• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa nowe tramwaje już na torach

Arnold Szymczewski
31 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tramwaj Pesa Jazz Duo wyjechał właśnie na tory. Tramwaj Pesa Jazz Duo wyjechał właśnie na tory.

O godz. 8:30 na przystanku przy gdańskim urzędzie odbyła się oficjalna prezentacja nowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które już dziś będą wozić pasażerów. Pojazdy wyposażone są m.in. w ładowarki USB, uchwyty na rowery oraz defibrylatory AED.



Korzystasz z komunikacji miejskiej?

Jeden z nowych tramwajów dostarczono trzy miesiące temu, a drugi miesiąc temu. W teorii powinny więc one jeździć już od kilku tygodni, ale w związku z problemami z uzyskaniem homologacji ich "debiut" mocno się opóźnił.

Nowe tramwaje wyglądają identycznie jak starsze modele, jednak w środku różnią się kilkoma ważnymi detalami.

- Dzisiaj mieszkańcy pewnie nie zauważą, że jadą nowym tramwajem, ponieważ wizualnie jest on identyczny jak jego poprzednik. Natomiast w środku znajdziemy kilka nowych rozwiązań, jak ładowarki USB, oświetlenie dostosowujące barwę do temperatury na zewnątrz, uchwyty na rowery i nieco inne miejsce dla niepełnosprawnych - Maciej Lisicki, prezes GAIT.

Nowy tramwaj dla Gdańska wciąż niedopuszczony do ruchu


  • W nowych tramwajach znajdują się ładowarki USB i uchwyty na rowery.
  • Kabina motorniczego była projektowana po konsultacjach z GAIT.
  • W tramwajach znaleźć możemy także defibrylatory AED.
Nowe tramwaje są pierwszymi sprowadzonymi w ramach dużej umowy z firmą Pesa. Do końca 2020 r. do Gdańska ma dojechać kolejnych 11 tramwajów, a do końca 2021 r. - jeszcze 15 kolejnych sztuk. Co ciekawe, za opóźnienia w ramach kontraktu GAIT cały czas nalicza kary, które ostatecznie mogą wynieść nawet 16 mln zł.

- Kary są naliczane na bieżąco, zgodnie z umową. Według naszej oceny suma tych kar złoży się na wartość dwóch tramwajów. Pesa miała swoje kłopoty, ciągłe wzloty i upadki, ale wiemy, że z tego kontraktu bardzo chce się wywiązać. Złożyliśmy zamówienie na kolejne 15 tramwajów do końca przyszłego roku. To są tramwaje dobrej jakości za dobrą cenę, dlatego jesteśmy cierpliwi i wyrozumiali - kończy prezes Lisicki.
Patronami nowych tramwajów zostaną Brunon ZwarraZbigniew Cybulski.

- Jeden tramwaj to koszt ponad 8 mln zł. To nie jest mało, ale miasto Gdańsk konsekwentnie realizuje program rozwoju komunikacji publicznej. Program unijny, z którego wsparcia korzystamy, nie tylko daje nam pieniądze na zakup tramwajów, ale także na rozwój infrastruktury tramwajowej - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Miejsca

Opinie (328) ponad 20 zablokowanych

  • super, że polskie (34)

    z każdej złotówki wydanej na coś wyprodukowane w Polsce, minimum 80 groszy zostaje w kraju

    • 260 43

    • Gdyby nie wykupienie tej upadającej fabryki przez pis, to byśmy je zobaczyli jak świnia niebo. (19)

      • 25 37

      • Dobrze prawisz (9)

        Państwo utrzymuje tą fabrykę bo inaczej by padła. Same opóźnienia, płaca kary tzn. my płacimy a kontrahenci się wycofują. Łącznie z SKM.

        • 20 10

        • Bo tak wyglądają państwowe molochy (8)

          Nierentowne trupy, których nie ma sensu utrzymywać. Ale betonowy elektorat dalej będzie płakał, że PO wszystko sprzedaje. Dobrze, niech sprzedaje komuś, kto zrestrukturyzuje i rozwinie albo w cholerę to zamknie. Nie będę ze swoich podatków, państwowych złodziei utrzymywał.

          • 24 14

          • Państwo odkupiło upadającą Pesę od prywatnych właścicieli (5)

            Bo ci mundrzy ludzie nabrali kontraktów po taniości, byle wygrać przetarg, ale nie zmieścili się w budrzecie i pjardło, tak samo jak ś.p. Vistal albo nasze stocznie to robią. Byle wygrać przetarg, a potem się prawują z zamawiającym o więcej hajsu, bo może się uda coś wyszarpać, po czym się okazuje że jednak nie i trzeba zwijać byznes

            • 10 7

            • Nie wieżę : budrzecie ? O co się tak drzecie, Panie o wyższym budżecie ? (2)

              • 1 0

              • o gazetę się drzę (1)

                o to to

                • 1 0

              • Wiecie czy nie wiecie, Matołusz marzył o zrównoważonym budżecie..

                • 0 0

            • O 19 na tvpis mówili?? Czy na mini mini ??

              A przepraszam, na mini mini mądrzejsze bajki dają.

              • 7 6

            • no to zwiną biznes i o to chodzi.

              • 3 3

          • (1)

            Niemcy dołożyli do VW po dieselgate, Francuzi do Arevy. Tak to działa od dawna, bo każdy, zdrowo myślący polityk wie, że duże zakłady to mniejsze bezrobocie, większe podatki, mniej zasiłków itd.

            • 5 2

            • Jakoś tej logiki nie zastosowali przy Solarisie. Firmie, która rzeczywiście zarabiała pieniądze, w tym na ekologicznych autobusach elektrycznych.

              • 1 0

      • To PiS zarabia jakieś pieniadze? (5)

        Przecież oni z dotacji z naszych podatków żyją, a jak płacą to też naszymi.

        • 43 10

        • czytaj dokladnie (2)

          Kase to doji ona wlasnie

          "Program unijny, z którego wsparcia korzystamy, nie tylko daje nam pieniądze na zakup tramwajów, ale także na rozwój infrastruktury tramwajowej - mówi Aleksandra Dulkiewicz

          Czytaj więcej na:
          https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Dwa-nowe-tramwaje-juz-na-torach-n139330.html#tri"

          • 3 13

          • A do unii kto wpłaca ? (1)

            Większość przetargów wygrywają firmy zagraniczne ,, w teczce "
            Nie płacą w Polsce podatków.

            • 6 2

            • Niektórzy tak jak myszka Miki myślą, że Unia daje kasę za darmo.

              Korea Południowa, Singapur, Chiny zbudowały swoją potęgę bez dotacji unijnych. To obecnie potężne gospodarczo państwa, niezależne nie tak jak Polin i żyjący w nim tubylcy krzywdzący innych złym słowem.

              • 0 2

        • (1)

          Donald im podsyła ze swojej kieszeni

          • 16 4

          • Chyba Kaczor z Hollywood

            • 1 15

      • po ko doprowadziłoby do upadku. (2)

        przecież produkują tramwaje w Niemczech więc po co nam fabryka?

        • 26 21

        • Co chciales (1)

          niedouczony trollu napisać?Trudno ogarnąć twoja mysl

          • 16 15

          • wróć do szkoły, może zrozumiesz

            • 12 12

    • To nic, że szrot

      Najważniejsze, że polski!

      • 0 0

    • tym nie da się jeździć

      • 1 1

    • To już wiadomo dlaczego wczoraj popołudniu pracownicy KOM-EKO tak szaleli na tym przystanku (5)

      i usuwali chwasty oraz zabawa ze szczotką. Pokazówka musi być. Rozumiem, że na Chełmie też już teraz będą takie czyste przystanki bez piachu i chwastów?

      • 40 5

      • podobno grzelak ma przyjechać, musi być porzadek. (3)

        • 27 3

        • co to jest grzelak

          • 2 2

        • Dla Grzelaka to wszystko? Porządki jak dla conajmniej przenajświętszego Głódzia (1)

          • 22 7

          • szkoda, że głódź nie rządzi całym kościołem.

            potrzeba im silnej ręki

            • 16 10

      • czytaj ze zroumieniem

        • 3 4

    • Główne (i najdroższe) elementy to import.

      • 2 0

    • Co z tego że polskie? (3)

      Jaki jest sens kupowania śmietnika Pesy tylko dlatego że jest polski?
      Decyzja powinna być kierowana przede wszystkim jakością produktu i ceną, a nie krajem producenta.
      GAIT będzie wydawał teraz kupę kasy na utrzymanie w ruchu tego bydgoskiego badziewia zamiast kupić drożej lepszy produkt Siemensa albo Bombardiera i zatrzymać pieniądze w budżecie przez następne lata

      • 33 23

      • do tej pory kupowali szroty z dortmundu (2)

        • 18 17

        • Taaaaa... (1)

          A ciekawe czym byś jeździł gdyby nie te 60 niemieckich tramwajów?

          • 23 12

          • na wrotkach produkcji CCCP

            • 10 5

    • taaa i Pesa, która nie potrafi się wywiązać z kontraktów. Jak wszystkie inne nasze firmy.

      • 12 11

  • Ciekawe na czym zarabia Pesa (2)

    Na tramwajach raczej nie z takimi karami

    • 13 0

    • Na dotacjach (1)

      Od rządu

      • 6 1

      • Niedługo mają produkować elektryczne samochody

        • 0 0

  • Byłoby miło... (5)

    ...aby w ramach rozwoju komunikacyjnego zamontowano wreszcie biletomaty w pojazdach komunikacji miejskiej wychodząc na przeciw pasażerom i prowadzącym owe pojazdy. Czy na to miasto musi pozyskać nową pulę pieniędzy? Bo mamy XXI wiek a kwestia sprzedaży biletów pozostała z poprzedniej epoki co niestety miasto kompromituje na arenie ogólnopolskiej i nie tylko.

    • 35 8

    • (4)

      a kto w XXI wieku kupuje bilet w biletomacie?
      smartfona nie masz?

      • 4 11

      • Masz rację (3)

        Fakt faktem podzielam Twoją rację ale nie wszyscy mają smartfony choć wierz mi, że pomimo smartfona ludzie mając go, kupują u prowadzących pojazdy - powaga. Piszę to, co widzę. Może gdyby biletomaty były w pojazdach ułatwiłoby to kupno dosłownie wszystkim bez względu na wiek i upodobania.

        • 15 0

        • Biletomaty w pojazdach (2)

          Super się sprawdzają, w Wawie, Wrocławiu... Oni nie rozumieją naszych gdańskich dylematów, a komfort pracy kierowców nieporównywalny

          • 13 0

          • Gdańska urzędnicza niekompetencja (1)

            Niestety w porównaniu do Warszawy mamy wyjątkowo niekompetentnych urzędników, można by wyliczyć:
            1) Brak biletomatów w pojazdach
            2) Kasowniki bez możliwości sprawdzenia ważności karty miejskiej
            3) Wieczne korki na Havla, brak działań na rzecz ich zmniejszenia
            4) Nietrafiony węzeł przesiadkowy Brętowo PKM, ile kasy poszło na tę estakadę tramwajową, codziennie widzę , zaledwie garstka ludzi wysiada z autobusy, przystanek autobusowy jest prawie pusty
            5) nieprzemyslany spsób włączania się autobusu 227 do ruchu na Morenie , na zielonym wjeżdza na skrzyżowanie, aby po 100 m czekać na kolejną zmianę świateł , na czerwone, aby mógł włączyć się do ruchu.
            6) Brak przystanku tramwajowego na skrzyżowaniu Łostowickiej i Kartuskiej, autobusy robią "wywijasy" jezdząć na pętę Siedlce (168)
            7) Lewoskręty i prawoskręty na Havla z budżetu obywatelskiego, Czy budżet obywatelski jest od budowy dróg, naprawy decyzji niekompetentnych gdanskich decydentów ?

            • 16 0

            • Zapomniałeś dodać lożę VIP na stadionie w Letnicy, bardzo dobra inwestycja...

              • 0 0

  • Fajnie by bylo dac zdjecie patrona czarno- biale na trameaj np z jakiegos filmu. (2)

    • 0 9

    • Ależ on w w większości filmów głównie pił. (1)

      Jak i w życiu.

      • 0 1

      • Zbyszek Cybulski zagrał w filmie "Walet pikowy" kręconym po części na Biskupiej Górce.

        • 0 0

  • (2)

    tak powinno byc od zawsze kupowac nowe tramwaje a nie zlomy z niemiec i ladowac w nie pieniadze a niemcy sie ciesza ze zlomu sie pozbyli i jesze KASE za to dostali i to niemala

    • 12 13

    • Niemieckie tramwaje są 100 razy lepsze od naszych. Pomimo, że używane.

      • 1 0

    • własnie widać te nasze cuda techniki. Miało być 11 w czerwcu, jest listopad i są raptem dwa.

      • 6 1

  • (4)

    to tak jak leminigi myślą ze to Gdańsk buduje tory na Jabłoniowej a to inwestycja finansowana przez Państwo Polskie

    • 29 34

    • Od czterech lat zadnej pisowskiej inwestycji u nas. (3)

      Za to slyszymy przez 8 ostatnich lat...

      • 13 3

      • a taki brzydki wiadukt biskupia? (1)

        • 0 1

        • Sam jesteś brzydki, poprzedni był ładniejszy ?

          • 0 1

      • o 21 lat zadnej

        • 0 3

  • Proszę o sprzątanie obecnych pojazdów. Tapicerka na fotelach to głupi pomysł. Tramwaje śmierdzą nie do wytrzymania.

    • 3 2

  • (1)

    Dlaczego rowery wozi się.

    • 4 0

    • masz rower to jedź rowerem... takie moje zdanie !

      • 2 1

  • kiedy tramwaj pojedzie na południe Gdańska? (28)

    do dzielnic takich jak Szadółki i Kowale

    • 118 57

    • (4)

      Kowale to nie Gdańsk tylko miejscowaść w gminie Kolbudy, piszcie do Kolbud to może wam zrobią linie tramwajową

      • 20 1

      • Kolbudy do 2022 roku planują wybudowanie pierwszej nitki metra. (1)

        Trzy końcowe stacje będą obejmowały swoim zasięgiem Kowale.

        • 4 0

        • Kiedy pojedzie Maglev ze Stogów do Gdynii?

          • 1 1

      • Kolbudy to nadal pomorskie województwo (1)

        • 2 2

        • Ale nie Gdańsk

          • 5 1

    • ...przecież tam się nie jeździ...

      • 1 0

    • południe Gdańska

      Jak na chwilę obecną to Kowale nie są dzielnicą Gdańska !!!! Należą do gminy Kolbudy.

      • 1 0

    • Jest jeden problem, mianowicie

      Szadółki i Kowale nie są dzielniami

      • 1 0

    • Nawet nie wiedziałem, że Kowale to dzielnica.

      • 2 0

    • (4)

      Jak wygra PIS

      • 16 29

      • Dodaj - mafia pis (1)

        • 12 9

        • TVN ?

          Za dużo - czacha sprasowana ?

          • 4 8

      • Czyli NIGDY (1)

        • 19 4

        • cóż...

          to obejdziecie się smakiem:)

          • 8 0

    • Przecież Kowale to nie Gdańsk.

      • 4 0

    • Prędzej piekło zamarznie (1)

      • 2 0

      • kiedyś mówiono ludowi (a on karnie słuchał) że trafią lodowatego piekła

        • 2 0

    • Kowale to nie jest dzielnica Gdańska.

      • 3 0

    • Tam będą jeździły autobusy.

      • 0 0

    • (1)

      A to są dzielnice Gdańska??

      • 14 4

      • Kowale nie

        • 8 1

    • Kowale

      Kowale to nie Gdańsk

      • 15 2

    • Jak przestanie smierdziec

      ... Z szadolek

      • 16 2

    • W grudniu popołudniu

      • 10 3

    • w roku 2020 linia tramwajowa zostanie doprowadzona do Nowej Warszawskiej

      • 12 2

    • Opinia

      Tam wogole nie dojedzie. Nie ma sensu puszczać tam tramwajów. Jak również nie ma powodów aby większość środków miasta"pchać" w południowe dzielnice Gdańska. Śródmieście wygląda fatalnie, drogi są w okropnym stanie. Wszystkie obecne środki finansowe powinny być przekazywane na zrewitalizowanie Centrum.

      • 27 30

    • Hmm

      Kowale nie jest dzielnica Gdańska.

      • 75 3

    • NIGDY

      • 38 5

  • Jak PO moze to bolec, ze Polskie tramwaje. Bedzie donos do Brukseli?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane