• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięciu chętnych do budowy przystanków PKM w Gdyni

Michał Brancewicz
15 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Przystanek PKM Karwiny zlokalizowany zostanie na łuku, co będzie wymagało dużej ingerencji w układ torowy.
  • Tak będzie wyglądał przystanek PKM Stadion

Poznaliśmy wykonawców, którzy powalczą o kontrakt na budowę dwóch gdyńskich przystanków na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Realizacja ma ruszyć jeszcze w tym roku i potrwać najpóźniej do października 2017 roku.



Czy korzystałeś już z PKM-ki?

Przetarg na budowę przystanków PKM Karwiny i PKM Stadion został ogłoszony pod koniec zeszłego roku. Postępowanie prowadzone jest dwuetapowo, co oznacza, że zainteresowane firmy najpierw deklarują chęć wzięcia w nim udziału, a po pozytywnej weryfikacji ich potencjału proszone są o złożenie konkretnej oferty.

Początkowo te firmy mieliśmy poznać już 1 lutego, ale termin został przesunięty o dwa tygodnie, a później jeszcze niemal o miesiąc.

Koperty z wnioskami o dopuszczenie do przetargu otwarto 14 marca. Złożyło je dziewięć podmiotów (lista na końcu tekstu). Jest wśród nich konsorcjum na czele z Budimeksem, który wybudował cała linię PKM oraz nowe perony na stacji w Osowej.

Teraz komisja przetargowa zweryfikuje wnioski i wybrane firmy (mogą to być wszystkie) poprosi o złożenie konkretnych ofert, zawierających cenę i termin realizacji. Według szacunków budowa pochłonie ok. 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Oczywiście zarówno termin, jak i kwotę poznamy dopiero po rozstrzygnięciu przetargu.

Kiedy należy spodziewać się wyboru?

- Wyłonienie generalnego wykonawcy i rozpoczęcie budowy planowane jest w tym roku, tak aby gdyńskie przystanki gotowe były - zgodnie z zapisami w przetargu - najpóźniej do końca października 2017 roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM
Miesiąc temu rzecznik zapowiadał, że prace ruszą jeszcze w pierwszym półroczu 2016. Mało precyzyjne określenie terminu sugeruje, że może się on przesunąć. Byłoby to inwestorowi na rękę, bowiem PKM wciąż nie może porozumieć się z PLK w sprawie sfinansowania prac torowych.

Zmiany na torach

Szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. Według PKM ta część inwestycji powinna być sfinansowana przez PLK, gdyż przystanki powstaną wzdłuż zarządzanej przez tę spółkę linii 201. Jednak po zmianach w zarządzie krajowej spółki decyzje w tej sprawie pozostały w zawieszeniu.

- My nie mamy na to środków. Chcemy uświadomić Polskim Liniom Kolejowym, że ta część inwestycji musi być przez nich sfinansowana, bo skorzystają z niej wszyscy użytkownicy linii - mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Dlatego w piątek wiceprezes PKM był na spotkaniu w PLK, a ja spotykam się w środę z wiceministrem Piotrem Stommą odpowiedzialnym za sprawy kolejowe. Liczymy, ze uda się zmiękczyć postawę kolejarzy.
Firmy i konsorcja startujące w przetargu:
1. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
2. Trakcja PRKiI
3. Konsorcjum firm: Poltores, Construcciones Rabau, Rover Alcisa
4. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones
5. Konsorcjum firm: Betonox Construcion Sopot, Zakład Automatyki i Telekomunikacji
6. Konsorcjum firm: Budimex, Farrovial Agroman
7. Konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM, Usługowo-Handlowe Rajbud
8. Konsorcjum firm: Dekpol, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe
9. Konsorcjum firm: NDI S.A, NDI sp. z o.o.

Miejsca

Opinie (212) 1 zablokowana

  • Należy rozróżnic stację od przystanku (1)

    To są dwie różne rzeczy.

    • 0 0

    • Stacja to przystanek + infrastruktura.

      Obok powstanie budka z piwem i druga z zapiekankami i będzie stacja całą gębą.

      • 1 0

  • Wygląda na to, że tym razem "Wolny Gdańsk" był o co najmniej 2 lata szybszy

    od "szybkiej Gdyni". Ale nic dziwnego, skoro Gdynia nie miała w sprawie tej inwestycji absolutnie nic do powiedzenia.

    Według Budynia to, że Gdańsk za rządów PO był miastem o największych dotacjach centralnych i unijnych na głowę, to wyłącznie zasługa dynamicznych władz miasta. Sam przyznał, że większość z tych inwestycji wymagała nieludzkiej pracy i "wyjeżdżenia" (czytaj: sprawy uzgodniono przy herbatce i czymś mocniejszym).

    Przestrzegałbym jednak władze Gdyni przed zakładaniem, że wraz z końcem samowładzy PO skończy się dyskryminacja "niektórych miast". PiS nie widząc większych szans na wygraną w Gdyni będzie się raczej umizgiwać do gdańszczan, którzy niemal wybrali już pisowskiego prezydenta w ostatnich wyborach.

    • 4 1

  • Budowa zakończy się Wielkim Kacem

    • 2 1

  • A kiedy stacja Gdynia Fikakowo??? (1)

    • 2 6

    • Po co? Przecież Fikaki leją ciepłym moczem na komunikację zbiorową!

      Trajtków nie chcieli to i stacji kolejowej też nie będą chcieli!

      • 6 0

  • co to za pytania w ankiecie?

    dlaczego faworyzują gdynię na połączeniach z kościerzyny, skoro dużo większe zapotrzebowanie jest na bezpośrednie połączenie z Gdańskiem? nawet pytania w ankiecie są tendencyjne. To, że zarząd cały rodzinny skm siedzi w gdyni, to nie znaczy, że mogą zapomnieć o gdańsku

    • 7 4

  • bezpośrednie połączenie Kościerzyna - Gdańsk

    kiedy w końcu doczekamy się spełnienia tej pierwszej w kolejności obietnicy? https://www.facebook.com/Koscierzyna.Gdansk.SKM

    • 3 2

  • Haha, prezesi nie moga sie dogadac!!
    I w koncu nic nie bedzie.
    To taka "dobra zmiana".
    Najlepsze jest to, ze tory naleza do kogo innego, tabor do kogo innego, przystanki do kogo innego. I nikt nie chce sie dogadac, w imie swoich ambicji.
    Totalna beznadzieja.

    Polacy nie umieja zrozumiec, ze liczy sie praca zespolowa, wspolny cel.

    Jeden wilk zginie, wataha przetrwa.

    • 5 0

  • oby ktoś wygrał (1)

    mam nadzieje, że wygrają: Firma Budowlano-Drogowa MTM, Usługowo-Handlowe Rajbud

    Miejscowe firmy dadzą zarobić miejscowym :P

    ale najważniejsze, żeby już zaczęli budować.
    Beka z tego, ze rozstrzygniecie przetargu trwa 10 miesięcy, a budowa 12 :)
    Czyli urzędniczo papierkowe pierdołki zajmują połowę czasu :D

    • 52 7

    • akurat rajbud to firma przekrętasów ...

      • 2 0

  • Nie ma 100% kasy

    i to wróży problemy z terminowością realizacji. A przystanki w Gdyni są niezbędne...

    • 20 1

  • Zróbcie przystanek przy moscie W Osowie ul. Kielnieńska !!!

    Nie rozumiem dlaczego tutaj nie udało się zbudować przystanku, a byłby chyba najbardziej uczeszczczanym bo polaczenie dobre z gdyni i gdanska

    • 59 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane