• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy do SKM Gdańsk Śródmieście dojedziemy każdym pociągiem?

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Choć prace przy budowie nowego przystanku trwają, wciąż nie wiadomo, czy część pociągów nadal nie będzie kończyć biegu na dworcu głównym. Choć prace przy budowie nowego przystanku trwają, wciąż nie wiadomo, czy część pociągów nadal nie będzie kończyć biegu na dworcu głównym.

Czy powstający przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście będzie równie popularny jak Gdańsk Główny? Kolejarze zastanawiają się, czy nie wysyłać tu tylko części pociągów, które dziś kończą bieg na dworcu głównym.



Tak ma wyglądać cały nowy odcinek trasy SKM od dworca głównego do przystanku Śródmieście.

Nowy węzeł przesiadkowy w Śródmieściu może być nieatrakcyjny, jeżeli pasażerowie tramwajów i autobusów będą musieli długo czekać na pociąg. Nowy węzeł przesiadkowy w Śródmieściu może być nieatrakcyjny, jeżeli pasażerowie tramwajów i autobusów będą musieli długo czekać na pociąg.
Sprawa potencjalnej organizacji ruchu na nowym przystanku pojawiła się wywiadzie z prezesem zarządu SKM, Maciejem Lignowskim na branżowym portalu Rynek Kolejowy. Na pytanie o rozkład jazdy padła odpowiedź: wyobrażamy sobie to tak, że w okresach międzyszczytowych, jeżeli nie będzie takiego zapotrzebowania, to do Śródmieścia dojeżdżałby np. co drugi pociąg.

Informacja ta obiegła lotem błyskawicy wszystkie fora internetowe poświęcone transportowi publicznemu. Pytamy zatem powtórnie prezesa zarządu SKM, czy faktycznie po to buduje się przystanek za ok. 66,7 mln zł, by kierować na niego tylko wybrane pociągi?

- Do przystanku SKM Gdańsk Śródmieście technicznie i organizacyjnie w ruchu co 7,5 minuty, 15 minut itd. będzie mógł dotrzeć i wyjechać każdy pociąg. Natomiast obecnie nie mamy jeszcze uzgodnionego rozkładu jazdy pociągów z organizatorem przewozów, stąd nie chciałbym już teraz gwarantować, że każdy pociąg SKM będzie kończył i rozpoczynał bieg na tej stacji, a szczególnie gdy np. faktycznie nie będzie takiego uzasadnienia pod względem organizacyjnym i ekonomicznym - wyjaśnia Maciej Lignowski.

Nowy przystanek pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, oddalony o ok. kilometr od dworca głównego, będzie wprawdzie rodził nowe koszty funkcjonowania pociągów, ale mają one nie być na tyle duże, by miały decydować o tym, że część pociągów będzie kończyła bieg na stacji Gdańsk Główny.

Zdaniem prezesa zarządu SKM, ewentualne ograniczenie ruchu do nowego przystanku ma być podyktowane jedynie sensownością i celowością uruchamiania pociągów w pewnych porach dnia lub nocny, gdy będzie wiadomo, że może nie być tam podróżnych.

Warto przypomnieć, że przystanek SKM Śródmieście ma służyć nie tylko pasażerom, którzy kolej wybiorą jako jedyny środek swojej podróży, ale przede wszystkim w tzw. podróżach łączonych, czyli z przesiadkami. Już w latach 70-tych, gdy wykonano zalążek infrastruktury w tym miejscu, przewidziano przesiadki z tramwajów na SKM. W realizowanym już projekcie, zakłada się także, że na płytę wiaduktu nad torami zajeżdżać lub nawet kończyć bieg będą także autobusy.

Czy do przystanku SKM dojeżdżać powinny wszystkie pociągi?

- Zakładamy, że na węźle tym kończyć będą bieg linie autobusowe, które nie mogą zostać skrócone do węzłów przesiadkowych z dala od centrum oraz te, które docierają obecnie do pętli Targ Sienny zobacz na mapie Gdańska, gdyż ta pętla wkrótce zostanie zlikwidowana. Pozostałe linie, w tym te ze wschodu i południa, będą nadal dojeżdżały co najmniej do dworca głównego zobacz na mapie Gdańska - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów, który nie kryje zaskoczenia pomysłem Szybkiej Kolei Miejskiej.

- Tak szczegółowych informacji o organizacji ruchu nie otrzymaliśmy od kolejarzy. Pasażerowie tramwajów czy autobusów nie będą jednak zmuszani do korzystania z tego węzła, gdyż głównym punktem na mapie komunikacyjnej będzie nadal dworzec główny - zapewnia Zomkowski.

Zatem jaki jest sens budowy przystanku, z którego pasażerowie będą korzystać niechętnie, nie mając gwarancji, że zyskają wygodną przesiadkę na pociąg. Mogą przecież od razu pojechać autobusem lub tramwajem do dworca głównego

- Projektując i wykonując prace studialne zakładaliśmy, że zdecydowana większość pociągów będzie kończyła bieg i rozpoczynała bieg na stacji Gdańsk Śródmieście. Budowa tego przystanku jest skorelowana z Gdańskim Projektem Komunikacji Miejskiej i daje funkcjonalne powiązania z węzłem tramwajowo-autobusowym. Zgadzam się, że podróżnemu winno się udostępnić pełną gamę połączeń, aby mógł sprawnie i szybko przemieścić się pomiędzy poszczególnymi środkami transportu publicznego - odpowiada Lignowski.

Czytaj też: Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa

Opinie (148)

  • SKM (6)

    Daje pracę również dziennikarzom.Dzień bez wiadomości o SKM,dniem straconym

    • 143 14

    • jak widać nowy przystanek jest solą w oku

      • 11 2

    • (1)

      W akademii natomiast chyba płacą za wpisy.

      • 5 6

      • kolega Golarz kibluje drugi raz na pierwszym roku :)

        • 0 1

    • na co to komu? (2)

      Po kukułkę w ogóle ten przystanek?
      Budowa tego to coś tak potrzebnego jak budowa lotniska w Gdynii.
      Bezsensownie wydane pieniądze

      • 8 4

      • masza rację, ESKAEMKA skończyła się na kill'em all

        • 2 0

      • dokladnie, gdansk to nie new york

        • 2 0

  • Jedna taryfa (5)

    z sensowną ceną i uwierzcie, że pasażer jadący z Chełmu czy Oruni Górnej do Wrzeszcza wybierze SKM bo szybsza

    • 76 4

    • szybsza może i tak pod warunkiem,że nie ma awarii i nie jest na max zapełniona (1)

      • 15 8

      • Czy porównujesz te częste awarie i zapełnienie do swojego ustępu?

        • 0 0

    • i pod warunkiem, że w tym Wrzeszczu ma swój cel blisko dworca (2)

      bo inaczej czas przesiadki i dojścia do celu eliminują SKM - tramwajem szybciej

      • 11 4

      • 3 lata temu kupiłem sobie auto (1)

        i stałem się grubasem, od paru miesięcy staram się przemieszczać komunikacją miejską lub rowerem i wracam powoli do poprzedniego wyglądu. Auto niestety ogranicza znacznie ruch i człowiek przyzwyczaja się do przemieszczania się siedząc wygodnie w fotelu auta a dla zdrowia wcale nie jest to takie dobre.

        • 15 0

        • lepiej wozic sie autem i uprawiac sport po pracy

          • 2 6

  • Ciekawe ze nikt sie nie zastanowił przed podjęciem decyzji o wydaniu miliomów złotych. (5)

    Jak zwykle prowizorki to fundament działania władz i decydentów wydających publiczne pieniądze. Polska jakość: JAKOŚ TO BĘDZIE

    • 74 15

    • Jakoś to bedzie i by żyło sie lepiej

      zawsze jest jakiś interes i jakieś pieniądze do zarobienia.

      • 13 4

    • jedna literka a tyle szumu :D

      aj czepiasz sie... prezydent mowil ze ma byc JAKOSC to nie doslyszeli i zrobili ze JAKOS bedzie...

      • 6 0

    • Pracowales kiedys przy ta duzym przedsiewzieciu? (1)

      To nie jest malowanie pokoju. Tu w gre wchodzi bardzo wiele czynnikow i instytucji, ktora nie zawsze wykazuja dobra wole.

      To, ze byloby lepiej, gdyby wszystko bylo zaplanowane - a i owszem, to ze tak sie w projekcie nie da - norma.

      Nie przez przypadek w projektach informatycznych coraz czesciej stosuje sie zwinne metodyki zarzadzania - chocby Scrum. Po prostu nie mozesz oczekiwac od bramkarza, aby zaplanowal caly mecz jeszcze w szatni. On musi sie rzucic w prawo, kiedy to bedzie potrzebne, a nie kiedy plan zakladal.

      Pozdrawiam

      • 5 4

      • To nie mecz, a olbrzymia inwestycja! Teraz okazuje się, że nie do końca przemyślana. Jak zwykle w gdańskim projekcie zabrakło wielotorowości myślenia - to takie ostatnio nagminne, klapki na oczy i własny cel oraz intere!. Przed rozpczęciem projektowania należy rozważyć wszystkie za i przeciw, a nie budzić się potem z ręką w nocniku. Coś mi się wydaje, że projekt bardziej był intratny dla niektórych "urzędników" niż niezbędny miastu, a jak widać już powoduje zamieszanie i niespójność ocen. Przecież w bałaganie trudniej kogokolwiek z czegokolwiek rozliczyć... a szkoda...

        • 0 0

    • Oczywiście,że nie jest potrzebny

      Miasto w okolicy planuje zbudować parkingi podziemne i naziemne.Kto wtedy będzie jeździł pociągiem?

      • 1 2

  • Ciekawe (21)

    Wydaje mi sie, ze ten przystanek, w ogole jest niepotrzebny i to jest strata pieniedzy. Ale teraz juz jest po ptakach. Okaze sie w praniu.

    • 68 35

    • Trochę jest (8)

      Co prawda ja jeździłam głównie tramwajami, więc mi to nie robiło różnicy, ale znajomi jak chcieli przyjechać z Gdyni na Długą, to albo musieli grzać z buta z Głównego albo dodatkowo płacić za bilet na tramwaj. Jak będzie ten przystanek, to przynajmniej dojadą tam bez problemu.

      • 26 8

      • No strasznie daleko "z buta" mieli Twoi zanjomi (4)

        W niecałe 10 minut można dotrzeć z dworca na Długą i to idąc niezbyt szybko.
        To co, możne teraz Gdynia powinna poprowadzić tory dla skm do skwerku, bo tam się idzie dłużej?

        • 27 15

        • 10 minut? (2)

          Chyba 20. Sprawdz sobie dokladnie.

          Poza tym, o ile latem to nie jest problem, to zima nie ma z tego przyjemnosci.

          • 5 6

          • to po co

            iść na Długą w zimie?
            Albo idzie się na spacer i wówczas 10 minut nie robi różnicy, albo siedzi się w domu...

            • 2 1

          • 20 minut? lol, pewnie jesteś jedną z tych babć co spowalniają ruch w przejściu podziemnym między dworcem a krewetką...

            • 4 1

        • ten przystanek

          skraca czas dojazdu do pracy o połowę. Dla ludzi z Wrzeszcza, Zaspy, Przymorza itp. pracujących w śródmieściu.
          Jedziesz do pracy, na obiad, na imprezę do śródmieścia, to teraz masz wybór przesiadka i czekanie na tramwaj autobus i 2 przystanki albo z buta 10-15 minut zależy jak się światła trafia, ile ludzi, ulotkarzy w tunelach...
          kilka tysięcy ludzi zyska 10-15 minut w każdą stronę, ciekawe ilu dzięki temu zrezygnuje z samochodu, ile miejsc parkingowych w centrum przybędzie

          jak idziesz z buta to 10 a 20 minut to potężna różnica.
          z Głównego do Zielonej Bramy idzie się dłużej niż z Zaspy(Hynka,Lidl) do Galerii Bałtyckiej

          • 2 0

      • leczenie syfilisa maścią (1)

        "musieli grzać z buta z Głównego"
        bo nie ma jednego jednorazowego biletu na pociąg i tramwaj,
        za przesiadkę trzeba extra płacić,
        a rozkłady są niezgrane, bo Niezależni Samorządni przewoźnicy maja się nawzajem w d*pach

        wszystkich nas oszukano i okradziono
        i oszukuje się i okrada co dzień, nawet gdy to czytasz

        ta stacja - to forsa w błoto
        wycieczki do Słupska po torach PLK - forsa w błoto
        wszystko to tylko w obronie stołków tych pokrak z zarządu SKM, ZTM i ZKM

        sprawa nie dotyczy hardware (torów stacji) tylko organizacji
        gdyby SKM ZTM ZKM były jedną firmą, miały jedną taryfę, jeden bilet, zamiast wypierdzielać forsę na stacje Gdańsk Śródmieście można by odnowić linię do NewPortu i do Oksywia, można by rozwiązać "odwieczny dylemat odstępu" itd

        trwanie tego podziału to jest przestępstwo
        i nie żadnej tam niegospodarności
        tylko ordynarna kradzież
        nigdy Platformie tego nie wybaczę
        kiedyś za to ci ludzie pójdą siedzieć

        • 6 7

        • niezbyt rozumiem skad owy "dylemat odstepu".

          Przeciez to nie jest pol metra. Zwykly krok.

          Czasem na chodniku trzeba taki dac, by nie wdepnac w psia kupe.

          • 3 3

      • To rozwiązanie ma na celu usprawnić komunikację i ułatwić życie, a nie wycieczki paru osobom z Gdyni!

        • 0 0

    • Bardzo potrzebny (2)

      • 7 3

      • by krewni i znajomi królika mieli na domy, samochody i posagi dla brzydkich córek? (1)

        • 3 6

        • masz cos wiecej niz kompleksy - idz na prokurature i zloz zawiadomienie

          Nie masz - milcz.

          Wieczne oczernianie, szukanie winnych i oczywiscie zlodziei. Czy Wy na swojej sciezce zycia spotykacie tylko takich ludzi, czy moze Wy tacy jestescie?

          Ja spotkalem wiele uczciwych oson, sam staram sie uczciwie zyc i nie widze wszedzie zlodziei.

          • 2 3

    • widzę, że nie tylko ja mam taką opninię...

      Myślę, że nowy przytanek to zwykła przykywka do paskudnego i niepotrzebnego forum radunia...

      Bo po co remontować walące sie na głowę przejścia na perony i rozpadające sie przytanki...

      • 10 3

    • Stadion tez jest niepotrzebny ale miliardy wydali na niego!! (2)

      O to własnie chodzi by marnować pieniądze podatnika bo to jest okazja by natym zarobic !!Jeszcze w histori tego kraju tyle miliardów nigdy nie zmarnowano nawet komunisci za PZPR niepotrafili tyle nakraść co obecny rzad!!

      • 9 7

      • 800 mln, nie miliardy (1)

        Chcesz narzekac, to rob to z glowa, a nie demagogia.

        • 6 1

        • To było w przenośni, by nabrało rangi! ;P

          • 1 0

    • (2)

      O takich sprawach decydują fachowcy od komunikacji a nie laicy lubiący gdybać i mędrkować.

      • 6 3

      • (1)

        to fachowcy od lepkich rąk

        tylko od tego

        • 3 7

        • jak juz naprawde sprawy kolejowe ruszyly z kopyta i widac golym okiem zmiany

          to ten sie bedzie czepial odstepu od kolejki.

          Gdyby mi nie powiedziano, ze taki problem jest bym go nie zauwazyl.

          • 3 1

    • (1)

      1. Nie jest normalne, że całe Śródmiście jest obsługiwane tylko stacją na północnym jego krańcu.
      2. Powstanie Śródmieścia spowoduje, że atrakcyjniejsze staną się tereny Dolnego Miasta (między Podwalem a bastionami) oraz Biskupia Górka. Teraz miasto kończy się na Ogarnej co jest nienormalne jak na Śródmieście. Jeśli chcemy, zeby Główne Miasto rozwijało się podobnie do centrów Krakowa, Wrocławia, Poznania itp. musimy zapewnic transport z Trójmiasta i okolic do Głównego Miasta a nie w jego okolice 1,5km na północ.
      3. SKM Śródmieście to tylko etap przejściowy w dalszym ciągnięciu SKM na południe. W jakimś celu istniał tramwaj na Orunie i przystanek kolejowy Petershagen w miejscu obecnie budowanego. W jakimś celu przewidziano w momencie budowy wiaduktów AK zejscia na perony poniżej, a było to 30 lat temu.
      może ktoś jednak myslał?
      4. Dociagnięcie SKM do Czerwonego Mostu pozwoli poprzez połaczenie tego przystanku z Cienistą i Małomiejską obsługę autobusów i/lub tramwajów zjeżdżających tedy z Oruni G. / Chełmu. pozwoli też na kończenie tu kursów PKM, co dodatkowo zasili SKM Śródmieście.
      5. Dwa tory powinny być pociągnięte jeszcze dalej - do Pruszcza, dokąd powinna jeździć SKM (część kursów), a być może niektóre z nich dalej po linii do Kolbud. Oczywiście SKM powinna też jeździć dalej do Tczewa. Problem polega na tym, że brak oddzielnych torów od Gdańska Głównego do Pruszcza (Pszczółek) mocno to ogranicza.

      • 21 1

      • ... a w końcu Petershagen został zlikwidowany... jaki wniosek?

        • 1 1

  • Tradycja w SKM musi być zachowana ;-) (4)

    Czy w nowo wybudowanym peronie zostanie zachowany tradycyjny duży odstęp między drzwiami a krawędzią peronu przy wejściu do SKM?

    • 97 3

    • No i będzie sporo niżej, jak zwykle.

      • 3 2

    • (1)

      tak, oczywiście!
      bo tu jest Z TRADYCJĄ W NOWOCZESNOŚĆ!
      czyli
      nowoczesne składy, które tradycyjnie się będą spóźniały
      a duży odstęp to element naszej tradycji narodowej!

      • 5 2

      • Wlasnie narodzila sie nowa tradycja

        piekne imie ... Tradycja...

        • 3 0

    • Przecież są tabliczki w SKM "uważaj na odstęp" i to nawet po angielsku!! To co, mamy wysyłać pracowników, żeby na jedną stację zdejmowali tabliczki, bo na tej stacji nie ma odstępu? Pomyśl trochę logicznie zanim coś napiszesz.

      • 8 0

  • łączone połączenia - wszak teraz ich nie ma? Tramwaj, autobus tuż przy SKM. (14)

    Natomiast co ważne - może w końcu pomyślą betonowe łby aby np. przy karcie miejskiej dołączyć opcję i za dodatkową opłatą była ważna na SKM i tramwaj i autobus. Chcecie łączyć dla wygody pasażera? TO ŁĄCZCIE tylko myślcie!!!

    • 48 3

    • Jest już taka opcja (1)

      mzkzg . org

      • 8 4

      • trochę droga ta opcja

        wcale mnie nie zachęca. Może by mnie zachęcała, gdybym mieszkał na peryferiach, wtedy cena może się wyrównuje. W ogóle cały ten mzkzg jest słaby, np. telefonem można kupić tylko bilet jednorazowy, a gdzie godzinny? Trzeba do kierowcy po godzinny? Jeśli i tak trzeba się przesiadać, to z jednorazowych korzysta się rzadko. Dodatkowo żeby skorzystać z SKM trzeba kupić drugi bilet albo doładować kartę miejską - cena rośnie aż dwukrotnie!!! I gdzie tu wygoda jaką mzkzg miało zapewnić?

        • 1 1

    • Betonowy łbie (9)

      za dodatkową opłatą można dorzucić SKM do biletu na karcie miejskiej.

      • 4 5

      • (8)

        No tak to już działa. Mam kartę miejską Gdańska i tam miesięczny: ztm + skm. W sumie 96 zł

        • 6 1

        • chyba za ulgowy (7)

          nie każdy jest studentem, a prawie 200zł za swobodę poruszania to jednak już sporo. Dlatego ja jeżdżę autem, bo na benzynę wydaję niewiele więcej a mam swobodę. Z auta zrezygnuję, jeśli w karcie miejskiej będzie wliczona opcja jazdy SKM choćby w ramach danego miasta.

          • 4 2

          • (6)

            Mniej niż 200 złotych na paliwo miesięcznie? Nie chcę się nabijać, ale to brzmi jak z opowieści Mirka, właściciela komisu - panie, Niemiec tylko do kościoła nim jeździł.

            • 2 3

            • jak zwykle czytać ze zrozumieniem (5)

              przecież pisze, że niewiele więcej, co jest przeciwieństwem do "mniej". Poza tym pewnie chodzi o samo poruszanie po mieście a nie wypady poza miasto, gdzie komunikacja i tak nie dociera.

              • 4 2

              • (4)

                Zapomniał policzyć oc, ac i przeglądy i koszty utrzymania. Ale to drobiazg, dla takiego bogacza... lepiej robić korki.

                • 3 3

              • Przecież mowa była jedynie o paliwie! Matko!!!

                • 2 2

              • (2)

                w lato jeżdżę rowerem i nie robię korków. W zimę jeżdżę poza godzinami szczytu, ale autem, gdyż komunikacja w Trójmieście jest słabo zorganizowana, właśnie poprzez ten twór SKM, który rządzi się swoimi prawami utrudniając ludziom życie. I tak, wydaję około 200zł miesięcznie jeżdżąc po samym mieście, porównywalnie z biletem na SKM+ZTM. Ot, takie ułatwienie mzkgz zrobiło! Wolałbym oczywiście komunikacją miejską, ale nie będę płacił jak za zboże SKM+ZTM.

                • 1 1

              • (1)

                dostałeś minusa ode mnie, teraz musisz się przesiąść na komunikację miejską. amen.

                • 0 1

              • proszę księdza

                ja właśnie lubię komunikację miejską, ale w takim wydaniu jak np. w Warszawie. Niech jednorazowe 1-godzinne kosztują 6.50, ale niech będzie je można kupić telefonem! Miesięczne za to około 100zł dla płacących podatki w Warszawie - za metro, SKM, WKD, KM, tramwaje i autobusy. To się nazywa swoboda i wygoda podróżowania, jakiej u nas nie ma. Nie rozumieją tego, że gdyby bilety miesięczne były bardziej atrakcyjne, to by więcej ludzi jeździło komunikacją?

                • 1 0

    • popieram

      powinna być możliwość jazdy na karcie miejskiej SKM, choćby w ramach jednego miasta. Teraz nie można poruszać się SKM, trzeba zapłacić 2x tyle co na zwykłej karcie, co jest niedorzeczne. W Warszawie można na karcie miejskiej poruszać się metrem, autobusem, tramwajem, SKM, WKD i KM w obrębie strefy 1. Jakoś można - i komunikacja jest sprawna a bilet w cenie naszej karty miejskiej tylko na ZTM. Czyli my musimy płacić razy 2 żeby korzystać z SKM!

      • 5 0

    • przecież jest metropolitarny na skm i ztm w Gdańsku, a nawet na skm i autobusy i tramaje w całym trójmieście.

      • 0 1

  • Dziś propozycje na nazwę tego przystanku (4)

    Gdańsk Pustki

    • 67 16

    • Gdańsk Orunia Północna

      • 11 5

    • stacja

      Gdańsk Zator

      • 8 3

    • Gdansk Potrzebny

      To jest bardzo potrzebny przystanek.

      Ktos wyzej dal cala liste korzysci dla okolicy. Ja od dawna bylem zszokowany, ze nie mamy takiego przystanku w Gdanksu, bo "Glowny" nijak sie ma do "centrum" jakkolwiek by nie patrzec.

      • 8 0

    • z pustki

      odezwał się pustak z "centrum" miasta przy szadułkach

      • 0 2

  • TAK odstępbędzie duży bo taka jest tradycja. (3)

    A tak na marginesie Tradycja narodziła się w Gdańsku jak by ktoś zapomniał :)

    • 33 3

    • (2)

      to jest duży odstęp z którego jesteśmy dumni!
      żadna europejska metropolia takiego nie ma!

      • 1 1

      • no tak, bo niektore europejskie metropolie nie posiadaja zadnej kolejki miejskiej (1)

        co Wy sie uparliscie na ten odstep?

        Ludzie korzystam z SKM od wielu lat i nigdy nie bym to dla mnie problem.

        Jelsi mozna to bez straty dla mozliwosci obslugi innych skladow (chocby rtezerwowo PKP, czy PR) to nalezy to zmienic. Jednak naprawde chyba szykacie dziury - luki - w calym.

        • 1 1

        • możliwe, że to dlatego, że nie jeździsz z wózkiem

          albo nie jesteś w wieku starszym. Poza tym, co za problem tak dostosować peron, żeby jednak odstęp był mniejszy?

          • 3 1

  • Należy wymienić Lignowskiego

    I już pociąg bedzie dojeżdżał.
    O co tyle hałasu ?

    • 32 4

  • Nie no, na Śródmieście to tylko Pendolino. Konduktorem będzie Pan Waldek, ten od pożyczonych zegarków.

    • 30 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane