• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Szymon Zięba
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą

Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą WisłąMapka. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.



Często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Maszyna TBM, czyli z angielskiego "tunel boring machine" (maszyna drążąca tunel), została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.

Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł



Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.

Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.

Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.


- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.

- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.

Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku

Miejsca

Opinie (595) ponad 50 zablokowanych

  • Ten marny artykuł powstał chyba tylko po to by niewyżyte trolle z PiS miały jakieś zajęcie. (6)

    Od lektury komentarzy robi się niedobrze. Grupa przygłupów w kółko pisze to samo przez wszystkie strony. Czy ktokolwiek tu nad czymkolwiek panuje?!

    • 18 18

    • Dzbanku tylko twój wpis potwierdza ze jestes trolem, i przygłupem chcoc sam innych od tych wyzywasz. (3)

      Konstruktywna krytyka jest dla ciebie nie do przyjęcia ,to ze jej nie rozumiesz to normalne bo wiedza sie od ciebie odbija jak od ściany ,ale dlatego ,że nie potrafisz znieść jakiej kolwiek krytyki bez wzgledu na to czy maja racje czy nie .Tak właśnie zachowuje sie trol .
      Pokazali prawdę to cie boli.

      • 2 14

      • Konstruktywna krytyka?!

        żal.pl

        • 9 2

      • Ale wstyd , miało się nie wydać?

        I później nie ma pieniędzy na światło w Gdańsku

        • 2 9

      • Konstruktywna krytyka?

        Żale Strefy Pisu, tzn "prestiżu"

        • 0 0

    • No zobacz jaki Kaczorek mocny (1)

      Nawet wasz portal kontroluje

      • 2 3

      • Wasz? Przecież to prawicowy Portal.

        • 3 0

  • Niemcy juz zarobili Polacy stracili doskonały interes jak zawsze !! :) (1)

    polnische Wirtschaft jest jak zawsze nadal aktualne niestety!!

    • 9 11

    • ...o rany!!!

      • 3 2

  • Szkoda, ale np. tunel pod kanałem (1)

    La Manche drążyły dwie maszyny. Jedna wyjechała, drugą została skierowana w glebę i tam pozostała.

    • 10 1

    • Tego sie nawet nie da porównac .

      • 0 4

  • hehe

    99 procent tych maszyn tak kończy więc nie róbcie sensacji z tego.

    • 13 1

  • Niezależnie od aspektów ekonomicznych szkoda.

    Ktoś to wytworzył, ktoś za to zapłacił. Środowisko za to zapłaciło ogromną ilością ciepła oddanego do atmosfery. A w efekcie się liczy tylko pieniądz. Szkoda.

    • 10 5

  • A inne (1)

    Tunele się zrobi oldskulowo łopatą i dynamitem.

    • 6 2

    • np. w CCCP

      • 3 0

  • Polak potrafi..

    • 0 8

  • (7)

    Maszyna TBM warta 80 mil zł (ona warta była tyle w czasie gdy ją kupowano w 2012 roku)
    po wywierceniu ok 2 km tunelu jej wartość drastycznie spadła, po prostu się zużyła.
    o ile pamiętam producent Herrenknecht odkupuje zużyte maszyny za ok 10-15 % początkowej wartości, do budowy kolejnych maszyn wykorzystuje się typowe powtarzalne elementy maszyn (ramy nośne tylnej części maszyny, siłowniki, kompresory po przeglądzie lub regeneracji), cała reszta to wyeksploatowany złom! (pytanie należny zadać?) Dlaczego nie zdecydowano o złomowaniu zaraz po zakończeniu wiercenia, może dlatego że umowa z miastem była tak zagmatwana że aż do końca budowy nie było wiadomo kto właściwie jest właścicielem tej maszyny.
    Jak ktoś myśli że wykorzysta starą maszynę TBM do wiercenia innego tunelu to musi być imbecylem. Nie ma drugiego takiego samego tunelu (średnica tunelu) wystarczy że kolejny (nowy) tunel będzie miał średnicę o 30 cm większą lub 50 cm mniejszą, i nasza stara maszyna już nie pasuje i się nie nadaje.
    A nawet jak by pasowała średnicą to jaki inwestor zgodzi się na ryzyko że maszyna z demobilu zepsuje się w połowie drążenia nowego tunelu? zbyt duże koszty i zbyt duże ryzyko. Pierwotny producent maszyny daje gwarancję i obsługę tylko do tunelu na jaki została zakupiona/zaprojektowana maszyna, tz dla tunelu pod martwą Wisłą ekipa z Herrenknecht była obecna przy budowie i w razie problemów z elementami maszyny reagowała i naprawiała na bieżąco. Takiej obsługi na kolejny nowy tunel nie będzie dla "maszyny" która przez 6 lat leżała pod chmurką,
    Tunel pod Pachołkiem
    bez poważnych pieniędzy za jakichkolwiek źródeł, rządowych/unijnych tunelu nie będzie. koniec kropka. Sopot i Gdańsk bez wsparcia centralnego mają tych pieniążków za mało.

    • 29 4

    • Imbecylem? (3)

      Toż to było pomysł "okołowyborczy" jednego z prezydentów. Maszyna miała być użyta do drążenia tunelu pod Pachołkiem. Serio imbecyl?

      • 3 8

      • nie zawsze prawnik wraz z ekonomistą i księgowym oraz sztabem urzędników miejskich którzy największą do tej pory inwestycją która obsługiwali była wymiana okien w szkole podstawowej, wiedzą jak działają skomplikowane maszyny, jaka jest ich żywotność i do czego tak na prawdę służą:)

        • 5 2

      • Adamowicz opowiadał że będzie używana do przekopu pod Pachołkiem (1)

        Zapewne są artykuły , znowu kłamał?

        • 3 5

        • Nie, dotacji nie było

          • 2 0

    • obawiam się, że swoimi wyjaśnieniami (1)

      nie przekonasz płaskoziemców, antyszczepionkowców, nowogrodzkich itp

      • 7 2

      • Ale zorientowanych i owszem...

        • 2 0

    • będzie miał średnicę o 30 cm większą lub 50 cm mniejszą, i nasza stara maszyna już nie pasuje i się nie nadaje.

      to trzeba zaprojektowac tunel o odpowiedniej srednicy - ekspercie

      • 4 3

  • Szukali w Polsce? A tunel pod Pachołkiem... (4)

    ... to była tylko wyborcza ściema?

    • 9 10

    • żadna ściema (3)

      warunkiem podstawowym było dofinansowanie centralne albo UE, a tego nie ma.

      • 10 2

      • Zły pis nie dał? (2)

        • 0 2

        • Pewnie że zły, bo nie poparł wniosku o dofinansowanie inwestycji, dla Rydzyka starczyło... (1)

          • 4 0

          • Starczyło też na ratowanie strefy euro.

            Za posadę szatniarza.

            • 0 0

  • Niemiecka i się popsuła?

    Niemożliwe.Mój passat nigdy się nie zepsuł,tylko co 2 tygodnie muszę coś ze szwagrem poprawić.

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane