• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Zielona. Powstaje wiadukt pleciony warkoczem

Maciej Naskręt, Jakub Gilewicz
6 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz, co dzieje się na placu budowy Drogi Zielonej.


Sprawdziliśmy postęp prac przy budowie Drogi Zielonej - elementu Trasy Słowackiego. Budowlańcy do połowy września wykonają stalowy warkocz wiaduktu nad linią kolejową przy stadionie - to konstrukcja nośna nowego obiektu.



Zwiedziliśmy budowę Drogi Zielonej, nazywanej też trzecim zadaniem budowy Trasy Słowackiego. Przypomnijmy, że w ramach inwestycji miejskiej, która pochłonie 135 mln zł, firma Budimex wykona dwie 2,1-kilometrowe nitki jezdni między al. Hallera zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Ponadto inwestycja obejmuje przebudowę splotu al. Hallera z ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska na skrzyżowanie z wyspą centralną, budowę wiaduktu nad ul. Kochanowskiego i magistralą kolejową zobacz na mapie Gdańska, budowę węzła typu "harfa" w rejonie skrzyżowania trasy z ul. Stadionową.

Aktualnie największa liczba osób pracuje przy budowie wiaduktu nad magistralą kolejową relacji Nowy Port - centrum Gdańska. Wykonano już tam podpory i posadowiono płytę żelbetową, po której mają pojechać samochody. Tymczasem trwa budowa konstrukcji nośnej wiaduktu, czyli dwóch stalowych dźwigarów, które zostaną zaplecione na wzór warkocza. Aktualnie zamontowano tylko skrajne jego elementy.

Wspomniane stalowe rury, z których montowany jest wiadukt, przywożone są z Gdyni, gdzie chwilę wcześniej nastąpiło ich wyposażanie w elementy konstrukcyjne, czyli żebra, blachy węzłowe i m.in. pierścienie. W sumie tego typu elementów jest 14. Każdy segment ma od ok. 15 do 22 metrów długości, a jego masa to ok. 35 ton.

Najbardziej widowiskowy montaż elementów scalających, czyli górnych, planowany jest w połowie września.

Prawie gotowy jest węzeł typu harfa przy stadionie w Letnicy. Wykonano zbiorniki odwadniające przy zjazdach. Niebawem wypełnią się wodą. Na drogach ułożono już podbudowę jezdni i pozostaje tam rozścielić warstwy nawierzchni bitumicznych. Ponadto ustawiono bariery energochłonne i zamontowano przydrożne latarnie.

Aktualnie kierowcy mogą korzystać z ok. 300-metrowego odcinka Drogi Zielonej między al. Hallera a ul. Gdańską. Mają tam od początku czerwca do dyspozycji dwie jezdnie o przekroju dwóch pasów. Powstały tam też ścieżki rowerowe.

Budowa drogi w Letnicy i Brzeźnie to jeden z wielu odcinków przyszłej Drogi Zielonej i zarazem drugi powstający aktualnie fragment dwujezdniowej trasy wiodącej równolegle do gdańskiej plaży. Kolejny budowany jest na granicy Gdańska i Sopotu. Wiedzie od al. Grunwaldzkiej do ul. Gospody.

Aby powstała drogowa rama oplatająca Zaspę i Przymorze, należy zbudować jeszcze odcinek między al. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaErgo Areną zobacz na mapie Gdańska. Możliwe, że droga powstanie w latach 2014-2020. Kontrowersje budzi fakt, że dwujezdniowa ulica odgrodzi od m.in. Przymorza park im. Ronalda Reagana.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - zagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (109) 2 zablokowane

  • nazwa

    gdzie znajduje się ulica Stadionowa o której mowa w artykule ? z tego co wiem nie istnieje chyba że się mylę

    • 1 1

  • Mądra inwestycja.

    Chociaż ktoś jeden ruszył głową i zaczął projektować na nieużytkach bliżej waterfrontu. A reszta inwestuje przy obwodnicy...

    • 2 1

  • Problem szczylów z Gdyni (1)

    polega na tym, że w Gdyni zero poważnych inwestycji drogowych.

    • 4 2

    • jest jeden węzeł - "najlepszy w kraju"

      • 2 0

  • Trójmiejskie Inwestycje.

    Nasi lokalni budowlańcy,z inwestycji na inwestycję,
    zdobywają coraz to nowe doświadczenia i wchodzą
    na kolejną,wyższą półkę budowalnego rzemiosła.
    Najpierw trasa WZ-Karczemki,poźniej najbardziej medialna w Polsce budowa wiaduktu,przy galerii
    bałtyckiej w "międzyczasie"-POG=S7, "teraz" "warkoczowy" wiadukt.A wisienką na torcie,
    będzie wiercenie TeBeeMem tunelu.
    A wspólnym mianownikiem dla wszystkich powyżej,
    jest stwierdzenie,że są BARDZO potrzebne,
    dla komunikacji i! ROZWOJU ekonomicznego
    i będą służyć latami.
    ps.
    Czas Panie ministrze Sławomirze,zmienić ustawę
    prawo o zamówieniach publicznych,żeby nie wygrawała
    "chińszczyzna lub bardziej dyplomtycznie tanizna!"
    tylko solidność!!!
    Bo budowa drogi czy mostu (o bardziej specjalistycznych inwestycjach,nie wspominając)
    nie może się skończyć katastrofą podczas użytkowania.
    A argument taniości,przy wyborze do tego zmierza..

    • 2 0

  • BARNSHAWS

    duzy sukces w tym projekcie ma firma BARNSHAWS z Anglii która to wyginała elementy tego mostu

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane