• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W 1,5 minuty z dworca głównego do nowego przystanku SKM

Krzysztof Koprowski
13 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Dojazd do nowego przystanku będzie odbywał się przez tunel, który realizowany jest przez inwestora Forum Radunia. Obecnie gotowe są ściany, na których oparta zostanie płyta oraz docelowo nowa zabudowa.

Około 1,5 minuty trwać będzie podróż z gdańskiego dworca głównego do nowego przystanku Śródmieście. We wtorek zorganizowano zamknięty przejazd dla dziennikarzy i pracowników sektora kolejowego, aby zaprezentować niemal gotową inwestycję.



Wtorkowy przejazd nie był pierwszą okazją, by zobaczyć nowy przystanek SKM. W październiku zorganizowano dzień otwarty najnowszej inwestycji, lecz wówczas prace budowlane nie były jeszcze w pełni ukończone.

- Pierwszy pociąg do nowego przystanku dotarł dokładnie 24 października, przy czym był wówczas wpychany przez lokomotywę spalinową [niegotowa była wówczas jeszcze sieć trakcyjna - dop. red.]. W poniedziałek dokonywaliśmy przejazdów technicznych, a teraz odbył się pierwszy przejazd z pasażerami, niebędącymi pracownikami naszej spółki - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu spółki PKP SKM w Trójmieście.

  • Wejście z tunelu na nowy peron.
  • Winda prowadząca na nowy peron.
  • Wejście na nowy peron dworca głównego. Wzdłuż ściany wykonano specjalną rynnę do prowadzenia roweru.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Kostka na nowym peronie dworca głównego.
  • Kostka na nowym peronie dworca głównego.
  • Megafony zamontowane na słupie oświetleniowym na nowym peronie dworca głównego.
  • Kamery zamontowane na słupie oświetleniowym na nowym peronie dworca głównego.
  • Kamera zamontowana na słupie podtrzymującym wiatę.
  • Oświetlenie zamontowane w zadaszeniu nowego peronu dworca głównego.
W ramach inwestycji powstał nie tylko nowy przystanek, ale przebudowano także trzeci peron dworca głównego, który zyskał historyczną stylizację. Z racji wymogów konserwatorskich, nawierzchnia peronu jest pokryta kostką granitową, która jest średnio wygodna dla osób z bagażem na kółkach czy pasażerek w szpilkach. Ma być ona jednak lepiej przytwierdzona niż w Sopocie, gdzie było trzeba ponownie ją układać.

Wiata, również ze względów historycznych, jest dość wysoka, więc podczas większych opadów deszczu, zapewne będzie trzeba szukać schronienia z dala od krawędzi peronu.

Na peronie nie brakuje stylizowanych siedzisk i oświetlenia. Dużym zgrzytem wizualnym jest zastosowanie białych kamer monitoringu na latarniach i podporach wiaty w ciemnym kolorze. Tej wpadki kolorystycznej udało się uniknąć z megafonami, które mają zbliżoną barwę do infrastruktury, na której są zamontowane.

Na nowy peron dostaniemy się schodami bezpośrednio z tunelu pod torami, jak i windą. Na peronie oraz przed wejściem zainstalowano elektroniczne tablice z systemem informacji pasażerskiej, zaś w tunelu pojawiły się także biletomaty.

  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Odstęp między pociągiem a peronem SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Niedokręcony element wiaty na przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Ubytek w suficie przy szybie windowym w przejściu pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.

Czy będziesz korzystał(a) z nowego przystanku SKM?

Na przystanku Gdańsk Śródmieście, w porównaniu do dnia otwartego w październiku, ukończono niemal wszystkie prace budowlane. Schowano instalacje poprowadzone wzdłuż podpór wiaduktu, zamontowano ekrany informacji pasażerskiej (także w tunelu bezpośrednio przy zejściu z płyty wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej) oraz zegary. Pojawiły się także ławki oraz śmietniki. Nie ma natomiast jeszcze tablic z nazwą przystanku.

Docelowo na przystanku przedłużona zostanie wiata w obu kierunkach - do przejścia pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej oraz do tunelu pod torami i jezdnią w kierunku Urzędu Marszałkowskiego. Ta część inwestycji zostanie zrealizowana jednak dopiero wraz z budową docelowego układu drogowego wokół centrum handlowego Forum Radunia.

W kierunku południowym, za przystankiem Śródmieście, znajdują się dwa tory z rozjazdami. Pozwolą one na zawracanie pociągów. Zgodnie z deklaracją kolejarzy, docierać mają tutaj wszystkie pojazdy, także poza godzinami szczytu, ale dopuszczają też "wyjątkowe sytuacje, kiedy pociągi mogą być skracane do dworca głównego".

Czytaj też: Czy do SKM Gdańsk Śródmieście dojedziemy każdym pociągiem?

Uruchomienie nowego przystanku dla liniowego ruchu pasażerskiego zaplanowano na początek kwietnia br. Zdecydowanie wcześniej, bo w ciągu najbliższych dziesięciu dni, nastąpić ma formalny odbiór całej inwestycji wartej ok. 66,7 mln zł.

Opinie (164) 3 zablokowane

  • No to teraz kluby w Sopocie stracą wielu klientów z Gdańska (5)

    W końcu będzie można podjechać SKM w okolice Głównego Miasta.

    • 10 8

    • (4)

      Jasne, trafisz od razu na Biskupią Górkę, imprezowe centrum miasta

      • 12 5

      • Z tego przystanku są 2 minuty na długą (3)

        • 8 2

        • (2)

          A z Gdańska Głównego 10 minut więcej. Serio uważasz, że to taka krytyczna różnica, zwłaszcza dla młodszych ludzi jak mają wolny czas i chcą się gdzieś pobawić? Nie twierdzę, że ta stacja jest niepotrzebna, ale akurat argument o knajpach jest słaby.

          • 6 5

          • Idąc Twoim torem myślenia należy zlikwidować połowe przystanków SKM w trójmieście

            Ten akurat jest bardzo ważny bo jest bardzo blisko Głównego miasta i będzie jednym z bardziej obleganych przystanków na całej trasie SKM

            • 6 2

          • Nie zgodzę się co do tego, że argument o knajpach jest słaby. Przystanek SKM pozwoli na dobre rozkręcić często pustawe w godzinach wieczornych centrum miasta

            • 7 1

  • A jest tam ścieżka rowerowa? :) (1)

    • 6 2

    • jest i to aż do Pruszcza

      • 7 0

  • Komu to (1)

    I komu to potrzebne chyba urzędasą żeby mieli bliżej do pracy
    szkoda kasy na to mogli lepiej zainwestować w remonty np. Szkół

    • 4 7

    • Jak to po co!? 70mln wydane a firmy zaprzyjaźnione z władzą zapewne zarobione!

      I TYLKO PO TO!!!

      • 1 4

  • z gdańska głównego (2)

    do śródmieścia, czyli za te 1,5 min przejazdu trzeba zapłacić 2,80..

    • 7 6

    • a miedzy innymi stacjami jest taniej?

      • 4 0

    • A z Wrzeszcza na Zaspę? Z Zaspy na Przymorze? Itd. itd. to ile trzeba zapłacić?

      • 3 0

  • kiedy wiecej skmek do Pruszcza (1)

    kiedy kierunek pruszcz?

    • 12 0

    • Jak skm wybuduje tory do Pruszcza. Znając ich tempo to może to trochę potrwać

      • 5 0

  • Czarna dziura

    A szpara między peronem a pociągiem dalej jest ;)

    • 9 0

  • Pasażerki w szpilkach

    won ! Chyba że na gumowych...

    • 1 2

  • Ale dziura pomiedzy peronem a schodami pociagu nadal jest

    Żadne pieniądze, żadna UE tej "polskiej myśli inżynieryjnej" nie zmieni

    • 7 2

  • CZY KTOŚ MOŻE NAPISAĆ PO CO KOMU TA STACJA???

    Szczególnie że jej koszt to 70 mln??? Bo wg mnie tylko po to aby zarobiły firmy zaprzyjaźnione z władzą...?

    • 5 2

  • Czas

    1,5min do dworca a na dworcu dodatkowa minuta lub dwie

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane