- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (429 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (86 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (282 opinie)
- 4 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (72 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (123 opinie)
- 6 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (34 opinie)
Czy policja może "suszyć" z powierzchni wyłączonej z ruchu?
Czy policja może kontrolować prędkość kierowców, zatrzymując się na powierzchni jezdni wyłączonej z ruchu? Takie wątpliwości naszych czytelników pojawiły się w Raporcie z Trójmiasta, gdy jeden z kierowców opublikował zdjęcie radiowozu stojącego tuż za wyjazdem z tunelu pod Martwą Wisłą.
To nie pierwszy tego rodzaju sygnał od kierowców, którzy widząc radiowóz na pasie wyłączonym z ruchu, twierdzą, że to działanie niezgodne z prawem.
A jak jest w rzeczywistości? Co mówią na ten temat przepisy?
- Zakładając, że stojący na powierzchni wyłączonej z ruchu radiowóz ma włączone sygnały świetlne, z definicji jest pojazdem uprzywilejowanym i nie musi stosować się do znaków i sygnałów drogowych. Mówi o tym art. 53 pkt 2 Prawa o ruchu drogowym - precyzuje nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy wydziału ruchu drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Jeżeli policjant uzna to za konieczne, może przeprowadzić kontrolę w dowolnym miejscu (np. niezwłocznie po ujawnieniu wykroczenia podjąć próbę zatrzymania, by w ten sposób uchronić innych kierowców od niebezpieczeństwa), lecz zatrzymanie pojazdu do kontroli nie może utrudniać ruchu ani zagrażać bezpieczeństwu pozostałych uczestników ruchu.
- Przy doborze miejsca kontroli funkcjonariusze skupiają się przede wszystkim na bezpieczeństwie i zachowaniu dobrej widoczności. W przypadku gdy policjant zatrzymuje do kontroli pojazd w miejscu niedozwolonym, to w takich okolicznościach radiowóz powinien mieć włączone niebieskie światła błyskowe - dodaje Ciska i jako podstawę prawną wskazuje §3 Rozporządzenia MSWiA w sprawie kontroli ruchu drogowego oraz §13 pkt 2 Zarządzenia nr 30 KGP w sprawie sposobu pełnienia służby.
Sporo zgłoszeń do Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa
Tyle, jeśli chodzi o teorię. Zapytaliśmy więc policję o ten konkretny przykład zatrzymania radiowozu na pasie wyłączonym z ruchu na wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą.
- Jeżeli chodzi o al. Macieja Płażyńskiego i tunel pod Martwą Wisłą, to częstsze kontrole na tych ulicach wynikają z faktu, iż na Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa internauci zgłosili zagrożenie polegające na przekraczaniu dozwolonej prędkości - podkreśla Ciska. - Realizując te zadania w pojeździe oznakowanym i za pomocą ręcznego miernika prędkości, ze względów bezpieczeństwa nie ma możliwości pomiaru prędkości w samym tunelu, tak więc policjanci wykonują te zadania w miejscu najbliższym tunelowi, które spełnia wymogi bezpieczeństwa. W przypadku pomiaru prędkości w tunelu za pomocą vidorejestratora nie ma także możliwości, aby sprawcę takiego wykroczenia zatrzymać do kontroli w tunelu, dlatego osoba popełniająca wykroczenie polegające na przekroczeniu dozwolonej prędkości, zgodnie z obowiązującymi przepisami i z uwagi na bezpieczeństwo, jest zatrzymywana dopiero zaraz po wyjeździe z tunelu, właśnie na powierzchni wyłączonej z ruchu.
Opinie (307) 3 zablokowane
-
2019-10-01 07:39
Zatrzymali go za prędkość i teraz szuka paragrafu, żeby się wymigać?
- 23 4
-
2019-10-01 07:39
Niech łapią
Z lądu, morza i powietrza. A przekraczający zwalniajcie, a nie płacz w sieci
- 18 3
-
2019-10-01 07:40
Ja lubie depnąć ale jezdze bezpiecznie.
Na autostradzie nie powinno byc ograniczenia predkosci.
- 4 17
-
2019-10-01 07:54
Opinia wyróżniona
Kierowca (16)
Z ankiety wynika że tylko mały ułamek kierowców łamie przepisy. Kto więc tak szaleje na naszych drogach ? A może kierowcy mają tak małą wiedzę z zakresu przepisów o ruchu drogowym że nie wiedzą że nagminnie łamią przepisy? Albo nie ma kontroli policyjnych żeby im to uświadamiać.
- 83 25
-
2019-10-01 08:30
(1)
To oczywiste: w ankiecie odzywają się ludzie, którzy potrafią czytać a nie każdy kierowca z drogi.
Nie spodziewam się tej umiejętności po ludziach nie ogarniających prędkości swojego samochodu, przepisów, konsekwencji ich łamania.- 12 4
-
2019-10-02 17:35
Bo nie powinno byc przepisow, ani konsekwencji
- 0 0
-
2019-10-01 08:46
(7)
Z komentarzy natomiast wynika, ze pisza je glownie ludzie, co jezdza co najwyzej autobusami i tramwajami jako pasazerowie. :) Jak zrobia prawo jazdy, zarobia na samochod i troche pojezdza to beda wiedziec, ze jak nabierze sie obycia to czlowiek wie gdzie mozna przekroczyc predkosc bez stwarzania najmniejszego zagrozenia, a gdzie trzeba jechac nawet troche ponizej ograniczenia.
- 10 14
-
2019-10-01 09:39
Pod warunkiem, (6)
że zanim się to stanie nie zrobią komuś krzywdy...
- 1 3
-
2019-10-01 10:15
to właśnie - ci co myślą, że już Tak Świetnie Jeżdzą - są na pierwszym miejscu - potencjalnymi mordercami na drodze
- 6 4
-
2019-10-01 10:15
(4)
No tak, bo kazdy niedoswiadczony robi komus krzywde... Po polsce codziennie poruszaja sie miliony kierowcow, a wypadkow masz moze kilkanascie i w 99.9% spowodowane zupelnie innymi czynnikami niz jazda 10, 20 czy 30km/h powyzej ograniczenia, zazwyczaj sa to wymuszenia pierwszenstwa albo niedostosowanie predkosci do warunkow (co jest czyms zupelnie innym niz przekroczenie predkosci).
- 4 3
-
2019-10-01 11:37
(1)
Sam sobie przeczysz. Wypadki nie wynikają z jazdy ponad limit, lecz z niedostosowania prędkości . Gwarantuję tobie, że przestrzeganie ograniczeń wystarczy aby przez 80%roku jeździć bezpiecznie.
- 5 4
-
2019-10-01 12:08
W ktorym miejscu przecze? 80% roku bezpiecznie, wiec przez 20% niebezpiecznie i wtedy wlasnie wiekszosc wypadkow powstaje. :) Znam ludzi ktorzy mieli wypadek jadac przepisowo, chociazby moj ojciec, jechal 20km/h ponizej limitu, wiosna, a zaliczyl dachowanie i auto do kasacji, wystarczyla przeszkoda na drodze. Znam dziesiatki ludzi ktorzy jezdza tak jak 95% kierowcow, czyli 10-20km/h ponad limit i nie mieli przez lata najmniejszej stluczki. Stosowanie sie do ograniczen predkosci nie zabezpiecza przed wypadkami, przed wypdakami najlepiej zabezpiecza rozsadek i zachowanie ostroznosci w odpowiednich momentach.
- 3 1
-
2019-10-02 04:52
Jednak... (1)
Nie ma dnia bez dzwona, a dzwony same się nie robią...
- 0 0
-
2019-10-02 17:37
Wlasnie sie robia..jedziesz sobie i nagle dzwon.
- 0 0
-
2019-10-01 09:25
ukraińce bo nie czytają trojmiasta.pl...
Haha
- 1 3
-
2019-10-01 10:12
To musisz być Ty!
- 0 0
-
2019-10-01 13:56
szaleją pojedyncze osoby, ale na nie zwracamy uwagę
inna sprawa, że znaki są często tak bez sensu, że są łamane automatycznie. Gdyby ustawić fotoradar w strefie 30 okazałoby się, że tylko nielicznie tyle jadą - bo nie potrafią ogarnąć SMS i akurat zwolnili
- 1 3
-
2019-10-01 15:00
Na pewno to słoiki rajdują!
- 1 0
-
2019-10-01 23:19
driver 2006
ludzie non stop sie spiesza zmieniaja pasy nie patrzac w lusterka nie mowiac juz jak sa opady deszczu czy sniegu kolizji pelno mozgow nie maja kijami i c**a mysla kiedys mi jeden zajechal droge zarąbalem mu w kaczy leb to sylwestra opuchniety chodzil napie**alac polmozgow
- 0 0
-
2019-10-02 08:58
Polecam Trakt Św. Wojciecha
na odcinku od Sandomierskiej do budowy wiaduktu "Biskupia Górka" Kiedy nie ma korka nikt nie jedzie z dozwoloną prędkością.
- 0 0
-
2019-10-01 07:57
Ale gdzie odpowiedz ze moze tam stac z radarem?
Wykretna odpowiedź!
- 6 13
-
2019-10-01 08:04
Wszystkie środki są dozwolone w walce z piratami drogowymi! (1)
Kary są za niskie. Jakby delikwent miał zapłacić mandat wysokości swojej pensji to by jeździł zgodnie z przepisami jak Norweg. A w Polsce ograniczenie do 50, a uje jadą 80.
- 18 4
-
2019-10-01 09:54
To niech podniosą oficjalnie wysokość mandatów, a nie jakimiś mafijnymi sposobami traktują kierowców. Niech najpierw sami zaczną przestrzegać prawa, a potem niech wypominają innym.
- 3 2
-
2019-10-01 08:06
Powinni wstawić fotoradary na obwodnicy (1)
Nie ma innej drogi w Polsce i obwodnicy miasta na której codziennie są stłuczki. Ale wszyscy jadą szybko i bezpiecznie, bo nawet 120km/h im za wolno i siedzą 1m na zderzaku i migają światłami - frustraci. A potem mamy to co mamy i wieczny paraliz
- 11 0
-
2019-10-01 08:08
Już dziś zapalam im świeczkę.
Będą o nich pisać w raporcie drogowym.- 2 0
-
2019-10-01 08:25
(1)
Prawda jest taka, że Policja może stanąć na pasach, na środku skrzyżowania bez włączenia sygnałów świetlnych (podczas postoju) i żadnych konsekwencji nikt nie poniesie. Mandat policjant otrzyma tylko przy kolizji - gdy jest jego wina - wtedy nie ma zastosowania jakiekolwiek Zarządzenie KGP.
- 8 2
-
2019-10-01 09:55
Ale "nie poniesie żadnych konsekwencji" nie dlatego, że to zgodne z prawem, tylko dlatego, że u nas policja jest wyjęta spod prawa.
- 1 0
-
2019-10-01 08:26
Gwoli przypomnienia, (1)
niedawno mieliśmy dachowanie w tunelu pod Martwą Wisłą. To najdobitniej pokazuje stan umysł dużej części polskich kierowców.
- 17 0
-
2019-10-01 10:23
Czyli znowusz zawinił umysł, a to ci dopiero, ten umysł.
- 0 0
-
2019-10-01 08:26
Tomasz
Boze-znowu jakiś pseudo prawnik,który dostał mandat i chcę się wymagać.A komu oni tam przeszkadzaja-robią dobrą robotą,wykazując piratow
- 19 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.