• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy do SKM Gdańsk Śródmieście dojedziemy każdym pociągiem?

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Choć prace przy budowie nowego przystanku trwają, wciąż nie wiadomo, czy część pociągów nadal nie będzie kończyć biegu na dworcu głównym. Choć prace przy budowie nowego przystanku trwają, wciąż nie wiadomo, czy część pociągów nadal nie będzie kończyć biegu na dworcu głównym.

Czy powstający przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście będzie równie popularny jak Gdańsk Główny? Kolejarze zastanawiają się, czy nie wysyłać tu tylko części pociągów, które dziś kończą bieg na dworcu głównym.



Tak ma wyglądać cały nowy odcinek trasy SKM od dworca głównego do przystanku Śródmieście.

Nowy węzeł przesiadkowy w Śródmieściu może być nieatrakcyjny, jeżeli pasażerowie tramwajów i autobusów będą musieli długo czekać na pociąg. Nowy węzeł przesiadkowy w Śródmieściu może być nieatrakcyjny, jeżeli pasażerowie tramwajów i autobusów będą musieli długo czekać na pociąg.
Sprawa potencjalnej organizacji ruchu na nowym przystanku pojawiła się wywiadzie z prezesem zarządu SKM, Maciejem Lignowskim na branżowym portalu Rynek Kolejowy. Na pytanie o rozkład jazdy padła odpowiedź: wyobrażamy sobie to tak, że w okresach międzyszczytowych, jeżeli nie będzie takiego zapotrzebowania, to do Śródmieścia dojeżdżałby np. co drugi pociąg.

Informacja ta obiegła lotem błyskawicy wszystkie fora internetowe poświęcone transportowi publicznemu. Pytamy zatem powtórnie prezesa zarządu SKM, czy faktycznie po to buduje się przystanek za ok. 66,7 mln zł, by kierować na niego tylko wybrane pociągi?

- Do przystanku SKM Gdańsk Śródmieście technicznie i organizacyjnie w ruchu co 7,5 minuty, 15 minut itd. będzie mógł dotrzeć i wyjechać każdy pociąg. Natomiast obecnie nie mamy jeszcze uzgodnionego rozkładu jazdy pociągów z organizatorem przewozów, stąd nie chciałbym już teraz gwarantować, że każdy pociąg SKM będzie kończył i rozpoczynał bieg na tej stacji, a szczególnie gdy np. faktycznie nie będzie takiego uzasadnienia pod względem organizacyjnym i ekonomicznym - wyjaśnia Maciej Lignowski.

Nowy przystanek pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, oddalony o ok. kilometr od dworca głównego, będzie wprawdzie rodził nowe koszty funkcjonowania pociągów, ale mają one nie być na tyle duże, by miały decydować o tym, że część pociągów będzie kończyła bieg na stacji Gdańsk Główny.

Zdaniem prezesa zarządu SKM, ewentualne ograniczenie ruchu do nowego przystanku ma być podyktowane jedynie sensownością i celowością uruchamiania pociągów w pewnych porach dnia lub nocny, gdy będzie wiadomo, że może nie być tam podróżnych.

Warto przypomnieć, że przystanek SKM Śródmieście ma służyć nie tylko pasażerom, którzy kolej wybiorą jako jedyny środek swojej podróży, ale przede wszystkim w tzw. podróżach łączonych, czyli z przesiadkami. Już w latach 70-tych, gdy wykonano zalążek infrastruktury w tym miejscu, przewidziano przesiadki z tramwajów na SKM. W realizowanym już projekcie, zakłada się także, że na płytę wiaduktu nad torami zajeżdżać lub nawet kończyć bieg będą także autobusy.

Czy do przystanku SKM dojeżdżać powinny wszystkie pociągi?

- Zakładamy, że na węźle tym kończyć będą bieg linie autobusowe, które nie mogą zostać skrócone do węzłów przesiadkowych z dala od centrum oraz te, które docierają obecnie do pętli Targ Sienny zobacz na mapie Gdańska, gdyż ta pętla wkrótce zostanie zlikwidowana. Pozostałe linie, w tym te ze wschodu i południa, będą nadal dojeżdżały co najmniej do dworca głównego zobacz na mapie Gdańska - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów, który nie kryje zaskoczenia pomysłem Szybkiej Kolei Miejskiej.

- Tak szczegółowych informacji o organizacji ruchu nie otrzymaliśmy od kolejarzy. Pasażerowie tramwajów czy autobusów nie będą jednak zmuszani do korzystania z tego węzła, gdyż głównym punktem na mapie komunikacyjnej będzie nadal dworzec główny - zapewnia Zomkowski.

Zatem jaki jest sens budowy przystanku, z którego pasażerowie będą korzystać niechętnie, nie mając gwarancji, że zyskają wygodną przesiadkę na pociąg. Mogą przecież od razu pojechać autobusem lub tramwajem do dworca głównego

- Projektując i wykonując prace studialne zakładaliśmy, że zdecydowana większość pociągów będzie kończyła bieg i rozpoczynała bieg na stacji Gdańsk Śródmieście. Budowa tego przystanku jest skorelowana z Gdańskim Projektem Komunikacji Miejskiej i daje funkcjonalne powiązania z węzłem tramwajowo-autobusowym. Zgadzam się, że podróżnemu winno się udostępnić pełną gamę połączeń, aby mógł sprawnie i szybko przemieścić się pomiędzy poszczególnymi środkami transportu publicznego - odpowiada Lignowski.

Czytaj też: Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa

Opinie (148)

  • Oto kolejny przykład bezgranicznej głupoty i sabotowania potrzeb

    miasta.

    • 12 1

  • (3)

    jeżeli wszystkie SKM-ki mają dojeżdżać do śródmieścia i stamtąd startować to co się stanie z peronami SKM w na głównym? kwiatki zasadzą?

    • 10 5

    • Propozycje:

      nowa Biedronka,parking dla Pendolino,pomnik Budynia,toalety publiczne...

      • 2 2

    • Wolałbym zamiast kwiatków...

      ...ekspozycję zabytkowego taboru. Czyli nieduży skansen, byłaby atrakcja turystyczna. Jako filia skansenu w Kościerzynie. Nie tylko zabytkowy tabor SKM pochodzący z S-Bahn, ale i inne wagony i lokomotywy, które niegdyś kursowały po Pomorzu i Prusach.

      Dwa perony do dyspozycji, czyli cztery tory przy peronach i jeszcze dodatkowo bodaj trzy tory bez krawędzi peronowych. To by mogło być naprawde doskonałe miejsce do takiej ekspozycji. Sa kraje, gdzie część stacji tak się właśnie wykorzystuje.

      Rozmarzyłem się. :)

      • 2 0

    • Część będzie zlikwidowana

      • 2 0

  • przystanek (1)

    A tak właściwie, to po co ten przystanek?

    • 11 4

    • Trzeba wydać kasę

      • 7 1

  • Urzędasy wysiadka (6)

    "przystanek SKM Śródmieście ma służyć nie tylko pasażerom,"- głównie u5rzędnikom z Urzędu wojewódzkiego i marszałkowskiego!!!
    Kiedyś SKM jeździły w kierunku Tczewa, Malborka - teraz jest cisza dlaczego żaden redaktorzyna nie zapyta prezesa czy i kiedy SKM wróci na te kierunki coś mi się wydaje że nowa stacja nie będzie miała możliwości wyjazdu w kierunku Tczewa. Dlaczego SKM dociera aż do Słupska, a nie dociera nigdzie w drugim kierunku. Czyżby prężna ARRIVA miała przejąć ten transport jak jest to już gdzieś w Polsce?

    • 21 4

    • Tczew i Pruszcz (3)

      Po pierwsze właśnie kilka pociągów do Pruszcza i Tczewa przywrócono w nowym rozkładzie jazdy.

      Po drugie dla wiekszego zagęszczenia ruchu w tych relacjach potrzebne są tory - a te są w przebudowie w ramach modernizacji linii do Warszawy. Więc nie wszystkie sa dostępne. Wielokrotnie zapowiadano, że po przebudowie pociągi tam wrócą.

      • 2 1

      • (1)

        Czytaj dobrze! Jastrząb pisze o SKM a nie o jakiś pociągach i ma racje jeszcze kilka miesiecy temu mozna bylo jechać skm z pruszcza np na politechnikę bez żadnych przesiadek szybko i wygodnie.

        • 1 1

        • Kilka miesięcy temu...?

          jechałeś pociągiem SKM z Pruszcza do trójmiasta? Fajnie.

          Bo one tam nie kursuja od kilku lat, a nie kilku miesięcy. Własnie z powodu tej całej przebudowy - od Gdańska na południe SKM nie ma własnych oddzielnych torów.

          • 2 0

      • To jakieś pociągi widmo przywrócono? Bo na torach i w rozkładzie ich nie ma.

        • 0 0

    • Mieszkam w Tczewie, pracuję w Gdańsku (1)

      Szczerze powiem, że PR-y dość dobrze sobie radzą z obsługą tego połączenia (choć wiadomo, że nie jest to idealne, ale w jakim zbiorkomie jest?) i nie widzę sensu przywracania tu SKM, które z tego co pamiętam i tak woziły powietrze. Co innego Pruszcz: niestety dla mieszkańców korzystających z tej stacji, z reguły nie ma już miejsca w pociągu kiedy ten jedzie od strony Tczewa, więc im to by się akurat SKM-ki przydały. Wydaje mi się, że najlepiej by było, gdyby SKM-ki kończyły bieg w Pruszczu (albo nawet zjeżdżały na linię 229 i dojeżdżały do Bielkowa, ale to już by wymagało większej inwestycji) i wracały do Trójmiasta, a Tczew był dalej obsługiwany tak jak jest.

      • 2 0

      • PR-y

        Jadąc z Tczewa np do stacji Gdańsk Zaspa musisz kupić bilet łączony /PR + SKM/ czyli - droższy niż na samą SKM, musisz się przesiąść, Jadąc np z Lęborka dojedziesz ,SKM, np do Gdańsk Przymorze bez przesiadek. Niestety część ludzi myśli podobnie do Ciebie i ma wygodę i finanse innych w d...ie.

        • 0 0

  • Nie widzę potrzeby tego przystanku. Kawałeczek dalej jest Gdańsk Główny i tam mogę wsiadać. Szkoda kasy.

    • 7 10

  • (2)

    Mieszkam na Przeróbce i jak mam potrzebę jechać SMKmą to dojeżdżam do dworca i jadę. Co mi da przystanej 500m bliżej?

    • 5 12

    • (1)

      mieszkam w sopocie, pracuję w sopocie, po co tramwaj na przeróbkę? szkoda kasy

      • 15 1

      • A co ma Sopot do Gdańska?

        • 1 1

  • archtektura wojenna chyba.

    architektonicznie projekt srodmiejskiego przystanku przypomina bunkier jest za krotkie zadaszenie, nie mozna bylo nawiazac do architektury wiat \Dworca Glownego? nie bo po co tak niby jest ladniej? kolejny koszszmerek.

    • 2 1

  • Docelowo-węzeł przesiadkowy Czerwony Most? (1)

    A czy przypadkiem tym docelowym węzłem przesiadkowym nie ma być Czerwony Most kilkaset metrów dalej w kierunku Zaroślaka?
    Tak w każdym razie wszyscy do tej pory pisali.
    (na przykład tutaj )

    A ta stacja Śródmieście jest ewidentnie inwestycją robioną pod galerię handlową, a teraz próbuje się na siłę uzasadnić jej inne funkcje....
    Swoją drogą, musieli nieźle lobbować o stację, ale nic dziwnego, jak budują takki kolos na uboczu.

    • 6 3

    • Już w latach 60-tych planowano tym miejscu przystanek Śródmieście co uwzględniono w czasie budowy wiaduktu kolejowego przy 3 poziomowym skrzyżowaniu. Głównym celem było ograniczenie ruchu pieszych w rejonie dworca Głównego. W tamtych czasach nikt nie pomyślał o centrum handlowym w tym rejonie na zadaszonym torowisku.

      • 1 1

  • proszę o wyjaśnienie (1)

    Może ktoś mi wytłumaczy co kilka lat temu budowano w Tej skarpie w stronę ul, 3- Maja.Nie jestem mieszkańcem Gdańska ale to jest ciekawe, w/g mnie to właśnie miał być Gdańsk- Śródmieście.Proszę o sprostowanie jezeli się mylę.

    • 1 0

    • Droga rowerowa ;)

      • 0 0

  • Ale mi odkrycie. Gadałem o tym za każdym razem, kiedy pojawiał się artykuł o tej pożalsięboże stacji.

    Żeby ten przystanek miał sens, wszystkie SKMki musiałyby mieć bocznicę przesunięte do Pruszcza.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane