• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy potrzebny jest bilet kilkudniowy na komunikację?

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Bilety tygodniowe na SKM zlikwidowano w marcu, ale dopiero teraz - latem - byłyby najbardziej przydatne dla pasażerów. Bilety tygodniowe na SKM zlikwidowano w marcu, ale dopiero teraz - latem - byłyby najbardziej przydatne dla pasażerów.

Czy tygodniowy bilet na SKM lub całą komunikację miejską jest potrzebny? Turyści i mieszkańcy skarżą się na jego brak przy dłuższych pobytach wakacyjnych w Trójmieście lub niepełnym miesiącu pracy, ale organizatorzy nie planują zmian.



Bilety ważne dłużej niż 72 godzinny byłyby szczególnie przydatne turystom, podróżującym intensywnie przez kilka dni po Trójmieście. Bilety ważne dłużej niż 72 godzinny byłyby szczególnie przydatne turystom, podróżującym intensywnie przez kilka dni po Trójmieście.
Bilet tygodniowy w trójmiejskiej komunikacji nie byłby wcale nowym rozwiązaniem. Jeszcze niedawno był obecny w ofercie Szybkiej Kolei Miejskiej.

- Bilet tygodniowy był doskonałym rozwiązaniem zwłaszcza w okresie wakacyjno-urlopowym. Korzystali z niego turyści, ale także pracownicy, którzy mają tydzień-dwa do urlopu i nie opłaca się im kupować biletu miesięcznego. Przykładowo bilet jednorazowy Gdańsk Gł. - Gdynia Gł. kosztuje 5,7 zł, podczas gdy bilet tygodniowy kosztował ok. 40 zł - zwraca uwagę czytelnik Trojmiasto.pl.

W podobnym tonie wypowiada się także inny czytelnik, pan Maciej - Bilet miesięczny jest opłacalny, ale jeżeli faktycznie planujemy regularnie jeździć przez cały miesiąc do pracy. W okresie wakacyjnym przy dwutygodniowym urlopie pozostaje korzystać w biletów jednorazowych, podczas gdy wcześniej wystarczyło kupić dwa bilety tygodniowe. Komu to rozwiązanie przeszkadzało?

Bilet tygodniowy na kolei został zlikwidowany 1 marca br. wraz z wprowadzeniem nowej oferty biletowej, w tym biletu dobowego. I, jak przyznają pracownicy SKM-ki, od tego czasu nikt nie skarżył się na brak możliwości jego nabycia.

- Nie planujemy w tym momencie wprowadzenia biletów kilkudniowych. Bilety tygodniowe były kupowane tylko przez ok. 2 proc. korzystających z biletów okresowych i stąd nasza decyzja o wycofaniu ich z oferty - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Co ciekawe, nim zlikwidowano bilet tygodniowy na SKM, poszerzenie o taką ofertę rozważano w ubiegłym roku w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Była to inicjatywa Gdańskiej Organizacji Turystycznej, która chciała ułatwić podróż turystom po całej aglomeracji (obecnie w ramach tzw. Karty Turysty, oferującej różne zniżki, można zakupić bilet na aglomerację o ważności maksymalnie 72 godzin za 53 zł).

- Pomysł ten nie zyskał akceptacji wszystkich uczestników MZKZG. Nie było wówczas zgody na zwiększenie dopłat do biletów. Bilet tygodniowy miał być dostępny w identycznej formie jak bilety metropolitalne długookresowe, a więc jako kolejowy, kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów - mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Bilet miesięczny albo jednorazowy. A co z kilkudniowymi?

Czy potrzebny jest bilet kilkudniowy w trójmiejskiej komunikacji?

Pasażerom, którzy chcą skorzystać z komunikacji miejskiej dłużej niż jeden dzień (bilet dobowy) i krócej niż 30 dni, pozostaje więc oferta wyłącznie w postaci biletu 72-godzinnego MZKZG. Jest on jednak nieopłacalny dla pasażerów, korzystających wyłącznie z usług SKM.

Bilet 72-godzinny MZKZG na podróż pojazdami wszystkich organizatorów zrzeszonych w MZKZG, w tym kolejowych (SKM, jak i Przewozy Regionalne) to wydatek 40 zł.

Trzydniowa podróż wyłącznie SKM-ką na biletach jednorazowych na trasie Gdańsk Gł. - Gdynia Głowna kosztuje 34,2 zł (sześć podróży z biletem za 5,70 zł). Jeszcze taniej wychodzi skorzystanie z biletu dobowego strefowego SKM Pruszcz Gdański - Wejherowo, którego koszt to 12 zł, a więc trzydniowe korzystanie z tego i tak wyjdzie mniej niż najdroższy bilet 72-godzinny metropolitalny.

Niezależnie od oferty, z której skorzystamy, podróż na takich biletach i tak traci na atrakcyjności, biorąc pod uwagę cenę biletu miesięcznego SKM - 116 zł dla odcinka tam i z powrotem Gdańsk Gł. - Gdynia Gł oraz 304 zł za bilet kwartalny na takim samym odcinku.

Obecnie ewentualne zmiany taryfowe, w tym wprowadzenie nowych biletów, rozważa się dopiero po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a więc w przyszłym roku. Dzisiaj trudno jednak powiedzieć, czy i na ile nowa trasa kolejowa zrewolucjonizuje cennik MZKZG.

Niewykluczone, że wcześniej, bo na przełomie 2014 i 2015 r. może dojść do wymiany sprzętu używanego przez kontrolerów biletów na taki, który umożliwiłby błyskawiczne sprawdzenie biletu nabytego przez telefon komórkowy. To z kolei pozwoli na wprowadzenie długo wyczekiwanej oferty biletów 24- i 72-godzinnych w tym właśnie kanale dystrybucji.

Czytaj też: Bilety metropolitalne i SKM wreszcie w jednej aplikacji

Miasto Tczew chce do MZKZG

Przedstawiciele miasta Tczew zgłosili kilka tygodni temu chęć dołączenia do MZKZG. Obecnie rozpoczynają się rozmowy o zasadach, na jakich mają być honorowane bilety metropolitalne, a szczególnie na odcinku kolejowym między Cieplewem (położonym najbardziej na południe członkiem MZKZG) a Tczewem. Planuje się, że ostateczne ustalenia dokonane zostaną nie wcześniej niż za kilka miesięcy.

Miejsca

Opinie (139)

  • dojenie kasy (1)

    tylko o to chodzi

    • 0 0

    • i znow pan Gluszek

      Dla niego 2 procent klientow to nic. Przeciez to bardzo wiele osob.... Dziwie sie jakim cudem on utrzymuje sie na tym stanowisku tak dlugo przy ciaglych tak kretynskich wypowiedziach. Ja juz zrezygniwalem z uslug skm w dużej mierze dzieki jemu. Taki krok rozwarza wiele osob z mojej pracy. Pozdrawiam pana specjaliste od marketingu....

      • 0 0

  • BILETY (2)

    7 dniowe
    10 dniowe
    14 dniowe
    takie bilety mogły by być
    Ale myślę że to nie problem żeby stworzyć takie bilety
    teraz kiedy mamy kartę miejską możemy doładować na tę karte bilety o różnych wartościach
    np. ZKM Gdynia
    miesięczny na Gdynię kosztuje 80zł
    7 dni = ok. 19 plna.
    10 dni = ok. 27 plna
    14 dni = 38 plna

    Czy to problem ?

    • 12 0

    • ceny nie mogą byc proporcjonalne (1)

      Nalezy premiować tych co kupują na długie okresy.

      • 1 1

      • tu widać właśnie "rozsądek" w MZKZG.

        I dlatego nie ma biletu tygodniowego: aby nie kłuło w oczy, jak bardzo bilety MZKZG są przedrożone w stosunku do zwykłych. 40 zł - 72h MZKZG, 80 zł - miesięczny ZTM albo ZKM.

        • 0 0

  • obecnie kupujemy bilety internetowo 30-dniowe (1)

    czasami podczas danego okresu zdarzy się zwolnienie lek. lub urlop. Wówczas za np. 5 zł powinna być opcja przesunięcia tych kliku/kilkunastu dni poza pierwotnie ustalony czas ważności biletu. Mamy internet i i XXI wiek, ale z przyjaznym myśleniem decydentów jeszcze jest krucho. A mówią, że Polska to przyjazne państwo...

    • 0 0

    • Hahaha

      A przy okazji trzeba by zatrudnić full osób do weryfikacji lewych L4. Też mi pomysł...

      • 0 0

  • Renoma i tak wystawi mandat (1)

    W ubiegłym tygodniu moja żona wraz z dwójka naszych synów jechała autobusem nr 124. Otrzymała mandat od chamskiego kontrolera Renomy ze względu na to, że skasowała za dwójkę dzieci jeden bilet za 3 zł zamiast dwa po 1,50 zł. Tłumaczyła, że nie było takich biletów w dwóch kioskach oraz u kierowcy (nie miał wydać ze 100 zł). Tłumaczenia nic nie dały. Dzieci się rozpłakały a żona otrzymała mandat. Złozylismy dzisiaj odwołanie. Dla Renomy 1,50+1,50 to nie 3,00. Brawo!!!!
    Teraz się zastanawiam czy to głupota Renomy, kontrolera czy władz miasta Gdańska?

    • 8 0

    • Takie są przepisy.

      Dura lex, sed lex

      • 1 0

  • ostatnio była u mnie znajoma na tydzień i był problem z tymi biletami (2)

    zamiast kupić jeden i mieć spokój to trzeba było ciagle kombinowac, dokupywać, upierdliwość straszna..

    • 10 0

    • Można było kupić 2 bilety 3-dniowe i w ostatni dniu "sztukować", (1)

      ale rzeczywiście 2x40 + 20 za jednodniowy to już stówka za luksus poruszania się wszelkimi miejskimi kółkami przez tydzień. Tygodniowy metropolitalny na wszystkie środki komunikacji kosztowałby pewnie jakieś 70 PLN, co jest ceną całkiem rozsądną.

      Z drugiej strony, ciekawe jak to wpływa na zmniejszenie konicznych dotacji do komunikacji miejskiej. Jeśli Trójmiasto miałoby wszędzie dopłacać do turystów, to rzeczywiście można się zastanawiać nad zasadnością takiego biletu (analogiczna sytuacja jest z autobusami wodnymi na Płw. Helski; jedne miasta widzą to tak, inne inaczej).

      • 1 1

      • Tygodniowy metropolitalny na wszystkie środki komunikacji kosztowałby pewnie jakieś 70 PLN, co jest ceną całkiem rozsądną.

        A miesięczny na cały Gdańsk to już tylko 80 zł.

        Hahaha, tu widać właśnie ten "rozsądek" w MZKZG. I dlatego nie ma biletu tygodniowego: aby nie kłuło w oczy, jak bardzo bilety MZKZG są przedrożone w stosunku do zwykłych.

        • 0 0

  • o rany, ale głupie pytanie. (2)

    Oczywiście że jest potrzebny. byłem już w wielu miejscach na świecie i tam gdzie można było kupić bilet kilkudniowy - podróżowanie środkami komunikacji było najłatwiejsze i bezstresowe. Ale wiadomo, Polska, mały problem = wielki problem. A copiero dalej ? Podajcie naziwkso urzędnika, który ma tak wielki problem, to jest sprawa publiczna, niech go wszyscy zobaczą. Kto go w ogóle zatrudnił? Po co on taki hamulcowy?

    • 31 0

    • nie cala Polska (1)

      Wawa,Wroclaw juz dawno sobie poradzily...

      • 2 0

      • tyle, że Warszawa takiego biletu

        obecnie nie ma.

        • 0 0

  • nasz kraj taki piękny (8)

    pasażerowie i turyści mówią, że potrzebny - zarząd komunikacji mówi 'nie".

    • 205 2

    • To samo mi powiedzieli

      Tosamo mi powiedzieli WTF???

      • 0 0

    • Co to nagle teraz źle? Głosowało się na debili w W-wie to teraz nie narzekajcie.

      • 0 0

    • (2)

      bo maja jakas tam baze stalych klientow i to wystarczy. po co robic rewolucje, dla jakics tam turystow. wez pod uwage, ze biletomaty nie obsluguja nowych banknotow i oni sobie z tym poradzic nie moga, a ty chcesz nowych biletow.

      • 26 4

      • bo im sie "nie oplaca"

        Bilet musialby byc stosunkowo tani. Po co, jak moga zarobic wiecej na 72 godzinnych.....ktore z brsku laku trzeba kupic.
        Znizki temu MZwiazkowi.... sie nie kalkuluja

        • 4 0

      • ale jakie nowe, powrót starych - tygodniowch!

        • 21 1

    • Bo to takie jest myślenie własnie

      PRL-owskie "nie bo nie" bo ja mogę a ty nie... Ja się znam a ty nie i co mi Pan zrobisz ?

      • 11 0

    • nie dla ludzi (1)

      w wielu miastach nawet w Polsce taki bilet jest. tu wladze wiedza lepiej. generalnie i kolej i komunikacja miejska i instytucje miejskie a przede wszystkim szpitale powinny byc dla ludzi. tymczasem za rzadow PO wszystkie te instytucje maja ZARABIAC a nie sluzyc ludziom. widac to szczegolnie tutaj, w Trojmiescie.

      • 17 7

      • Ta jasne

        Linię na Nowy Port zlikwidowano w 2005 roku (rządy PiS), MZKZG powstał w 2007 roku (rządy PO). Twój komentarz jest równie słaby co mój argument przeciwny.

        • 15 6

  • dlaczego nie ma (10)

    biletów na liczbę przejazdów ???

    Np kupujesz bilet na 20 przejazdów ważny powiedzmy na miesiąc, i korzystasz gdy musisz.

    idealne dla kogoś kto pracuje np na pól etatu 3 dni w tgodniu, albo w ogole korzysta z skam 3 - 4 razy w tygodniu.

    • 103 5

    • a skąd będzie wiadomo (4)

      ile razy przejechałeś?

      • 0 0

      • musiałby to być papierowy bilet podzielony na odcinki (3)

        przed każdym przejazdem kasujesz bilet w kasowniku, po przejeździe odrywasz ten odcinek - zostaje Ci o 1 mniej itd.

        • 1 2

        • (2)

          to tak samo można kupić kilka biletów jednorazowych

          • 0 0

          • niezupełnie (1)

            z góry przekazujesz kasę firmie za 20 przejazdów, więc masz rabat. Miesięczny także kupujesz z rabatem.

            • 0 1

            • to i równie dobrze

              mógłby być naliczany rabat w kasie przy zakupie tych 20 biletów jednorazowych.
              Poza tym, gdyby był taki jeden bilet, z którego by można było oderwać 20 kawałków, to miałby on co najmniej pół metra długości...

              • 0 0

    • masz taki - kupujesz 20 biletów jednorazowych

      • 0 0

    • wazny na rok

      albo i dluzej. 10 przejazdow tez.

      • 0 0

    • (1)

      jest taki bilet 8 przejazdowy płacisz za 7 przejazdów i możesz korzystać kiedy chcesz i przez nie ograniczony czas

      • 2 0

      • tylko w skm
        to się wabi bilet abonamentowy
        absurdalnie, nie da sie zgadnac o co chodzi po nazwie
        ale to wlasnie taki 8 przejazdowy platny za 7
        ale to oszczednosc tylko dla tych co palaca 100%
        bo od niego nie ma ulgi

        ale.. sprobuj go skasowac gdy jest ciut zmięty, na deszczu, w pośpiechu...
        tzw polish engineering, czyli pastowany ężynier go robił

        • 2 0

    • system informatyczny SKM, zaprojekowany i stworzony w pierwszej polowie lat 90-tych, moglby sie calkiem wysypac. nie mowiac juz, o paniach na kasach.
      biletomaty na peronach, nie rozpoznaja nowych banknotow. znajac zycie, to ci debile w warunkach przetargu nie uwzglednili bezplatnej aktualizacji oprogramowania. na rozpoznanie nowych banknotow poczekamy zatem do kolejnej denominacji.

      czy ty sobie zdajesz sprawe, o jakiej rewolucji mowisz?!

      • 24 0

  • "nie, zainteresowanie takim biletem byłoby znikome "

    nawet jeśli byłoby znikome, to dla nabywców byłoby istotne. Wiele rzeczy w świecie to mało istotne sprawy, ale dla zwolenników danej opcji to ważne (i np. opłacalne)

    • 0 0

  • Taki bilet to normalność..

    W największych europejskich miastach a nawet w tych znacznie mniejszych taki bilet weekendowy, trzydniowy, czy kilkudniowy to normalność i znaczne ułatwienie dla przyjeżdżających. W Polsce przykładem może świecić np. Wrocław. Dziwię się, że Trójmiasto z takimi aspiracjami, tak prężnie rozwijające się, jest tak zacofane pod tym względem. Uważam, że takie rozwiązanie powinno zostać wprowadzone jak najszybciej.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane