• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Droga Królewska po rewitalizacji

Katarzyna Moritz
16 maja 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wizualizacja koncepcji przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwono-ugrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży. Wizualizacja koncepcji przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwono-ugrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży.

Powściągliwość, oszczędność w doborze materiałów, form architektonicznych oraz kolorystyki i poszanowanie historii - tak można scharakteryzować powstałą koncepcję przebudowy Długiej i Długiego Targu. Do rewitalizacji tego "miejskiego salonu" od wielu lat przymierzają się władze Gdańska.



Czy podoba ci się zaprezentowana koncepcja Drogi Królewskiej?

O potrzebie przebudowy tego miejsca mówi się od wielu lat, a Droga Królewska z roku na rok, szczególnie jej nawierzchnia, wygląda coraz gorzej.

W styczniu 2018 roku, po nierozstrzygniętym konkursie, wybrano z wolnej ręki wykonawcę koncepcji urbanistyczno-architektonicznej przebudowy Długiej i Długiego Targu. Projektanci z pracowni Restudio i Gzowski Architekci ukończyli ją w połowie zeszłego roku, ale dopiero teraz mogliśmy poznać jej szczegóły.

Architekci: Droga Królewska to nie miejsce na eksperymenty



Projekt nowego wizerunku Traktu Królewskiego z założenia oparty został o historyczne studia uzupełnione analizami urbanistycznymi i architektonicznymi. Co istotne: powstał przy współpracy wieloosobowego zespołu ekspertów różnych specjalności, także historyków (skład zespołu wymieniony jest w ramce pod tekstem).

Co zobaczymy na Trakcie Królewskim?



Należy pamiętać, że opracowana koncepcja dotyczyła nie tylko zmiany nawierzchni, ale też infrastruktury podziemnej, nowego oświetlenia, nowej małej architektury, zieleni i funkcjonowania w tej przestrzeni ogródków gastronomicznych.

- W oparciu o historyczne analizy doszliśmy do tego, by w kompozycji nowej posadzki wrócić do najbardziej charakterystycznego dawnego okresu, gdy była to wyłącznie przestrzeń piesza, bez wydzielenia pasa drogowego. W nowej kompozycji zaprojektowaliśmy ją jak plac z jedną wspólną przestrzenią od Złotej do Zielonej Bramy - podkreśla architekt Maciej Jacaszek z Restudio, który wraz z arch. Mateuszem Gzowskim z Gzowski Architekci był prowadzącym projektantem.
Wartościowym elementem, który od samego początku miał być wkomponowany, były płyty balastowe, które obecnie znajdują się głównie na odcinku ulicy Długiej.

Nowy bruk ma być współczesny i wygodny. Wykonany ma zostać z ciętego, gładkiego kamienia granitowego, w kolorze dawnych płyt balastowych stanowiących dziś nawierzchnię Długiej i Długiego Targu. Nowy bruk ma być współczesny i wygodny. Wykonany ma zostać z ciętego, gładkiego kamienia granitowego, w kolorze dawnych płyt balastowych stanowiących dziś nawierzchnię Długiej i Długiego Targu.
W koncepcji pojawiają się one na całym Trakcie Królewskim, ale architekci zaproponowali, by płyty balastowe wyznaczały, w nieregularnych kształtach, lokalizację dawnych przedproży.

- W przypadku przedproży przeanalizowaliśmy historyczne źródła w postaci planu Buhsego, który pokazuje szczegółową inwentaryzację wszystkich budynków i układ Głównego Miasta. To XIX-wieczny plan sporządzony jeszcze przed budową kanalizacji miejskiej. Dzięki niemu zarys przedproży pokazujemy w projekcie używając historycznych płyt balastowych. Ponadto stosujemy wielkogabarytową kostkę brukową granitową, w module 10, 20, 40 cm, oraz podkreślamy jej zagęszczenie, w ciemniejszym odcieniu, w granicach dawnych przedproży - wyjaśnia Mateusz Gzowski ze studia Gzowski Architekci.
- Historyczna nieregularność to charakterystyka i genius loci dla tej przestrzeni. Żeby ten pomysł podkreślić, zaproponowaliśmy gradację kolorystyczną nawierzchni i jednokolorowy charakter. Chcieliśmy nową nawierzchnię zaprojektować w kolorach czerwonougrowych, nawiązując do istniejących płyt balastowych, by ostatecznie zniknął ten szary strzegomski granit, obecnie kompletnie zdegradowany. Gdy cały Trakt Królewski ujednolici się kolorystycznie, powstanie fantastyczne tło dla podkreślenia wielokolorowych, barwnych kamienic i spójna przestrzeń - podkreśla Jacaszek.
Ponadto w kompozycji nowej posadzki zaproponowano, by środkowa jej część była współczesną interpretacją bruku - kiedyś to były tzw. kocie łby.

- Zaprojektowaliśmy współczesny bruk, wygodny, z ciętego gładkiego kamienia granitowego, w kolorze płyt balastowych - opowiada Jacaszek. - Zastosowaliśmy też zabieg kolorystyczny, by kamienie, które są w pobliżu przedproży były ciemniejsze, by osiągnąć efekt rzucania cienia przez dawne przedproża.
Kolejnym istotnym elementem koncepcji była mała architektura, zaproponowano indywidualnie zaprojektowane, dyskretne, współczesne meble, by dobrze komponowały się z zabytkową architekturą.

Powstała też nowa wizja oświetlenia, zakłada ona usunięcie wolno stojących lamp, które powodują obecnie tzw. olśnienie spacerujących tam osób. Zaproponowano użycie, po pewnej modyfikacji, istniejących - i, co ciekawe, indywidualnie zaprojektowanych przy odbudowie miasta - kinkietów.

Według koncepcji, z Długiej i Długiego Targu znikną wolnostojące lampy. Zastąpić je mają kinkiety - zaprojektowane przy odbudowie miasta, a teraz nieco zmodyfikowane. Według koncepcji, z Długiej i Długiego Targu znikną wolnostojące lampy. Zastąpić je mają kinkiety - zaprojektowane przy odbudowie miasta, a teraz nieco zmodyfikowane.
- Kinkiety są rozmieszczone wzdłuż całego Traktu Królewskiego, będzie w nich wymienione źródło i natężenie światła na współczesne. Intencją jest stworzenie odpowiedniego nastroju na ulicy, a nie rozświetlenie jej jak autostrady. Przy skrzyżowaniach i na Długim Targu zaproponowaliśmy doświetlenie niewidocznymi projektorami ze ścian kamienic - zapowiada architekt.
Ogródki gastronomiczne mają być zlokalizowane głównie w miejscu dawnych przedproży. Zaproponowano - zamiast branżowych parasoli - markizy pulpitowe, które mają być przyporządkowane do kamienicy kolorystycznie i gabarytowo, by np. nie wchodziły w okna innej kamienicy.

Co istotne, koncepcja przebudowy i modernizacji Drogi Królewskiej uzyskała pozytywną rekomendację Rady Programowej projektu oraz pozytywną opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków już pod koniec czerwca zeszłego roku.

"W ocenie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autorzy koncepcji wnikliwie przeanalizowali uwarunkowania historyczne i konserwatorskie i na tej podstawie zaproponowali całościową ideę zagospodarowania przestrzeni ul. Długiej i Długiego Targu" - czytamy w opinii.

Kiedy przebudowa Długiej i Długiego Targu zostanie zrealizowana?



To, co interesuje przeciętnego użytkownika, czyli wykonanie nowej aranżacji nawierzchni, oświetlenia i małej architektury, będzie ostatnim etapem modernizacji Drogi Królewskiej.

Przedtem muszą bowiem nastąpić badania archeologiczne i musi powstać projekt wykonawczy, składający się z projektów wielu branż wzajemnie ze sobą powiązanych, ponieważ wymianie podlegać będzie cała infrastruktura podziemna.

Małą architekturę mają stanowić współczesne, ale dyskretne meble, które z założenia mają się dobrze komponować z zabytkowym otoczeniem. Małą architekturę mają stanowić współczesne, ale dyskretne meble, które z założenia mają się dobrze komponować z zabytkowym otoczeniem.
- Autorzy projektów wykonawczych zostaną wyłonieni w przetargach, z których nie jest wykluczony autor koncepcji - zapowiada Olimpia Schneider z biura prasowego w gdańskim magistracie. - Miasto posiada w bieżącym planie zabezpieczenie finansowe w zakresie dokumentacji projektowej oraz zaplanowane w latach 2020-2021 w Wieloletniej Prognozie Finansowej środki na dalszą realizację. Po zakończeniu dokumentacji projektowej będą znane wartości robót w oparciu o kosztorysy inwestorskie. Będzie można wtedy ocenić możliwości finansowe budżetu miasta i podjąć decyzję w zakresie harmonogramu rzeczowo-finansowego. Miasto oczywiście będzie poszukiwało zewnętrznych źródeł finansujących realizację robót.
Przebudowę kilka lat temu szacowano na 60 mln zł.

60 mln zł ma kosztować remont nawierzchni Długiej i Długiego Targu



Miasto twierdzi, że realizacja rewaloryzacji przeciąga się w czasie głównie z powodu obaw, jakie rodzą szeroko zakrojone prace budowlane w zabytkowym śródmieściu. Spowoduje to bowiem wyłączenie z ruchu turystycznego jednej z największych atrakcji miasta. Spowoduje też utrudnienia w funkcjonowaniu lokali użytkowych.

- Dlatego podchodzimy do tego tematu ostrożnie, starając się ograniczyć potencjalne konflikty - zastrzega Schneider.
Obecnie stare pękające płyt granitowe oraz najbardziej uszkodzone fragmenty Drogi Królewskiej mają więc być naprawiane na bieżąco, co - jak widać - najczęściej wiąże się uzupełnianiem dość kanciastą kostką brukową, mało wygodną do spacerowania.

Droga Królewska na przestrzeni wieków ulegała dużym zmianom. W XVIII wieku ul. Długa była nierównomiernie wyłożona kamieniami. Droga Królewska na przestrzeni wieków ulegała dużym zmianom. W XVIII wieku ul. Długa była nierównomiernie wyłożona kamieniami.

Projekt Drogi Królewskiej został wykonany przez zespół w składzie:


Architekci prowadzący: arch. Maciej Jacaszek i arch. Mateusz Gzowski
zespół projektowy: dr arch. wnętrz Radosław Czerniejewski, dr hab. inż. architekt, prof. PG, SSW Justyna Martyniuk-Pęczek, Natalia Sokół, MSc, MA, MA, dr Zofia Maciakowska, mgr Anna Kriegseisen, arch. Rafał Jacaszek, arch. Marta Marszałek, arch. Magda Woźny, arch. Artur Dubis

Rada programowa ds. projektu: dr hab. sztuki dr inż. arch. Jacek Dominiczak, prof. ASP, dr hab. inż. arch. Katarzyna Rozmarynowska, prof. SSW, dr inż. arch. Wojciech Targowski, prof. nadzw. PG, dr inż. arch. Jacek Droszcz, Studio Kwadrat, Miejski Konserwator Zabytków arch. Grzegorz Sulikowski, arch. Małgorzata Kolesińska, GZDiZ, z-ca dyr. GZDiZ Michał Szymański, menadżer Śródmieścia Karina Rembiewska.

Opinie (409) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Kiedy?? Tyle razy zapowiadali rewitalizacje. (12)

    • 83 20

    • złote sedesy Wam sie marzą i nie załujecie milionów ... (3)

      kiedy normalni ludzie muszą stać w korkach godzinami bo tu brakuje 100m lewoskrętu a tam 50m pasa drogi. Taka "wrażliwość" w Urzędzie Miasta...

      • 17 18

      • A ta dobra kostka do pana Krzysia na posesję? (2)

        • 6 2

        • (1)

          Skąd ten granit?

          • 3 0

          • z żoliborza

            taki jest najlepszy .. co miał iść pod dwie wieże

            • 1 0

    • dulkiewicz zajęta robieniem polityki, nie ma czasu dla miasta (2)

      • 24 11

      • Kolejna z PO obiecuje...

        Ktoś wierzy w te brednie?

        • 14 4

      • Testament realizuje, kampanie Madzi robi

        To kiedy mam mieć czas na zwykle miejskie sprawy

        • 15 3

    • To sztandarowy program Panny z dzieckiem?

      Nie ruszajcie kostki brukowej !

      • 14 7

    • wygląda jak polbruk na skwerze Kościuszki w Gdyni (1)

      • 13 4

      • Bez przesady. Tak brzydko jak w Gdyni nigdy nie będzie

        • 0 0

    • Nie kiedy, tylko jakiej ?

      Taka rewitalizacja to wyciąganie kasy od podatników i pranie brudnej ziomków, nic więcej. To porządnie, z przytupem trzeba zrobić !!!

      • 8 5

    • Nie jest źle, ulica ma swój klimat. Oby po remoncie nie było gorzej (nowocześnie).

      • 1 1

  • (20)

    Pięknie,tylko błagam weźcie porządnych kamjeniarzy i bruk z wysokiej półki.

    • 225 16

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • (2)

        pewnie i tak pojadą po taniości

        • 20 2

        • Kopacz obojętnie jakimi kamieniami będzie rzucała w Dinozaury (1)

          • 23 4

          • Aż się ziemia zwinie i przetnie wszystkich na pół !

            • 1 1

    • porządni kamieniarze polegli (1)

      na froncie wschodnim

      • 18 2

      • A to kamieniarze byli?

        A nie grali w orkiestrze ?

        • 4 3

    • z wyższej półki nie sięgną

      musieliby jeden na drugim se na ramionach stawać, a to nie są dwa czy trzy kamienie to całe tony do sięgnięcia i ściągnięcia, a w urzędzie same takie cherlaczki

      • 6 0

    • (1)

      jak spoiny miedzy brukiem beda mialy znowu po 1 - 1,5 cm szerokosci to nie ma bata aby to nie wypadalo

      • 13 1

      • Zrobić same spoiny ,bez kamieni !!

        • 9 1

    • Porządnych kam J eniarzy u nas tylu ilu analfabetów .Ale dobże nieh brug bendzie z wysokiej pułki.

      • 5 4

    • Bruk z wysokiej półki? (1)

      ...to trzeba wybrać wysokich kamieniarzy.

      • 5 0

      • najlepej takich DragQueen w kabaretkach i na wysokich szpilkach :)))

        • 5 0

    • to wygląda jak polbruk spod castoramy ;) (2)

      • 13 1

      • (1)

        Niemcom sie podoba

        • 4 3

        • niemcom się podobają krasnale ogrodowe ... to co, zaraz cały trakt ob##ać krasnalami?

          • 7 0

    • Nie takich, jak u ciebie w redzie co ?

      Spadaj na arke ruro a nie się tu w wielkie miasto pchasz

      • 5 0

    • Ten to się zna na wszystkim

      Erudyta naszych czasów

      • 4 1

    • Nie, nie wygląda to pięknie.

      Ta koncepcja z odtwarzaniem zarysów przedproży to strasznie słaba jest i wygląda na łataninę. Zostawcie duże płyty. W takich miejscach nie kombinujcie na siłę. Najważniejsze nie szkodzić. Jak już gdzieś chcecie pokazywać zarysy starych budowli to zetnijcie te przeskalowane szkarady na Wyspie Spichrzów do przedwojennych 9czy wcześniejszych) wysokości.

      To jakiś dramat co się wyprawia w Gdańsku. Co projekt dla strefy "0" to zero smaku, a po wykonaniu schodzimy jeszcze niżej.

      • 10 4

    • Chiński bruk tez jest dobry

      • 0 3

    • to niemożliwe

      • 1 0

  • Ewidentnie za duzo zieleni. (11)

    Masakra

    • 133 62

    • (6)

      Idź do lasu

      • 16 33

      • To aronia była

        • 26 2

      • lasu też już nie ma

        • 16 4

      • Las wycinaja deweloperzy wiec chyba zakopie sie na polu obok takiego buraka jak ty. (3)

        • 14 3

        • "Las wycinają dewelperzy" XD (2)

          Stan umysłu typowego "miłośnika przyrody" z wielkiego miasta :D

          • 5 15

          • A kiedy ostatnio byłeś w lesie w wrz ?

            • 1 3

          • Mapy satelitarne z przed 15lat i obecnie..naloz sobie i mozemy zaczynac rozmowe.

            Chyba ,ze pracujesz dla gluchych i slepych z biura rozboju miasta.

            • 10 2

    • Rzecz oczywista! (1)

      Wyciąłbym te nędzne drzewiny i po bokach wyłożył sztuczną trawę.

      • 13 11

      • i nasadził grzybów ze styropianu

        a co 20m hajlującego wszechpolskiego krasnala ogrodowego postawił

        • 18 0

    • Na Drodze Królewskiej nie powinno być drzew, tylko drobne elementy zieleni.

      • 1 2

    • Outlaw

      Wygląda jakby zalali betonem i pomalowali w kratkę.

      • 3 1

  • wydają miliony na ECS,świętowanie i robienie wielkiej polityki (24)

    a nawierzchnia głównej drogi dla turystów to wstyd.

    • 164 93

    • policz ile poszło na komisje smoleńskie (17)

      i inne podobne historie. I co? I nic.

      • 22 43

      • Co ma komisja do kostki na Długiej w Gdansku? (5)

        • 34 9

        • bo ten bruk byłby wydobyty szczałami o świcie we mgle tuż spod pancernej brzozy (1)

          K.P.W?

          • 3 16

          • trollu przestań nudzić

            • 11 3

        • w instrukcji KOD jest żeby na każdy przytyk w Gdańsku odpowiadać właśnie w ten sposób (2)

          Smoleńsk, SKOK-i, dwie wieże itd.

          • 19 2

          • instrukcji zaPiSano że co by nie było - to trza walić tekstem - "Gdańsk w Ruinie" "Gdańsk w Ruinie" "Gdańsk w Ruinie" (1)

            • 2 10

            • Przeczytałem wszystkie komentarze powyżej i nigdzie nie ma tekstu "Gdańsk w Ruinie"

              • 9 1

      • Mniej niż na lancze u sowy (5)

        • 18 6

        • (2)

          Mniej niż dla złodziei dojnej zmiany, którym podobno się należało

          • 7 19

          • złodziej? nie mierz wszystkich swoja miara. (1)

            • 14 1

            • jak nazwać kogoś kto przysięga publicznie - i tak mi doopomusz Buk

              a potem na kartce łże i podpisuje nieprawdę by wyłudzić z kasy sejmowej kilkaset zł ... he?

              • 4 8

        • lancze u sowy to pan pikuś

          PiSi marszałek małży i ośmiorniczek+ 5kg kawioru zamówił se na 1.7mln zł !!!!

          • 3 13

        • Ciekawe ile, gdzie i czyich wydaje teraz na obiadki Morawiecki, kiedy już do Sowy nie wypada mu chadzać.

          • 2 3

      • ano to że samolot nie ściał brzozy bo leciał nad nią 32m... (3)

        dla Ciebie Sherloku zadanie - to co ją ścięło?

        • 4 7

        • szczerba z PO mówił, że to inny samolt rozbił sie w smoleńsku

          • 9 2

        • brzoza sama sie ścięła - taki gatunek

          nowy gatunek, XXI wiek, nawet szyszko nie potrzebny

          • 6 2

        • i stalin z berią ją tam razem sadzili ... tą brzozę 70lat wcześniej

          już wiedzieli, że urodzą się dwa takie q-d*ple i jeden wsiądzie z generałem na kacu z za tylnim sterowaniem

          • 3 9

      • a u was bijo....

        • 1 0

    • a nagrody dla pisiorów (5)

      bo im się należały? Hańba.

      • 3 15

      • nie marudź trollu, wazne że tobie obcieli ubecką emeryturę

        • 9 3

      • Jak żyć panie płemierze bez ubeckiej emerytury? Weź kredyt i idz z wkladem od znicza pod sąd.

        • 7 3

      • A co mają wspólnego z budżetem Gdańska nagrody dla pisiorów? (1)

        • 11 1

        • im większe nagrody dla PiSiorów tym mniej dla gmin.

          10tys Misiewiczów każdy po 10tys zł i już masz 1,2 Miliarda rok w rok ...

          • 5 9

      • Tak jak by za poprzedniej władzy nie było premi, też mi argument.

        • 2 2

  • Zarys przedproży - ok (9)

    Do kompletu proponuję zrobić jeszcze zarys torów tramwajowych jakie tam były przed wojną.

    • 116 39

    • i zarys końskich kup

      Nie zapominajmy o tramwajach konnych

      • 25 9

    • Tory tramwajowe

      Po wojnie też były tory tramwajowe, przynajmniej do lat 60 -tych.

      • 16 0

    • Najlepiej zrobić zarysy wszystkiego, będzie wyglądać tandetnie jak św Ducha

      • 22 1

    • (2)

      Wygląda to słabo. Większość osób będzie się myślała że zabrakło płyt balastowych stad taka szachownica, 1% doczyta że chodzi o zarys przedproży

      • 26 3

      • (1)

        To jakieś skrzywienie konserwatora, mamy zarysy wielkiej synagogi, ul rajskiej, przedprozy na św ducha. Tylko kto poza konserwatorem zwraca na to uwagę. Pasjonaci i tak doskonale wiedza gdzie były te obiekty.

        • 7 1

        • zarys synagogi musi byc aby bylo wiadomo za co sie nalezy mienie bezspadkowe

          • 8 1

    • może jeszcze zarys niemca jak biegał z karabinem? ;) (1)

      • 12 2

      • Albo szabrownika z Ukrainy?

        • 1 0

    • Zarys

      Bądźmy poważni, te "zarysy" nie czytają się w przestrzeni potem, to jest już stwierdzone i nikt nie wie o co kaman tylko jest chaos.
      Czy nie można zaprojektować ładnego wzoru posadzki będącego jakąś kompozycją?

      • 1 1

  • Czy montaż kostki będzie odbiegać jakościowo od tej naprawianej w ramach gwarancji na Wajdeloty? (6)

    • 130 10

    • ja osobiście położysz kostkę z pewnością nie (2)

      • 9 9

      • Jak osobiście wprowadzisz regulacje przetargowe, to nie będzie takich wałków jak dotychczas

        • 6 6

      • dzisiaj w polsce wszystko musisz robic sam. byc mechanikiem, hydraulikiem, murarzem, stolarzem. nawet sam musisz wykonywac prace za urzednika bo inaczej zostaniesz oszukany.

        • 17 3

    • to bedzie ta sama

      z wajdeloty po tym artyk. zdejmą a na dukcie królewskim ją położą

      • 11 0

    • I pewnie

      Nim skończą koniec to początek zacznie się już sypać.

      • 8 0

    • pewnie oburzony urzędas sie odezwał .najlepiej by mieszkancy wszystko sami za darmo robili a oni bedą zgarniac naszą kase

      • 3 1

  • (2)

    To fejk nius. Na zdjęciach nie ma ogródków i koncernowych parasoli.

    • 78 21

    • rozumiem ze nie czytales artykułu?

      To by wiele wyjaśniało...

      • 3 2

    • obecne ogródki są ok

      • 2 3

  • (9)

    Troche drogo... Te 60 mln mozna lepiej wydac na glownych miescie...

    • 40 72

    • jest sporo czasu (2)

      szybciutko załóż firmę i zrób taniej
      będzie super, kasa zostanie w mieście i Ty zarobisz

      • 15 5

      • Taa zrob firme...a masz uklady w urzedzie i ukladzie gdanskim? (1)

        Moze niech Qmak pokaze jak sie wygrywa takie przetargi?

        • 7 7

        • Jak to, jak się wygrywa? Ceną!!! Twierdzisz że 60 mln za tą robotę to za dużo, to załóż firmę i zrób ją za 30... Łatwo się wymądrzać przed komputerem nie mając podstawowej wiedzy, ale jedynie "widzimisię". Te 60 mln to pewnie kosztorys inwestorski, a jaka będzie ostateczna kwota zadecyduje przetarg ogłoszony w BZP, w którym może wziąć udział każda firma mająca odpowiednie doświadczenie. Proste? Proste, a więc do dzieła narzekacze !!!

          • 5 1

    • w Gdansku robia byle jak i drogo (1)

      • 10 3

      • Ten sam cyrk ,te same małpy od lat

        Kiedyś mój kolega się spytał przy budowie drogi gdzie gruz sypali czy tak można ...a on "po nas choćby potop" . Czyli firmy wiedzą ,że zleceniodawca "przymknie" oko na pewne fuszerki ( oczywiście nie ma żadnych powiązań między zleceniodawcą i zleceniobiorcą ).

        • 5 3

    • drogo 60mln? kaczaniak za to nie wylałby nawet fundamentów pod dwie wieże, nie mówiąc o kopertówie dla ksiedza szachraja (1)

      • 10 4

      • szaman z torunia na drobne się nie sadzi

        • 4 3

    • Może przetarg na misie?

      kacperek.

      • 3 2

    • 60 mln to było parę lat temu

      Teraz było by 2 razy wiecej

      • 2 0

  • (7)

    Efekt taki sobie.

    • 119 31

    • Lepiej by było, gdyby z kostki ułożyc napis "nie dla muzeum na westerplatte" (5)

      Moralność Pani Dulskiej

      • 9 10

      • albo napis (2)

        stop pedofilskiej mafii kościelnej

        • 8 5

        • raczej (1)

          Stop pedofilii w ogóle!

          • 8 1

          • stop dla stóp

            • 1 2

      • (1)

        nie dla PiS w Gdańsku - nie chcemy uwsteczniania tutaj !

        • 7 6

        • Znerwicowanych oszołomów też nie chcemy.

          • 5 2

    • Wyglada jakby mieli za mało tych dużych płyt i uzupełnili kostką

      • 12 1

  • (12)

    To tylko ja, czy ta kompozycja z pierwszej ilustracji wygląda po prostu brzydko?

    Te duże płyty bezpośrednio przy budynkach - po lewej są 3 na szerokość, ale tylko przy jednej posesji, po prawej generalnie 5 na szerokość, ale w prawym dolnym rogu nagle się robią 3, żeby potem znowu było 5, wtf?

    • 119 27

    • Jak napisane jest w artykule... (4)

      Stare płyty tworzą zarysy przedproży. A te, jak wiemy, nie były identyczne dla każdej kamienicy.

      • 20 3

      • (3)

        No to odtwórzmy te przedproża.

        A skoro tak dbamy o zachowanie dawnego charakteru - to gdzie zaginęły kamienie wyznaczające przebieg głównego ciągu ulicy?

        • 28 2

        • Nie! Przedproża nie zmieszczą się. (1)

          Nie ma miejsca przy tym natężeniu ruchu turystów.

          • 3 10

          • Turyści się zmieszczą.

            Nie zmieszczą się ogródki piwne.

            • 22 1

        • A poziom wejścia do budynków?

          • 2 0

    • To tylko ty (1)

      • 4 6

      • nie tylko.

        może tylko ty?

        • 3 0

    • dokładnie. miernota jakaś to robiła.

      • 11 0

    • Zgadzam się, jakaś regularność by się przydała. Tam wygląda jakby im płyt zabrakło.
      Poza tym drugi temat to oświetlenie. Kinkiety dadzą o wiele mniej światła niż latarnie, więc będzie ciemno i ponuro, co zresztą już oddaje jedno ze zdjęć.

      • 18 0

    • (1)

      taka koncepcja.... tyle, że słaba, bardzo.....

      w zasadzie nie powinna być koncepcją. Ale projektanty takie mundre i uczone som...

      • 7 0

      • Tak się kończy jak powołuje się zespół... próbuje się pogodzić kilkanaście punktów widzenia i wychodzi takie coś

        • 6 0

    • Czytanie ze zrozumieniem...

      się klania...a nie tylko przeglądanie ilustracji

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane