• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tysiące ton soli na zimowe utrzymanie dróg w Trójmieście

Aleksandra Nietopiel
4 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (286)
Chodnik niby odśnieżony, ale wciąż niezbyt bezpieczny dla pieszych. Chodnik niby odśnieżony, ale wciąż niezbyt bezpieczny dla pieszych.

Sól - by stopić i by nie powstał lód, piasek - by się nie ślizgać. Tak w skrócie można streścić zimowe utrzymanie chodników i dróg w Gdyni, Gdańsku i Sopocie. Oczywiście dodać do tego należy pługi na drogach i działania, jakie powinni podejmować zarządcy nieruchomości, którzy walcząc ze skutkami zimy, odgarniają śnieg z chodników. W użyciu najwięcej jest soli. W ubiegłym sezonie zużyto jej ponad 12,5 tys. ton w całym Trójmieście.



Czy w twojej okolicy drogi i chodniki są należycie odśnieżone?

Kto choć raz nie zatańczył zimowego breakdance'a na chodniku czy drodze, nie wpadł w poślizg przy próbie hamowania czy nie walczył z białą plamą na bucie po soli, ten nie wie, czym jest zima w Trójmieście. Nie zawsze ze śniegiem, ale za to z mrozem i śliską nawierzchnią. Walka ze skutkami zimy na drogach i chodnikach to przy opadach śniegu syzyfowa praca. Niełatwo też walczyć z uporczywie powracającymi plamami na butach po soli drogowej. Cierpią również łapy czworonogów.

Czytelnicy Raportu z Trójmiasta regularnie informują o trudnościach w poruszaniu się po mieście

Co sypiemy na drogi?



To, co ląduje na trójmiejskich drogach, by uczynić je bardziej dostępnymi zimą, kiedy spadnie śnieg i chwyci mróz, to:

  • chlorek sodu, czyli sól drogowa
  • kruszywo, czyli piasek
  • mieszanka soli i piasku


Był też pomysł sypania na chodniki fusów od kawy. Taki eksperyment przeprowadziła Gdynia w 2021 r., idąc za przykładem Krakowa. Miało to zminimalizować skutki uboczne używania soli drogowej. Okazało się, że fusy po kawie również mogą być szkodliwe.

Gdynia użyje fusów z kawy do posypywania chodników Gdynia użyje fusów z kawy do posypywania chodników
Warto pamiętać, że sól i kruszywo zostały dopuszczone Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 27.10.2005 r. jako te materiały, których można używać na drogach publicznych, ulicach i placach w czasie zimy. Zarządcy podkreślają, że materiały używane do posypywania dróg i chodników mają odpowiednie atesty.

Jak to działa?



Argumentem numer jeden w stosowaniu soli drogowej jest jej skuteczność i bezpieczeństwo dla użytkowników dróg i chodników, niezależnie od skutków ubocznych.

- Stosowanie soli drogowej jest działaniem skutecznym, pozwala bowiem na szybkie rozpuszczenie warstwy lodu pokrywającej nawierzchnię, co przy zastosowaniu wyłącznie odpłużania nie da tych samych rezultatów. Natomiast kruszywo jest materiałem, który pozwala na uszorstnienie nawierzchni, celem uzyskania możliwości poruszania się po nich nawet podczas występującej pokrywy śnieżnej - wyjaśnia Patryk RosińskiGdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni..

Zdarza się, że solarki pracują zimą, nawet gdy nie ma śniegu. Pojazdy te wyjeżdżają na ulicę przed opadami śniegu, by ewentualny opad od razu się rozpuścił. Zdarza się, że solarki pracują zimą, nawet gdy nie ma śniegu. Pojazdy te wyjeżdżają na ulicę przed opadami śniegu, by ewentualny opad od razu się rozpuścił.

- Na jezdniach dróg w utrzymaniu Działu Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg przy usuwaniu skutków zimy dominującym, stosowanym środkiem chemicznym jest chlorek sodu NaCl - czyli sól drogowa, w zależności od potrzeb nawilżona solanką o stężeniu ok. 23 proc. A w sytuacjach tego wymagających, jak opady śniegu w trakcie silnych mrozów, spadek temperatury poniżej -10 st. C - mieszanina chlorku sodu NaCl z piaskiem o odpowiednim uziarnieniu w stosunku 1:1 - wyjaśnia Magdalena WojtkiewiczZarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Podobnie jest w Sopocie.

- Materiału używamy w zależności od warunków atmosferycznych, jeśli jest gołoledź, by poprawić przyczepność, używamy szorstkiego materiału, czyli piasku. Jeśli zaś powodem działania jest świeży śnieg, z uwagi na właściwości, używana jest przede wszystkim sól, ponieważ rozpuszcza - informuje Anna Dyksińska, rzeczniczka Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie.
  • Zaśnieżone chodniki przy jednocześnie odśnieżonej drodze to wcale nie taki rzadki widok.
  • 14.01.2021 Gdynia-Dąbrowa. Zaśnieżone chodniki przy ulicach Wiczlińska, Słonecznikowa i Lubczykowa.

Minimalizacja skutków ubocznych



Zarządcy odpowiedzialni za zimowe utrzymanie dróg zapewniają, że podejmują działania minimalizujące negatywny wpływ używania soli i piasku na środowisko. W Gdańsku, by chronić tereny zielone narażone na działanie soli, zostają one zabezpieczone osłonami, ograniczającymi kontakt roślin z wodą czy błotem pośniegowym zawierającymi sól. W Sopocie używane są osłony na krzewy i młode drzewa. Ilość używania soli i mieszanek jest uzależniona od warunków atmosferycznych.

Ochrona Alei Lipowej przed solą i błotem pośniegowym. 2021 r. Ochrona Alei Lipowej przed solą i błotem pośniegowym. 2021 r.

- Staramy się minimalizować zużycie soli drogowej, która może negatywnie wpływać na środowisko naturalne oraz elementy infrastruktury czy obuwie poprzez racjonalnie wykonywane prace i bieżącą kontrolę zastosowanych technologii. Piasek nie jest szkodliwy dla środowiska, powoduje jednak duże zanieczyszczenie całego pasa drogowego, zapycha studzienki kanalizacji deszczowej, brudzi samochody, odzież wierzchnią - mówi Wojktiewicz.

Tysiące ton soli na sezon



Nie wszyscy użytkownicy dróg i chodników dostrzegają działania służb w walce ze skutkami zimy. Dotyczy to także zarządców nieruchomości czy osiedli, którym mieszkańcy wytykają zaniedbania. Z drugiej jednak strony, jeśli spojrzymy na liczby mówiące o ilości wykorzystywanego materiału na sezon, możemy się zdziwić.

Ilość soli wykorzystanej w sezonie 2022/2023:

Gdynia - 4,5 tys. ton soli drogowej
Gdańsk - 7,5 tys. ton soli drogowej
Sopot - 608 ton soli drogowej



Gorzej z chodnikami, lepiej na drogach



Nieprzyjemne skutki zimy na drogach i chodnikach bardziej odczuwają piesi niż kierowcy. Nieodgarnięty albo ledwie odgarnięty śnieg, błoto i zaspy to częsty widok i przeszkody, z jakimi mierzą się piesi. Na głównych traktach komunikacyjnych i drogach dojazdowych tego problemu raczej nie ma.

  • Zarządcy nieruchomości przy których znajdują się ciągi piesze są odpowiedzialni za ich odśnieżanie.
  • Zarządcy nieruchomości, przy których znajdują się ciągi piesze, są odpowiedzialni za ich odśnieżanie.

Obowiązek usuwania śniegu z ciągów komunikacyjnych spoczywa na właścicielach lub administratorach nieruchomości, przy których te chodniki leżą. Ci, którzy zostawiają zalegający śnieg na ciągach pieszych, muszą się natomiast liczyć z mandatem. Warto też pamiętać, że uprzątnięty śnieg nie może utrudniać ruchu pieszym. Nie wolno zrzucać go na jezdnię, bo za to też grozi mandat.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (286)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane