• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe 65 mln euro dla Pomorza. Gdańsk dostanie na tramwaj na Morenę

Piotr Weltrowski
12 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Linia tramwajowa na Morenę to nie miraż: bliskie zdobycia pieniędzy na jego budowę są władze Gdańska, pomoc obiecał też marszałek województwa. Linia tramwajowa na Morenę to nie miraż: bliskie zdobycia pieniędzy na jego budowę są władze Gdańska, pomoc obiecał też marszałek województwa.

Pomorskie projekty, głównie związane z transportem, dostaną 65,5 mln euro więcej w ramach unijnej pomocy na lata 2007-2013. Niemal na pewno starczy na budowę tramwaju na Morenę w Gdańsku.



Czy ministerstwo powinno odgórnie decydować, na jakie "działki" przeznaczone zostanie dodatkowe dofinansowanie?

Dodatkowe pieniądze przyznano tym województwom, które najszybciej i najskuteczniej wydawały do tej pory unijne pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego i programu Kapitał Ludzki. W obu wypadkach Pomorze załapało się do województw wyróżnionych, nie znalazło się jednak w czołówce.

Jeżeli chodzi o RPO, to na 16 województw, które dostaną dodatkowe pieniądze, zajęliśmy czwarte miejsce i liczyć możemy na dodatkowe 53,3 mln euro. Gorzej poszło nam wydawanie pieniędzy z PO KL - dodatkowe pieniądze dostanie tu tylko osiem województw, w tym Pomorze, które zajęło miejsce... ósme i ostatnie "punktowane". W ramach tego programu dostaniemy więc znacznie mniej dodatkowych pieniędzy, bo jedynie 12,2 mln zł.

- Na pewno pozostaje pewien niedosyt, ale 65,5 mln euro to naprawdę znaczące pieniądze, które pozwolą na realizację kluczowych dla naszego województwa inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa.

To właśnie Pomorski Urząd Marszałkowski będzie rozdysponowywał pieniądze, nie będzie miał jednak w tej kwestii wolnej ręki. Na pewno nie będzie mógł ich przeznaczyć np. na infrastrukturę sportową i rekreacyjną, inwestycje związane z turystyką i drogi lokalne.

Jakie projekty liczyć mogą więc na wsparcie? Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zarekomendowało, aby pieniądze z RPO wspomogły projekty związane z infrastrukturą transportową, transportem miejskim, innowacyjnością, energetyką i szerokopasmowym dostępem do internetu. Pieniądze z PO KL pomogą z kolei projektom związanym z wsparciem przedsiębiorczości oraz osób pozostających bez zatrudnienia.

- Trudno na razie mówić o konkretach, ale na pewno projekty takie, jak tramwaj na Morenę czy budowa dziewięciu węzłów integracyjnych związanych z Koleją Metropolitalną. Myślę, że pieniądze pomogą też projektom wspierającym osoby, które straciły w ostatnim czasie pracę, bądź też stracą ją. Mam na myśli m.in. osoby zwalniane ze Stoczni Marynarki Wojennej, kolei i poczty - mówi Struk.

Zanim dodatkowe pieniądze zostaną wykorzystane, konieczne będą zmiany programów operacyjnych (ma to nastąpić w I kwartale bieżącego roku). Później nowe programy zostaną przesłane do Komisji Europejskiej, która będzie je musiała zaakceptować. Marszałek szacuje, że rozpoczęcie przyznawania nowych środków rozpocznie się na przełomie tego i przyszłego roku.

Tramwaj na Morenę za 100 mln zł

Pieniądze od samorządu województwa to już kolejne źródło środków do sfinansowania budowy linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, dzięki czemu jej budowa niemal na pewno ruszy w 2012 r.

Wiadomo, że na budowę linii oraz trzech tramwajów trzeba wydać ok. 100 mln zł. Dla porównania: budowa 3-kilometrowej trasy z Chełmu na Łostowice wraz z ul. Nową Łódzką kosztuje ok. 110 mln zł, a za jeden tramwaj Swing miasto zapłaciło 8,7 mln zł.

Linia prawdopodobnie pobiegnie nieco inaczej niż dotąd planowano. Z Siedlec wespnie się ona na Morenę ul. Nowolipie i Rakoczegozobacz na mapie Gdańska, ale zamiast skręcić w lewo, w ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska, pojedzie prosto i zjedzie w kierunku Niedźwiednika zobacz na mapie Gdańskai budowanej trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umożliwi to w przyszłości przedłużenie linii tramwaju w kierunku Oliwy.

Gdańscy urzędnicy nie liczyli, że znajdą pieniądze na tę inwestycję przed 2015 rokiem, ale uśmiechnęło się do nich szczęście. - W rządowym programie pojawiły się dodatkowe pieniądze, wynikające m.in. z oszczędności w przetargach oraz opóźnieniach w realizacji niektórych projektów. W grudniu wysłaliśmy już odpowiednie wnioski i wszystko wskazuje na to, że zostaną pozytywnie zaakceptowane - cieszy się zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski w rozmowie z Gazetą Wyborczą.

Gdańsk prawdopodobnie wykorzysta tę szansę, bo nie zasypiał gruszek w popiele i na własną rękę przygotowywał koncepcję programowo-przestrzenna. Jej założenia być może poskutkują budową takiego torowiska, po którym mogłyby też jeździć autobusy.

W najbliższym czasie miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosi przetarg na projekt budowlany i wykonawczy. Jeśli powstanie on wciągu roku, droga do budowy nowej linii tramwajowej będzie otwarta.

opr. ms

Miejsca

Opinie (213) ponad 20 zablokowanych

  • Niech mnie tu oczu nie mydlą tramwajem. Naprawić Bulońską i Rakoczego po nalocie dywanowym! To trzeba zrobić teraz a nie w 2012! (2)

    • 13 2

    • miasto czeka na deweloperow a oni na miast

      • 1 1

    • Popieram!

      Stan obu tych ulic jest fatalny.

      • 3 1

  • hahaha położyli 50 metrów szyn tramwajowych

    i mówią że dalszy ciąg zostanie położony w 2015 roku.

    • 8 4

  • Niemal na pewno starczy na budowę tramwaju na Morenę w Gdańsku. (1)

    Piotrze Weltrowski, STARCZY to jest UWIĄD.
    A pieniędzy to WYSTARCZY.

    • 8 1

    • odczep sie ode niego, pewno mu ino ktos tak w urzedzie napisoł wiec on to przepisoł

      • 1 1

  • Zamiast mostu (1)

    Zamiast mostu na Wyspę Sobieszewska będzie tramwaj na Morenę - no cóż wybory tuz tuż...

    • 6 6

    • wiesz Jasiek,

      masz rację :( pewnie znowu wymyslą coś innego, a budowę mostu przełożą do następnego planu wieloletniego
      ( że nie wspomnę o remoncie najbardziej dziurawej ulicy na swiecie: Przegalińskiej)

      • 2 2

  • i POdobno

    będzie mozna sobie kupic tramwaj u dilera w salonie.I jeżdzic nim do woli płacąc budyniowi POdatek torowy.

    • 3 1

  • LINIA NA MATARNIE (2)

    Niech zrobia linię tramwajową na Matarnie bo stanie w korkach na Słowackiego to rzeżnia!!!! Ludzie do IKEA śmigali by w normalnych warunkach i taka Złota Karczma czy Matarnia mogły by się rozwijać

    • 3 4

    • ja dłużej stoję na Trakcie Św.Wojciecha niż na Słowackiego, nie przesadzaj

      • 2 0

    • przeciez buduja PKM to po co tramwaj? ten pomysl tramwaj na lotnisko(o zgrozo) upadl dawno temu

      teraz bedzie kolej a tram na MORENIE na niedzwiednik zjezdza i odbija spowrotem w strone wrzeszcza i abrahama...wiec mozesz sie tam przesiasc w PKM lub z PKM...

      • 2 3

  • "w ramach unijnej pomocy" (6)

    Połowę tego co nam "daje", najpierw wpłacamy w formie składek - z naszych podatków. Więc określenie "unia daje" jest kpiną, celowo użytą w ramach europejskiej propagandy, która ma nam wmówić, że nie jesteśmy samowystarczalni, że jesteśmy uzależnieni od pomocy UE i nasza obecność w tym tworze jest niezbędna. To jest poniżanie obywateli RP, na które większość ludzi już nie zwraca uwagi, bo skoro ktoś "daje" to nie warto pytać skąd te pieniądze się biorą. Gdyby do kwot naszych składek dodać jeszcze kwoty, które Polska wydaje na dostosowanie naszego bzdurnego prawa do bzdurnego prawa stanowionego w Brukseli(to jest ta nasza suwerenność?) to mielibyśmy kwotę, która w formie dotacji ma do nas trafić w czasie, gdy będziemy "więcej dostawać niż wpłacać". Z tym że plany rozmijają się z praktyką, bo gruba część wraca i tak do Brukseli z powodu niemożności sprostania wziętym z sufitu wymogom przez potencjalnych beneficjentów. Ile więc wpłacamy(czy też inwestujemy, np. w dostosowanie prawa), a ile dostajemy z powrotem jest oczywiste. Bruksela robi nam dobrze za nieswoje, a nasze pieniądze, a przeciętny obywatel dochodzi do wniosku, że bez UE jeśli nawet nie cofniemy się w rozwoju to co najwyżej będziemy stać w miejscu.

    • 16 8

    • Nie jest prawdą, że połowę wpłacamy. (3)

      Jest to chyba koło 1/4 i nie uwzględnia dopłat do rolnictwa

      • 1 6

      • (2)

        Pozatym gdybysmy budowali drogi wg polskich norm to by w ogole nei powstaly;] Unia daje pieniadze, wymaga i chce wiedziec co sie z nimi stalo.

        • 5 4

        • Unia niczego nie daje (1)

          Ile razy można powtarzać, że te pieniądze nie biorą się z powietrza? Poza tym jeśli chcesz żeby to Unia rządziła twoim krajem to wyprowadź się do Belgii. Oddanie komuś władzy nie jest rozwiązaniem, to jest dezercja i uznanie swojej ułomności. Jesteś ułomny? Nie, więc może wszyscy inni Polacy są ułomni? Nie! Więc może weźmy się do roboty i sami się zacznijmy rządzić z głową, odsuńmy od władzy pajaców i zmieńmy swój sposób myślenia. To potrwa kilka pokoleń, ale trzeba mieć mało tęgą głowę by uważać, że zasiłki, które po części sami finansujemy zmienią obraz naszego kraju. Wielka Brytania, Francja i Niemcy nie zbudowali swojego dobrobytu w 20 lat. Zacznijcie zmiany od siebie, zamiast sprzedawać swój kraj za dopłaty do chodnika.

          • 7 0

          • Gdybyś choć chwilę poświęcił na sprawdzenie, ile Polska wpłaca, a ile dostaje...

            ... to byś nie pisał takich głupot.

            Nie twierdzę, że UE jest idealna. Ma oczywiście sporo wad. Natomiast jeśli ktoś pisze, że bilans pieniędzy (łącznie z Twoim "dostosowanie naszego bzdurnego prawa do bzdurnego prawa stanowionego w Brukseli") jest dla nas ujemny, to tylko mogę współczuć...

            • 3 5

    • Wstapienie do UE to najlepsze co sie Polsce zdarzyło

      po 1989r.

      Aż strach pomysłeć jak wyglądała by infrastruktura w tym kraju gdyby nie dofinansowanie EU i trzymanie co niektórych polskich polityków za mordę w kwestii przestrzegania prawa.

      • 2 3

    • polska

      dostaje kolosalne pieniądze z ue zaraz po hiszpanach

      • 2 3

  • A czemu nie w drugą stronę (4)

    A czemu nie iść za ciosem i nie poprowadzić tramwaj po nowej Świętokrzyskiej?? Kasy by starczyło na drogę i tramwaj. Na pewno przysłużyłoby się to większej ilości mieszkańców. morena ma dużo połączeń z Gdańskiem i Wrzeszczem a za kilka lat będzie przebiegać obok kolej metropolitalna,
    Gdańsk południe jest obecnie najdynamiczniej rozwijającym się obszarem pod względem oddawanych mieszkań ale nic nie robi się pod względem infrastruktury. Jeżeli teraz o tym nie pomyślą urzędnicy to nie naprostują tego za kolejne 20 lat.

    • 23 6

    • im dalej tym mniejsza cena mieszkan

      ja za moje 50m2 mieszkanie na Mysliwskiej miałabym 70m2 na poludniu Gdanska - taka własnie jest róznica, trzeba bylo zastanowic sie przed zakupem, a nie teraz narzekac na lokalizacje i blagac o polaczenia

      • 8 2

    • fajnie by było, tylko za dużo domów jest na Łostowickiej i nie dadzą bardziej poszerzyć

      zobacz ile czasu trwało rozbieranie paru chałupek w celu poszerzenia, pół roku, a teraz babrają sie z infrastrukturą podziemną

      • 8 0

    • Morena czeka na tramwaj 30 lat.

      Południe dostanie tramwaj o wiele szybciej.

      • 8 3

    • morena w tej budowie nie jest dłużna, rejon Mysliwskiej to jedna wielka budowa

      • 9 1

  • A może rowerem?

    Gdyby tak obok trasy tramwajowej budowano ścieżki rowerowe to by było super

    • 4 6

  • (1)

    nie za dużo tego ? muzeum II wojny światowej, dofinasowanie stadionu, sześć orlików, obwodnica południowa, trasa wz i inne
    a inne miasta to co ? na opat nie ma kaski ? żeby dojechać na hel, albo do pucka to trzeba stać w czterogodzinnych korkach ?
    więcej na rudego nie zagłosuję. nie pomoże straszenie pisem. pierdzielona republika kolesi

    • 7 7

    • pełno budynków menelowskich przy stocznie jest do rozbiórki, ESC będzie przy melinach

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane