• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Szymon Zięba
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą

Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą WisłąMapka. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.



Często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Maszyna TBM, czyli z angielskiego "tunel boring machine" (maszyna drążąca tunel), została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.

Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł



Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.

Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.

Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.


- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.

- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.

Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku

Miejsca

Opinie (595) ponad 50 zablokowanych

  • co to jest dla PO 80mln (7)

    czy tam nawet 800 ..
    potem tylko wrzask pis wydrl - nam trzeba kasy , z unii kasy

    • 8 17

    • Co to jest 80 mln (6)

      PO wywiercilo i wyrzuciło 80 mln, a taki Sasin wyrzucił bez robienia czegokolwiek 80 mln.
      Jest postęp, dla pisiorow zawsze jest lepiej.

      • 11 3

      • plus 2 mld na TVP

        • 9 1

      • Komorowski na referendum 90 000 000 (4)

        • 1 6

        • (2)

          Widzisz różnicę między referendum, które się odbywa od wyborów które się nie odbywają?

          • 6 0

          • Skoro na Nowogrodzkiej nie widzą to co wymagasz od tego cepa by tu to dostrzegł?

            • 3 0

          • tak widzę

            referendum bez sensu bo nic nie wniosło. A wybory miały konstytucyjny termin i maiły być korespondencyjne. Ale opozycja bała się zarazy wyborczej choć bieganie po ulicach stadnie już groźne nie było.

            • 1 4

        • referendum to demokracja

          czy lepiej jest jak ludzie walczą o swoje prawa na ulicy ?

          • 4 0

  • transport (5)

    A jaki most czy droga pozwala w Polsce na transport tak wielkogabarytowych ładunków? Pamiętajcie że Gdańsk ma morze i wszystko można tutaj sprowadzić droga morską.

    • 9 3

    • (2)

      A jak myślisz, w jaki sposób ta maszyna trafiła do Letnicy?

      • 3 3

      • (1)

        Morzem

        • 4 0

        • Ale nie muszem

          • 1 1

    • Pod górami też takie drążą

      Morze to nie argument.

      • 2 4

    • myślisz ze za 2 miliony nikt by tego pod pachołek nie dowiózł?

      Monza by te tunele tym wydrążyć . Jak nie teraz to za 2 lata. Ale poco przecież unia da nowa kasę na nową inwestycję. (kasa na nową maszynę z UE nie dla nas)

      • 2 5

  • TBM

    Może ustawić na cokole element tarczy w pobliżu tunelu,jako pamiątkę po bardzo przydatnej inwestycji.

    • 12 2

  • Kary umowne

    Powinno zostać zabezpieczone na poczet ew. odszkodowania

    • 1 9

  • W idealnym świecie wierciliby trzecią nitkę pod Martwą Wisła i myśleli co dalej. Do tego trzeba jednak mieć pieniądze i wyobraźn (2)

    Obecnie efekt jest taki, że każde zamknięcie jednej nitki tunelu to paraliż komunikacyjny w całym Gdańsku. Gdyby była trzecia nitka, to mogłyby nią się codziennie poruszać rowery, mogłaby służyć jako bajpas- gdy wydarzy się wypadek, a dodatkowo byłaby dodatkową drogą ewakuacji (w przypadku pożaru).

    • 11 5

    • A potem jeszcze czwartą nitkę na koszt dyrektora z Torunia (1)

      • 6 5

      • na koszt tego z Torunia to by wymodlili by tobie rozum uruchomic :)

        • 1 2

  • Trzeba było przekazać do Warszawy aby zrobili przekop do oczyszczalni ścieków i nowe rury położyli (2)

    A tak co rusz będzie łajno spływać Wisłą do Zatoki i Gdańska..

    W Gdyni mogła by przekop pod torowiskami zrobić dla Obwodnicy 3-miasta i wyprowadzić ruch na 2-ga stronę ale nie... po co! Farba wystarczy :-)

    • 6 9

    • (1)

      @Obserwator akurat w Gdyni wystarczy kilka koparek plus masa cięrzarówek i masz tunel po torowiskiem wykopany . A pamietasz może jak robili przekop na wzgórzu maksymiljana kolo przystanku skm .

      • 3 0

      • Nie pamięta bo to troll spod Moskwy

        to co może pamiętać

        • 5 1

  • Na logike (2)

    Zgadzam się że kwestie parametrów technicznych, zurzucie i gwarancja ma znaczenie czy ta maszyna bylaby wykorzystana do kolejnej roboty ale pytanie czy jej elementy nie powinny być zachowane/rozprzedane do budowy nowej choćby dla obniżenia cen skoro miał powstać przekop pod Pachołkiem czy tunel na tramwaj o Wilenska

    • 3 3

    • Miś

      Tunel na wileńskiej będzie kopany a pachołek , kupi się nowego Misia .

      • 2 2

    • "Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje"

      • 1 0

  • Czy ja dobrze myślę że nasi włodarze chcieli użyć ponownie maszyny jednorazowego użytku

    Tak to są maszyny za grube tysiące jak i miliony do jednorazowego użytku , programy z Discovery się kłaniają , używanie tego typu już raz użytych maszyn grozi katastrofą, nie da się ich wydobyć ani koparką ani dźwigiem czy innym spychaczem zostaje w ziemi na amen , są one często zabetonowywane w tunelach , lub idą na złom jeśli wyjdą bo wiertła już się nieda wymienić, nikt nie będzie ryzykował kupna .Maszyna wyjdzie z pod kątroli i spowoduje wypadek lub inne uszkodzenia .

    • 6 5

  • Opinia wyróżniona

    Do wszystkich internetowych speców (23)

    Pracowałem przy budowie metra w kilku krajach i takie maszyny w 90% trafiają na złom, ponowne wykorzystanie jest marginalne. Proszę poczytać, co stało się z jedną z maszyn chociażby podczas budowy Eurotunelu. Urządzenia mechaniczne mają to do siebie, iż długi postój również im nie służy - proponuję pozostawić sobie auto na 3 lata, na powietrzu i zobaczyć, jak się auto po trzech latach zachowa. Był plan, aby wykorzystać tbm do budowy pod pachołkiem, niestety projektu zaniechano. Urządzenie nie nadaje się również do budowy tunelu metra, ponieważ średnica tunelu metra jest zwyczajnie mniejsza - 11m(tunel martwa Wisła) do około 5-6m. Dobrze, że mamy tu znawców od drążenia tuneli i ekonomii. TBM został odkupiony przez prywatną firmą, którą jest Panta, która zarobić na złomie, ale też odsprzeda część podzespołów.

    • 181 23

    • Tu chodzi o PiSi hejt a nie o jakieś fakty (1)

      • 30 14

      • Niemiec płakał jak sprzedawał, jeździł tylko w niedzielę :)

        Ostatnio kolega tłumaczył mi jak reperowali w zakładzie mechanicznym skrzynię do toyoty... napawali spawarką wycięty ząbek po czym to co było trzeba zeszlifowali ręcznym pilnikiem... złożyli, działa - auto pojechało do handlowca...

        • 0 0

    • A ja runel Gotharda (1)

      Poczytaj. To ze zamiatales urobek nie czyni z ciebie specjalisty.

      • 8 32

      • Toć chłop napisał że 90% maszy trafia na złom. Chyba że nie wiesz ile to 90%.

        • 0 0

    • Czyli jednorazówka za 1,14 sasina?? (1)

      Mimo wszystko jakby trochę słabo to pomyślane. Aż szkoda

      • 7 12

      • Te maszyny to zreguły jednorazówki

        • 22 5

    • Człowieku przestań bzdury wypisywać

      Spec w realu ha ha

      • 3 16

    • Sam jesteś internetowy spec, (5)

      tunel pod Martwą Wisłą to przewiert kilkunastu kroków w porównaniu z tunelami metra,czy innymi. To świadczy o nieudolności inwestorów,wyrzucono pieniądze na złom.

      • 12 17

      • (2)

        A co ma inwestor do tego? Prwnie z chęcią odsprzedalby te maszynę, tylko skoro nikt nie buduje żadnych runeli to komu mial ja sprzedać? W Polsce mamy to co mamy, dużo planow a później nic z tego nie wychodzi...

        • 12 2

        • (1)

          Jak nikt nie buduje?Niemcy z Dunczykami zaczynaj kopanie długiego kanału po Morzem Bałtyckim,powstaje wiele inwestycji podobnych. A ile miasto jako inwestor uzyska ze złomowania Damroki? Ściśle tajna tajemnica? Brakuje tego( sic!) w artykule.

          • 2 11

          • Co ma miasto do sprzętu prywatnej firmy?

            Jak stawiasz dom, to gruchę która beton przywoziła innym wynajmujesz?

            • 7 1

      • Trochę masz rację.

        Generalnie zagrożeniem pod martwą Wisłą była tylko woda. Gorzej jest z metanem, azbestem jak wyżej napisalem. Dużo pracy na około. Stacje w centrum tak jak w Mediolanie gdzie woda jest wszędzie już na poziomie 9/11 metrów... To był trochę problem.

        • 1 0

      • Pomyśl czasem ile jest takich samych projektów tuneli każda maszyna jest budowana indywidualnie pod dany plac budowy. Dolicz zużycie maszyny a potem jej przechowywanie i ewentualny serwis i naprawy lub awarie podczas ponownego używania. Obsuwy w budowie to są kolosalne sumy więc się to nie kalkuluje. Lepiej zamówić nową maszynę i mieć spokój

        • 3 0

    • Tak tak wiemy ale ty tam co najwyzej zamiatałes na koniec i tego zapomniałes juz dodac :)

      A no i po zatym to byłes tam helferem ale ci się wydawało ze tam rozkazujesz bo nikt cie tam nie rozumiał .Ale trzeba być wyjątkowo naiwnym by się głupotą chwalić i jeszcze ją potwierdzać .Liczyc ze kto kolwiek potraktuje cię poważnie .

      • 1 14

    • Bravo. (1)

      Niestety nie wytłumaczysz. Cofający się TBM był szczytem wiedzy... My robimy takie rzeczy we Włoszech. Robiliśmy niebieską linie w Mediolanie. Tam diametr (wykopu się mówi?) był na początku trasy 6.50. potem pod centrum Mediolanu zamiana na większy TBM 9.15 ale tylko dlatego że perony na tych stacjach centralnych były w tunelu a nie poza nim. Teraz z firmą działamy w Genui. Terzo Valico. 53 km z czego 37 km drążą TBM. Do tego tunele poprzeczne techniczne ale to już metoda tradycyjna. 6 mld euro bez utylizacji azbestu a jest tam tego sporo. We wszystkim masz rację ale tego TBM mogli wykorzystać np. w Świnoujściu. Trochę dobrej woli. Generalnie to jak jest zakryta, to przez ten okres po małej wymianie np. węży, łożysk, oleju hydraulicznego powinna działać. Elektronika też powinna być sprawna. Dużo też się nie napracowała.. Generalnie gdybanie. Maszyna nie jest na tyle skomplikowana. Pozdrawiam kolego po fachu serdecznie. Bezpiecznej pracy!

      • 14 1

      • Jak stoi napisane w tekście, Damrokę chcieli sprzedać/wynająć, ale chętnych nie było.

        • 2 0

    • Do speca TBMboya (1)

      Gadasz głupoty , dwie maszyny które dążył 2 linie metra pochodziły z Madrytu , jeśli jesteś taki fachowiec to gdzieś Ci ulecialo że firma herenknecht odkupuje takie maszyny remontuje i jadą dalej w świat ,

      • 2 1

      • Słuchaj

        Może odkupić taką Martine co kosztowała 65 milionów (euro) co wierciła we Włoszech. Jak by tak było to na pewno by ją tam zawieźli... Każda maszyna ma swoją specyfikę. To tak jakbyś porównywał kombajn, czołg, koparkę lub kosiarkę. Nie patrz na jej wygląd bo na zewnątrz poza wielkością wyglądają prawie identycznie. We Włoszech takich maszyn jest sporo i na każdej budowie jest inna. Działa w innych warunkach. Są identyczne jak drążą obok siebie podwójne nitki.

        • 0 2

    • a dlaczego nie mogła by być od razu rozebrana i przewieziona do drążenia tunelu do Świnoujścia??? ?? (1)

      Tam teraz też drążony tunel ...można by było ustandaryzować tunele i drążyć jedną maszyną ...ale po co ....

      • 7 0

      • unia daje na nowy tunel, a jak nowy to ma być drogo

        uzywanych maszyn nie chcieli

        • 2 0

    • Podobnie jak samolot rządowy po katastrofie lotnizej- ten wyjątkowo trafił na złom

      • 0 0

    • Tak właśnie większość Polaków to inżyniery i znają się na wszystkim i wiedzą wszystko. Taka mentalność narodu ale 80% to nawet młotka nie trzymała w reku i gwoździa by nie umiała wbić.

      • 0 0

    • To jest Glupota a nie 90%

      Maszyna jest zle przechowywana i dla tego ulega degradacji.
      I teraz powinno sie zplacic razy 10 za utylizowanie z powodu emisji CO2 podczas produkcji maszyn wtedy. Chce nowy sprzet by sie dwa razy zastanowili nad wyrzucaniem sprzetu.

      • 0 0

  • Raczej ktoś chciał przydziadować i nie wyszło

    Maszyn TBM się nie da tak po prostu wycofać, rozebrać, złożyć i użyć ponownie.
    DTR takich maszyn w ogóle nie przewidują takiej procedury.

    Normalną procedurą jest wykopanie kawałka tunelu dalej i zostawienie maszyny pod ziemią.
    W razie gdy jest to niemożliwe z jakiś przyczyn, maszynę można rozebrać (niszcząc ją) pod ziemią i wydobyć części które nadają się tylko na złom.

    Tu widać ktoś zakupił licząc że się tu coś napawa, tu dosztukuje, tam coś ze złomu się dobierze i zrobią nową maszynę która jeszcze do czegoś się nada.
    No to zamiast wywalić kasę wystarczyło przeczytać instrukcję obsługi.

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane