• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy dostaniemy tablice elektroniczne na obwodnicy? GDDKiA: wiele nie pomogą

Maciej Naskręt
18 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na Obwodnicy Trójmiasta z każdym rokiem przybywa aut. Już teraz jeździ nią 54 tys. pojazdów. Na Obwodnicy Trójmiasta z każdym rokiem przybywa aut. Już teraz jeździ nią 54 tys. pojazdów.

Tablice elektroniczne z informacjami o aktualnej sytuacji drogowej to marzenie kierowców podróżujących po Obwodnicy Trójmiasta. Mogą umożliwiać m.in omijanie korków. Drogowcy z GDDKiA jednak przekonują, że tablice nie zrewolucjonizują ruchu na popularnej ekspresówce. Dlaczego? Nie mamy dróg alternatywnych, które mogłyby obsłużyć ruch 54 tys. aut na dobę.



Tablice zmiennej treści na "Zakopiance" w Rabce. Tablice zmiennej treści na "Zakopiance" w Rabce.
Kierowcy, którzy jechali w ostatnim czasie "Zakopianką" - drogą krajową nr 7 i 47 między Krakowem i Zakopanym - pewnie chwalą zalety ustawionych na zlecenie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad elektronicznych znaków i tablic zmiennej treści. Informują one kierujących pojazdami m.in. o czasie przejazdu między punktem A i B, a także o aktualnych warunkach pogodowych.

Wielu kierowców uważa, że taki system idealnie sprawdziłby się na Obwodnicy Trójmiasta. - Trzeba jak najszybciej go u nas uruchomić. Kierujący pojazdami zyskaliby możliwość wyboru. Podróżujący po ekspresówce wiedzieliby, czy mają z niej korzystać, czy wybrać inną drogę - choćby przez miasto - mówi Piotr, który codziennie jeździ Obwodnicą Trójmiasta.

Co innego twierdzą drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA, którzy zarządzają trójmiejską ekspresówką. - Samo zainstalowanie znaków przy obwodnicy nie poprawi sytuacji w ruchu - mówi krótko Karol Markowski, zastępca dyrektora do spraw utrzymania.

Czy tablice elektroniczne przy obwodnicy usprawnią ruch?

- Dla przepustowości całego systemu dróg w Trójmieście często korzystniejszy jest stan czasowego korka na obwodnicy, niż jego zmniejszenie kosztem nieprzystosowanych do dużych natężeń dróg w sąsiedztwie obwodnicy - tłumaczy Markowski.

Przedstawiciele GDDKiA podkreślają, że kierowcy, którzy utknęli w korku będą mieć subiektywne odczucia, że innymi drogami dojadą szybciej. Wielu kierowców widząc korek zjeżdżać będzie z ekspresówki i rozpocznie poszukiwania innych dróg dojazdu. W skrajnych przypadkach powoduje to paraliż ulic osiedlowych, rozjeżdżanie się dużych potoków ruchu na drogi wewnętrzne, kluczenie w wąskich uliczkach. Na tym nikomu nie zależy.

Jednak w Małopolsce system działa świetnie. Więc czemu u nas ma nie zadziałać? - System informacji o korkach na "Zakopiance" uwzględnia alternatywne wykorzystania innych szlaków dojazdowych do Zakopanego - choćby dróg wojewódzkich, czy powiatowych. Struktura problemu jest inna niż w przypadku Trójmiasta, bowiem my tu takiej alternatywy nie mamy - mówi zastępca dyrektora do spraw utrzymania.

Czy to eliminuje trójmiejską drogę z ustawienia elektronicznych tablic? - Znaki zmiennej treści stanowią część większej całości, która nazywa się system sterowania ruchem. Wprowadzenie, zatem takiego oznakowania na drogę nie ogranicza się wyłącznie do zakupu i ustawienia elementu na drodze, lecz opracowania strategii zarządzania informacją - wyjaśnia Karol Markowski.

Role wiodącą w procesie przygotowania tej strategii zarezerwowała sobie centrala GDDKiA z siedzibą w Warszawie. Obecnie zlecono opracowanie studium funkcjonalno-przestrzennego przedsięwzięcia. Dokumentacja uwzględniać będzie odcinek autostrady A1 na całym swoim przebiegu oraz odcinek obwodnicy jako odcinek naturalnie wpisujący się w korytarz transportowy państwa w relacji północ - południe.

Wielu kierowcom wydaje się, że ustawienie elektronicznych tablic jest odwlekane przede wszystkim z uwagi po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej potencjalnego przejęcia obwodnicy przez samorządy gminne - m.in Gdańsk i Gdynię. - Nie ma to wpływu na prowadzone prace koncepcyjne. Rozpatrywany jest ciąg komunikacyjny bez znaczenia, kto nim zarządza - tłumaczy Markowski.

Obecnie trudno drogowcom przewidzieć datę rozpoczęcia budowy systemu. Kierowcy muszą więc czekać. Na ten moment wiadomo jedynie, że opracowany przez GDDKiA system będzie mógł współpracować z Tristar-em - systemem zintegrowanego zarządzania ruchem tworzony właśnie przez miejskich drogowców. Istnieje więc możliwość, że jadąc al. Grunwaldzką dowiemy się z tablic co dzieje się aktualnie na trójmiejskiej ekspresówce.

Miejsca

Opinie (139) 5 zablokowanych

  • ViaSroll

    A jak ViaSroll budowali, to szybciutko poszło.

    Tylko by kasę ściągali, a usprawnienia dla kierowców podatników to dla nich już "fanaberie".

    • 4 2

  • obwodnica ok 2012 płatna osobówki

    też mnie to wku....

    • 2 1

  • DO drogowcow z GDDKiA TABLICE pokazuja aktualne warunki pogodowe

    TABLICE TO BEZPIECZENSTWO!!!!!!AKTUALNE WRUNKI DROGOWO POGODOWE TO MALO????PRZY NASZEJ OSTREJ ZIMIE CIAGLYM DESZCZU nie jednego by to uratowalo moze GDDKiA pomyslcie o ludziach o obywatelach zacznijcie od samych wyswietlaczy pogodowych LEPIEJ ZROBIC COS NIZ NIC

    • 3 1

  • zdjecia satelitarne na zywo

    i po problemie, ja wykupilem sobie dostep do takiej uslugi i dzieki temu mam aktualny podglad na dowolne miejsce na ziemi

    • 1 2

  • No i bedzie jak w W-wie w ubieglym tygodniu.

    Testowali tam taki system. Rano o ile dobrze pamietam to na Swietokrzyskiej wskazywalo korek, potem bylo juz luzniej. No fajnie by bylo gdyby ten odcinek Swietokrzyskiej od tygodnia nie byl zamkniety z powodu remontu.

    • 0 0

  • tablice

    Panowie, nasze pisanie tutaj nic nie zmienija już zainwestowałam w radyjko i kilka razy na siebie zarobiło:)

    • 2 0

  • Zamiast tych tablic z informacjami o pogodzie pan Adamowicz powinien postawić więcej tablic informujących o tym, że Gdunsk jest

    stolicą Kaszeb i na ten szlachetny cel sporzytkować pieniądze Gdańszczan.

    • 2 0

  • kiedy platna obwodnica? (1)

    kiedy wreszcie obwodnica bedzie platna-wtedy polowa palantow przestanie tam jezdzic i bedzie mozna przydusic-mam drogie auto i nie moge sobie zaszalec-

    • 1 9

    • trzeba było kupić takie na jakie pozwalają polskie warunki drogowe:)

      • 0 0

  • Przecież Obwodnica według polskich standartów to autostrada a nie droga szybkiego ruchy czemu pan Adamowicz przynajmniej w (1)

    Gdańsku nie założy bramek i nie zacznie kasować kasy.

    • 0 5

    • "Przecież Obwodnica według polskich standartów to autostrada......"

      Gdzie to wyczytales?
      Wiesz jaka jest roznica miedzy jednym a drugim?
      Raczej nie skoro piszesz takie rzeczy.

      • 0 0

  • Dl

    Debil za biurkiem , debil za kółkiem - DEBILE rzadza w Debilandzie. Normalni i zwykli mają przechlapane

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane