• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy do SKM Gdańsk Śródmieście dojedziemy każdym pociągiem?

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Choć prace przy budowie nowego przystanku trwają, wciąż nie wiadomo, czy część pociągów nadal nie będzie kończyć biegu na dworcu głównym. Choć prace przy budowie nowego przystanku trwają, wciąż nie wiadomo, czy część pociągów nadal nie będzie kończyć biegu na dworcu głównym.

Czy powstający przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście będzie równie popularny jak Gdańsk Główny? Kolejarze zastanawiają się, czy nie wysyłać tu tylko części pociągów, które dziś kończą bieg na dworcu głównym.



Tak ma wyglądać cały nowy odcinek trasy SKM od dworca głównego do przystanku Śródmieście.

Nowy węzeł przesiadkowy w Śródmieściu może być nieatrakcyjny, jeżeli pasażerowie tramwajów i autobusów będą musieli długo czekać na pociąg. Nowy węzeł przesiadkowy w Śródmieściu może być nieatrakcyjny, jeżeli pasażerowie tramwajów i autobusów będą musieli długo czekać na pociąg.
Sprawa potencjalnej organizacji ruchu na nowym przystanku pojawiła się wywiadzie z prezesem zarządu SKM, Maciejem Lignowskim na branżowym portalu Rynek Kolejowy. Na pytanie o rozkład jazdy padła odpowiedź: wyobrażamy sobie to tak, że w okresach międzyszczytowych, jeżeli nie będzie takiego zapotrzebowania, to do Śródmieścia dojeżdżałby np. co drugi pociąg.

Informacja ta obiegła lotem błyskawicy wszystkie fora internetowe poświęcone transportowi publicznemu. Pytamy zatem powtórnie prezesa zarządu SKM, czy faktycznie po to buduje się przystanek za ok. 66,7 mln zł, by kierować na niego tylko wybrane pociągi?

- Do przystanku SKM Gdańsk Śródmieście technicznie i organizacyjnie w ruchu co 7,5 minuty, 15 minut itd. będzie mógł dotrzeć i wyjechać każdy pociąg. Natomiast obecnie nie mamy jeszcze uzgodnionego rozkładu jazdy pociągów z organizatorem przewozów, stąd nie chciałbym już teraz gwarantować, że każdy pociąg SKM będzie kończył i rozpoczynał bieg na tej stacji, a szczególnie gdy np. faktycznie nie będzie takiego uzasadnienia pod względem organizacyjnym i ekonomicznym - wyjaśnia Maciej Lignowski.

Nowy przystanek pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, oddalony o ok. kilometr od dworca głównego, będzie wprawdzie rodził nowe koszty funkcjonowania pociągów, ale mają one nie być na tyle duże, by miały decydować o tym, że część pociągów będzie kończyła bieg na stacji Gdańsk Główny.

Zdaniem prezesa zarządu SKM, ewentualne ograniczenie ruchu do nowego przystanku ma być podyktowane jedynie sensownością i celowością uruchamiania pociągów w pewnych porach dnia lub nocny, gdy będzie wiadomo, że może nie być tam podróżnych.

Warto przypomnieć, że przystanek SKM Śródmieście ma służyć nie tylko pasażerom, którzy kolej wybiorą jako jedyny środek swojej podróży, ale przede wszystkim w tzw. podróżach łączonych, czyli z przesiadkami. Już w latach 70-tych, gdy wykonano zalążek infrastruktury w tym miejscu, przewidziano przesiadki z tramwajów na SKM. W realizowanym już projekcie, zakłada się także, że na płytę wiaduktu nad torami zajeżdżać lub nawet kończyć bieg będą także autobusy.

Czy do przystanku SKM dojeżdżać powinny wszystkie pociągi?

- Zakładamy, że na węźle tym kończyć będą bieg linie autobusowe, które nie mogą zostać skrócone do węzłów przesiadkowych z dala od centrum oraz te, które docierają obecnie do pętli Targ Sienny zobacz na mapie Gdańska, gdyż ta pętla wkrótce zostanie zlikwidowana. Pozostałe linie, w tym te ze wschodu i południa, będą nadal dojeżdżały co najmniej do dworca głównego zobacz na mapie Gdańska - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów, który nie kryje zaskoczenia pomysłem Szybkiej Kolei Miejskiej.

- Tak szczegółowych informacji o organizacji ruchu nie otrzymaliśmy od kolejarzy. Pasażerowie tramwajów czy autobusów nie będą jednak zmuszani do korzystania z tego węzła, gdyż głównym punktem na mapie komunikacyjnej będzie nadal dworzec główny - zapewnia Zomkowski.

Zatem jaki jest sens budowy przystanku, z którego pasażerowie będą korzystać niechętnie, nie mając gwarancji, że zyskają wygodną przesiadkę na pociąg. Mogą przecież od razu pojechać autobusem lub tramwajem do dworca głównego

- Projektując i wykonując prace studialne zakładaliśmy, że zdecydowana większość pociągów będzie kończyła bieg i rozpoczynała bieg na stacji Gdańsk Śródmieście. Budowa tego przystanku jest skorelowana z Gdańskim Projektem Komunikacji Miejskiej i daje funkcjonalne powiązania z węzłem tramwajowo-autobusowym. Zgadzam się, że podróżnemu winno się udostępnić pełną gamę połączeń, aby mógł sprawnie i szybko przemieścić się pomiędzy poszczególnymi środkami transportu publicznego - odpowiada Lignowski.

Czytaj też: Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa

Opinie (148)

  • Ciekawe ze nikt sie nie zastanowił przed podjęciem decyzji o wydaniu miliomów złotych. (5)

    Jak zwykle prowizorki to fundament działania władz i decydentów wydających publiczne pieniądze. Polska jakość: JAKOŚ TO BĘDZIE

    • 74 15

    • Pracowales kiedys przy ta duzym przedsiewzieciu? (1)

      To nie jest malowanie pokoju. Tu w gre wchodzi bardzo wiele czynnikow i instytucji, ktora nie zawsze wykazuja dobra wole.

      To, ze byloby lepiej, gdyby wszystko bylo zaplanowane - a i owszem, to ze tak sie w projekcie nie da - norma.

      Nie przez przypadek w projektach informatycznych coraz czesciej stosuje sie zwinne metodyki zarzadzania - chocby Scrum. Po prostu nie mozesz oczekiwac od bramkarza, aby zaplanowal caly mecz jeszcze w szatni. On musi sie rzucic w prawo, kiedy to bedzie potrzebne, a nie kiedy plan zakladal.

      Pozdrawiam

      • 5 4

      • To nie mecz, a olbrzymia inwestycja! Teraz okazuje się, że nie do końca przemyślana. Jak zwykle w gdańskim projekcie zabrakło wielotorowości myślenia - to takie ostatnio nagminne, klapki na oczy i własny cel oraz intere!. Przed rozpczęciem projektowania należy rozważyć wszystkie za i przeciw, a nie budzić się potem z ręką w nocniku. Coś mi się wydaje, że projekt bardziej był intratny dla niektórych "urzędników" niż niezbędny miastu, a jak widać już powoduje zamieszanie i niespójność ocen. Przecież w bałaganie trudniej kogokolwiek z czegokolwiek rozliczyć... a szkoda...

        • 0 0

    • Oczywiście,że nie jest potrzebny

      Miasto w okolicy planuje zbudować parkingi podziemne i naziemne.Kto wtedy będzie jeździł pociągiem?

      • 1 2

    • jedna literka a tyle szumu :D

      aj czepiasz sie... prezydent mowil ze ma byc JAKOSC to nie doslyszeli i zrobili ze JAKOS bedzie...

      • 6 0

    • Jakoś to bedzie i by żyło sie lepiej

      zawsze jest jakiś interes i jakieś pieniądze do zarobienia.

      • 13 4

  • Tradycja w SKM musi być zachowana ;-) (4)

    Czy w nowo wybudowanym peronie zostanie zachowany tradycyjny duży odstęp między drzwiami a krawędzią peronu przy wejściu do SKM?

    • 97 3

    • Przecież są tabliczki w SKM "uważaj na odstęp" i to nawet po angielsku!! To co, mamy wysyłać pracowników, żeby na jedną stację zdejmowali tabliczki, bo na tej stacji nie ma odstępu? Pomyśl trochę logicznie zanim coś napiszesz.

      • 8 0

    • (1)

      tak, oczywiście!
      bo tu jest Z TRADYCJĄ W NOWOCZESNOŚĆ!
      czyli
      nowoczesne składy, które tradycyjnie się będą spóźniały
      a duży odstęp to element naszej tradycji narodowej!

      • 5 2

      • Wlasnie narodzila sie nowa tradycja

        piekne imie ... Tradycja...

        • 3 0

    • No i będzie sporo niżej, jak zwykle.

      • 3 2

  • Wybudować stację - nie puścić pociągów. (2)

    No bo po co właściwie mają tam się jakieś pociągi zatrzymywać. Stacja będzie - bo Unia kasę dała i trzeba wydać. Ale żeby jakieś pociągi tam puszczać to już zawracanie głowy.

    Jak będzie jechał w stronę Pruszcza to się nie zatrzyma, bo po co? A taki co normalnie do Gd. Głównego jechał to tam skończy. Bez sensu puszczać go na jakąś nową stację. Zawsze na głównym kończył to po co to zmieniać?

    Parę składów dziennie się tam przetoczy żeby nie było. Najlepiej jak nie będzie dużego ruchu żeby łatwiej było i kosztów nie było. Kto za to będzie płacił?

    • 3 2

    • (1)

      i to jest największa głupota że składy jadące do i z Pruszcza nie będą mogły się na tej stacji zatrzymać
      Bzdura totalna!

      • 0 1

      • Nie bzdura tylko dobrze!

        Stacja będzie nowa ładna, to po co tam takie pordzewiałe stare pociągi. A tak to będzie można przyjść sobie na stację, popatrzeć że tak fajnie jest.

        • 2 0

  • Wizualizacja...

    ..ma podstawowy błąd. SKM-ka będzie odjeżdżać z peronu 3-go a nie z 2-go.

    • 2 0

  • TAK odstępbędzie duży bo taka jest tradycja. (3)

    A tak na marginesie Tradycja narodziła się w Gdańsku jak by ktoś zapomniał :)

    • 33 3

    • (2)

      to jest duży odstęp z którego jesteśmy dumni!
      żadna europejska metropolia takiego nie ma!

      • 1 1

      • no tak, bo niektore europejskie metropolie nie posiadaja zadnej kolejki miejskiej (1)

        co Wy sie uparliscie na ten odstep?

        Ludzie korzystam z SKM od wielu lat i nigdy nie bym to dla mnie problem.

        Jelsi mozna to bez straty dla mozliwosci obslugi innych skladow (chocby rtezerwowo PKP, czy PR) to nalezy to zmienic. Jednak naprawde chyba szykacie dziury - luki - w calym.

        • 1 1

        • możliwe, że to dlatego, że nie jeździsz z wózkiem

          albo nie jesteś w wieku starszym. Poza tym, co za problem tak dostosować peron, żeby jednak odstęp był mniejszy?

          • 3 1

  • Od początku było to wiadome

    Dla wszystkich, którzy choć trochę znają się na kolei i zasadach organizacji ruchu, od początku było wiadome, że do stacji Gdańsk Śródmieście pojedzie tylko część pociągów. Przede wszystkim Gdańsk Główny ma większą liczbę torów do odstawiania składów. Część pociągów ma tak ułożone przebiegi, że na stacji końcowej nie stoi 5 czy 10 minut a na przykład godzinę albo i dłużej. Nie można tego zmienić ze względu na ruch szczytowy dla organizacji którego potrzeba na stacji końcowej kilka pociągów oczekujących na odjazd. Choćby tylko z tego względu na stacji Gdańsk Śródmieście zabrakłoby torów do odstawiania składów.

    • 1 1

  • Biskupia Górka, Stare Przedmieście, Dolne Miasto, Zaroślak a nawet Główne Miasto będzie korzystało z tej stacji! (1)

    To będzie ze 30 000 ludzi w zasięgu, nie licząc przesiadek. O czym my w ogóle mówimy?

    • 5 0

    • Bo teraz tu pełno ludzi co nie znają swojego miasta.

      Przedszkole-dom to całe ich życie.

      • 0 1

  • a co w tym dziwnego? do Cisowej też spora część składów nie dojeżdża. A zarówno na Cisową, jak i do Rumii, Redy, Wejherowa mnóstwo ludzi dojeżdża. Jeśli nie wszystkie dojeżdżają tam to nic dziwnego, ze nie wszystkie będą jechać do tej stacji.

    • 1 0

  • Jak nie bedą dojezdzały wszystkie SKMki to nie ma sensu budować tego przystanku

    Wtedy i tak wszyscy beda sie przesiadać na DW Głównym,bo bedzie pewniej.

    • 2 0

  • (2)

    Mieszkam na Przeróbce i jak mam potrzebę jechać SMKmą to dojeżdżam do dworca i jadę. Co mi da przystanej 500m bliżej?

    • 5 12

    • (1)

      mieszkam w sopocie, pracuję w sopocie, po co tramwaj na przeróbkę? szkoda kasy

      • 15 1

      • A co ma Sopot do Gdańska?

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane