• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Droga Królewska po rewitalizacji

Katarzyna Moritz
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wizualizacja koncepcji przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwono-ugrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży. Wizualizacja koncepcji przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwono-ugrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży.

Powściągliwość, oszczędność w doborze materiałów, form architektonicznych oraz kolorystyki i poszanowanie historii - tak można scharakteryzować powstałą koncepcję przebudowy Długiej i Długiego Targu. Do rewitalizacji tego "miejskiego salonu" od wielu lat przymierzają się władze Gdańska.



Czy podoba ci się zaprezentowana koncepcja Drogi Królewskiej?

O potrzebie przebudowy tego miejsca mówi się od wielu lat, a Droga Królewska z roku na rok, szczególnie jej nawierzchnia, wygląda coraz gorzej.

W styczniu 2018 roku, po nierozstrzygniętym konkursie, wybrano z wolnej ręki wykonawcę koncepcji urbanistyczno-architektonicznej przebudowy Długiej i Długiego Targu. Projektanci z pracowni Restudio i Gzowski Architekci ukończyli ją w połowie zeszłego roku, ale dopiero teraz mogliśmy poznać jej szczegóły.

Architekci: Droga Królewska to nie miejsce na eksperymenty



Projekt nowego wizerunku Traktu Królewskiego z założenia oparty został o historyczne studia uzupełnione analizami urbanistycznymi i architektonicznymi. Co istotne: powstał przy współpracy wieloosobowego zespołu ekspertów różnych specjalności, także historyków (skład zespołu wymieniony jest w ramce pod tekstem).

Co zobaczymy na Trakcie Królewskim?



Należy pamiętać, że opracowana koncepcja dotyczyła nie tylko zmiany nawierzchni, ale też infrastruktury podziemnej, nowego oświetlenia, nowej małej architektury, zieleni i funkcjonowania w tej przestrzeni ogródków gastronomicznych.

- W oparciu o historyczne analizy doszliśmy do tego, by w kompozycji nowej posadzki wrócić do najbardziej charakterystycznego dawnego okresu, gdy była to wyłącznie przestrzeń piesza, bez wydzielenia pasa drogowego. W nowej kompozycji zaprojektowaliśmy ją jak plac z jedną wspólną przestrzenią od Złotej do Zielonej Bramy - podkreśla architekt Maciej Jacaszek z Restudio, który wraz z arch. Mateuszem Gzowskim z Gzowski Architekci był prowadzącym projektantem.
Wartościowym elementem, który od samego początku miał być wkomponowany, były płyty balastowe, które obecnie znajdują się głównie na odcinku ulicy Długiej.

Nowy bruk ma być współczesny i wygodny. Wykonany ma zostać z ciętego, gładkiego kamienia granitowego, w kolorze dawnych płyt balastowych stanowiących dziś nawierzchnię Długiej i Długiego Targu. Nowy bruk ma być współczesny i wygodny. Wykonany ma zostać z ciętego, gładkiego kamienia granitowego, w kolorze dawnych płyt balastowych stanowiących dziś nawierzchnię Długiej i Długiego Targu.
W koncepcji pojawiają się one na całym Trakcie Królewskim, ale architekci zaproponowali, by płyty balastowe wyznaczały, w nieregularnych kształtach, lokalizację dawnych przedproży.

- W przypadku przedproży przeanalizowaliśmy historyczne źródła w postaci planu Buhsego, który pokazuje szczegółową inwentaryzację wszystkich budynków i układ Głównego Miasta. To XIX-wieczny plan sporządzony jeszcze przed budową kanalizacji miejskiej. Dzięki niemu zarys przedproży pokazujemy w projekcie używając historycznych płyt balastowych. Ponadto stosujemy wielkogabarytową kostkę brukową granitową, w module 10, 20, 40 cm, oraz podkreślamy jej zagęszczenie, w ciemniejszym odcieniu, w granicach dawnych przedproży - wyjaśnia Mateusz Gzowski ze studia Gzowski Architekci.
- Historyczna nieregularność to charakterystyka i genius loci dla tej przestrzeni. Żeby ten pomysł podkreślić, zaproponowaliśmy gradację kolorystyczną nawierzchni i jednokolorowy charakter. Chcieliśmy nową nawierzchnię zaprojektować w kolorach czerwonougrowych, nawiązując do istniejących płyt balastowych, by ostatecznie zniknął ten szary strzegomski granit, obecnie kompletnie zdegradowany. Gdy cały Trakt Królewski ujednolici się kolorystycznie, powstanie fantastyczne tło dla podkreślenia wielokolorowych, barwnych kamienic i spójna przestrzeń - podkreśla Jacaszek.
Ponadto w kompozycji nowej posadzki zaproponowano, by środkowa jej część była współczesną interpretacją bruku - kiedyś to były tzw. kocie łby.

- Zaprojektowaliśmy współczesny bruk, wygodny, z ciętego gładkiego kamienia granitowego, w kolorze płyt balastowych - opowiada Jacaszek. - Zastosowaliśmy też zabieg kolorystyczny, by kamienie, które są w pobliżu przedproży były ciemniejsze, by osiągnąć efekt rzucania cienia przez dawne przedproża.
Kolejnym istotnym elementem koncepcji była mała architektura, zaproponowano indywidualnie zaprojektowane, dyskretne, współczesne meble, by dobrze komponowały się z zabytkową architekturą.

Powstała też nowa wizja oświetlenia, zakłada ona usunięcie wolno stojących lamp, które powodują obecnie tzw. olśnienie spacerujących tam osób. Zaproponowano użycie, po pewnej modyfikacji, istniejących - i, co ciekawe, indywidualnie zaprojektowanych przy odbudowie miasta - kinkietów.

Według koncepcji, z Długiej i Długiego Targu znikną wolnostojące lampy. Zastąpić je mają kinkiety - zaprojektowane przy odbudowie miasta, a teraz nieco zmodyfikowane. Według koncepcji, z Długiej i Długiego Targu znikną wolnostojące lampy. Zastąpić je mają kinkiety - zaprojektowane przy odbudowie miasta, a teraz nieco zmodyfikowane.
- Kinkiety są rozmieszczone wzdłuż całego Traktu Królewskiego, będzie w nich wymienione źródło i natężenie światła na współczesne. Intencją jest stworzenie odpowiedniego nastroju na ulicy, a nie rozświetlenie jej jak autostrady. Przy skrzyżowaniach i na Długim Targu zaproponowaliśmy doświetlenie niewidocznymi projektorami ze ścian kamienic - zapowiada architekt.
Ogródki gastronomiczne mają być zlokalizowane głównie w miejscu dawnych przedproży. Zaproponowano - zamiast branżowych parasoli - markizy pulpitowe, które mają być przyporządkowane do kamienicy kolorystycznie i gabarytowo, by np. nie wchodziły w okna innej kamienicy.

Co istotne, koncepcja przebudowy i modernizacji Drogi Królewskiej uzyskała pozytywną rekomendację Rady Programowej projektu oraz pozytywną opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków już pod koniec czerwca zeszłego roku.

"W ocenie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autorzy koncepcji wnikliwie przeanalizowali uwarunkowania historyczne i konserwatorskie i na tej podstawie zaproponowali całościową ideę zagospodarowania przestrzeni ul. Długiej i Długiego Targu" - czytamy w opinii.

Kiedy przebudowa Długiej i Długiego Targu zostanie zrealizowana?



To, co interesuje przeciętnego użytkownika, czyli wykonanie nowej aranżacji nawierzchni, oświetlenia i małej architektury, będzie ostatnim etapem modernizacji Drogi Królewskiej.

Przedtem muszą bowiem nastąpić badania archeologiczne i musi powstać projekt wykonawczy, składający się z projektów wielu branż wzajemnie ze sobą powiązanych, ponieważ wymianie podlegać będzie cała infrastruktura podziemna.

Małą architekturę mają stanowić współczesne, ale dyskretne meble, które z założenia mają się dobrze komponować z zabytkowym otoczeniem. Małą architekturę mają stanowić współczesne, ale dyskretne meble, które z założenia mają się dobrze komponować z zabytkowym otoczeniem.
- Autorzy projektów wykonawczych zostaną wyłonieni w przetargach, z których nie jest wykluczony autor koncepcji - zapowiada Olimpia Schneider z biura prasowego w gdańskim magistracie. - Miasto posiada w bieżącym planie zabezpieczenie finansowe w zakresie dokumentacji projektowej oraz zaplanowane w latach 2020-2021 w Wieloletniej Prognozie Finansowej środki na dalszą realizację. Po zakończeniu dokumentacji projektowej będą znane wartości robót w oparciu o kosztorysy inwestorskie. Będzie można wtedy ocenić możliwości finansowe budżetu miasta i podjąć decyzję w zakresie harmonogramu rzeczowo-finansowego. Miasto oczywiście będzie poszukiwało zewnętrznych źródeł finansujących realizację robót.
Przebudowę kilka lat temu szacowano na 60 mln zł.

60 mln zł ma kosztować remont nawierzchni Długiej i Długiego Targu



Miasto twierdzi, że realizacja rewaloryzacji przeciąga się w czasie głównie z powodu obaw, jakie rodzą szeroko zakrojone prace budowlane w zabytkowym śródmieściu. Spowoduje to bowiem wyłączenie z ruchu turystycznego jednej z największych atrakcji miasta. Spowoduje też utrudnienia w funkcjonowaniu lokali użytkowych.

- Dlatego podchodzimy do tego tematu ostrożnie, starając się ograniczyć potencjalne konflikty - zastrzega Schneider.
Obecnie stare pękające płyt granitowe oraz najbardziej uszkodzone fragmenty Drogi Królewskiej mają więc być naprawiane na bieżąco, co - jak widać - najczęściej wiąże się uzupełnianiem dość kanciastą kostką brukową, mało wygodną do spacerowania.

Droga Królewska na przestrzeni wieków ulegała dużym zmianom. W XVIII wieku ul. Długa była nierównomiernie wyłożona kamieniami. Droga Królewska na przestrzeni wieków ulegała dużym zmianom. W XVIII wieku ul. Długa była nierównomiernie wyłożona kamieniami.

Projekt Drogi Królewskiej został wykonany przez zespół w składzie:


Architekci prowadzący: arch. Maciej Jacaszek i arch. Mateusz Gzowski
zespół projektowy: dr arch. wnętrz Radosław Czerniejewski, dr hab. inż. architekt, prof. PG, SSW Justyna Martyniuk-Pęczek, Natalia Sokół, MSc, MA, MA, dr Zofia Maciakowska, mgr Anna Kriegseisen, arch. Rafał Jacaszek, arch. Marta Marszałek, arch. Magda Woźny, arch. Artur Dubis

Rada programowa ds. projektu: dr hab. sztuki dr inż. arch. Jacek Dominiczak, prof. ASP, dr hab. inż. arch. Katarzyna Rozmarynowska, prof. SSW, dr inż. arch. Wojciech Targowski, prof. nadzw. PG, dr inż. arch. Jacek Droszcz, Studio Kwadrat, Miejski Konserwator Zabytków arch. Grzegorz Sulikowski, arch. Małgorzata Kolesińska, GZDiZ, z-ca dyr. GZDiZ Michał Szymański, menadżer Śródmieścia Karina Rembiewska.

Opinie (409) ponad 20 zablokowanych

  • Idealna dla deskarzy i rolkarzy, będzie sie działo.

    • 4 4

  • Te płyty po bokach wyglądają brzydko.

    Nie dawać ich.

    • 20 4

  • Za mało drzew.

    • 24 4

  • W nocy będzie idealnym torem dla dryfujących i palących opony.

    • 8 5

  • Ile milionów za projekt?

    Oddać deweloperom, oni będą wiedzieli co tam zrobić na tym chodniku.

    • 7 5

  • Idealna do ataków ciężarówką na spacerowiczów, oby nie.

    • 4 9

  • Opinia wyróżniona

    Pięknie to wygląda (9)

    ale proponuje więcej zieleni.moze drzewka zamiast lamp obecnie stojących.
    Klinkiety jak najbardziej na plus.
    Oczywiście rewitalizacja odbywać się będzie zimą/wiosną na 3 zmiany i potrwa 1miesiąc.

    • 127 47

    • A 3 kobiety urodzą dziecko w 3 miesiące (2)

      O ile należy zrobić, co się da, aby remont poszedł jak najsprawniej i nie kolidował ze szczytem sezonu turystycznego, to jednak mówienie o miesiącu jest nieporozumieniem.

      • 8 2

      • (1)

        Przecież to opinia kogoś związanego z projektem...

        • 3 0

        • najlepiej jest tak jak obecnie

          • 2 2

    • zieleni są niestety niechetni konserwatorzy :(((( (1)

      • 4 4

      • akurat tam zieleni nigdy nie było ... nie ma i nie potrzeba

        natomiast fajnie by było ... gdyby w bruku przywrócić tory ... na taki mini-tramwaj dla turystów... najlepiej wzorowany na coś a'la gdański tabor pierwsze dekady XXw.

        • 3 11

    • Kinkiety na Długiej i brak oświetlenie na Długim Targu, to jakieś nieporozumienie, paranoja, kpina i żart.
      Brak zieleni to kolejna sprawa, pseudo zaznaczaniu dawnych przedproży to też pomyłka
      Reasumując - lepiej nic nie robić jak to ma tak wyglądać.

      • 11 5

    • na Długim Targu jest jej tyle, że Złotej Kamieniczki i sąsiednich już niestety nie widać (1)

      usunąć te wysokie drzewa,
      jeżeli zieleń to niska, żeby nie zasłaniała pięknych kamienic.

      • 4 6

      • Pojedyncze parasole tak, ale nie ogródki.

        Jak przechodzisz koło parasoli o ogródków to rzeczywiście nie widać wiele.

        • 3 3

    • Obecny stan Drogi Królewskiej jest w miarę dobry

      Wystarczy tylko trochę wyrównać nawierzchnię, wielki remont jest niepotrzebny

      • 3 4

  • Pojedzcie do Krakowa (3)

    I innych miast z historycznym starą zabydową. Zobaczcie najpierw jakie są możliwości technologiczne, co zachowuje dłużej trwałość. Zróbcie z tego dokumentację foto-techniczną całości i szczegółów. Dopiero wtwdy na bazie zebranych doswiadczen najlepiej swoich i innych z eksploatacji zrobcie koncepcję. Na koniec najgorsze czyli przetarg. Tu naprawdę trzeba powołać zespół ekspertów aby dobrać odpowiednie kryteria wyboru. I błagam nie mówcie ze cena będzie najważniejsza bo dobrze nigdy nie może być tanio.

    • 40 2

    • Oby ktoś z tego jakże licznego ( może aż zbyt licznego) grona ekspertów raczył skorzystać z tych mądrych rad!

      • 6 0

    • (1)

      W Krakowie na rynku mają ułożoną... granitową kostkę :) Więc może autorzy koncepcji jednak tam już byli?

      • 1 0

      • w mojej dzielnicy kretyn-architekt kazał zastąpić asfalty kocimi łbami

        więc nie tylko rowerzyści, ale nawet motocykliści jeżdżą po chodnikach, bo inaczej boli zadek, a mamy dzieci noszą, bo chodniki tak krzywe, że wózki grzęzną, zresztą zaparkowane równie chamsko, jak wszędzie w PL

        deptaki w równe płyty marmuru ze Splitu, przyjemne do chodzenia boso wieczorem pamiętam ze Splitu najprzyjemniej, a nie dzwonnicę, a nie pałac Diokleta, a nie stadion i pamiętny mecz

        • 0 1

  • za mało zieleni! Gdzie są na wizualizacji te drzewa,ktore teraz stoją?! Będą wyciete?! (1)

    • 33 5

    • znając dbałość gdańskich włodarzy to tak

      Zostaną wycięte.

      • 8 4

  • Opinia wyróżniona

    według mnie to licho to wygląda. Paździerz. (18)

    To jest najpiękniejszy trakt w Gdańsku. Niech się trochę bardziej wysilą. Takie coś to można na osiedlu zrobić.

    1. Proponuję jakiś wzór z kostki, bardzo foremny i regularny.
    2. bliżej kamienic proponuję np. te stare płyty kamienne, obecnie leżące na trakcie, ale regularnie, bez tego chaosu, który widać na zdjęciach-propozycjach.
    3. Proponuję w samym trakcie dać elementy oświetlenia halogenowego.
    4. Proponuję w kilku miejscach umieścić małe fragmenty szklanej podłogi z grubym szkłem a pod spodem niespodzianki z wykopalisk w Gdańsku.

    Jest wiele możliwości! Niech się projektanci i urzędnicy wysilą. Tak zostanie na dziesiątki lat więc niech siary nie narobią.

    • 175 59

    • (1)

      dość tandetne masz te pomysły

      • 22 13

      • Wymyśl lepsze!

        • 1 0

    • proponuję żebyś kostkę to połozył na chodniku u siebie w Osowie, czy gdzie tam mieszkasz. (3)

      Znawco architektury i urbanistyki ;)

      • 12 4

      • albo jak drogą z sedesów u ciebie w żukowie.

        • 3 0

      • A gdzie leży ten Osów? (1)

        • 3 1

        • może gdzieś pod Brzeczotem?

          • 3 2

    • (2)

      Mam nadzieję że córka leśnika troluje tylko

      • 2 6

      • mam nadzieję że już nigdzie indziej nie trollujesz. (1)

        • 3 0

        • Dostaniecie to co najtańsze!

          I nic ponadto.

          • 1 0

    • Dobry projekt z kilkoma poprawkami (1)

      1. Wzor na tak duzej powierzchni moglby byc zbyt meczacy dla wzroku, brak wzroku raczej poczytuje jako plus tego projektu.
      2. Te stare plyty maja odwzierciedlac uklad starych przedprozy, wiec ich uklad bedzie nieco chaotyczny, mam nadzieje ze jakos zostanie tu uwydatnione, moze jakimis ramakmi metalowymi w powierzchnie?

      Od siebie dodam ze chcialbym wiecej zieleni na trakcie!

      • 3 7

      • wzór nie musi być wcale falami czy prostokątami. Geometria zna różne rozwiązania.

        a brak wzoru na kilkuset metrach powoduje uczucie znudzenia.
        Przepdroży i tak nie będzie, a turyści w ogóle nie będą wiedzieli o co chodzi.
        Poza tym przedproża miały różne wartości powierzchni więc wyjdzie zbyt nieregularnie, w szczególności gdy wykorzysta się duże płyty, które mają zbyt dużą "bezwładność".
        Ale mnie te płyty się podobają, akurat. więc można je wykorzystać jak najobficiej.

        A propos niespodzianek "pod powierzchnią", to jestem za. Fajny pomysł. Złamie monotonię. Można je w nocy podświetlić żeby były widoczne cały czas. Np. jakąś część starego statku, albo kotwicę z zatopionego okrętu, albo kopię aktu chrztu Gdańska, itp.
        Miejsca nie zabierze ;)

        • 7 0

    • (1)

      Nie przekonują mnie te zarysy przedproży. Za bardzo nieregularne i trochę przypominają bałagan który jest teraz. Tak napewno będą to odbierać turysci którzy nie do końca mogą znać historię tego miejsca. Według mnie albo odbudować te przedprożu, albo potraktować całą przestrzeń jako przedłużony plac z spójna nawierzchnią

      • 9 0

      • Lepiej by się wzięli za odnowienie istniejących

        Przedproża się sypią...

        • 0 0

    • licho wygląda?! (1)

      jest elegancko, projekt jest godny najbardziej reprezentatywnego miejsca w Gdańsku a ty proponujesz jakąś cepelię odpustową! weź się schowaj z takimi durnymi pomysłami bo jeszcze ktoś je weźmie na poważnie

      • 2 10

      • cepelia odpustowa to w Żukowie, na ziemniakobraniu.

        z posypką gruzową na ulicy.

        • 6 1

    • disneyland

      Taka pusta i smutna przestrzeń. Ja dałbym np. pośrodku jakieś kilka lub kilkanaście mozaik z pięknego marmuru o tematyce marynistycznej, np. żaglowiec, Afrodytę jako piękną nimfę itp. Kiedys u znajomego widziałem duży pokój z z parkietu z taka wstawką marmurowa, pięknie to wyglądało.

      • 6 2

    • a nie lepiej jakby zdobyć gdzieś taką orginalną kostkę z odzysku z Iszej połowy XXw

      lub użyć nowej drogowej - ale czarnej bazaltowej

      • 2 1

    • Kto sie domysli,ze te plyty to zarys przedprozy, pierwsze skojarzenie- zabraklo im kostki.Gdyby byly przedproza to byloby super, a jakis zarys, kogoto obchodzi.Pozatym troche nudnawo.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane