• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięciu chętnych do budowy przystanków PKM w Gdyni

Michał Brancewicz
15 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Przystanek PKM Karwiny zlokalizowany zostanie na łuku, co będzie wymagało dużej ingerencji w układ torowy.
  • Tak będzie wyglądał przystanek PKM Stadion

Poznaliśmy wykonawców, którzy powalczą o kontrakt na budowę dwóch gdyńskich przystanków na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Realizacja ma ruszyć jeszcze w tym roku i potrwać najpóźniej do października 2017 roku.



Czy korzystałeś już z PKM-ki?

Przetarg na budowę przystanków PKM Karwiny i PKM Stadion został ogłoszony pod koniec zeszłego roku. Postępowanie prowadzone jest dwuetapowo, co oznacza, że zainteresowane firmy najpierw deklarują chęć wzięcia w nim udziału, a po pozytywnej weryfikacji ich potencjału proszone są o złożenie konkretnej oferty.

Początkowo te firmy mieliśmy poznać już 1 lutego, ale termin został przesunięty o dwa tygodnie, a później jeszcze niemal o miesiąc.

Koperty z wnioskami o dopuszczenie do przetargu otwarto 14 marca. Złożyło je dziewięć podmiotów (lista na końcu tekstu). Jest wśród nich konsorcjum na czele z Budimeksem, który wybudował cała linię PKM oraz nowe perony na stacji w Osowej.

Teraz komisja przetargowa zweryfikuje wnioski i wybrane firmy (mogą to być wszystkie) poprosi o złożenie konkretnych ofert, zawierających cenę i termin realizacji. Według szacunków budowa pochłonie ok. 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Oczywiście zarówno termin, jak i kwotę poznamy dopiero po rozstrzygnięciu przetargu.

Kiedy należy spodziewać się wyboru?

- Wyłonienie generalnego wykonawcy i rozpoczęcie budowy planowane jest w tym roku, tak aby gdyńskie przystanki gotowe były - zgodnie z zapisami w przetargu - najpóźniej do końca października 2017 roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM
Miesiąc temu rzecznik zapowiadał, że prace ruszą jeszcze w pierwszym półroczu 2016. Mało precyzyjne określenie terminu sugeruje, że może się on przesunąć. Byłoby to inwestorowi na rękę, bowiem PKM wciąż nie może porozumieć się z PLK w sprawie sfinansowania prac torowych.

Zmiany na torach

Szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. Według PKM ta część inwestycji powinna być sfinansowana przez PLK, gdyż przystanki powstaną wzdłuż zarządzanej przez tę spółkę linii 201. Jednak po zmianach w zarządzie krajowej spółki decyzje w tej sprawie pozostały w zawieszeniu.

- My nie mamy na to środków. Chcemy uświadomić Polskim Liniom Kolejowym, że ta część inwestycji musi być przez nich sfinansowana, bo skorzystają z niej wszyscy użytkownicy linii - mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Dlatego w piątek wiceprezes PKM był na spotkaniu w PLK, a ja spotykam się w środę z wiceministrem Piotrem Stommą odpowiedzialnym za sprawy kolejowe. Liczymy, ze uda się zmiękczyć postawę kolejarzy.
Firmy i konsorcja startujące w przetargu:
1. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
2. Trakcja PRKiI
3. Konsorcjum firm: Poltores, Construcciones Rabau, Rover Alcisa
4. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones
5. Konsorcjum firm: Betonox Construcion Sopot, Zakład Automatyki i Telekomunikacji
6. Konsorcjum firm: Budimex, Farrovial Agroman
7. Konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM, Usługowo-Handlowe Rajbud
8. Konsorcjum firm: Dekpol, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe
9. Konsorcjum firm: NDI S.A, NDI sp. z o.o.

Miejsca

Opinie (212) 1 zablokowana

  • SKANSKA (1)

    Ciekawe czemu SKANSKA nie startuje do przetargu .

    • 0 0

    • Bo , na skutek warszawskiej polityki kadrowej i marketingowej, upada gdański oddział.

      • 0 0

  • tylko Karwiny i Stadion, a co z przystankiem Gdynia CH Riviera? (8)

    w okolicach Wzgórza

    • 9 5

    • Był aktualny jako obietnica dla ciemnego ludu tylko wtedy, kiedy trzeba było formować budowę molocha w centrum miasta. (6)

      Wtedy Riviera miała się dokładać, dofinansowywać itp. Ale widocznie dofinansowała już kogo trzeba bo kiedy się molocha otworzył, wszyscy zapomnieli o obietnicach. Podobnie było z tarasem widokowym dla wszystkich mieszkańców na dachu Sea Towers.

      • 11 4

      • cyt.

        "A co z planowanym przystankiem przy centrum handlowym Riviera na Wzgórzu św. Maksymiliana? Miał on zostać sfinansowany ze środków dewelopera Riviery.

        Marek Stępa: - Jest niezwykle potrzebny, choć nie ma jeszcze sprecyzowanego sposobu finansowania. Liczymy na to, że znajdą się środki, by ten przystanek został zrealizowany."

        • 0 0

      • kłamczuszku (4)

        zapytaj u źródła w PKP i PKL, a nie hejtuj :((

        • 3 5

        • Czyżby Riviera wciąż się rwała do budowy i finansowania, tylko PKP nie pozwala? (3)

          Jeśli wiesz, bo pytałeś w PKP i PLK, to oświeć nas! Konkret proszę, a nie tradycyjne puszczanie smroda, że niby ktoś kłamie, że jest inaczej - a to wszystko bez żadnych argumentów. Typowa strategia Wydziału Propagandy.

          • 5 2

          • czas to także wymiar (1)

            Na Wzgórzu Św. Maksymiliana znajduje się obecnie peron dwukrawędziowy przy linii 250 SKM (Gdańsk Rumia). Do połowy 2014 roku miał tam też powstać kolejny peron, przy linii 201, która jest włączona w projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (linią 201 kursują pociągi łączące Gdańsk z Gdynią przez lotnisko w Rębiechowie, w proj. PKM jest też włączona cała linia Gdynia Kościerzyna wraz z odnogą do Kartuz, na której wznowiony ma zostać ruch pociągów pasażerskich).

            Budowa przystanku na Wzgórzu Św. Maksymiliana, komplementarna wobec tego proj., formalnie pozostaje poza PKM SA. Było wynikiem porozumienia zawartego pomiędzy władzami Gdyni i kierownictwem zlokalizowanego na Wzgórzu Św. Maksymiliana Cent.Handl. Riviera( jak wiemy od ub. roku Riviera ma innego właściciela i harmonogramy, które zostały wydłużone z powodu braku dogadania się pomiędzy PKP/PLK/SKM i PKM i straciły na aktualności). Peron na Wzgórzu miał być wybudowany do połowy 2015 r. (czyli w tym samym terminie, w którym uruchomiona PKM) ze środków prywatnego inwestora.

            Problemem dla sprawnego funkcjonowania tego peronu był jednak fakt, że byłby on jednokrawędziowy, zlokalizowany tylko przy torze w kierunku Kościerzyny. Układ na Wzgórzu jest taki, że tor linii 201 w kierunku Gdyni znajduje się pomiędzy linią 250 SKM i torami dalekobieżnymi linii 202. Budowa peronu także przy torze w kierunku Gdyni wymagałoby prawdopodobnie przebudowy całego układu torowego w tym rejonie. Jeśli taka inwestycja zostanie przeprowadzona, to nie za takie pieniądze w takim uproszczonym układzie, a zgodnie z logiką i technicznymi potrzebami najwcześniej w ciągu kilku lat i kosztować będzie ca 50 mln., aby nie zaburzała przepustowości.

            Jeśli z pomocą Riviery miał jednak powstać tor tylko przy jednym peronie, a zatrzymywać miałyby się przy nim co zrozumiałe pociągi w obu kierunkach, to przy braku przejścia rozjazdowego pomiędzy torami linii 201 (o którym inwestor do tej pory nie informował) mógłby się pojawić problem, iż pociągi kursowałyby po jednym torze aż na 10-kilometrowym odcinku, pomiędzy stacjami Gdynia Gł. i Gdynia Wielki Kack. W istotnym stopniu mogłoby to zaburzyć przepustowości tego odcinka, a w konsekwencji także atrakcyjności rozkładu jazdy pociągów PKM.

            To tyle co mi się udało ustalić, a wina jest moim zdaniem po stronie PKM, ponieważ do końca nie spięła całego projektu w sposób właściwy. I nie pisz mi tu zwykły profanie o jakiejś propagandzie GDYNI.

            • 4 0

            • racja stanu

              Mądrego to i dobrze posłuchać

              • 4 0

          • co to znaczy dopytaj u zrodla ?

            Ze niby co, miasto wiedzilao ze PKP PLK sie nie zgodzi i nic ciemnemu ludowi zawczasu nie powiedzialo ?
            Czy jednak bylo / jest inaczej.... ? Wyjasnij .....

            • 0 2

    • niestety bedziesz musial dojezdzac do riviery ze swojego gimnazjum autobusem lub trajtkim

      • 3 2

  • 90% dotacji z miliarda zł wydała PO w Gdansku (44)

    Gdyby nie to, że wniosek do UE był na kolej regionalna to do Gdyni by nie jeździło. Zrównoważony rozwój regionu i Trójmiasta wg PO. 10 przystsnkow w Gdansku i ledwie 2 w Gdyni. Brawa dla Struka i kolesi Budynia

    • 64 90

    • trochę racji masz (29)

      ale z drugiej strony gdyby Gdynia chciała to by puściła dalej PKM do Obłuża, Pogórza czy na Oksywie. Tory są gotowe, perony trzeba trochę zrewitalizować, ale nie są to miliardowe inwestycje... ale Gdynia nie chce... i tutaj niestety tego na Gdańsk czy PO nie zrzucimy :(

      • 38 8

      • To nie Gdańsk czy Gdynia puszczają" PKM, a województwo.

        • 0 0

      • Tory są gotowe - heh i się znawca tematu odezwał (8)

        Jakie tory? To co po nich pozostało nie spełnia żadnych kryterium użytkowania

        • 3 8

        • sprawdż o czym piszesz (7)

          linia z Chyloni do Port Oksywie została zrewitalizowana w 2011 roku. Są nowe tory i podkłady po torami. Jak jedziesz estakadą to je widać, na gogle maps też widać... ale lepiej bić pianę na forum niż sprawdzić

          • 7 0

          • I co? (6)

            Będzie mnóstwo chętnych do jeżdżenia z centrum na Obłuże przez Chylonię? Szkoda, że nie przez Luzino...

            • 3 1

            • do Luzina SKM dojeżdza... na Oksywie nie (2)

              spójrz na mapę jak blisko jest Chylonia Obłuża... To że autem trzeba jechać przez pół miasta nie znaczy, że koleją też tak jest. Kolej z Gdynia Chylonia PKP do Gdynia Rzeźnia PKP (przy pętli Gdynia Pogórze) jechałaby 3-4 minuty.

              Inna sprawa, że nazwę tego przystanku mogliby zmienić, gdyby ponownie zaczęły jeździć tam pociągi pasażerskie

              • 2 1

              • Przystanek Gdynia -Rzeznia ? (1)

                Nie powiem, ciekawe...;)

                • 2 0

              • tak się nazywa ten przystanek

                pewnie kiedyś była tam rzeźnia :)
                nawet na Wikipedii jest ten przystanek :)

                • 0 0

            • będzie mnóstwo chętnych (2)

              Czas przejazdu z Oksywia do Gdyni przez Chylonię koleją planowany był na 16 minut, z Obłuża (koło estakady) 11 minut, dla porównania autobus jak nie ma korku jedzie z Oksywia 16 minut z Obłuża 10... a w godzinach szczytu czas kolei się nie zwiększy, a auta/autobusu może dojść nawet do godziny. Poza tym oczywiste jest, że wielu ludzi będzie jeździć dalej np. na lotnisko, czy z przesiadką na SKM do pracy. Wygodniej przesiąść się z pociągu na pociąg niż z autobusu na pociąg

              • 3 1

              • Z Chyloni do głównej kolejka jedzie 11 minut, a PKM miałaby jechać z Obłuża 10 ? (1)

                • 0 2

              • tak

                bo pociągi Regio i Sprintery SKM z Chyloni jadą do Głównej 5 - 6 minut. PKM nie stawałaby na Leszczynkach, Stoczni, Grabówku, jechałaby jak Regio i Sprinter.
                6 minut z Głównej do Chyloni + 2 minuty na Pogórze (PKP Gdynia Rzeźnia) + 2 minuty na PKP Obłuże Leśne (okolice Estakady)

                • 0 0

      • Hahaha. "Perony trzeba trochę zrewitalizować" Uśmiałem się. Jestem z Pogórza i chodzę codziennie w okolicy torów i rzekomych (16)

        peronów. Przecież tam trzeba całą infrastrukturę, patrz perony, od podstaw zbudować. Tak jak będzie to na Karwinach czy Stadionie. Widać, że nie masz pojęcia o czym piszesz i nie widziałeś tych peronów.

        • 10 17

        • nie rozumiem Ciebie (10)

          są tory zrewitalizowane w 2011 roku. Napisz mi jak gigantyczne są koszty zbudowania peronu? Peron to przecież betonowe krawędzie, kostka Bauma i trochę piasku, a Ty robisz z tego tragedie jakby to była inwestycja co kosztuje tyle co kolejka na kamienną górę. Kto mówi, ze to musza być takie same perony jak na karwinach, czy stadionie? Naprawdę ludzie na Pogórzu są tak niepełnosprawni, że nie potrafiliby skorzystać z peronu o identycznym wyglądzie jak w Pucku? Czyli właśnie betonowe krawędzie piasek i kostka Bauma?
          Naprawdę budżet Gdyni nie udźwignie kilkunastu wywrotek piasku, 100 krawędzi peronowych i 15 palet kostki brukowej?

          • 12 1

          • Jak widzisz, same dwa przystanki w Gdyni, to ok. 33 mln zł. To nie sam beton, kostka i trochę piasku. (4)

            To cała infrastruktura i osprzęt do tego oraz odpowiednie dostosowanie małej infrastruktury w okolicy. Co z dojściem do przystanków? Z tej samej kostki będą?
            Więc bajki o peronie z samego betonu, piasku i kostki możesz sobie podarować, bo widzisz, że w kwocie 33 mln zł za dwa przystanki nie płacisz tylko za same materiały.
            Jak byś geniuszu nie zauważył, po torach na Pogórzu i Obłużu poruszają się pociągi spalinowe. Dostosowanie trakcji też by musiało być wykonane.

            • 2 2

            • nie porównuj tego (2)

              przystanki Karwiny i Stadion to zupełnie inne przystanki. Tutaj będą windy, przesunięcia torów, specjalne wiaty, przesunięcia ulic. Na Pogórzu, Obłużu i Oksywiu perony są, tylko w złym stanie. Nie trzeba tutaj budować takiego cuda jak na Karwinach, w zupełności wystarczy coś takiego jak zbudowano w Pucku, czy Rekowie. Zwykłe krawędzie peronowe i kostka - żadnych wind, żadnych bajerów. W Bydgoszczy koszt budowy peronu to 100 tys zł, mamy tutaj 5 starych przystanków (Port, Pogórze Dolne, Obłuże obok estakady, granica Oksywia z Obłużem i Oksywie Port). Za wszystkie 5 przystanków miasto nie zapłaciłoby więcej jak milion złotych...Przypomnę, ze estakadę rowerową Gdynia zbudowała za 12 mln...

              • 2 0

              • Gdzie te przystanki są??? Bo chodzę na Pogórzu koło elektrociepłowni wzdłuż torów i i nie widzę tych peronów. (1)

                Chyba że masz na myśli 20-30 metrów gołego murku wysokości 40 centymetrów i nazywasz to peronem??? Przecież tam trzeba roboty zrobić od podstaw. Poza tym, ten murek jest tylko przy jednym torze. Czy wystarczy przy jednym torze "peron", czy lepiej zrobić też peron po stronie elektrociepłowni dla jazdy w przeciwnym kierunku? Jak widzisz do zrobienia jest wiele, wbrew pozorom.

                • 0 3

              • po co tam dwa perony?

                Przecież cały czas wyżej pisałem, ze trzeba zrobić peron praktycznie od podstaw, ale to naprawdę nie są duże koszty. W Bydgoszczy taki peron zbudowano za 100 tys zł. Nie przesadzajcie już, ze potężnego miasta które buduje estakady rowerowe nie stać na kawałek betonowego peronu!

                I po co Ci dwa perony (dwie krawędzie peronowe), przecież tam SKM nie ma jeździć co 5 minut, tylko co max 20. Wystarczy jedna krawędź, nie wiem czy zauważyłeś w SKM drzwi otwierają się z obu stron, wiec zarówno w kierunku Oksywia jak i Chyloni mogłoby otwierać się te same drzwi :)

                Jeszcze coś znajdziesz, żeby tylko udowodnić, ze się nie da?
                Proponuję napisać, a co się stanie jak terroryści zaatakują tam pociąg? Czy to nie bezie zagrożenie dla okolicznych mieszkańców?

                Bolszewo planuje puścić do siebie SKMkę, myśli o tym Władysławowo... a Pogórze się boi...

                • 0 0

            • czyli co nie warto? Jak ktoś nie chce jeździć samochodem do pracy w Gdyni to może przecież wyprowadzić się do Wejherowa?

              • 3 0

          • "budżet Gdyni nie udźwignie kilkunastu wywrotek piasku" (4)

            no to wystąp do PKM?SKM o przekazanie tego terenu, bo miastu nie wolno inwestować w nieswoje.

            PKP ma problemy z własnymi spółkami i jak pisze redaktor nie mogą się dogadać, a ty tu.......

            • 3 4

            • poczytaj artykuł wyżej (2)

              jakoś w artykule było napisane, że Gdynia przekaże 4,5 mln na budowę peronów w Karwinach i Redłowie. Teren należy do PKP PLK. Jak widać można jak się chce

              • 3 2

              • czytaj dokładnie (1)

                przekaże do" SPÓŁKI ", gdzie jest współudziałowcem !!!

                • 1 1

              • Ty czytaj uwazniej

                tu mamy identyczną sytuację. Tory nalezą do PLK (tak jak na Karwinach i w Redłowie) przystanki zbuduje spółka w której miasto jest udziałowcem czyli PKM. Obie sytuacje są identyczne

                • 0 0

            • generalnie nie wolno

              chyba, że się chcę, to można

              • 5 0

        • Perony nie musza wcale kosztowac setek milionow zlotych (2)

          Mozna zbudowac taki za kilka milionow, czego przykladem jest peron przy Stadionie na Letnicy.

          Problelem jest to, ze nikt nawet o czyms takim nie pomyslal, nie rozwaza sie tego, przynajmniej oficjalnie. A to jednak slabe.

          • 5 2

          • dokładnie

            cała trasa na Hel jest w ten sposób zmodernizowana. Kostka bauma + krawędzie peronowe, pod kostką trochę piachu i gotowe. Nikt nie potrzebuje na dzielnicach północnych, gdzie kolejka pojechałaby raz na 30 min max 1na 20 min peronów z windami, toaletami, poczekalniami i innymi cudami. Takie perony w Polsce były już budowane za 100 tys złotych. Miasto spokojnie na to stać

            • 5 0

          • Peron w letnicy nie jest używany regularnie. Był robiony po taniości

            • 1 3

        • Szczurek pewnie nie chce do północnych dzielnic bo od lat ma w nie wbite (1)

          To najludniejsza i najbardziej pomijana przy inwestycjach część Gdyni

          • 16 5

          • a rozbudowa Lotniska to co ??

            tylko sami na niego PiSioczycie a następnie narzekacie, jesteście zwykłe zrzędy !!!

            • 7 2

      • Jak to Gdynia nie chce ?? (1)

        To po co tam wybudowano tory i chodziła kolejka ? PO prostu wmawiasz Gdyni coś co jest ewidentnym kłamstwem. Pewnie nauczony przez swoich przywódców z PO?

        • 2 7

        • tory zmodernizowała PLK

          w ramach szerszej rewitalizacji... Gdynia nie chce z gotowych torów skorzystać

          • 4 2

    • No przecież wiadomo, że od lat PO buduje sobie pomniki "infrastrukturalne" w Gdańsku za kasę z centrali lub z UE. (4)

      Reszta województwa musi czekać, aż w Gdańsku pobudują wszystko i wtedy może coś im się wybuduje. Większy może więcej i nie będzie patrzył na mniejszych.

      • 7 15

      • Gdynia też może za pieniądze z UE

        Znaczy, mogłaby, gdyby w Mieście Słońca Bulwaru ktoś potrafił porządny wniosek napisać.

        • 0 0

      • Gdańsk to miasto wojewódzkie - ma być mnie dofinansowywanie od Gdyni? (2)

        Infarstuktura musi być zbudowana bo ile firm z zagranicy nie zainwestowało w Polsce bo nie było infrastruktury?

        • 4 3

        • nie zrozumiałeś, jemu chodzi o to że 90% kasy z eu poszło na budowę bardziej lub mniej potrzebnej infrastruktury w Gdansku (bo nic nie było) kosztem marginalizowania reszty miast.

          • 4 5

        • Warto pamietac, jak zacofany infrastrukturalnie byl Gdansk

          Jeszcze 5 lat temu nie bylo zadnego dwupasmowego wyjazdu na obwodnice z dolnego tarasu.

          Gdynia byla od razu planowana jako duze miasto portowe, Gdansk jest sklejka wielu mniejszych osrodkow (Oliwa, Wrzeszcz, Orunia, Brzezno - wszystkie byly kiedys osobnymi miejscowosciami. Niektore jeszcze nie tak dawno temu).

          • 3 5

    • Gdynia to wiocha

      się nie dziwię, że aż dwa przestanki wam będą budować to moim zdaniem i tak za dużo

      • 2 3

    • I ani zotówki na Sopot! DYSKRYMINACJA! Nawet Żukowo i Kartuzy zyskały, ale nie Sopot (3)

      Proszę nie myśleć kategoriami nasze-wasze, ale logicznie, którędy poprowadzić tory, co jest przydatne z punktu widzenia transportu, a nie co fajnie brzmi wśród gawiedzi.
      Owszem są tylko 2 przystanki w Gdyni, z drugiej strony trzeba trochę pomyśleć, bo nastawiane głupio przystanki nie polepszają sytuacji, tylko ją pogarszają.
      Nikt mi nie wmówi, że przystanek we Włoszczowej jest dobrą inwestycją.
      Planowane (rozważane w tekście) rozwiązania wydają się sensowne.

      • 9 4

      • Przecież Sopot nawet drogi alternatywnej dla Al. Niepodległości nie chciał! (2)

        Sopot ma tzw. zabytki, czyli odrapane, rozpadające się zgniłe domki, które podobno za wszelką cenę trzeba chronić. Nawet te przy głównej ulicy wyglądają tak, jakby za moment miały się zapaść pod ziemię że wstydu.

        • 10 7

        • @Viva

          Zanim coś napiszesz jeszcze raz się przejedź po Sopocie. Może zobaczysz jakie ładne, stare, zabytkowe kamienice tam stoją. I sorry, ale jako mieszkaniec Sopotu wolę je niż jakąś przelotówkę. Jedyne rozwiązanie to budowa trasy w tunelu, ale za to nikt nie zapłaci.

          • 0 3

        • Sadzisz, ze Sopot zyskalby na dodatkowej autostradzie

          No tak, przeciez ludzie do Sopotu przyjezdzaja pojezdzic samochodem.

          • 3 1

    • Budyń chciał tramwaj a nie kolej, (2)

      To Gdynia mówiła o kolei.
      BTW, ile mln zł dotacje do utrzykania? Będzie 40 co rok? Powinny miasta płacić proporcjonalnie do liczby przystanków.

      • 17 5

      • w sumie dla wielu osób szybki tramwaj byłby wygodniejszy (1)

        • 12 2

        • a za 5 lat byś narzekał że dlaczego od razu nie pomyśleli pomyśleli po pociągach.

          • 3 1

    • Tak samo jak 95% dotacji na lini Gdynia Kościerzyna poszło w trójmieście do Gdyni

      • 10 3

  • Chciałbym się wyprostować za wyśmiewanie pkm-ki, tu na forum

    Przez debilną kontrolę paszportową po przylocie, uciekł mi autobus. Mając do wyboru taksówkę lub podróż do Redłowa przez Wrzeszcz, okazało się że pkm jedzie również do Gdyni. Przy "genialnym" rozkładzie autobusu linii 4A, pkm-ka to jednak dobry pomysł.
    Stworzyć jeszcze linie omijającą Estakadę i będzie całkiem pozytywnie

    • 2 1

  • Ktoś to analizował wcześniej (1)

    Zastanawiam się, czemu bez badań i analizy byłem w stanie wcześniej stwierdzić, że to będzie peryferyjna linia, bez większego znaczenia dla komunikacji w Trójmieście, a na pewno nie rozwiąże istniejących problemów. Jedyny walor tej linii, to połączenie z lotniskiem, bo współcześnie, każde szanujące się lotnisko, coś takiego powinno mieć.
    Tak dla przypomnienia wyśmiewana kolejka na Kamienną Górę w Gdyni przewiozła w początkowym okresie więcej osób niż ta zastanawiająca inwestycja.

    • 6 3

    • Chyba Wydział Propagandy liczył pasażerów w tej windzie, skoro tak imponujący wynik wyszedł.

      • 1 1

  • (4)

    Marzy mi się pojechać rowerem z centrum przez most na Oksywie,potem brzegiem do Mechelinek i Rewy.Cz kiedyś tego doczekam ,chyba nie ...ważniejsze lotniska i inne pierdoły.A dla ludzi figa z makiem.Nawet zlikwidowali te w miarę tanie promy na cypel Helski co dawały ludziom tyle radości.Wszędzie ku....a brak kasy ,nie do pomyślenia żeby Trójmiasto nie miało chociaż w sezonie w miarę taniego połączenia z pięknym cyplem Helskim.Parę lat temu takie promy kosztowały z rowerem 12-13 zł,no ale niestety my zamiast iść do przodu to we wszystkim się cofamy

    • 27 5

    • Haha most z centrum do Oksywia przez baseny portu wojennego.

      i co będzie się zaczynał most na terenie jednostki wojskowej? Co na to MON. Jak wysoki ma być taki most, żeby przepłynęły tam kontenerowce, wycieczkowce, promy?

      • 1 1

    • jak jezdzisz rowerem to po co ci pociag lub prom

      Nie mam zamiaru robic miejsca w kolejce rowerzystom z brakiem kondycji.jak nie masz sil na dalsze trasy,to jezdzij sobie na swoim osiedlu wkolo trzepaka

      • 1 4

    • To prawda ,na zachodzie takie rzeczy nie do pomyślenia .Tam dawno na taki cypel to zrobiliby most,albo tunel ,a u nas nawet taniego promu nie ma.Nędza i rozpacz.Rządzącym chyba chodzi o to żeby turyści nie wydawali pieniędzy na Helu ,tylko zostawiali je w Trójmieście.Tutaj nigdy nic nie będzie dla ludzi liczy się tylko kasa

      • 5 0

    • Dopiero co byly wybory samorzadowe - mieszkancy dali wyraz swej idiotycznej milosci do rzadzacej Gdynia kliki Wojciecha Sz.

      • 8 2

  • A dlaczego Szczurek z Gruszecką nie chcą lini do północnych dzielnic? (2)

    Przecież tory już tam są

    • 14 3

    • To zbuduj jeszcze przystanki i infrstrukturę. Gdzie będzie baza dla kończących trasę składów, na Oksywiu??? Gdize?

      Tylko nie pisz, że peron już są. Bo to nie są peron.

      • 0 1

    • Ani on, ani ona nie będą jeździć tymi pociągami, więc po co mają sobie nimi głowę zawracać?

      Przecież lepiej sobie jakąś przyjemność sprawić. Na komunikację miejską wciąż brakuje kasy, trzeba oszczędności na niej robić. Za to na sylwestrowe podrygi Dody i Krawczyka jest tyle ile trzeba.

      • 13 1

  • firma ze Szwecji (2)

    A gdzie oferta ze SKANSKA ?

    • 8 1

    • i coz ze ze Szwecji :)

      • 0 0

    • skanska ma już dość pkmki ;)

      • 1 0

  • w Gdyni się planuje a w Gdańsku buduje. (13)

    • 68 24

    • Czyli w Gdańsku budują bez planowania? Więc mamy doczynienia z inwestycjami nieprzemyślanymi i niezaplanowanymi. (8)

      • 14 17

      • Nie czepiaj sie Gdanska, bo racja jest po Ich stronie. (1)

        Nie pierdziela sie z kazdym g... czyt. inwestycja, jak Stepa, tylko....dzialaja.
        Dzialaja, az milo, w calym miescie Gdansk.

        • 10 3

        • Tak, PKM to świetny przykład - za pieniądze województwa. Gdynia tymczasem musi do tego samego PKM (na wszystkie dwa przystanki) dokładać.

          Fakt, że racja jest po stronie silniejszego a przez ostatnie 8 lat Gdańsk był bezdyskusyjnie faworyzowany - i nie da się ukryć, że tę szansę w Gdańsku wykorzystano.

          • 4 1

      • Gdańsk ma takie nieprzemyślane inwestycje jak Trasa Słowackiego czy nowe linie tramwajowe. (5)

        Za to Gdynia znakomicie zaplanowane i od początku do końca przemyślane lotnisko.

        • 24 7

        • Trasa Slowackiego na odcinku Potokowa - Grunwaldzka nie jest rozsadnie przemyslana (3)

          Szczegolnie, ze w momencie zbudowania N. Bullonskiej ma sie znowu zapchac.

          Linia tramwajowa na "Morene" tez nie jest poki co w pelni przydatna. Zacznie taka byc, kiedy wreszcie bedzie polaczenie bezposrednie "Morena" - Wrzeszcz i/lub "Morena" - Oliwa.

          Dzisiaj z "Moreny" (wielu studentow) na Uniwersytet masz 2 przesiadki (tramwaj-PKM-tramwaj) albo jazda dookola albo w niektorych wypadkach calkiem dlugi spacer.

          • 0 10

          • Od czegoś PÓKI CO trzeba zacząć, żeby zaczęło być lepiej. (2)

            Tam gdzie się nic nie robi, NIGDY lepiej nie będzie!

            • 9 0

            • Oj, zapomnialem o milosci do samochodow i kolejnych pasow asfaltu :) (1)

              Przepraszam :)

              • 1 5

              • Lepsze to niż miłość do lajkrowych rajstopek

                • 5 1

        • Czyli zaprzeczyłeś swojemu komentarzowi wyżej, że "w Gdyni się planuje".

          Jak widać nie tylko planuje, ale też się buduje. To, że buduje bez głowy to inna sprawa, ale buduje.

          • 4 0

    • W Gdyni się planuje a pieniądze dostaje Gdańsk. (1)

      • 8 7

      • Gdynia wydaje swoje na lotniska, windy i Sylwestry z Dodą.

        Jakby dostała więcej, to by sobie pewnie zaraz prom kosmiczny kupiła.

        • 3 2

    • Koło Deminga (1)

      W Gdańsku nie wiedzą, że plan jest pierwszą z czterech funkcji dobrego zarządzania; kontroli i usprawniania też nie znają :)

      • 3 16

      • W Gdyni sami specjaliści od planowania i usprawniania, tylko robić nie ma komu.

        Dlatego też w Gdańsku co chwilę oddają jakąś nową inwestycję, a w Gdyni urzędnicze bicie piany. Czy ten milion na firmę, która miała usprawnić i powiedzieć urzędnikom co zrobić z lotniskiem w Kosakowie już wydany, czy jeszcze nie? Przelewy dla specjalistów od przywidzeń już poszły?

        • 19 2

  • A kiedy przystanek Gdańsk-Klukowo? (4)

    • 3 10

    • moze Gdanskl Chelm, taki to by sie przydał, a przystanek bretowo, powinni bardziej pod morene zrobic by nie zapier... specjalnie na bretowo

      • 1 0

    • Nigdy

      • 1 1

    • przeciez to nie po drodze. No chyba ze maja ci odnoge wybudowac.

      • 3 0

    • Każdemu teraz na życzenie mają przystanek budować?

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane