendolino ile?

    • 81 11

    • pendolino się nie da, bo jak przód dojedzie już do środmieścia, tył jeszcze nie odjedzie z głównego (5)

      proponuję jeszcze ze 4 przystanki od politechniki do stoczni, na pewno są bardzo potrzebne

      • 37 11

      • proponuję zlikwidować przystanek Politechnika. Studenci są młodzi, więc dojdą z Wrzeszcza.

        • 36 10

      • pełna zgoda (2)

        Już się bałem, że tylko ja dostrzegam bezsensowność tego przystanku.

        • 20 14

        • Pendolino

          dojedziesz w 0 sekund, tylko musisz wsiąść z przodu, żeby nie chodzić potem po całym pendolino, aby wysiąść.

          • 10 1

        • A co jest w nim bezsensownego?

          Szerzej, co jest bezsensownego w przedłużaniu linii na dugi koniec Śródmieścia i dalej? Czy sensowne jest jak teraz kolejka kończy na północnym skraju Śródmieścia?

          • 2 1

      • Proponuje zlikwidowaćprzystanek na gdyńskim wzgórzu bo za małe odległości ;p

        • 8 1

  • Patologia na SKM trwa w najlepsze (2)

    te perony 960 mm to największa porażka całej linii. Nie mogliby się dostosować do standardu 760 mm - tak jak jest teraz standardowo na kolei?

    Wystarczyłoby tylko podbić tory wyżej, choć i tak już w centrum Gdańska musieliby zdemolować znacznie więcej.

    • 55 13

    • ale po co

      Perony SKM są nie tylko wyższe ale są również o 5 cm bliżej toru niż na PKP po to by ułatwić wsiadanie i wysiadanie pasażerów.

      • 4 0

    • Gimbaza nie pamięta skąd się wzięły perony 960 mm

      SKM od początku budowano w tym standardzie (i nietypowej sieci, bodajże 800 V DC), bo miały na niej jeździć (i jeździły) wagony berlińskiej S-bahn z reparacji powojennych. Eksploatowano je długo, po wycofaniu przerobiono sieć na polski standard 3 kV DC i puszczono kible. Tutaj tez starsi pamiętają może, że problem dziury w kiblach początkowo nie istniał, bo peerelowska myśl techniczna potrafiła sobie poradzić z niskoperonowymi kiblami poprzez dokręcenie na chama prostackiego żeliwnego stopnia tuż pod drzwiami. Problemy zaczęły się dopiero wtedy, kiedy decydenci SKM przestali się orientować, czy inwestują w kolej aglomeracyjną, czy w burakowozy do zwożenia od Luzina do Cieplewa.

      • 14 2

  • Jak dla mnie absurdem jest, że można sobie dojechać bezpośrednio SKM z Wejcherowa do Wrzeszcza (20)

    a z gdańskiej Oruni do gdańskiego Wrzeszcza trzeba się przesiadać.

    • 146 20

    • nie ma takiego kraju "Wejcherowo" (5)

      • 36 8

      • Za to jest Wygwizdowo ups znaczy się Wejherowo (2)

        • 30 3

        • mają SKM (1)

          a ty masz zgrzytanie ząbków

          • 8 14

          • Może czas już zlikwidować i zamiast tego uruchomić więcej kursów do Tczewa

            • 15 2

      • jest GW...O (1)

        • 7 0

        • kompleksy z gd..

          • 1 6

    • Tym bardziej śmieszne, że Gdańsk i Pruszcz dołożyły do SKM sporo więcej niż Gdynia (7)

      a Rumia Reda i Wejherowo to już szkoda gadać

      • 34 5

      • (1)

        Rumia to chociaż jeszcze w ogóle coś dokłada, natomiast Reda i Wejherowo ani grosza. Natomiast Gdynia będąc prawie 10-cio krotnie większa niż Pruszcz Gd. (do którego w dodatku jeździ kilka skm-ek na krzyż) ma raptem 2x więcej udziałów w SKM od Pruszcza.

        • 31 0

        • widzisz, to jest jak z koncertami

          cienkie Bolki rzępidruty musza nawet płacić aby móc porzępolić treningowo w knajpie, a mistrzom gitary trzeba zabulić miliony aby zagrały koncert

          • 10 20

      • Rumia Reda i Wejherowo to większy popyt na usługi skm niż ze strony pruszcza czy tczewa - kilkakrotnie więcej mieszkańców - więcej wpływów - mniejsze dopłaty. Stąd mniejsze ośrodki (Pruszcz) muszą dopłacać więcej lub mieć znajomości jak np było z Włoszczową jakiś czas temu

        • 4 9

      • ... (3)

        Ile mieszkańców mają Rumia, Reda i Wejherowo a ile Pruszcz?

        • 2 4

        • (2)

          Tczew 60 tysięcy
          Pszczółki 4 tysiące
          Pruszcz 30 tysięcy
          Gdańsk Południe 75 tysięcy

          Rumia 47 000
          Wejherowo 50 tysięcy
          Reda 23 tysiące

          • 10 0

          • pszczółki już sześć tysięcy (1)

            ludzie uciekają z budyniowa

            • 4 1

            • to ze sledziowa

              W Gdańsku mieszkańców przybyło

              • 0 0

    • bo z Wejcherowa nigdzie nie można dojeżdżać, gimbusie

      • 4 15

    • bo urzędasy i biurwy włącznie z najwyższym wodzem grodu,nie cierpią Orunii,Lipców i Św.Wojciecha

      • 11 6

    • dla mnie absurdem jest to że linia 3 jeździ tylko do Stogi Passanil i jak ktoś chce z Brzeźna jechać na Stogi Plaża (1)

      To musi się przesiadać na 8 jeden przystanek przed końcem

      • 4 16

      • W sezonie linia 3 jest przedłużana do plaży

        • 17 0

    • (1)

      Wejcherowo lub Wejherland w skrócie GWE to styl życia nie puste nazwy, to też tak wybitne umysły należy skomunikować z Trójmiastem jak najlepiej. Pomijając drwiny z Wejherowa myślę, że sytuację Oruni czy Lipce ratowałby linia tramwajowa. Skm kończący bieg na Lipcach czy Orunii to raczej niemożliwość z wielu względów o których zapewne każdy wie ;)

      • 2 0

      • to znaczy?

        z jakich względów ta niemożność?
        I jak chciałbyś przeprowadzić tramwaj na orunię? skąd?

        • 0 0

  • Szkoda, że nie pomyśleli o możliwym przejściu na skrzyżowanie z ul. Toruńską i dalej w stronę Oruni. (14)

    Trzeba będzie specjalnie się cofać do Armii Krajowej żeby wrócić w tamtym kierunku...

    • 81 7

    • Jak to nie? (8)

      • 2 7

      • a widzisz gdzies kladke/przejscie na okopowa/torunska? bo ja widze tylko schody prowadzace do nikąd (7)

        po stronie ulicy zadnego tunelu/schodów nie ma

        • 8 5

        • Czytaj ze zrozumieniem.... (6)

          Z nowo wybudowanego peronu już wybudowany jest tunel łączący SKM z skrzyżowaniem Toruńska/ Okopowa (okolice Urzędu Wojewódzkiego) wiec nie gadaj bzdur jak można...; !!

          • 6 5

          • Chyba nigdy tam nie byłeś skoro piszesz takie bzdury !!! (5)

            Żadnego tunelu łączącego peron SKM ze skrzyżowaniem Toruńska/Okopowa nie ma, jest dopiero w planach, a szkoda.

            • 7 1

            • (4)

              w planach, czyli pomyślano.

              • 2 0

              • ludkowie drodzy (3)

                cała infrastruktura docelowo w tym miejscu sie zmieni. Samochody jadace z kierunku pruszcza będą jechały nową drodą, w miejscu dzisiejszej ulicy 3 maja i wyjeżdzały na wysokości placu zebrań ludowych. Przez "ścisłe" centrum będzie dużo mniej samochodów przejeżdżać. można tylko zadać pytanie kiedy.

                • 3 1

              • (1)

                Może wtedy poszerzą przystanki tramwajowe przy dworcu i bramie wyżynnej, a może nawet zlikwidują jedną nitkę Podwala i zrobią taki mały Alexanderplatz pod Lotem... Ech, pomarzyć...

                • 4 4

              • Portki sobie lepiej poszerz

                • 0 0

              • Cały ruch z Traktu św. Wojciecha nie pojedzie przecież w 3-Maja, tam jest również "wąskie gardło"

                Ale faktem jest że wiadukt na Zaroślaku ma być zburzony i w jego miejscu mają powstać dwa równoległe wiadukty, jednak ruch do centrum przebiegać będzie w dalszym ciągu jak dotychczas, Nowa 3 Maja ma się łączyć z Toruńską na wysokości SKM Śródmiescie

                • 0 0

    • A nie będzie w tę stronę wyjścia? (1)

      Przecież wielu pasażerów będzie właśnie szło w stronę UW, Orunii, Dolnego Miasta...
      Może dorobią później?

      • 7 3

      • Raczej dużo później

        • 5 0

    • (2)

      będzie zrobione przejscie podziemne do ul. Toruńskiej, ale w ramach Forum Radunia. SKM wykonała tylko zejście z peronu do tego tunelu.

      • 11 0

      • (1)

        Dokładnie. W ramach Forum Radunia powstanie nowa Toruńska i wtedy zostanie przebite przejście tunelem. Schody do tunelu już są wykonane przez SKM.

        • 7 0

        • jestes pewien, ze w ramach forum radunia?

          Inwestor prywatny ma to wybudowac?

          • 2 0

  • Gdzie będzie można wychodzić z peronu? (6)

    Tylko na wiadukt na Armii Krajowej? Czy również można będzie wyjść na Okopową?

    • 43 5

    • No wlasnie

      • 6 1

    • (1)

      Ja słyszałem, że będzie można także wyjść przy ECS...

      • 27 8

      • I przy Teatrze Szekspirowskim jak się postarasz

        • 13 0

    • Na Okopową nie wyjdziesz, bo z tej strony jest wysoka ściana z żelbetu, ale jak pójdziesz w prawo przez tory i pod górkę

      to trafisz na Zaroślak, stamtąd wiaduktem naokoło peronu i już jesteś na Okopowej

      • 8 0

    • a to różnie

      ty na przykład możesz wyjść na tory. będzie ciszej

      • 8 1

    • Teraz jeszcze nie, w następnym etapie ma być wyjście przy Okopowej po stronie św. Trójcy, a także przy Okopowej od strony SKM w stronę Traktu

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane