• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Droga Gdyńska powinna zostać przedłużona?

Patryk Szczerba
30 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa. Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa.

Dokumenty planistyczne wskazują, że Droga Gdyńska prowadząca od Orłowa do SKM WzgórzeMapka może zostać przedłużona do ul. Janka WiśniewskiegoMapka. Najpierw jednak powstanie Droga Czerwona, która jest obecnie dla władz Gdyni priorytetem.



Czy często jeździsz Drogą Gdyńską?

Droga Gdyńska jeszcze kilka lat temu była zwana popularnie "Różową". Nazwa wzięła się od koloru, jakim planiści zaznaczali ją na mapach. Droga na mapach zaczyna się na skrzyżowaniu z ul. WielkopolskąMapka, a kończy się za Centrum RivieraMapka. Jest alternatywą dla zakorkowanej al. Zwycięstwa. Kierowcy omijają nią korki, zwłaszcza w godzinach rannych i popołudniowych.

Dalej można wjechać w ul. Władysława IV. Przejazd w kierunku Rumi czy dzielnic północnych wiąże się z pokonaniem usianego skrzyżowaniami i światłami centrum. Można jechać także Śląską i później Morską, tyle że tam także tworzy się sporo zatorów.

Plany przedłużenia drogi



Istniejący odcinek Drogi Gdyńskiej kosztował ok. 140 mln zł. Budowa trwała etapami od połowy lat 90., na odcinku od węzła Franciszki Cegielskiej pod wiaduktem na ul. Stryjskiej do skrzyżowania z ul. Wielkopolską.

Droga według zamierzeń może być w przyszłości połączona z Janka Wiśniewskiego. Planiści pracowali blisko dekadę temu nad kilkoma koncepcjami, które zakładają poprowadzenie dwupasmowej drogi średnicowej przez dość mocno zabudowane centrum miasta. Obecność drogi została ujęta w dokumentach planistycznych: strategii rozwoju Gdyni oraz planie miejscowym dla tej okolicy Działek Leśnych.

- Trasa będzie biegła wzdłuż linii kolejowej, ale nie rozstrzygnęliśmy ostatecznie, czy będzie to estakada, czy droga znajdzie się tuż obok torów - mówił w 2012 roku Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni.

Najpierw Droga Czerwona, a później Droga Gdyńska



Wskazywał jednak, że budowa trasy to melodia przyszłości.

- Na efekty poczekamy pewnie z 15 lat. Na razie przedłużenie trasy nie jest bowiem niezbędne - mówił Stępa.
Trasa biegnie wzdłuż torów. Trasa biegnie wzdłuż torów.
I wygląda na to, że się nie pomylił. Po blisko 10 latach po słowach ówczesnego wiceprezydenta Stępy o przedłużenie Drogi Gdyńskiej zapytał w interpelacji Marek Dudziński, radny PiS.

- Obecnie to bardzo istotny ciąg komunikacyjny naszego miasta. Zainteresowanie jej rozbudową w kierunku północnych dzielnic jest jak najbardziej uzasadnione - wskazuje radny.
Władze miasta odpowiadają, że obecnie Gdynia nie prowadzi prac nad przedłużeniem Drogi Gdyńskiej w kierunku północnym.

- Rezerwa terenu pod ewentualną realizację oraz uwarunkowania ewentualnej realizacji są wskazane w dokumentach planistycznych. Dlatego nie istnieje obecnie i nie jest planowana w najbliższej perspektywie czasowej dokumentacja projektowa - odpowiada Rafał Klajnert, sekretarz Urzędu Miasta w Gdyni.
Dodaje, że obecnie wszystkie siły i starania są skupione na budowie Drogi Czerwonej.

- Budowa kolejnych odcinków przedłużenia Drogi Różowej w kierunku północnym będzie możliwa dopiero po wybudowaniu odcinka Drogi Czerwonej - wyjaśnia.
Rok temu Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Droga Czerwona: koszt 1,5 mld zł, koniec prac w 2027 roku



Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze miesiące to prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Jej budową ma zająć się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Droga Czerwona i Droga Trzech Powiatów: więcej szczegółów

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (229)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane