• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
12 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia. Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia.

Władze Gdańska chcą wyeliminować ciężarówki z centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Z ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 24 ton ma być wyłączony m.in. fragment Trasy W-Z. Rowerzyści przejadą tunelem specjalną, płatną linią autobusową 258. ZTM wydłuży też linię 158 na Stogi.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia tunelowej, płatnej linii 258?

We wtorek urzędnicy i władze miasta przedstawili założenia organizacji ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Przeprawa podwodna ma być otwarta na majówkę. Wcześniej - 23 kwietnia - zainteresowani będą mogli zwiedzić obiekt podczas dnia otwartego.

- Po latach starań zmienia się perspektywa komunikacyjna w Gdańsku. Kończymy proces, który domyka ramę komunikacyjną miasta - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Cel: zmniejszyć ruch ciężarówek

Tunel pod Martwą Wisłą umożliwia zmniejszenie ruchu ciężarówek w centrum Gdańska. Urzędnicy nie będą z tymi zmianami czekać i już w dniu otwarcia tunelu zakażą wjazdu do centrum pojazdów o masie całkowitej powyżej 24 ton.

- Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą. Chcemy ponadto doprowadzić do sytuacji, gdzie TIR-y nie będą błąkać się po ulicach dzielnic mieszkaniowych - tłumaczy Grzelak.
Gdzie nie będzie można wjechać ciężarówką?

Zamknięty będzie przejazd Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Ograniczenia będą obowiązywać także wzdłuż ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagielońskie zobacz na mapie Gdańskaul. Okopowej do wysokości ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska.

Dla ciężarówek ponadto zostaną zamknięte: ul. Świętokrzyska i ul. Małomiejska zobacz na mapie Gdańska od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Kartuska na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Hucisko (razem). Ponadto nie będzie można przejechać ciężarówką Drogą Zieloną zobacz na mapie Gdańska w stronę Przymorza od Węzła Marynarki Polskiej.

Drogę z i do portu mają podpowiadać kierowcom ciężkich pojazdów piktogramy, a przy jezdni na obwodnicy mają się pojawić znaki informacyjne, nakazujące kierowcom jechać w stronę Trasy Sucharskiego.

Nie będzie jednak utrudnień w ruchu ciężarówek dla tych inwestorów, którzy prowadzą inwestycje w strefie ograniczonego ruchu z wykorzystaniem dużych pojazdów i złożą wniosek w gdańskim ZDiZ o dopuszczenie do ruchu tego typu pojazdów. Urzędnicy zapewniają, że w tej kwestii będzie minimum formalności.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie zamykany raz w tygodniu na godzinę w nocy. W tym czasie znaki zakazu dla ciężarówek nie będą obowiązywały - zostaną zasłonięte przez drogowców.

Jak będzie egzekwowane stosowanie się kierowców do nowych zasad?

Miasto przed ciężarówkami chroni przede wszystkim policja, która w pierwszych dniach będzie wyłącznie pouczać kierowców ciężarówek o zmianach w organizacji ruchu. Z upływem czasu zapewne w ruch pójdą bloczki mandatowe.

Za wjazd za znak zakazu B-5, czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, można otrzymać mandat w wysokości 350 zł i sześć punktów karnych.

Ponadto, na straży przepisów ma stać system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Każde zarejestrowane wykroczenie ma być przesyłane do gdańskiej drogówki.

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą


Tunelowa linia 258 dla rowerzystów będzie płatna

Niemal od samego rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisłą wiadomo było, że nie będą mogli poruszać się tam piesi i rowerzyści. Byłoby to dla nich zbyt niebezpieczne. Dlatego miasto postanowiło uruchomić specjalną linię 258 dla rowerzystów, która będzie ich przewozić co ok. 30 minut.

- W tym celu modernizujemy dwa autobusy solaris 12. Będą one wyposażone w sześć miejsc wiszących i dwa stojące na rowery - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej.
Niestety, przejazdy linią 258 będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł, by pokonać 2-kilometrową trasę.

W odpowiedzi na nasze pytanie dlaczego miasto nie chce stymulować ruchu rowerowego w ramach nowej linii autobusowej poprzez darmowe przejazdy usłyszeliśmy, że rowerzyści do tej pory płacili za pokonanie Martwej Wisły promem i nic się w tej kwestii nie zmieni. Tymczasem warto zwrócić uwagę na fakt, że kierowcy samochodów do tej pory płacą za przejazd promem, a tunelem będą poruszać się już nieodpłatnie.

Miasto jednak obstaje przy swoim stanowisku.

- Mieszkańcy innych dzielnic Gdańska, które czekają na autobusy - m.in. z Kokoszek do przystanku PKM Kiełpinek - mogliby się poczuć pokrzywdzeni po uruchomieniu darmowej linii - mówi Piotr Grzelak.
Po otwarciu tunelu, linia autobusowa 158 zostanie wydłużona do Stogów. Autobusy mają kursować co 20 minut. Przystanek końcowy przewidziano przy pętli na ul. Zimnej. Po modernizacji ulicy Nowotnej przy plaży na Stogach.

Na koniec warto zaznaczyć, że jeszcze przez ok. miesiąc po otwarciu będzie kursował dotowany przez miasto prom przy Wisłoujściu.

  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma tunel pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (509) ponad 10 zablokowanych

  • Konczymy proces ktory domyka ramę komunikacyjną miasta (4)

    panie, jak tam panu... na g.... To dopiero otwiera ramę komunikacyjną, teraz się dopiero zacznie rozjezdzanie miasta. gość nie ma pojęcia o czym mówi a za pomysl kasowania rowerzystów za przejazd busem przez tunel powinny poleciec głowy! rowerowy Gdańsk he he

    • 41 11

    • mam wrażenie jak czytam komentarze (3)

      że wszyscy rowerzyści chcą w gdańsku wyłącznie tunelem jeździć tam i z powrotem...

      • 15 3

      • w sezonie to byłaby ciekawsza opcja niż przez Siennicki (2)

        a poza sezonem sporo osób miałoby bliżej do pracy.

        • 5 1

        • niektórzy z puszki na krok się nie ruszają, najlepiej do przedpokoju samosmrodem wjechać (1)

          • 5 2

          • Typowy bełkot pedalarza,któremu wiatr wywiał ostatnią szarą komórkę.

            • 0 0

  • Autobusik (10)

    A może jakiś autobusik puścić z choćby z Przeróbki do Wrzeszcza?

    • 14 8

    • (3)

      Przecież bedzie 158 jechał baranie

      • 1 0

      • (1)

        Będzie jechał ale na Stogi, a Stogi to inny kierunek baranie

        • 0 0

        • Ale przez skraj przeróbki. Jak ktoś mieszka przy moście siennickim, to tramwajem jest już nie tak na około, a na około byłoby auto busem.

          • 0 0

      • ze skraju przeróbki, ale jednak.

        • 0 0

    • (2)

      Z Przeróbki do Wrzeszcza jeździ tramwaj nr. 9

      • 2 1

      • (1)

        Oczywiście tramwaj nr 9 jeździ ale na około.

        • 0 0

        • 158 też jakoś dziwnie jedzie.

          • 0 0

    • (2)

      Macie wasz ukochany tramwaj, powinno wystarczyć

      • 4 6

      • tramwaj 9 do wrzeszcza jedzie.

        • 1 0

      • A co zazdrościsz nam tych złomów, które ztm puszcza na naszą trasę?

        • 2 3

  • A to ciekawe bo promem z rowerem nigdy nic nie płaciłem!!! (1)

    • 1 4

    • Są rowery wodne kup i też gratis bedziesz pedałował

      co ci cykliści to ja nie wiem

      • 0 0

  • (1)

    a co do rekreacji,proponuje 30 km od molochu spalin smrodu z rafinerii,do lasu polgłupcy

    • 10 3

    • Na Westerplatte jeździ dużo rowerzystów, to bardzo historyczne miejsce godne wycieczek.Wielu pewnie jest z Przymorza i Oliwy, a jechać na około przez miasto nie ma sensu i właśnie wtedy jedzie się przez centrum i spaliny.

      • 0 1

  • Autobus

    Tu sytuację może ratować tylko darmowy bus i do tego nie co ileś ale wzywany SMS-em lub jakimś przyciskiem z przystanku. Swoją drogą ciekawe czy jest sensowne miejsce na przystanek.

    • 1 1

  • Rowerowy temat na następny artykuł dla szanownych panów redaktorów (3)

    "Nowe" inwestycje drogowe:
    Tunel - zakaz jazdy rowerem
    Most wantowy - zakaz jazdy rowerem
    Dojazdy do obwodnicy - brak ścieżek

    Z inwestycji "rowerowych"
    Bardzo ciekawa jest ścieżka przy Jaśkowej. Powinna się łączyć z Grunwaldzką ale brakuje jakieś 300 m ścieżki. Nie byłoby większego problemu jeśli na tym odcinku chodnika dopuszczony był ruch rowerów. Ale tu ktoś wpadł na inny pomysł i postawił parkomat. Samochody pięknie parkują na chodniku a dla pieszych i rowerów pozostaje wolny wąski kawałek chodnika. To jakieś kuriozum. Jadąc z kierunku Moreny ścieżka wprowadza co prawda rowery na ulicę ale jadąc w kierunku Moreny nie ma takiej opcji. Rowerzysta powinien 300 m prowadzić rower ale przy parkujących samochodach jest nawet problem żeby wyminąć się z idącym w drugą stronę. Na innych odcinkach tej ścieżki też jest ciekawie.

    • 3 2

    • o absurdach rowerowych w Gdansku (2)

      można książkę napisać.

      Artykuł jednak o czymś innym

      • 0 0

      • Artykuł nie do końca co czymś innym.
        Tunel wpisuje się w dziwną politykę braku DDR lub dopuszczenia ruchu rowerów na drogach wyjazdowych z miasta.
        W temacie napisałem że to propozycja na kolejny artykuł.

        • 1 0

      • ten tunel to też absurd drogowy zobaczysz że za 10-15 lat napiszą na tym portalu urzędnicy z gdańska zastanawiają się jak umożliwić przejazd przez marwtą wisłę rowerzystom których liczba w ciągu dekady potroiła się

        • 1 0

  • Brak pasa dla rowerów to totalna porażka. (4)

    Przy tak dużej inwestycji wygospodarowanie pasa dla rowerów nie byłoby bardzo drogie. Zamiast promować ruch ekologiczne i nie generujący korków promujemy ruch kołowy, gdzie jedyną alternatywą, aby dostać się na drugą stronę Wisły jest własne auto. Korzystanie rowerzystów z autobusu, który jeździ co 20 lub 30 minut to fikcja. Jeżeli ktoś myśli, że to zadziała to jest oderwany od rzeczywistości.

    • 11 3

    • na obwodnicy też nie ma (1)

      • 0 2

      • Wzdłuż obwodnicy również powinna być

        nie mówię, że w bezpośrednim sąsiedztwie pasa drogowego

        • 1 0

    • Przede wszystkim logika (1)

      Skoro i tak mam zapłacić za bilet to po co mam korzystać z roweru? Skoro i tak mam płacić za przejazd, to dlaczego nie mam korzystać z samochodu. Kiedy władze w końcu to zrozumieją! No i druga sprawa: 30 minut to dość czasu, żeby rowerem dostać się z dowolnego miejsca w Gdańsku w dowolne miejsce w Gdańsku - to tylko pokazuje skalę absurdu tego rozwiązania.

      • 4 0

      • 30 minut z dowolnego miejsca w Gdańsku do dowolnego innego miejsca w Gdańsku ?

        Sprawdźmy: Z Ergo Areny na Chełm jest 14km. Pół godziny to średnia brutto 28km/h. Brutto - czyli zgodnie z przepisami zatrzymując się na światłach, na których traci się nawet 1/3 czasu.
        Nie każdy jeździ szosówką i ma kondycji na tyle, by utrzymać średnią z jazdy powyżej 30kmh wliczając w to podjazd na Morenę Jaśkową i na Chełm.

        Ale gdybym się sprężył, to po płaskim - Marynarki Polskiej - Al Zwycięstwa - Podwale Przedmiejskie - Sucharskiego w około pół godziny przejadę na drugą stronę tunelu. Ale to ja - robię 500km miesięcznie na rowerze poruszając się po mieście ze średnią 23-25kmh, więc najgorzej ze mną nie jest. Dla rekreacyjnej wycieczki rowerowej jest to niewykonalne, a nawet dla kogoś kto tylko się przemieszcza na rowerze tempem spacerowym bez parcia na wydolność.

        • 3 1

  • To teraz ciężarówki będą rozjeżdzać i korkowa ćwiczenia Słowackiego.

    • 2 0

  • Autobus dla pieszych i rowerzystów tylko darmowy !!!

    Sam pomysł autobusu, który umożliwi przedostanie się na drugą stronę jest logiczny skoro nie ma ciągu pieszego czy ścieżki rowerowej ale już opłata 3 zł to przegięcie. Czy będą punkty poboru opłat dla samochodów? Nie. To dlaczego niby piesi mają płacić? Jakie to polskie. Już się wydawało że ktoś przypomniał sobie też o pieszych, ale pomysł spartolił opłatą.

    • 8 1

  • Wydłużyć trasę 186 i 112 (2)

    Miasto powinno jeszcze pomyśleć nad wydłużeniem trasy z wysypy Sobieszewskiej. Tak, żeby była możliwość przesiadki z tras 186, 112 na autobus 187 w kierunku nowego portu (przez tunel) bo tak to mieszkańcy i turyści aby dostać się z Wyspy do nowego portu będą musieli jechać przez cały Gdańsk do okoła.

    • 3 0

    • 158 a nie 187 ;) Przepraszam za błąd.

      • 2 0

    • 187 to masz w Sopocie

      specjalisto

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane