• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dla kogo jest komunikacja miejska?

Paweł S.
3 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:41 (3 października 2007)
Czy tak trudno zrozumieć, że przystanki przesiadkowe służą sprawnemu przesiadaniu się pomiędzy różnymi środkami komunikacji? Czy tak trudno zrozumieć, że przystanki przesiadkowe służą sprawnemu przesiadaniu się pomiędzy różnymi środkami komunikacji?
Żeby odkorkować miasto, trzeba zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej. Bywa, że zachowanie pracowników ZKM raczej od tego odstręcza - pisze nasz czytelnik, pan Paweł.

Największym problemem komunikacji miejskiej w Trójmieście jest:

Z życia codziennego: środa, godz. 7:22, przystanek Zakopiańska, na ul. Kartuskiej w Gdańsku. Jedyne na całej ulicy miejsce nadające się na szybką przesiadkę z autobusu ZKM na tramwaj. Zresztą ten przystanek jest opisany na rozkładzie jako przesiadkowy.

Równocześnie podjeżdża spóźniony autobus linii 142 i tramwaj "dwójka". Grupka ludzi wyskakuje z autobusu i biegnie na tramwaj. Pani motornicza na 100 proc. ich widzi, podovnie jak autobus, który równocześnie z tramwajem podjechał na przystanek. Co robi? Zamyka drzwi i odjeżdża.

Jeżeli ZKM dysponuje takimi pracownikami, którzy nie są w stanie zrozumieć do czego służy przystanek przesiadkowy, to niech im wprost nakaże czekać na przesiadających się pasażerów. W tym przypadku była to kwestia 15-20 sekund!

Jesteśmy po długotrwałych i ciężkich do zniesienia remontach w centrum miasta. Ci wszyscy, którzy spodziewali się, że komunikacyjnie będzie lepiej, chyba już się zorientowali, że nic z tego nie będzie. Cały czas stoimy w korkach, tyle że zamiast na dziurawej, to na równej nawierzchni.

Urzędnicy powinni już dawno zorientować się, że usprawnienie ruchu w centrum w godzinach szczytu jest mało wykonalne. Jakie może być rozwiązanie? Należy maksymalnie zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji zbiorowej.

A wystarczającą zachętą jest stworzenie odpowiednich warunków do tego, aby komunikacja zbiorowa była sensowną alternatywą dla własnych czterech kółek. Niestety nic takiego w tym mieście się nie dzieje, a takie sytuacje jak opisana na początku to nie żadna osobliwość, a raczej codzienność.

Nieważne czy jadę autobusem, czy własnym autem - stoję w korku. Przy podejmowaniu prób przesiadki na tramwaj spotykamy się z taką bezmyślnością pracowników ZKM. Mamy podobno na szczęśliwym ukończeniu inwestycję pt.: tramwaj na Chełm. Na Chełmie ma zostać wybudowany duży węzeł przesiadkowy. Przy takim podejściu i życzliwości pracowników ZKM będzie to tylko przyczyną dodatkowych nerwów. Może pora już teraz im uświadomić, że nie są po to aby sobie jeździć w kółko, ale po to by przewozić pasażerów.
Paweł S.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (145) 1 zablokowana

  • (3)

    problem polega na tym, ze jedyne co mozemy to tu sobie pogadac.zarówno ztm jak i zkm wie jakie problemy gnebia ludzi którzy korzystaja z miejskiej komunikacji i jakich zmian oczekują.
    i na tej wiedzy sie konczy.
    sprawa tanszych biletów, zmiana systemu stref była wieokrotnie poruszana, i co? i nic.
    bicie piany przez internautów i cisza ze strony decydentów,
    nalezałoby wiec to pytanie postawic zkm i ztm :
    DLA KOGO JEST KOMUNIKACJA MIEJSKA?

    i wpuścic prywatna konkurencję,ale miasto tego nie zrobi bo miasto czerpie kase z biletów,, wiec nie w jego interesie ani konkurencja ani obnizka cen i podwyzszenie usług.

    • 0 0

    • (1)

      a ty myślisz że prywatny przewożnik będzie cię nosił na rękach? jego pojazdy będą się unosiły ponad korkami? będzie głuchy na wyzwiska? nie będzie widział dewastacji jego sprzętu?
      proszę-następny pępek świata

      • 0 0

      • jeżdziłam prywatnym przewoźnikiem do Pruszcza. byłam bardzo zadowolona. miła pani która kasuje za bilety, zawsze ma drobne, bilety tańsze niz w ZKM-ie, autobus czysty, ciepły, oswietlony, kierowca NIGDY nie zamknał mi drzwi przed nosem.

        to jest prosta sprawa, tam gdzie nie ma konkurencji( w tym przypadku dla zkm-u) tam sie nikt nie stara, bo wie ze bedziesz pomstował i sie złoscił. ale jechac musisz.
        proste ?

        • 0 0

    • no tak!

      • 0 0

  • ANKIETA

    W ankiecie brak opcji.
    Przeszkadza:

    - TŁOK (za mało autobusów w stosunku do potrzeb)
    - ZA RZADKO JEŻDŻACE AUTOBUSY (za mało autobusów w stosunku do potrzeb lub jeżdżące: albo razem
    albo nic)

    To, o czym pisze ktoś z pracownikow, że pojazd nigdy by nie ruszył, gdyby czekał na ludzi, potwierdza to co powyżej.

    Ktoś inny radzi w dobrej wierze, żeby przewozić w godzinach szczytu (do pracy lub z pracy) rower - zupełnie nie orientuje się w realiach.

    • 0 0

  • AUTOBUS 208

    Mieszkam na Chełmie na ulicy Zamiejskiej i jedyny autobus który bezpośrednio jedzie z Gdańska Głownego na Chełm jest autobus lini 208 , czy mozna wprowadzić jakis dodatkowy, zwykle wracam do domu 108 ale niestety trzeba znwou kawał drogi iść...nawet tramwaj bedzie daleko;/ Pozdrawiam

    • 0 0

  • nowe linie (1)

    przydalo by się żeby 13 częsciej jeżdziła... dużo ludzi z niej kożysta, a jezdzi co 20 minut i jest tak pelna ze nie mozna wytrzymać.! a po 20 jezdzi co ponad pol h! tragedia.!

    i może wreszcie jakaś linia łącząca brzeżno z siedlcami a nie z przesiadkami trzeba jeździć.!

    • 0 0

    • jeszcze jedno

      "i może wreszcie jakaś linia łącząca brzeżno z siedlcami a nie z przesiadkami trzeba jeździć.!"

      Jest planowane powstanie linii nr 3 Brzeźno - Siedlce :) Pytanie tylko kiedy... :/

      • 0 0

  • parę uwag

    "(...) już najwyższy czas, aby z ulic Gdańska zniknąć złomy ikarusy i stare jelcze. Oczywiście konieczne jest również lepsza synchronizacja możliwości przesiadek i szkolenia kierowców. (...)"

    Ikarusy i Jelcze mają zniknąć wraz z końcem tego roku, w zamian ma pojawić się 50 nowych autobusów na które ZKM niedawno rozpisał przetarg :)

    "z komunikacji miejskiej skm,ale też jestem oburzona rozkładem jazdy autobusów jak przyjeżdza kolejka to jest przykładowo 18:10,a autobus jest 18:11,nie wiem kto tak bezmyslnie układa rozkłady i nie idzie ludziom na ręke"

    Jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził - dopasują rozkład SKM do jednego autobusu, to zaraz kompletnie pokłóci się to z innym...

    "A i jeszcze jedna sprawa... Dlaczego kierowcy przyjeżdzają na przystanki za wcześnie???? Takiego czegoś to nie widziałam narazie w żadnym innym miescie. Jeżeli ktoś chciałby zadzwonić i zgłosić swoje uwagi to pod podanym numerem który znajdziemy na przystankach po godzinie 15:00 pracownik nie odbiera. Ktoś tam w ogóle kiedyś się dodzwonił????"

    Oczywiście że się można dodzwonić, dzwoń do skutku. 341-00-30 jest czynny całą dobę, z powodzeniem dzwoniłem kiedyś o 4 nad ranem bo nocny spóźnił się na Gda Gł. i zwiało mi skomunikowanie i obaj kierowcy (jeden bo się kuriozalnie spóźnił w środku nocy, drugi bo nie czekał, choć ma taki obowiązek) mieli po premii pojechane.

    A co do samego artykułu - wg rozkładu wcale motornicza z Zakopiańskiej nie miała powodu by się gdziekolwiek śpieszyć - aż się prosi wysłać pozdrowienia dla tej Pani do Nadzoru... bezmyślność trzeba tępić...

    Zasadniczo proponuję jednak pamiętać (to jest oczywiste ale widać chyba nie dla wszystkich) że w najlepiej pojętym interesie kierowców i motorniczych jest, aby jeździli zgodnie z rozkładem, i nie spóźniają się dlatego, że są złośliwi i wprost kochają to jak mogą sobie poczytać jak ich przeklinacie za te spóźnienia... im też ten chaos szarpie nerwy... po prostu w szczycie są KORKI, nic na to nawet Kubica za kółkiem Ikarusa nie pomoże. Co oczywiście nie usprawiedliwia bezmyślności takiej jak przedstawiona w artykule.

    • 0 0

  • trzeba bylo myslec wczesniej (2)

    Nie wiem dlaczego, ale zauważyłam taką tendencje, że w Polsce pojawia się pomysł i byle by zrobić, byle by było.. i fajnie.
    Dlaczego w czasie rozkopania całego GdaGłównego nikt nie pomyślał o dodatkowym pasie dla autobusów? Rozwiązałoby to wiele problemów.. Wystarczy spojrzeć np. na Szwecję.. tam autobus nie stoi w korku w godzinach szczytu, jedzie sobie swoim pasem i jest super..
    Teraz juz jest problem.. Jak w Polsce, w Gdansku.. W Trójmieście wygospodarowac dodatkowy pas dla autobusów? Mnie wydaje się to nieosiągalne na dzień dzisiejszy.. aczkolwiek mam nadzieje, ze znajdzie się ktoś kompetentny w tej sprawie...

    • 0 0

    • Monika - pas dla autobusów

      „Mnie wydaje się to nieosiągalne na dzień dzisiejszy.. aczkolwiek mam nadzieje, ze znajdzie się ktoś kompetentny w tej sprawie...”

      No właśnie. Pomysł jest przedni, ale nie na czasie. Gdyby któs coś takiego zaprooponował, to by radni go zjedli, a samochodziarze zabili. Zbilżają się wybory i nikt z takim pomysłem nie wyjdzie. Nadzieja w tym, że tak jak wszystko mądre to przyjdzie z Zachodu i UE wymusi. Może jak niektórzy samochodziarze zobaczą, że autobus jedzie, a nie stoi, to też przerzucą się na komunikację. Oby.

      • 0 0

    • Ale jakich problemów? Nie ma żadnych problemów.

      • 0 0

  • Ja np nie potrafie zrozumiec dlaczego autobusy nawet z rana o godzinie 5.00 gdy nie ma zadnych korkow potrafia sie spoznic np 15min. Czesto w ogole nie przyjezdzaja.Jest to bardzo czeste zjawisko na trasie lini B. Jak sie zglasza to mailem do zkm lub ztm to oczywiscie nikt nie odpowiada.
    Albo tragiczne są rozkłady jazdy. Np sobota autobusy 157,126,110,B jak już jeżdża to jeden za drugim co minute i pozniej pol godziny przerwy. Gdzie tu logika? Ich trasy sa bardzo podobne. Jak chce jechac do pracy w sobote to moge byc albo na 5.30 albo na 6.30 nigdy nie na 6, bo nie moga puscic tych autobusow chocby co 10min.
    Bez komentarza zostaje tez fakt dostosowania autobusow zkm do skm. Nie rozumiem czemu w gdyni potrafia dostosowac a w gdansku nie.
    Komunikacja miejska jest tragiczna, wole stac w korkach w samochodzie niz stac godzine na przystanku i marznac.

    • 0 0

  • czemu w ankiecie nie da sie zaznaczyc wszystkich punktow?

    • 0 0

  • Pytanie autora: Dla kogo jest komunikacja miejska? (1)

    pytanie autora: sdla kogo jest komunikacja miejska? ano dla frajerow i nierobow. prawdziwi ludzie i biznesmeni jezdza suvami i maja w dupie miejska komunikacje i jej problemy. tylko soamochod jest synonimem postepu.

    • 0 0

    • masz rację

      W Gdańsku tak.
      Dzięki temu, że biznesmani jeżdżacy suvami nie chcą wspólnie przeżywac problemów transportu publicznego, ONI TEN TRANSPORT ODCIĄŻĄJĄ.
      Wyobrażasz sobie gdańskie autobusy dociążone o kierowców blaszaków?
      Nie, Ty sobie tego nie wyobrażasz, bo do Gdańska przyjeżdżasz tylko na konwent młodych przedsiebiorców w Dworze Artusa.
      I tak trzymaj.
      Nie przeszkadzaj.

      • 0 0

  • Do Ludzi zarządzających układaniem rozkładów jazdy

    Mieszkam w Gdańsku Jelitkowie. Jeżdżą tu tylko 2 linie autobusowe 143 i 117. Aby dostać się do kolejki do Gdańska Oliwy, można jechać obydwoma autobusami. Problem w tym, że mają one tak ustalone rozkłady jazdy że jeden jedzie za drugim, także jeżeli spoźnimy sie na kolejny trzeba czekać koło godziny (a niby to stolica województwa???) Ułóżcie rozkłady w końcu aby te autobusy sie uzupełniały a nie pokrywały (podobnie to wygląda jak jedzie się popołudniu od strony Oliwy).

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane