• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Szymon Zięba
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą

Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą WisłąMapka. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.



Często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Maszyna TBM, czyli z angielskiego "tunel boring machine" (maszyna drążąca tunel), została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.

Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł



Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.

Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.

Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.


- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.

- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.

Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku

Miejsca

Opinie (595) ponad 50 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • ...

    Domyślam się jak ogromnym przedsięwzięciem musiało by być samo przetransportowanie tego urządzenia na drugi koniec Polski na kolejną inwestycję. Trochę mnie to przytłacza jak czytam, że tak ogromnej wartości maszyna idzie na złom. Widziałem ją w akcji, byłem jednym z 9 wybranych cywilnych Gdańszczan, którzy zeszli do tunelu wraz z Prezydentem Adamowiczem jeszcze przed otwarciem; jeszcze nawet nie było asfaltu, tylko wykopana rura.
    Oglądam teraz ten filmik z 2016r - ładnie zabezpieczone, namioty itd. i aż ciśnie mi się mi się porównanie do elektrowni w Żarnowcu, gdzie komponenty za kosmiczne pieniądze tak sobie leżały leżały ładnie zabezpieczone, aż je zezłomowano.
    Tu by pasował cytat z Barei.
    Wielka inwestycja, wspaniała i bardzo potrzebna dla Gdańska. Szkoda tylko, że zrobiono z tego taką szopkę - mówię tu o akcji z prezydentem i wybrańcy wytypowani w konkursie gdzie nikt nie wspomniał o 83 dziennikarzach i że chodziło tylko o to, żeby na środku tunelu rozłożyć kamery i dać wywiad.
    Także mam bardzo mieszane uczucia...

    • 0 0

  • Rozwiały się i to parę lat temu. wystarczyło przewieżć maszynę 10 kilometrów dalej pod Pachołek, dogadać się z producentem i wykonawcą i fedrować dalej. Tunel już dawno byłby skończony a maszyna wierciłaby gdześ dalej kolejne. tylko niestety komuś zabrakło jaj ewentualnie Warszawka blokowała sprawę bo komuchy nie lubią trójmiasta za obalenie komuny. Niestety trwa to cały czas.

    • 1 0

  • Tunel pod Pachołkiem

    No to mrzonki o tunelu Żabianka - Osowa rozwiały się.

    • 0 0

  • Jeżeli ma się w planie wybudować jeden tunel i to mały, to nie kupuje się maszyny za miliony !!!

    W takim wypadku trzeba zaplanować budowę kilku tuneli i dopiero rozpoczać prace!!!!

    • 1 0

  • Dziwne ,ze ten co sprzedawal ta wielka maszyne Pancie po cenie zlomu...nie zechcial nawet zapytac Politechniki czy nie chca (15)

    Przecietny Romek budowlaniec by na to wpadl,ze uczelnia chcetnie by kupila taki sprzet bo na nim uczyly by sie nowe jej kadry a ona sama mogla by dac nieco wyzsza cene niz cene zlomu. Studenci mieli by sie na czym uczyc,Politechnika -zarabiala by na uslugach.Usluga nie kosztowala by tele co w przypadku tunelu pod Martwa wisla tylko mogla byc o wiele tansza (gdyby w zakup maszyny wspolfinansowalo miasto....a tu zonk...prywatna firma od razu wykonuje telefon na zlomowisko;Hallo Panta?-mam na zbyciu kupe zlomu dacie 10 baniek?To przyjezdzajcie......To sie logiki nie trzyma nawet ciec z budowy by najpierw pomyslal komu to lepiej opchnac a na zlomowiec to ostatecznosc.....Pare pytan bym temu gosciowi zadal...serio.

    • 7 19

    • Na Polibudzie miejsca w bród...

      Taaa..Maszyna nie duża,można ja postawić przed gmachem głównym...pomaluje się minią -trochę postoi...
      ludzie! to wielki grzmot!Przewiezienie tych tys.ton konstrukcji kosztowało by krocie..zabezpieczenie tego drugie tyle..a tak na marginesie po co PG taka maszyna?Do pracy? a kto to obsłuży?Skąd tyle energii by to napędzać...może jako ozdoba?? Zastanówcie się co piszecie "znafcy" .TBM-y w 90 proc budowane są pod konkretne zadanie .Często są po prostu wkopane obok drążonego tunelu na wieki..

      • 2 0

    • Hehe

      Człowieku Politechnice wystarczyło by kilka śrubek zawieść żeby studenci mieli co na kresce rysować :) co Ty myślisz że my jakiś naukowców mamy ?:)

      • 2 0

    • (11)

      Sprzedal temu kto chcial zaplacic

      • 6 2

      • Cos slabo szukal.... (10)

        Pytanie jak dlugo szukal,do kogo dzwonil ,czy dawal ogloszenie do mediow prasy,zainteresowal osrodki naukowe np Politechnike( jest ich wiele w kraju...) Jakie podjal dzialania przed dzialaniem najprostrzym czyli oddaniem na zlom...Ile wykonal telefonow ,maili i na przestrzeni jakiego czasu..Skad ten pospiech?

        • 2 6

        • Tak, Politechnika czekała i się nie doczekała. (4)

          Wredne Niemce kazali zniszczyć TBM na złość Polsce i PiS.

          • 6 2

          • A nie ? (3)

            • 1 7

            • (1)

              Nie.

              • 5 0

              • a wlasnie ze TAK

                • 0 2

            • Nie.

              I naucz się czytać przed pisaniem.

              • 5 0

        • (3)

          Tak, bo PG zawsze ma kilka mln złotych odłożonych na kupno używanej maszyny do kopania tuneli od ręki. Uwierz, że nawet jakby mieli te kilka baniek i możliwość ich swobodnego wydania, to mieliby je gdzie i w co zainwestować, ale na pewno nie byłby to przechodzona maszyna, która conajwyżej byłaby muzealnym rekwizytem, i to tylko w części bo nie byłoby gdzie tego przechowywać.
          Kto miałby się uczyć na takiej maszynie i czego? Na jakim kierunku? To jest tak wąska dziedzina wiedzy, że nawet firmy budowlane, które ich używają, nie mają know-how co do ich budowy - zajmuje się tym tylko i wyłącznie producent, który kształci własną kadrę, na własne potrzeby. Ta maszyna jest potrzebna miastu/uczelni/komukolwiek jak świni siodło.

          • 9 0

          • hmm swini siodlo zawsze sie przyda

            • 2 0

          • marnotrastwo (1)

            a ty tam sobie mow co chcesz.

            • 0 4

            • Naucz się pisać synu marnotrawny...

              • 3 0

        • widzialem ogloszenia na olx

          • 4 0

    • Chłopie, zejdź na Ziemię,

      Na Politechnice nie mają nawet Kreta. Teraz moda na symulacje komputerowe bo za to są punkty. A maszyny w wielu laboratoriach pamiętaja czasy gdy jeszcze Ciebie na świecie nie było. I na razie tak zostanie.

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Do wszystkich internetowych speców (23)

    Pracowałem przy budowie metra w kilku krajach i takie maszyny w 90% trafiają na złom, ponowne wykorzystanie jest marginalne. Proszę poczytać, co stało się z jedną z maszyn chociażby podczas budowy Eurotunelu. Urządzenia mechaniczne mają to do siebie, iż długi postój również im nie służy - proponuję pozostawić sobie auto na 3 lata, na powietrzu i zobaczyć, jak się auto po trzech latach zachowa. Był plan, aby wykorzystać tbm do budowy pod pachołkiem, niestety projektu zaniechano. Urządzenie nie nadaje się również do budowy tunelu metra, ponieważ średnica tunelu metra jest zwyczajnie mniejsza - 11m(tunel martwa Wisła) do około 5-6m. Dobrze, że mamy tu znawców od drążenia tuneli i ekonomii. TBM został odkupiony przez prywatną firmą, którą jest Panta, która zarobić na złomie, ale też odsprzeda część podzespołów.

    • 181 23

    • Tu chodzi o PiSi hejt a nie o jakieś fakty (1)

      • 30 14

      • Niemiec płakał jak sprzedawał, jeździł tylko w niedzielę :)

        Ostatnio kolega tłumaczył mi jak reperowali w zakładzie mechanicznym skrzynię do toyoty... napawali spawarką wycięty ząbek po czym to co było trzeba zeszlifowali ręcznym pilnikiem... złożyli, działa - auto pojechało do handlowca...

        • 0 0

    • To jest Glupota a nie 90%

      Maszyna jest zle przechowywana i dla tego ulega degradacji.
      I teraz powinno sie zplacic razy 10 za utylizowanie z powodu emisji CO2 podczas produkcji maszyn wtedy. Chce nowy sprzet by sie dwa razy zastanowili nad wyrzucaniem sprzetu.

      • 0 0

    • a dlaczego nie mogła by być od razu rozebrana i przewieziona do drążenia tunelu do Świnoujścia??? ?? (1)

      Tam teraz też drążony tunel ...można by było ustandaryzować tunele i drążyć jedną maszyną ...ale po co ....

      • 7 0

      • unia daje na nowy tunel, a jak nowy to ma być drogo

        uzywanych maszyn nie chcieli

        • 2 0

    • Sam jesteś internetowy spec, (5)

      tunel pod Martwą Wisłą to przewiert kilkunastu kroków w porównaniu z tunelami metra,czy innymi. To świadczy o nieudolności inwestorów,wyrzucono pieniądze na złom.

      • 12 17

      • Pomyśl czasem ile jest takich samych projektów tuneli każda maszyna jest budowana indywidualnie pod dany plac budowy. Dolicz zużycie maszyny a potem jej przechowywanie i ewentualny serwis i naprawy lub awarie podczas ponownego używania. Obsuwy w budowie to są kolosalne sumy więc się to nie kalkuluje. Lepiej zamówić nową maszynę i mieć spokój

        • 3 0

      • (2)

        A co ma inwestor do tego? Prwnie z chęcią odsprzedalby te maszynę, tylko skoro nikt nie buduje żadnych runeli to komu mial ja sprzedać? W Polsce mamy to co mamy, dużo planow a później nic z tego nie wychodzi...

        • 12 2

        • (1)

          Jak nikt nie buduje?Niemcy z Dunczykami zaczynaj kopanie długiego kanału po Morzem Bałtyckim,powstaje wiele inwestycji podobnych. A ile miasto jako inwestor uzyska ze złomowania Damroki? Ściśle tajna tajemnica? Brakuje tego( sic!) w artykule.

          • 2 11

          • Co ma miasto do sprzętu prywatnej firmy?

            Jak stawiasz dom, to gruchę która beton przywoziła innym wynajmujesz?

            • 7 1

      • Trochę masz rację.

        Generalnie zagrożeniem pod martwą Wisłą była tylko woda. Gorzej jest z metanem, azbestem jak wyżej napisalem. Dużo pracy na około. Stacje w centrum tak jak w Mediolanie gdzie woda jest wszędzie już na poziomie 9/11 metrów... To był trochę problem.

        • 1 0

    • A ja runel Gotharda (1)

      Poczytaj. To ze zamiatales urobek nie czyni z ciebie specjalisty.

      • 8 32

      • Toć chłop napisał że 90% maszy trafia na złom. Chyba że nie wiesz ile to 90%.

        • 0 0

    • Tak właśnie większość Polaków to inżyniery i znają się na wszystkim i wiedzą wszystko. Taka mentalność narodu ale 80% to nawet młotka nie trzymała w reku i gwoździa by nie umiała wbić.

      • 0 0

    • Podobnie jak samolot rządowy po katastrofie lotnizej- ten wyjątkowo trafił na złom

      • 0 0

    • Do speca TBMboya (1)

      Gadasz głupoty , dwie maszyny które dążył 2 linie metra pochodziły z Madrytu , jeśli jesteś taki fachowiec to gdzieś Ci ulecialo że firma herenknecht odkupuje takie maszyny remontuje i jadą dalej w świat ,

      • 2 1

      • Słuchaj

        Może odkupić taką Martine co kosztowała 65 milionów (euro) co wierciła we Włoszech. Jak by tak było to na pewno by ją tam zawieźli... Każda maszyna ma swoją specyfikę. To tak jakbyś porównywał kombajn, czołg, koparkę lub kosiarkę. Nie patrz na jej wygląd bo na zewnątrz poza wielkością wyglądają prawie identycznie. We Włoszech takich maszyn jest sporo i na każdej budowie jest inna. Działa w innych warunkach. Są identyczne jak drążą obok siebie podwójne nitki.

        • 0 2

    • Bravo. (1)

      Niestety nie wytłumaczysz. Cofający się TBM był szczytem wiedzy... My robimy takie rzeczy we Włoszech. Robiliśmy niebieską linie w Mediolanie. Tam diametr (wykopu się mówi?) był na początku trasy 6.50. potem pod centrum Mediolanu zamiana na większy TBM 9.15 ale tylko dlatego że perony na tych stacjach centralnych były w tunelu a nie poza nim. Teraz z firmą działamy w Genui. Terzo Valico. 53 km z czego 37 km drążą TBM. Do tego tunele poprzeczne techniczne ale to już metoda tradycyjna. 6 mld euro bez utylizacji azbestu a jest tam tego sporo. We wszystkim masz rację ale tego TBM mogli wykorzystać np. w Świnoujściu. Trochę dobrej woli. Generalnie to jak jest zakryta, to przez ten okres po małej wymianie np. węży, łożysk, oleju hydraulicznego powinna działać. Elektronika też powinna być sprawna. Dużo też się nie napracowała.. Generalnie gdybanie. Maszyna nie jest na tyle skomplikowana. Pozdrawiam kolego po fachu serdecznie. Bezpiecznej pracy!

      • 14 1

      • Jak stoi napisane w tekście, Damrokę chcieli sprzedać/wynająć, ale chętnych nie było.

        • 2 0

    • Tak tak wiemy ale ty tam co najwyzej zamiatałes na koniec i tego zapomniałes juz dodac :)

      A no i po zatym to byłes tam helferem ale ci się wydawało ze tam rozkazujesz bo nikt cie tam nie rozumiał .Ale trzeba być wyjątkowo naiwnym by się głupotą chwalić i jeszcze ją potwierdzać .Liczyc ze kto kolwiek potraktuje cię poważnie .

      • 1 14

    • Człowieku przestań bzdury wypisywać

      Spec w realu ha ha

      • 3 16

    • Czyli jednorazówka za 1,14 sasina?? (1)

      Mimo wszystko jakby trochę słabo to pomyślane. Aż szkoda

      • 7 12

      • Te maszyny to zreguły jednorazówki

        • 22 5

  • Co za marnotrawstwo (3)

    Tylko w bogatym kraju - polsce.

    • 17 17

    • Wróć do szkoły

      Nazwy krajów pisze się z dużej litery.

      • 0 0

    • A co ci do tego? Prywatna hiszpańska firma sprzedała to polskiej firmie. Gdzie tu niegospodarność?

      Jak ty sprzedasz auto taniej "somsiadowi" to też powinniśmy na ciebie nasłać CBA bo robisz "niegospodarność"?

      • 6 1

    • A ten pomysł z przekopem pod Pachołkiem to był taki dobry, a tak to zaraz znowu będzie, że nie można bo koszt sprowadzenia takiego urządzenia jest za duży.

      • 3 6

  • Coś musi być na rzeczy, (15)

    Że nikt nie chciał tego kupić/wynająć. Przecież takich maszyn nie ma za dużo na świecie. Dziwna sprawa.

    • 146 74

    • (9)

      @Madman w 90% maszyny TBM na samym początku projektowania i użycia mają wpisane kasacja lub pogrzebanie żywcem w tunelu

      • 23 0

      • Jakie pogrzebanie żywcem w tunelu (5)

        Jesteście świadomi o czym wy tu napisaliście... Masakra

        • 1 20

        • (2)

          Czyli inaczej mówiąc to , ta maszyna skreca wprawo, w lewo lub w głab ziemi i tam zostaje w dodatkowym tunelu zamurowana .I wogóle nie jest wydobywana na piowieszchnie ziemi .A tu w tym przypadku to weszła z jednej strony i wyszła z drugiej strony wisły . Idlatego było można ją rozebrać na części i prubować wykorzystać ją poraz trzeci

          • 12 2

          • człowieku!!!

            Idź ponownie do szkoły podstawowej

            • 0 0

          • Rany Boskie!

            Ortografia!!!

            • 9 4

        • Eurotunel (1)

          Mówi Panu to coś?

          • 13 0

          • Dobry przykład obydwie maszyny pozostały pod ziemią.

            • 4 0

      • Ano widzisz Pan redaktor jak pisał artykuł to mógł się trochę rozeznać w temacie. (2)

        Ja nie miałem pojęcia, że tak to się robi. Ale zawsze jest 10% żeby ktoś to kupił albo wynajął. Widocznie nikt nie chciał i dlatego tak kończy.

        • 9 0

        • Taka maszyne robi się pod konkretny tunel jednorazowa zabawka, ale głąby biją pianę bo G..o wiedzą...

          • 0 0

        • Częściej demontuje się osprzęt (który może być użyty ponownie)

          Korpus jednak i sama tarcza idą na złom. Czasem tarczę się eksponuje w jakimś miejscu.

          • 1 1

    • mgr (2)

      pewnie była awaryjna , kozty naprawy trudne do oszacowania i brak winnych

      • 3 5

      • Niemiecka? Awaryjna ? No coś ty? (1)

        • 1 8

        • Nie awaryjna tylko wyeksploatowana, bo była zaprojektowana tylko do tego jednego zadania, nie do kilku tuneli

          • 4 0

    • Twój przechodzony samochód też wszyscy się rzucą kupić? (1)

      Czy może z braku kupca trafi jednak na złom? Myślenie nie boli!

      • 45 23

      • Udawanie boli

        • 15 3

  • Zrobiło się protokół zniszczenia jak w Misiu (29)

    Brawo PO, wy to umiecie "gospodarzyć" jak z tymi firmami co jako podwykonawcy budowały stadiony i drogi przed Euro a potem upadały bo cwaniaki powiązani zgarniali zapłatę

    • 183 199

    • Odnoszę wrażenie pisiorku (2)

      Że przeczytałeś tylko tytuł, nic więcej.

      • 42 15

      • O jest ten co ma fobie pisiorka ? (1)

        • 8 17

        • Nie fobię, a wsręt do durni!

          • 2 0

    • Maszynę zakupiła prywatna firma, która budowała tunel (10)

      Sprzedała ja również prywatnej firmie. Ciekawe tylko za ile Panta kupiła damroke a ile kasy odzyskają za złom

      • 25 1

      • w cenie złomu (9)

        ok 1,2 za kg - czyli licz ok 5 mln zł (jest tam trochę nierdzewy, miedzi, alu itp)

        Szczerze to i**otyzm totalny - tam wystarczyło wymienić narzędzia skrawające dyskowe głowicy urabiającej + wszystkie oleje + przegląd wszystkiego i dalej mogła by śmigać.

        • 8 22

        • tak?

          i jak ja przewieziesz? 90 metrowa maszyne wazaca 3000 ton?

          • 0 0

        • Mogłaby.

          Tylko nie było chętnych.

          • 0 0

        • Śmigać? Gdzie śmigać? (1)

          Gdybyśmy co tydzień wiercili tunel to może i tak, ale nie wiercimy...

          • 25 2

          • Do CPK i z powrotem

            • 5 0

        • (2)

          A ja się pytam gdzie widzisz zastosowanie jej w Polsce . Bo na 90% te maszyny są jedorazowego użytku i trafiają po wykonaniu na złom lub zostają w kopanym tunelu

          • 18 4

          • na Hel mogłaby śmigać

            potem odpocząć trochę i np NordSream podkopać ..
            To by się ruski zdziwili..
            Mogliśmy zostać potentatem na rynku, robota na lata

            w piasku szybko się śmiga
            a efekt byłby dla niektórych piorunujący

            • 3 2

          • Świat jest większy niż Polska

            Nie tylko tutaj kopie się tunele. Tak tylko mówię

            • 3 16

        • Chodziło o to żeby PiSowi nie zostawić

          • 6 3

        • A transportem zająłby się Szwag-Trans

          • 8 1

    • A co ma do tego PO?

      Wytłumacz, zamiast bredzić

      • 1 0

    • ujadanie ługinowców tylko świadczy o ich bezkresnej głupocie (1)

      • 2 2

      • Co to jest ługinowiec? To już Młodzieżówka za darmo nie pisze komentarzy, tylko wynajmują teraz Ukraińców?

        • 2 0

    • Akurat bo PO (1)

      W 2016 kiedy to maszyna zakończyła pracę rządził pis. Ale co tam, to pewno wina Tuska. Tak samo jak zapuszczone stadniny.

      • 7 0

      • stadiony miało być

        • 0 0

    • Tak tak, wiemy. PO jest winne całemu złu na świecie, z trzęsieniami ziemi i kokluszem włącznie. (2)

      A PiS to tylko same sukcesy.

      • 15 3

      • No i tym się różnimy (1)

        Dlatego 7 razy z rzędu wygraliśmy z Niemcami

        • 3 12

        • Przypomnij mi, a ile razy przegraliście?

          Poza tym wygraliście tylko i wyłącznie dlatego, że kupiliście sobie głosy wyborcze pińcetplusem za nasze pieniądze.

          • 10 5

    • Co to za bełkot?! (1)

      Ty w ogóle czytasz te bzdury co tu wysmradzasz?

      • 50 17

      • Jaki wstyd na cały kraj

        • 2 10

    • Ale co ma do tego PO, misiu? (2)

      Wytłumacz mi.
      Sprzęt był prywatny, od wykonawcy tunelu odkupiła go kolejna prywatna firma, a że nie ma chętnych do dalszego używania to trzeba maszynę rozebrać i sprzedać co się da.
      Czytałeś artykuł?

      • 30 4

      • Taki jest przekaz z Nowogrodzkiej. Wszędzie wciskać PO, Tuska, Dulkiewicz, pioruny i cyklistów. (1)

        Nawet jak będzie artykuł o niedźwiedziach polarnych.

        • 22 5

        • A coś jeszcze wam Tusk kazał ?

          • 2 11

    • Znowu nie kumaty PIS-owiec. Maszyna była wykorzystywana za PO, miła być dalej wykorzystywana przy wierceniu tunelu pod Pachołkiem, ale do władzy doszedł PIS i perspektywa wiercenia pod Pachołkiem upadła bo pieniądze poszły na przekop Mierzei Wiślanej. Wniosek - to dzięki PIS-owi maszyna jest złomowana.

      • 14 6

    • Jarosław mógł odkupić.

      I kazać drążyć tunel pod Przekopem.

      • 26 4

  • Warto aby tej sprawie przyjrzała się prokuratura. (11)

    Kosztująca mnóstwo pieniędzy maszyna, która miała być dalej używana trafiła na szrot. Ogromna niegospodarność. Ale taka jest różnica między państwowymi inwestycjami a prywatnymi. Nikt prywatny na takie marnotrawstwo by sobie nie pozwolił.

    • 122 147

    • Nie wiesz dzieciaku o czym mówisz. Lwia część tych maszym powstaje zadaniowo, a potem służy jako " magazyn" części zamiennych.

      • 0 0

    • (7)

      Szczególnie że maszyna była własnością prywatnej firmy.

      • 84 1

      • (5)

        A to niegospodarność w prywatnej firmie nie jest karana?

        • 4 26

        • tak, bankructwem (3)

          • 34 2

          • lub utratą zysków conajmniej (2)

            • 6 0

            • (1)

              Przeciesz w 100% za tą maszyne zapłacili mieszkańcy miasta. Firma sprzedała maszyne na złom i zarobili na tym. Koszty były wliczone w koszt przekopu tuneli

              • 0 9

              • OHL dołożył do budowy tego tunelu, więc nic nie zarobił, tak trudno przeczytać artykuł ?

                • 4 0

        • Przeczytaj wyróżnioną opinię

          • 7 0

      • ZERO uwielbia niuchać w prywatnym biznesie

        Tam nie ma kumpli z dojnej zmiany, więc można coś wyhaczyć.

        • 37 6

    • Widzę Inżynier znawca weź pod uwagę że maszyny TBM są budowane pod dany plac budowy. Każdy tunel który jest drążony jest inny i projektowany do potrzeb. Więc na logikę maszyna także jest przystosowana do drążenia takiego tunelu. Drugą kluczową sprawą jest to że maszyna była własnością firmy która wykonywała prace a wycofała się z działalności w Polsce nie udało się jej wykorzystać ponownie w ciągu roku więc co miała leżeć kolejne 5 lat i czekać potem serwis był by droższy niż zbudowanie nowej. Więc jaka mowa tu o nie gospodarności skoro Gdańsk nie był właścicielem maszyny

      • 6 0

    • Już jadą się przyjrzeć!

      Twoje życzenie jest dla nich rozkazem.

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane