- 1 Będzie można ładować Mevo w domu (110 opinii)
- 2 Wpadł jeden z narkotykami, to wpadł i drugi (83 opinie)
- 3 Pamiętasz, co odstawiali twoi nauczyciele? (59 opinii)
- 4 Rosjanka z Londynu niewpuszczona do Polski (479 opinii)
- 5 Rozwikłano zbrodnię sprzed 26 lat (203 opinie)
- 6 Pozbądź się niebezpiecznych śmieci w sobotę (125 opinii)
Tak może wyglądać Droga Królewska po rewitalizacji
Powściągliwość, oszczędność w doborze materiałów, form architektonicznych oraz kolorystyki i poszanowanie historii - tak można scharakteryzować powstałą koncepcję przebudowy Długiej i Długiego Targu. Do rewitalizacji tego "miejskiego salonu" od wielu lat przymierzają się władze Gdańska.
W styczniu 2018 roku, po nierozstrzygniętym konkursie, wybrano z wolnej ręki wykonawcę koncepcji urbanistyczno-architektonicznej przebudowy Długiej i Długiego Targu. Projektanci z pracowni Restudio i Gzowski Architekci ukończyli ją w połowie zeszłego roku, ale dopiero teraz mogliśmy poznać jej szczegóły.
Architekci: Droga Królewska to nie miejsce na eksperymenty
Projekt nowego wizerunku Traktu Królewskiego z założenia oparty został o historyczne studia uzupełnione analizami urbanistycznymi i architektonicznymi. Co istotne: powstał przy współpracy wieloosobowego zespołu ekspertów różnych specjalności, także historyków (skład zespołu wymieniony jest w ramce pod tekstem).
Co zobaczymy na Trakcie Królewskim?
Należy pamiętać, że opracowana koncepcja dotyczyła nie tylko zmiany nawierzchni, ale też infrastruktury podziemnej, nowego oświetlenia, nowej małej architektury, zieleni i funkcjonowania w tej przestrzeni ogródków gastronomicznych.
- W oparciu o historyczne analizy doszliśmy do tego, by w kompozycji nowej posadzki wrócić do najbardziej charakterystycznego dawnego okresu, gdy była to wyłącznie przestrzeń piesza, bez wydzielenia pasa drogowego. W nowej kompozycji zaprojektowaliśmy ją jak plac z jedną wspólną przestrzenią od Złotej do Zielonej Bramy - podkreśla architekt Maciej Jacaszek z Restudio, który wraz z arch. Mateuszem Gzowskim z Gzowski Architekci był prowadzącym projektantem.
Wartościowym elementem, który od samego początku miał być wkomponowany, były płyty balastowe, które obecnie znajdują się głównie na odcinku ulicy Długiej.
W koncepcji pojawiają się one na całym Trakcie Królewskim, ale architekci zaproponowali, by płyty balastowe wyznaczały, w nieregularnych kształtach, lokalizację dawnych przedproży.
- W przypadku przedproży przeanalizowaliśmy historyczne źródła w postaci planu Buhsego, który pokazuje szczegółową inwentaryzację wszystkich budynków i układ Głównego Miasta. To XIX-wieczny plan sporządzony jeszcze przed budową kanalizacji miejskiej. Dzięki niemu zarys przedproży pokazujemy w projekcie używając historycznych płyt balastowych. Ponadto stosujemy wielkogabarytową kostkę brukową granitową, w module 10, 20, 40 cm, oraz podkreślamy jej zagęszczenie, w ciemniejszym odcieniu, w granicach dawnych przedproży - wyjaśnia Mateusz Gzowski ze studia Gzowski Architekci.
- Historyczna nieregularność to charakterystyka i genius loci dla tej przestrzeni. Żeby ten pomysł podkreślić, zaproponowaliśmy gradację kolorystyczną nawierzchni i jednokolorowy charakter. Chcieliśmy nową nawierzchnię zaprojektować w kolorach czerwonougrowych, nawiązując do istniejących płyt balastowych, by ostatecznie zniknął ten szary strzegomski granit, obecnie kompletnie zdegradowany. Gdy cały Trakt Królewski ujednolici się kolorystycznie, powstanie fantastyczne tło dla podkreślenia wielokolorowych, barwnych kamienic i spójna przestrzeń - podkreśla Jacaszek.
Ponadto w kompozycji nowej posadzki zaproponowano, by środkowa jej część była współczesną interpretacją bruku - kiedyś to były tzw. kocie łby.
- Zaprojektowaliśmy współczesny bruk, wygodny, z ciętego gładkiego kamienia granitowego, w kolorze płyt balastowych - opowiada Jacaszek. - Zastosowaliśmy też zabieg kolorystyczny, by kamienie, które są w pobliżu przedproży były ciemniejsze, by osiągnąć efekt rzucania cienia przez dawne przedproża.
Kolejnym istotnym elementem koncepcji była mała architektura, zaproponowano indywidualnie zaprojektowane, dyskretne, współczesne meble, by dobrze komponowały się z zabytkową architekturą.
Powstała też nowa wizja oświetlenia, zakłada ona usunięcie wolno stojących lamp, które powodują obecnie tzw. olśnienie spacerujących tam osób. Zaproponowano użycie, po pewnej modyfikacji, istniejących - i, co ciekawe, indywidualnie zaprojektowanych przy odbudowie miasta - kinkietów.
- Kinkiety są rozmieszczone wzdłuż całego Traktu Królewskiego, będzie w nich wymienione źródło i natężenie światła na współczesne. Intencją jest stworzenie odpowiedniego nastroju na ulicy, a nie rozświetlenie jej jak autostrady. Przy skrzyżowaniach i na Długim Targu zaproponowaliśmy doświetlenie niewidocznymi projektorami ze ścian kamienic - zapowiada architekt.
Ogródki gastronomiczne mają być zlokalizowane głównie w miejscu dawnych przedproży. Zaproponowano - zamiast branżowych parasoli - markizy pulpitowe, które mają być przyporządkowane do kamienicy kolorystycznie i gabarytowo, by np. nie wchodziły w okna innej kamienicy.
Co istotne, koncepcja przebudowy i modernizacji Drogi Królewskiej uzyskała pozytywną rekomendację Rady Programowej projektu oraz pozytywną opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków już pod koniec czerwca zeszłego roku.
"W ocenie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autorzy koncepcji wnikliwie przeanalizowali uwarunkowania historyczne i konserwatorskie i na tej podstawie zaproponowali całościową ideę zagospodarowania przestrzeni ul. Długiej i Długiego Targu" - czytamy w opinii.
Kiedy przebudowa Długiej i Długiego Targu zostanie zrealizowana?
To, co interesuje przeciętnego użytkownika, czyli wykonanie nowej aranżacji nawierzchni, oświetlenia i małej architektury, będzie ostatnim etapem modernizacji Drogi Królewskiej.
Przedtem muszą bowiem nastąpić badania archeologiczne i musi powstać projekt wykonawczy, składający się z projektów wielu branż wzajemnie ze sobą powiązanych, ponieważ wymianie podlegać będzie cała infrastruktura podziemna.
- Autorzy projektów wykonawczych zostaną wyłonieni w przetargach, z których nie jest wykluczony autor koncepcji - zapowiada Olimpia Schneider z biura prasowego w gdańskim magistracie. - Miasto posiada w bieżącym planie zabezpieczenie finansowe w zakresie dokumentacji projektowej oraz zaplanowane w latach 2020-2021 w Wieloletniej Prognozie Finansowej środki na dalszą realizację. Po zakończeniu dokumentacji projektowej będą znane wartości robót w oparciu o kosztorysy inwestorskie. Będzie można wtedy ocenić możliwości finansowe budżetu miasta i podjąć decyzję w zakresie harmonogramu rzeczowo-finansowego. Miasto oczywiście będzie poszukiwało zewnętrznych źródeł finansujących realizację robót.
Przebudowę kilka lat temu szacowano na 60 mln zł.
60 mln zł ma kosztować remont nawierzchni Długiej i Długiego Targu
Miasto twierdzi, że realizacja rewaloryzacji przeciąga się w czasie głównie z powodu obaw, jakie rodzą szeroko zakrojone prace budowlane w zabytkowym śródmieściu. Spowoduje to bowiem wyłączenie z ruchu turystycznego jednej z największych atrakcji miasta. Spowoduje też utrudnienia w funkcjonowaniu lokali użytkowych.
- Dlatego podchodzimy do tego tematu ostrożnie, starając się ograniczyć potencjalne konflikty - zastrzega Schneider.
Obecnie stare pękające płyt granitowe oraz najbardziej uszkodzone fragmenty Drogi Królewskiej mają więc być naprawiane na bieżąco, co - jak widać - najczęściej wiąże się uzupełnianiem dość kanciastą kostką brukową, mało wygodną do spacerowania.
Projekt Drogi Królewskiej został wykonany przez zespół w składzie:
Architekci prowadzący: arch. Maciej Jacaszek i arch. Mateusz Gzowski
zespół projektowy: dr arch. wnętrz Radosław Czerniejewski, dr hab. inż. architekt, prof. PG, SSW Justyna Martyniuk-Pęczek, Natalia Sokół, MSc, MA, MA, dr Zofia Maciakowska, mgr Anna Kriegseisen, arch. Rafał Jacaszek, arch. Marta Marszałek, arch. Magda Woźny, arch. Artur Dubis
Rada programowa ds. projektu: dr hab. sztuki dr inż. arch. Jacek Dominiczak, prof. ASP, dr hab. inż. arch. Katarzyna Rozmarynowska, prof. SSW, dr inż. arch. Wojciech Targowski, prof. nadzw. PG, dr inż. arch. Jacek Droszcz, Studio Kwadrat, Miejski Konserwator Zabytków arch. Grzegorz Sulikowski, arch. Małgorzata Kolesińska, GZDiZ, z-ca dyr. GZDiZ Michał Szymański, menadżer Śródmieścia Karina Rembiewska.
Opinie (409) ponad 20 zablokowanych
-
2019-05-16 08:23
Opinia wyróżniona
Pięknie to wygląda (9)
ale proponuje więcej zieleni.moze drzewka zamiast lamp obecnie stojących.
Klinkiety jak najbardziej na plus.
Oczywiście rewitalizacja odbywać się będzie zimą/wiosną na 3 zmiany i potrwa 1miesiąc.- 127 47
-
2019-05-16 10:52
A 3 kobiety urodzą dziecko w 3 miesiące (2)
O ile należy zrobić, co się da, aby remont poszedł jak najsprawniej i nie kolidował ze szczytem sezonu turystycznego, to jednak mówienie o miesiącu jest nieporozumieniem.
- 8 2
-
2019-05-16 11:32
(1)
Przecież to opinia kogoś związanego z projektem...
- 3 0
-
2019-05-16 19:54
najlepiej jest tak jak obecnie
- 2 2
-
2019-05-16 12:20
zieleni są niestety niechetni konserwatorzy :(((( (1)
- 4 4
-
2019-05-16 15:05
akurat tam zieleni nigdy nie było ... nie ma i nie potrzeba
natomiast fajnie by było ... gdyby w bruku przywrócić tory ... na taki mini-tramwaj dla turystów... najlepiej wzorowany na coś a'la gdański tabor pierwsze dekady XXw.
- 3 11
-
2019-05-16 13:29
Kinkiety na Długiej i brak oświetlenie na Długim Targu, to jakieś nieporozumienie, paranoja, kpina i żart.
Brak zieleni to kolejna sprawa, pseudo zaznaczaniu dawnych przedproży to też pomyłka
Reasumując - lepiej nic nie robić jak to ma tak wyglądać.- 11 5
-
2019-05-16 15:50
na Długim Targu jest jej tyle, że Złotej Kamieniczki i sąsiednich już niestety nie widać (1)
usunąć te wysokie drzewa,
jeżeli zieleń to niska, żeby nie zasłaniała pięknych kamienic.- 4 6
-
2019-05-16 19:34
Pojedyncze parasole tak, ale nie ogródki.
Jak przechodzisz koło parasoli o ogródków to rzeczywiście nie widać wiele.
- 3 3
-
2019-05-16 21:20
Obecny stan Drogi Królewskiej jest w miarę dobry
Wystarczy tylko trochę wyrównać nawierzchnię, wielki remont jest niepotrzebny
- 3 4
-
2019-05-16 08:37
Opinia wyróżniona
według mnie to licho to wygląda. Paździerz. (18)
To jest najpiękniejszy trakt w Gdańsku. Niech się trochę bardziej wysilą. Takie coś to można na osiedlu zrobić.
1. Proponuję jakiś wzór z kostki, bardzo foremny i regularny.
2. bliżej kamienic proponuję np. te stare płyty kamienne, obecnie leżące na trakcie, ale regularnie, bez tego chaosu, który widać naTo jest najpiękniejszy trakt w Gdańsku. Niech się trochę bardziej wysilą. Takie coś to można na osiedlu zrobić.
1. Proponuję jakiś wzór z kostki, bardzo foremny i regularny.
2. bliżej kamienic proponuję np. te stare płyty kamienne, obecnie leżące na trakcie, ale regularnie, bez tego chaosu, który widać na zdjęciach-propozycjach.
3. Proponuję w samym trakcie dać elementy oświetlenia halogenowego.
4. Proponuję w kilku miejscach umieścić małe fragmenty szklanej podłogi z grubym szkłem a pod spodem niespodzianki z wykopalisk w Gdańsku.
Jest wiele możliwości! Niech się projektanci i urzędnicy wysilą. Tak zostanie na dziesiątki lat więc niech siary nie narobią.- 175 59
-
2019-05-16 08:46
(1)
dość tandetne masz te pomysły
- 22 13
-
2019-05-17 11:32
Wymyśl lepsze!
- 1 0
-
2019-05-16 10:11
proponuję żebyś kostkę to połozył na chodniku u siebie w Osowie, czy gdzie tam mieszkasz. (3)
Znawco architektury i urbanistyki ;)
- 12 4
-
2019-05-16 15:00
albo jak drogą z sedesów u ciebie w żukowie.
- 3 0
-
2019-05-16 15:06
A gdzie leży ten Osów? (1)
- 3 1
-
2019-05-16 15:16
może gdzieś pod Brzeczotem?
- 3 2
-
2019-05-16 10:53
(2)
Mam nadzieję że córka leśnika troluje tylko
- 2 6
-
2019-05-16 15:07
mam nadzieję że już nigdzie indziej nie trollujesz. (1)
- 3 0
-
2019-05-17 09:09
Dostaniecie to co najtańsze!
I nic ponadto.
- 1 0
-
2019-05-16 11:27
Dobry projekt z kilkoma poprawkami (1)
1. Wzor na tak duzej powierzchni moglby byc zbyt meczacy dla wzroku, brak wzroku raczej poczytuje jako plus tego projektu.
2. Te stare plyty maja odwzierciedlac uklad starych przedprozy, wiec ich uklad bedzie nieco chaotyczny, mam nadzieje ze jakos zostanie tu uwydatnione, moze jakimis ramakmi metalowymi w powierzchnie?
Od siebie dodam ze chcialbym wiecej zieleni na trakcie!- 3 7
-
2019-05-16 15:06
wzór nie musi być wcale falami czy prostokątami. Geometria zna różne rozwiązania.
a brak wzoru na kilkuset metrach powoduje uczucie znudzenia.
Przepdroży i tak nie będzie, a turyści w ogóle nie będą wiedzieli o co chodzi.
Poza tym przedproża miały różne wartości powierzchni więc wyjdzie zbyt nieregularnie, w szczególności gdy wykorzysta się duże płyty, które mają zbyt dużą "bezwładność".
Ale mnie te płytya brak wzoru na kilkuset metrach powoduje uczucie znudzenia.
Przepdroży i tak nie będzie, a turyści w ogóle nie będą wiedzieli o co chodzi.
Poza tym przedproża miały różne wartości powierzchni więc wyjdzie zbyt nieregularnie, w szczególności gdy wykorzysta się duże płyty, które mają zbyt dużą "bezwładność".
Ale mnie te płyty się podobają, akurat. więc można je wykorzystać jak najobficiej.
A propos niespodzianek "pod powierzchnią", to jestem za. Fajny pomysł. Złamie monotonię. Można je w nocy podświetlić żeby były widoczne cały czas. Np. jakąś część starego statku, albo kotwicę z zatopionego okrętu, albo kopię aktu chrztu Gdańska, itp.
Miejsca nie zabierze ;)- 7 0
-
2019-05-16 13:31
(1)
Nie przekonują mnie te zarysy przedproży. Za bardzo nieregularne i trochę przypominają bałagan który jest teraz. Tak napewno będą to odbierać turysci którzy nie do końca mogą znać historię tego miejsca. Według mnie albo odbudować te przedprożu, albo potraktować całą przestrzeń jako przedłużony plac z spójna nawierzchnią
- 9 0
-
2019-05-17 11:51
Lepiej by się wzięli za odnowienie istniejących
Przedproża się sypią...
- 0 0
-
2019-05-16 13:42
licho wygląda?! (1)
jest elegancko, projekt jest godny najbardziej reprezentatywnego miejsca w Gdańsku a ty proponujesz jakąś cepelię odpustową! weź się schowaj z takimi durnymi pomysłami bo jeszcze ktoś je weźmie na poważnie
- 2 10
-
2019-05-16 15:08
cepelia odpustowa to w Żukowie, na ziemniakobraniu.
z posypką gruzową na ulicy.
- 6 1
-
2019-05-16 14:37
disneyland
Taka pusta i smutna przestrzeń. Ja dałbym np. pośrodku jakieś kilka lub kilkanaście mozaik z pięknego marmuru o tematyce marynistycznej, np. żaglowiec, Afrodytę jako piękną nimfę itp. Kiedys u znajomego widziałem duży pokój z z parkietu z taka wstawką marmurowa, pięknie to wyglądało.
- 6 2
-
2019-05-16 15:09
a nie lepiej jakby zdobyć gdzieś taką orginalną kostkę z odzysku z Iszej połowy XXw
lub użyć nowej drogowej - ale czarnej bazaltowej
- 2 1
-
2019-05-18 10:16
Kto sie domysli,ze te plyty to zarys przedprozy, pierwsze skojarzenie- zabraklo im kostki.Gdyby byly przedproza to byloby super, a jakis zarys, kogoto obchodzi.Pozatym troche nudnawo.
- 0 0
-
2019-05-16 07:57
Opinia wyróżniona
(4)
Koncepcja bardzo fajna.
Tylko błagam, nie robić zarysów dawnych przedproży!
Albo je odbudować, albo dać spokój a nowy bruk położyć na całości.- 114 37
-
2019-05-16 10:51
nie ma to jak zaangażować nawiedzonych architektów partaczy ... z wizjami (1)
magistrów od "taką mam koncepcję" - jak u barei
- 8 5
-
2019-05-16 14:59
expose yours.
ale myślę że lepiej pozostań w Kościerzynie.
Aha. Powiedz waszemu proboszczowi żeby przestał palić śmieciami, bo inaczej powstanie kolejny film, tym razem nie o pedofilii.- 1 7
-
2019-05-16 13:30
Bardzo słabo to wygląda. Zarys dawnych przedproży wyglądają jak sztukowanie. Co gorsza nowa kostka też wygląda jak sztukowana - wzór chaotyczny: różne rozmiary losowo, raz kostki obok siebie, raz na zakładkę. W niektórych zamiast jednej dużej kostki są 4 mniejsze - może to nawiązanie do obecnego sztukowania? Tu jedno drzewko, tam trzy (czyli pewnie zostawione obecne, bez próby poprawienia). Przy jednym drzewku ławki, przy drugim nie. Dramat.
- 17 4
-
2019-05-17 14:05
Przedproża miały sens, w czasach gdy były potrzebne, bo droga była pokryta odchodami, nie tylko końskimi, najbogatsi łazili w najdłuższych gumiakach (skórzakach?), jeździło się albo wozem, albo wierzchem konno, albo bicyklem 50", do wszystkich najwygodniej wsiadało się z drabiny lub przedproża właśnie.
Dziś są bez sensu, jak rynsztoki, jak nocniki w każdej sypialni, jak wysokie wodoszczelne buty.- 0 0
Wszystkie opinie
-
2019-05-16 07:01
Kiedy?? Tyle razy zapowiadali rewitalizacje. (12)
- 83 20
-
2019-05-16 07:28
złote sedesy Wam sie marzą i nie załujecie milionów ... (3)
kiedy normalni ludzie muszą stać w korkach godzinami bo tu brakuje 100m lewoskrętu a tam 50m pasa drogi. Taka "wrażliwość" w Urzędzie Miasta...
- 17 18
-
2019-05-16 08:46
A ta dobra kostka do pana Krzysia na posesję? (2)
- 6 2
-
2019-05-16 16:33
(1)
Skąd ten granit?
- 3 0
-
2019-05-17 10:10
z żoliborza
taki jest najlepszy .. co miał iść pod dwie wieże
- 1 0
-
2019-05-16 08:05
dulkiewicz zajęta robieniem polityki, nie ma czasu dla miasta (2)
- 24 11
-
2019-05-16 08:37
Kolejna z PO obiecuje...
Ktoś wierzy w te brednie?
- 14 4
-
2019-05-16 10:03
Testament realizuje, kampanie Madzi robi
To kiedy mam mieć czas na zwykle miejskie sprawy
- 15 3
-
2019-05-16 08:37
To sztandarowy program Panny z dzieckiem?
Nie ruszajcie kostki brukowej !
- 14 7
-
2019-05-16 08:49
wygląda jak polbruk na skwerze Kościuszki w Gdyni (1)
- 13 4
-
2019-05-17 02:33
Bez przesady. Tak brzydko jak w Gdyni nigdy nie będzie
- 0 0
-
2019-05-16 09:41
Nie kiedy, tylko jakiej ?
Taka rewitalizacja to wyciąganie kasy od podatników i pranie brudnej ziomków, nic więcej. To porządnie, z przytupem trzeba zrobić !!!
- 8 5
-
2019-05-16 21:26
Nie jest źle, ulica ma swój klimat. Oby po remoncie nie było gorzej (nowocześnie).
- 1 1
-
2019-05-16 07:02
(20)
Pięknie,tylko błagam weźcie porządnych kamjeniarzy i bruk z wysokiej półki.
- 225 16
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2019-05-16 07:32
(2)
pewnie i tak pojadą po taniości
- 20 2
-
2019-05-16 08:38
Kopacz obojętnie jakimi kamieniami będzie rzucała w Dinozaury (1)
- 23 4
-
2019-05-16 10:21
Aż się ziemia zwinie i przetnie wszystkich na pół !
- 1 1
-
-
2019-05-16 07:24
porządni kamieniarze polegli (1)
na froncie wschodnim
- 18 2
-
2019-05-16 08:39
A to kamieniarze byli?
A nie grali w orkiestrze ?
- 4 3
-
2019-05-16 08:20
z wyższej półki nie sięgną
musieliby jeden na drugim se na ramionach stawać, a to nie są dwa czy trzy kamienie to całe tony do sięgnięcia i ściągnięcia, a w urzędzie same takie cherlaczki
- 6 0
-
2019-05-16 08:24
(1)
jak spoiny miedzy brukiem beda mialy znowu po 1 - 1,5 cm szerokosci to nie ma bata aby to nie wypadalo
- 13 1
-
2019-05-16 10:19
Zrobić same spoiny ,bez kamieni !!
- 9 1
-
2019-05-16 08:42
Porządnych kam J eniarzy u nas tylu ilu analfabetów .Ale dobże nieh brug bendzie z wysokiej pułki.
- 5 4
-
2019-05-16 08:57
Bruk z wysokiej półki? (1)
...to trzeba wybrać wysokich kamieniarzy.
- 5 0
-
2019-05-16 09:14
najlepej takich DragQueen w kabaretkach i na wysokich szpilkach :)))
- 5 0
-
2019-05-16 09:32
to wygląda jak polbruk spod castoramy ;) (2)
- 13 1
-
2019-05-16 10:23
(1)
Niemcom sie podoba
- 4 3
-
2019-05-16 11:13
niemcom się podobają krasnale ogrodowe ... to co, zaraz cały trakt ob##ać krasnalami?
- 7 0
-
2019-05-16 09:42
Nie takich, jak u ciebie w redzie co ?
Spadaj na arke ruro a nie się tu w wielkie miasto pchasz
- 5 0
-
2019-05-16 09:44
Ten to się zna na wszystkim
Erudyta naszych czasów
- 4 1
-
2019-05-16 11:14
Nie, nie wygląda to pięknie.
Ta koncepcja z odtwarzaniem zarysów przedproży to strasznie słaba jest i wygląda na łataninę. Zostawcie duże płyty. W takich miejscach nie kombinujcie na siłę. Najważniejsze nie szkodzić. Jak już gdzieś chcecie pokazywać zarysy starych budowli to zetnijcie te przeskalowane szkarady na Wyspie Spichrzów do przedwojennych 9czy wcześniejszych) wysokości.
To jakiś dramat co się wyprawia w Gdańsku. Co projekt dla strefy "0" to zero smaku, a po wykonaniu schodzimy jeszcze niżej.- 10 4
-
2019-05-16 21:01
Chiński bruk tez jest dobry
- 0 3
-
2019-05-17 17:03
to niemożliwe
- 1 0
-
2019-05-16 07:05
Ewidentnie za duzo zieleni. (11)
Masakra
- 133 62
-
2019-05-16 07:13
(6)
Idź do lasu
- 16 33
-
2019-05-16 07:45
To aronia była
- 26 2
-
2019-05-16 08:11
lasu też już nie ma
- 16 4
-
2019-05-16 08:15
Las wycinaja deweloperzy wiec chyba zakopie sie na polu obok takiego buraka jak ty. (3)
- 14 3
-
2019-05-16 09:34
"Las wycinają dewelperzy" XD (2)
Stan umysłu typowego "miłośnika przyrody" z wielkiego miasta :D
- 5 15
-
2019-05-16 10:18
A kiedy ostatnio byłeś w lesie w wrz ?
- 1 3
-
2019-05-16 12:48
Mapy satelitarne z przed 15lat i obecnie..naloz sobie i mozemy zaczynac rozmowe.
Chyba ,ze pracujesz dla gluchych i slepych z biura rozboju miasta.
- 10 2
-
2019-05-16 07:25
Rzecz oczywista! (1)
Wyciąłbym te nędzne drzewiny i po bokach wyłożył sztuczną trawę.
- 13 11
-
2019-05-16 08:24
i nasadził grzybów ze styropianu
a co 20m hajlującego wszechpolskiego krasnala ogrodowego postawił
- 18 0
-
2019-05-16 20:44
Na Drodze Królewskiej nie powinno być drzew, tylko drobne elementy zieleni.
- 1 2
-
2019-05-16 21:04
Outlaw
Wygląda jakby zalali betonem i pomalowali w kratkę.
- 3 1
-
2019-05-16 07:06
wydają miliony na ECS,świętowanie i robienie wielkiej polityki (24)
a nawierzchnia głównej drogi dla turystów to wstyd.
- 164 93
-
2019-05-16 07:08
policz ile poszło na komisje smoleńskie (17)
i inne podobne historie. I co? I nic.
- 22 43
-
2019-05-16 07:16
Co ma komisja do kostki na Długiej w Gdansku? (5)
- 34 9
-
2019-05-16 08:26
bo ten bruk byłby wydobyty szczałami o świcie we mgle tuż spod pancernej brzozy (1)
K.P.W?
- 3 16
-
2019-05-16 08:50
trollu przestań nudzić
- 11 3
-
2019-05-16 09:07
w instrukcji KOD jest żeby na każdy przytyk w Gdańsku odpowiadać właśnie w ten sposób (2)
Smoleńsk, SKOK-i, dwie wieże itd.
- 19 2
-
2019-05-16 10:54
instrukcji zaPiSano że co by nie było - to trza walić tekstem - "Gdańsk w Ruinie" "Gdańsk w Ruinie" "Gdańsk w Ruinie" (1)
- 2 10
-
2019-05-16 13:09
Przeczytałem wszystkie komentarze powyżej i nigdzie nie ma tekstu "Gdańsk w Ruinie"
- 9 1
-
2019-05-16 07:17
Mniej niż na lancze u sowy (5)
- 18 6
-
2019-05-16 07:30
(2)
Mniej niż dla złodziei dojnej zmiany, którym podobno się należało
- 7 19
-
2019-05-16 08:06
złodziej? nie mierz wszystkich swoja miara. (1)
- 14 1
-
2019-05-16 08:30
jak nazwać kogoś kto przysięga publicznie - i tak mi doopomusz Buk
a potem na kartce łże i podpisuje nieprawdę by wyłudzić z kasy sejmowej kilkaset zł ... he?
- 4 8
-
2019-05-16 08:28
lancze u sowy to pan pikuś
PiSi marszałek małży i ośmiorniczek+ 5kg kawioru zamówił se na 1.7mln zł !!!!
- 3 13
-
2019-05-16 14:47
Ciekawe ile, gdzie i czyich wydaje teraz na obiadki Morawiecki, kiedy już do Sowy nie wypada mu chadzać.
- 2 3
-
2019-05-16 07:31
ano to że samolot nie ściał brzozy bo leciał nad nią 32m... (3)
dla Ciebie Sherloku zadanie - to co ją ścięło?
- 4 7
-
2019-05-16 08:06
szczerba z PO mówił, że to inny samolt rozbił sie w smoleńsku
- 9 2
-
2019-05-16 08:12
brzoza sama sie ścięła - taki gatunek
nowy gatunek, XXI wiek, nawet szyszko nie potrzebny
- 6 2
-
2019-05-16 08:33
i stalin z berią ją tam razem sadzili ... tą brzozę 70lat wcześniej
już wiedzieli, że urodzą się dwa takie q-d*ple i jeden wsiądzie z generałem na kacu z za tylnim sterowaniem
- 3 9
-
2019-05-16 13:16
a u was bijo....
- 1 0
-
2019-05-16 08:42
a nagrody dla pisiorów (5)
bo im się należały? Hańba.
- 3 15
-
2019-05-16 08:51
nie marudź trollu, wazne że tobie obcieli ubecką emeryturę
- 9 3
-
2019-05-16 09:16
Jak żyć panie płemierze bez ubeckiej emerytury? Weź kredyt i idz z wkladem od znicza pod sąd.
- 7 3
-
2019-05-16 09:18
A co mają wspólnego z budżetem Gdańska nagrody dla pisiorów? (1)
- 11 1
-
2019-05-16 09:52
im większe nagrody dla PiSiorów tym mniej dla gmin.
10tys Misiewiczów każdy po 10tys zł i już masz 1,2 Miliarda rok w rok ...
- 5 9
-
2019-05-16 21:11
Tak jak by za poprzedniej władzy nie było premi, też mi argument.
- 2 2
-
2019-05-16 07:13
Zarys przedproży - ok (9)
Do kompletu proponuję zrobić jeszcze zarys torów tramwajowych jakie tam były przed wojną.
- 116 39
-
2019-05-16 07:19
i zarys końskich kup
Nie zapominajmy o tramwajach konnych
- 25 9
-
2019-05-16 08:40
Tory tramwajowe
Po wojnie też były tory tramwajowe, przynajmniej do lat 60 -tych.
- 16 0
-
2019-05-16 08:46
Najlepiej zrobić zarysy wszystkiego, będzie wyglądać tandetnie jak św Ducha
- 22 1
-
2019-05-16 08:49
(2)
Wygląda to słabo. Większość osób będzie się myślała że zabrakło płyt balastowych stad taka szachownica, 1% doczyta że chodzi o zarys przedproży
- 26 3
-
2019-05-16 09:35
(1)
To jakieś skrzywienie konserwatora, mamy zarysy wielkiej synagogi, ul rajskiej, przedprozy na św ducha. Tylko kto poza konserwatorem zwraca na to uwagę. Pasjonaci i tak doskonale wiedza gdzie były te obiekty.
- 7 1
-
2019-05-16 10:46
zarys synagogi musi byc aby bylo wiadomo za co sie nalezy mienie bezspadkowe
- 8 1
-
2019-05-16 10:13
może jeszcze zarys niemca jak biegał z karabinem? ;) (1)
- 12 2
-
2019-05-17 09:33
Albo szabrownika z Ukrainy?
- 1 0
-
2019-05-16 22:22
Zarys
Bądźmy poważni, te "zarysy" nie czytają się w przestrzeni potem, to jest już stwierdzone i nikt nie wie o co kaman tylko jest chaos.
Czy nie można zaprojektować ładnego wzoru posadzki będącego jakąś kompozycją?- 1 1
-
2019-05-16 07:15
Czy montaż kostki będzie odbiegać jakościowo od tej naprawianej w ramach gwarancji na Wajdeloty? (6)
- 130 10
-
2019-05-16 07:22
ja osobiście położysz kostkę z pewnością nie (2)
- 9 9
-
2019-05-16 07:46
Jak osobiście wprowadzisz regulacje przetargowe, to nie będzie takich wałków jak dotychczas
- 6 6
-
2019-05-16 07:48
dzisiaj w polsce wszystko musisz robic sam. byc mechanikiem, hydraulikiem, murarzem, stolarzem. nawet sam musisz wykonywac prace za urzednika bo inaczej zostaniesz oszukany.
- 17 3
-
2019-05-16 08:35
to bedzie ta sama
z wajdeloty po tym artyk. zdejmą a na dukcie królewskim ją położą
- 11 0
-
2019-05-16 10:58
I pewnie
Nim skończą koniec to początek zacznie się już sypać.
- 8 0
-
2019-05-16 11:26
pewnie oburzony urzędas sie odezwał .najlepiej by mieszkancy wszystko sami za darmo robili a oni bedą zgarniac naszą kase
- 3 1
-
2019-05-16 07:16
(2)
To fejk nius. Na zdjęciach nie ma ogródków i koncernowych parasoli.
- 78 21
-
2019-05-16 17:12
rozumiem ze nie czytales artykułu?
To by wiele wyjaśniało...
- 3 2
-
2019-05-16 20:45
obecne ogródki są ok
- 2 3
-
2019-05-16 07:16
(9)
Troche drogo... Te 60 mln mozna lepiej wydac na glownych miescie...
- 40 72
-
2019-05-16 07:32
jest sporo czasu (2)
szybciutko załóż firmę i zrób taniej
będzie super, kasa zostanie w mieście i Ty zarobisz- 15 5
-
2019-05-16 08:21
Taa zrob firme...a masz uklady w urzedzie i ukladzie gdanskim? (1)
Moze niech Qmak pokaze jak sie wygrywa takie przetargi?
- 7 7
-
2019-05-16 11:30
Jak to, jak się wygrywa? Ceną!!! Twierdzisz że 60 mln za tą robotę to za dużo, to załóż firmę i zrób ją za 30... Łatwo się wymądrzać przed komputerem nie mając podstawowej wiedzy, ale jedynie "widzimisię". Te 60 mln to pewnie kosztorys inwestorski, a jaka będzie ostateczna kwota zadecyduje przetarg ogłoszony w BZP, w którym może wziąć udział każda firma mająca odpowiednie doświadczenie. Proste? Proste, a więc do dzieła narzekacze !!!
- 5 1
-
2019-05-16 08:17
w Gdansku robia byle jak i drogo (1)
- 10 3
-
2019-05-16 10:27
Ten sam cyrk ,te same małpy od lat
Kiedyś mój kolega się spytał przy budowie drogi gdzie gruz sypali czy tak można ...a on "po nas choćby potop" . Czyli firmy wiedzą ,że zleceniodawca "przymknie" oko na pewne fuszerki ( oczywiście nie ma żadnych powiązań między zleceniodawcą i zleceniobiorcą ).
- 5 3
-
2019-05-16 08:38
drogo 60mln? kaczaniak za to nie wylałby nawet fundamentów pod dwie wieże, nie mówiąc o kopertówie dla ksiedza szachraja (1)
- 10 4
-
2019-05-16 08:47
szaman z torunia na drobne się nie sadzi
- 4 3
-
2019-05-16 08:40
Może przetarg na misie?
kacperek.
- 3 2
-
2019-05-16 10:14
60 mln to było parę lat temu
Teraz było by 2 razy wiecej
- 2 0
-
2019-05-16 07:16
(7)
Efekt taki sobie.
- 119 31
-
2019-05-16 07:49
Lepiej by było, gdyby z kostki ułożyc napis "nie dla muzeum na westerplatte" (5)
Moralność Pani Dulskiej
- 9 10
-
2019-05-16 08:41
albo napis (2)
stop pedofilskiej mafii kościelnej
- 8 5
-
2019-05-16 09:21
raczej (1)
Stop pedofilii w ogóle!
- 8 1
-
2019-05-16 11:07
stop dla stóp
- 1 2
-
2019-05-16 08:47
(1)
nie dla PiS w Gdańsku - nie chcemy uwsteczniania tutaj !
- 7 6
-
2019-05-16 09:37
Znerwicowanych oszołomów też nie chcemy.
- 5 2
-
2019-05-16 08:50
Wyglada jakby mieli za mało tych dużych płyt i uzupełnili kostką
- 12 1
-
2019-05-16 07:18
(12)
To tylko ja, czy ta kompozycja z pierwszej ilustracji wygląda po prostu brzydko?
Te duże płyty bezpośrednio przy budynkach - po lewej są 3 na szerokość, ale tylko przy jednej posesji, po prawej generalnie 5 na szerokość, ale w prawym dolnym rogu nagle się robią 3, żeby potem znowu było 5, wtf?- 119 27
-
2019-05-16 07:22
Jak napisane jest w artykule... (4)
Stare płyty tworzą zarysy przedproży. A te, jak wiemy, nie były identyczne dla każdej kamienicy.
- 20 3
-
2019-05-16 07:55
(3)
No to odtwórzmy te przedproża.
A skoro tak dbamy o zachowanie dawnego charakteru - to gdzie zaginęły kamienie wyznaczające przebieg głównego ciągu ulicy?- 28 2
-
2019-05-16 08:39
Nie! Przedproża nie zmieszczą się. (1)
Nie ma miejsca przy tym natężeniu ruchu turystów.
- 3 10
-
2019-05-16 09:17
Turyści się zmieszczą.
Nie zmieszczą się ogródki piwne.
- 22 1
-
2019-05-16 12:23
A poziom wejścia do budynków?
- 2 0
-
2019-05-16 07:48
To tylko ty (1)
- 4 6
-
2019-05-16 08:39
nie tylko.
może tylko ty?
- 3 0
-
2019-05-16 08:39
dokładnie. miernota jakaś to robiła.
- 11 0
-
2019-05-16 09:10
Zgadzam się, jakaś regularność by się przydała. Tam wygląda jakby im płyt zabrakło.
Poza tym drugi temat to oświetlenie. Kinkiety dadzą o wiele mniej światła niż latarnie, więc będzie ciemno i ponuro, co zresztą już oddaje jedno ze zdjęć.- 18 0
-
2019-05-16 09:25
(1)
taka koncepcja.... tyle, że słaba, bardzo.....
w zasadzie nie powinna być koncepcją. Ale projektanty takie mundre i uczone som...- 7 0
-
2019-05-16 09:28
Tak się kończy jak powołuje się zespół... próbuje się pogodzić kilkanaście punktów widzenia i wychodzi takie coś
- 6 0
-
2019-05-16 09:32
Czytanie ze zrozumieniem...
się klania...a nie tylko przeglądanie ilustracji
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.