• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Egzamin gimnazjalny 2014 - arkusze i odpowiedzi cz. 1

Elżbieta Michalak
23 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (23 kwietnia 2014)
W środę 23 kwietnia sprawdzianem z historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego gimnazjaliści rozpoczynają trzydniowy maraton - przed nimi łącznie sześć egzaminów. W środę 23 kwietnia sprawdzianem z historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego gimnazjaliści rozpoczynają trzydniowy maraton - przed nimi łącznie sześć egzaminów.

W środę ponad 6 tys. gimnazjalistów z Trójmiasta przystąpi do egzaminu, który jest warunkiem ukończenia szkoły oraz szansą na zdobycie miejsca w wymarzonej szkole ponadgimnazjalnej. Sprawdzian składa się z sześciu egzaminów rozłożonych na trzy dni.



Czego szukasz w Internecie przy okazji egzaminów (szóstoklasistów, gimnazjalnych, maturalnych)?

Egzamin gimnazjalny 2015. Zobacz arkusze i odpowiedzi
Aktualizacja, godz. 12:10

Zobacz arkusz z zadaniami z egzaminu gimnazjalnego 2014 - język polski

Podajemy przykładowe odpowiedzi do testu z języka polskiego. Uwaga! Odpowiedzi mogą się różnić od klucza zaproponowanego przez CKE.

Zad. 1 - odp. D, Zad. 2 - B, Zad. 3 - A2, Zad. 4 - D, Zad. 5.1 - T, Zad. 5.2 - T, Zad. 6 - C, Zad 7 - A, Zad. 8 - B. Zad. 9 - C, Zad. 10 - C, Zad 11.1 - T, Zad. 11.2 - T, Zad. 12 - odp 1F, Zad. 13 - C, Zad. 14 - D, Zad. 15 - odp. 1F, Zad. 16 - B3, Zad. 17 - pytanie otwarte, Zad. 18 - A, Zad. 19 - A, Zad. 20 - C, Zad. 21 - B, Zad. 22 - rozprawka na temat: Ciekawość - ułatwia czy utrudnia życie?

Zobacz arkusz z zadaniami z egzaminu gimnazjalnego 2014 - Historia i WOS

Podajemy przykładowe odpowiedzi do testu z historii i WOS-u. Uwaga! Odpowiedzi mogą się różnić od klucza zaproponowanego przez CKE.

Zad. 1 - odp. 2, Zad. 2 - Prawda, Fałsz, Zad.3 - B, Zad. 4 - C, Zad. 5 - D, Zad. 6.1 - D, Zad. 6.2 - C, Zad.7 a 3 , Zad. 8.1 - A, Zad. 8.2 - D, Zad. 8.3 - B, Zad. 9 - Prawda, Fałsz, Zad. 10.1 -C, Zad. 10.2 - A, Zad. 10.3 - B, Zad. 11 - C, Zad. 12 - Fałsz, Fałsz, Zad. 13 - B, Zad. 14 - B, Zad. 15.1 - C, Zad. 15.2 - C, Zad. 15.3 - C, Zad. 16 - Prawda, Fałsz, Zad. 17 D, Zad. 18 Prawda, Fałsz, Zad. 19 - 2, Zad. 20 - Fałsz, Prawda, Zad. 21 - C, Zad. 22.1 - C, Zad. 22.2 - B, Zad. 22.3 - D, Zad. 23 - 3, Zad. 24 - D.

***

Zakończyła się druga część egzaminu gimnazjalnego z języka polskiego. Zobacz, jak oceniają ją gimnazjaliści.

- To był łatwy egzamin. Większość to były pytania testowe jednokrotnego wyboru, a dwa albo trzy zadania pisemne. Dużo było zadań z rozumienia tekstu czytanego. - mówi Agata z klasy 3 A Gimnazjum nr 3 w Gdyni. - Do tego była rozprawka na temat "Ciekawość ułatwia życie czy utrudnia?" Trzeba było napisać coś na podstawie jednej z lektur, ja wybrałam książkę "Mały Książę". Rozprawka była na 36 linijek, żeby zaliczyć trzeba było napisać co najmniej na 19. Trzeba było też odpowiedzieć na pytanie czy książki elektroniczne są lepsze niż papierowe.

- Poziom egzaminu był moim zdaniem umiarkowany, a tematy do rozprawki bardzo ciekawe. Ciężko było tylko podać przykłady z literatury - mówi Kamila z kl. 3 H Gimnazjum nr 3 w Gdańsku. - Wykorzystałam w pracy lektury przeczytane z listy dodatkowej, hiszpańskiego pisarza, bo interesuje mnie i kultura i język hiszpański. Były to dwie książki: "Książę Mgły" i "Pałac Północy"

- Dla mnie wszystko było bardzo proste i poszło mi rewelacyjnie - mówi Wiktoria z gimnazjum nr 3 w Gdańsku. Podobne odczucia ma też jej kolega.

- Test bardzo łatwy, poradziłem sobie bez problemów. Jeśli chodzi o literaturę, postawiłem na tę z okresu drugiej wojny światowej, bo bardzo mnie ona interesuje - opowiada Bartek z Gimnazjum nr 3 w Gdańsku.

- Najwięcej problemów sprawiła mi rozprawka. Nie wiedziałam jakich argumentów użyć i na jakich lekturach się oprzeć - mówi Ewelina z klasy 3 B Gimnazjum nr 21 w Gdańsku. - Ostatecznie przytoczyłam "Kamienie na Szaniec" i "Kamizelkę". Do tego trzeba było napisać swoje zdanie na temat różnic miedzy książką elektroniczną a papierową. Też miałam z tym problemy. Nie jestem przekonana, że mi poszło jakoś bardzo dobrze.

Tina z kl. 3 A Gimnazjum nr 2 w Gdyni ocenia drugą część jako łatwą. -To był prosty egzamin, choć obawiałam się rozprawki, że odbiegnę od tematu. Ale oparłam się na jednej ormiańskiej powieści i na książce "Jeden dzień" Davida Nichollsa. Bałam się za to gramatyki, a z niej było tylko jedno zadanie, które dotyczyło spójnika i zaimka.

- Język polski pisało mi się o wiele lepiej niż historię. Dużo czytam więc nie miałem problemów z rozprawką - opowiada Rafał z Gimnazjum nr 2 w Gdyni. - Oparłem się na "Hobbicie" i książce "Tunele". Rozprawkę napisałem najpierw na brudno i dosłownie 10 sekund przed końcem udało mi się skończyć przepisywanie. I na pewno mam źle pytanie o zaimek i spójnik.

Aktualizacja, godz. 09:52

Niektórzy uczniowie skończyli już pisać pierwszą część egzaminu gimnazjalnego. Jakie mają wrażenia po historii i wiedzy o społeczeństwie?

- Moim zdaniem było łatwe, więcej pytań z historii, z WOS-u zaledwie trzy, może cztery - mówi Klaudia, uczennica kl. 3 A Gimnazjum nr 21 w Gdańsku. - Z historii było dużo pytań opisowych i pracy z tekstem. Pojawiły się też zadania zamknięte, które wymagały określenia, czy są prawdziwe, czy fałszywe. Było sporo pytań ze starożytności, pierwszej wojny światowej, pojawiły się też zagadnienia związane z emancypacją. Ogólnie wiele rzeczy udało się nam powtórzyć ostatnio w szkole, jestem więc zadowolona.

- Pytań było łącznie 24. Myślę, że ten egzamin poszedł mi lepiej niż próbny. Na pewno byłem lepiej przygotowany - mówi Michał z klasy 3 A Gimnazjum nr 3 w Gdyni. - Jedyne z czym miałem trudność to pytania z historii dotyczące XII i XIII wieku. Z WOS-em nie miałem problemów. Pytania dotyczyły głównie funkcji w państwie - kto czym się zajmuje. Do tego był plakat i trzeba było powiedzieć, o co w nim chodzi.

- WOS był moim zdaniem bardzo pokrętny, pytania dotyczyły trudnych zagadnień, wymagały znajomości funkcji pełnionych w państwie - opowiada Rafał z kl. 3 A Gimnazjum nr 2 w Gdyni. - Historia była raczej typowa, taśmy chronologiczne, teksty historyczne, nic specjalnie trudnego. Najwięcej problemów sprawiła mi mapa Europy - patrząc na nią trzeba było odgadnąć, jakiego wydarzenia dotyczy.

- Historia nie wymagała dużej wiedzy, większość odpowiedzi na pytania można było wywnioskować z tekstu - mówi Tina z kl. 3 A Gimnazjum nr 2 w Gdyni. - WOS był za to trudny, o wiele trudniejszy niż rok temu czy dwa lata temu. Pojawiły się pytania o to, czym zajmuje się rada gminy, czy np. kto ustala i narzuca podatki.

***


3 696 uczniów w Gdańsku, 2 170 w Gdyni oraz 213 w Sopocie przystąpi dziś do egzaminu gimnazjalnego, który sprawdzi wiedzę zdobytą podczas trzech lat nauki w szkole. Dla uczniów to nie tylko sprawdzian umiejętności, ale także wielka bitwa o punkty, które mogą zapewnić miejsce w wymarzonej szkole ponadgimnazjalnej. Łącznie z testów można zdobyć 100 punktów (oblicza się je mnożąc wynik z poszczególnych części razy 0,2).

Sam egzamin składa się z trzech części. Humanistycznej (która została podzielona na dwa egzaminy: z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego), matematyczno-przyrodniczej (również tu odbędą się dwa egzaminy: z przedmiotów przyrodniczych, jak biologia, chemia, fizyka, geografia oraz z matematyki) i z języka obcego nowożytnego, który w tym roku uczniowie muszą napisać zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym.

W całym kraju zdający będą rozwiązywać dokładnie takie same zadania, a testy sprawdzane będą przez zewnętrznych egzaminatorów. Egzaminy standardowo rozpocznie część humanistyczna, do której gimnazjaliści przystąpią 23 kwietnia. Egzamin z historii i wiedzy o społeczeństwie rozpocznie się o godz. 9 (będzie trwał 60 min.), natomiast z języka polskiego o godz. 11 (90 min.).

24 kwietnia odbywać się będą egzaminy z części matematyczno-przyrodniczej, która rozpocznie się o godz. 9 testem z przedmiotów przyrodniczych (60 min.), a zakończy egzaminem z matematyki, który trwać będzie od godz. 11 do 12:30.

W piątek, 25 kwietnia, czyli ostatniego dnia egzaminów gimnazjalnych uczniowie zmierzą się z arkuszami wybranego przez siebie języka nowożytnego. Tego roku wszyscy muszą napisać obie części, zarówno podstawę jak i rozszerzenie. Poziom podstawowy rozpocznie się o godz. 9 (60 min), a rozszerzenie o godz. 11 (60 min.)

Wyniki egzaminów znane będą pod koniec czerwca, a uczniowie otrzymają je w dniu zakończenia roku szkolnego, razem ze świadectwem szkolnym.

Gimnazjaliści, którzy teraz nie przystąpią do egzaminu, będą mogli podejść do niego w drugim terminie. 2 czerwca odbędzie się część humanistyczna, 3 czerwca część matematyczno-przyrodnicza, a 5 czerwca egzamin z języka obcego. Więcej informacji znaleźć można na stronie CKE. Uczeń, który nie podejdzie do egzaminu będzie musiał powtarzać ostatnią klasę gimnazjum i razem z trzecioklasistami raz jeszcze do niego podejść.

Arkusze egzaminacyjne znajdziecie na naszej stronie (w Serwisie Nauka) po każdym egzaminie - te z części pierwszej pojawią się tuż po godz. 12 (gdy tylko udostępni je Centralna Komisja Egzaminacyjna), arkusze z drugiej części ok godz. 14. Znajdziecie u nas także sugerowane odpowiedzi do zadań zamkniętych z wszystkich sześciu egzaminów.
Elżbieta Michalak

Opinie (87) 9 zablokowanych

  • Mój wnuk dzisiaj zdaje. (12)

    Przez ostatnie dwa miesiące powtarzaliśmy materiał z WOŚ i historii. W międzyczasie rozwiązywał testy z ostatnich lat, które mu podsuwałem. W ostatnim miał 100%. Cały jestem nerwowy, bo dziś na szali leży mój autorytet:-)))
    Z tego co zauważyłem, to najistotniejszą sprawą jest czytanie ze zrozumieniem, albowiem większość odpowiedzi znajduje się w tekście bądź w mapach.

    • 10 12

    • czyli potwierdzasz, że egzamin testuje "małpią wprawę" w wyszukiwaniu odpowiedzi (4)

      a nie poszukiwanie kreatywnych rozwiązań.
      Uczeń po przerobieniu kilkudziesięciu testów nauczył się, że "większość odpowiedzi znajduje się w tekście bądź w mapach".

      Czyli czego się w rzeczywistości nauczył? Nauczył się jak rozwiązywać test. Nie nauczył się rozwiązywania problemów.

      • 8 4

      • "Małpią wprawę" to można mieć w cyrku. (3)

        Właśnie dzwonił wnuk, jest już po teście, poszło mu BARDZO DOBRZE:-)
        Co do samych testów, to niestety, ale wiedzę trzeba posiadać. Np. w teście trzeba było znać datę założenia UJ (przez którego króla) i w tym przypadku "małpia zręczność" zda się psu na buty.

        • 3 8

        • Co w tym niezwykłego?

          Jestem typowym ścisłowcem. Moja wiedza historyczna jest porównywalna do małpy. W liceum miałem po dwa sprawdziany na semestr i uczyłem się na dzień przed, a jednak wiem, kiedy i przez kogo został założony UJ. Nie myśl, że to coś wyjątkowego, co wymaga wysiłku. To taka małpia, niepotrzebna wiedza, która na głupawe testy w sam raz się przyda... Tylko co będzie po tych testach, kiedy się okaże, że nie umie zrobić nic przydatnego?

          • 0 0

        • Sedno!

          Istnieje hierarchia w dziedzinie wiedzy:
          1. Znajomość faktów.
          2. Rozumienie faktów.
          3. Zastosowanie faktu w sytuacji typowej
          4. Analiza/ewaluacja/warościowanie
          5. Kreowanie nowych faktów z użyciem tych znanych.

          CO sprawdzało to pytanie? Jaki poziom hierrchii zastosowano? Najniższy (1-2), średni (3-4) czy najwyższy(5)? Co w rzeczywistości było TESTOWANE tym pytaniem? Czy czasem nie wyłącznie zdolnośc do zapamiętywania faktów? (poziom najniższy).
          W jaki sposób można przetestować pytaniem zamkniętym z jedną odpowiedzią analizę/porównanie/wnioskowanie/wartościowanie?

          Egzamin gimnazjalny w obecnej formie nie przystaje do realiów współczesnego świata. Współcześnie wiemy już dużo więcej o uczeniu się niż w epoce oświecenia, kiedy powstawał taki model kształcenia.

          • 5 1

        • psu na buty?

          A nie psu na kucharek sześć?

          • 3 2

    • No właśnie, testy, lajki, łapka w górę, łapka w dół, białe czarne, odpowiedz a czy b (4)

      Idiotele. Za kilka lat będziemy mieć tu druga Amerykę (90% społeczeństwa ma zerową wiedzę o świecie) a nauki ścisłe jako tako zna 1-2% (w tym rzadko kiedy ichni prezydent)

      • 13 3

      • Amerykanie to debile (2)

        Angielskiego chce uczyć się większośc polskich uczniów. Ile amerykańskich uczniów chce uczyć się polskiego?
        Przeciętne PKB per capita w Ameryce to 48 100 $ (2011). Jakie ono było dla przeciętnego Polaka?
        Najlepsze uniwersytety świata to uczelnie ze Stanów. W której setce jest najlepszy polski uninwerek/politechnika?
        Tranzakcje na międzynarodowym rynku finansowym przeprowadzone są przede wszystkim w dolarach. Dlaczego nie w złotówkach?

        • 5 3

        • Angielski to jest język z Wielkiej Brytanii. Więc to oni się uczą języka europejskiego.

          • 0 1

        • tia...

          z tym pytaniem o chęć uczenia się amerykanów j. polskiego to pieprznąłeś jak łysy warkoczem o beton

          • 1 1

      • nie krytykuję tezy, że obywatele USA mają zerową (albo prawie zerową) wiedzę o świecie, ale trochę się zapędziłeś.
        Przeciętny obywatel tego kraju może nie wie gdzie leży Polska czy Irak, ale nie oszukujmy się - a ile% Polaków wymieni nazwy wszystkich stanów USA, albo choćby wszystkich prezydentów USA?
        Ba! Ile % Polaków wymieni wszystkich prezydentów Polski :)

        • 5 4

    • Od wnuka

      No dziadek, ciezka praca się oplacila. 78-84% :)

      • 0 0

    • No właśnie czytanie ze zrozumieniem

      Może powinieneś zrozumieć że to jest jego test nie TWÓJ

      • 7 1

  • Pani ze zdjecia (9)

    Sliczna ta Kobieta ze zdjecia ma ktos namiary ? :D

    • 39 3

    • Ale ktora, bo tam są cztery (3)

      • 1 6

      • Mylisz się.. (1)

        .. kobieta jest jedna, reszta to DZIECI.

        • 13 0

        • Jakie tam dzieci, ty widzisz jakie mają cycki?

          • 0 0

      • ksiądz jesteś?

        • 8 2

    • ładne nogi i uśmiech to nie wszystko bo jako człowiek moze byc zwykła zołzą (3)

      nie oceniaj ludzi powierzchownie .

      • 3 3

      • jest zołzą to pani zmojej budy. (1)

        • 0 3

        • Pewnie nie pozwala korzystać z I-Phona w czasie lekcji

          i nie można jeść i pić, grać w karty i robić beki. Dodatkowo zadaje zadania domowe... Zołza jakich mało.

          • 10 0

      • ale on o cechach charakteru się nie wypowiadał.

        • 8 0

    • 70-50-80 wymiary :)

      • 4 0

  • BŁĘDY REDAKCJO! (1)

    Macie same błędy w odpowiedziach, w trzech pierwszych zadaniach chociażby. Wg mnie (a skończyłam polonistykę 5-letnią dziennie na Uniwersytecie państwowym) trzy pierwsze zadania powinny mieć następujące odpowiedzi: 1-A, 2-C, 3-A-3. Pierwsze zadanie testu jest tak dziecinnie proste, że nie pojmuję jak mogliście w nim popełnić błąd... Czego oczekiwać od durnej młodzieży gimnazjalnej skoro Redakcja szanującego się portalu trójmiejskiego nie potrafi testu dobrze wypełnić...

    • 1 0

    • Sprawdziłam wam resztę testu

      Sprawdziłam wam resztę testu i jestem w zakłopotaniu, bo albo robicie sobie jaja, albo jesteście bezwzględnie niemyślący, żeby nie powiedzieć gorzej odnośnie waszej inteligencji. Otóż spośród WSZYSTKICH ZADAŃ macie tylko JEDNĄ dobra odpowiedź - w pytaniu nr 11... wow... gratuluję;)

      • 0 0

  • Wyluzujcie. Jutro jest egzamin z matematyki (1)

    Większość z Was na nim polegnie.

    Niech ryczy z bólu ranny łoś
    zwierz zdrów przemierza knieje
    Ktoś nie zda, aby zdać mógł ktoś,
    to są normalne dzieje.
    :-)
    Ahoy

    • 1 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Jaka piekna Pani (5)

    .. ja chce na wywiadówkę !

    • 96 3

    • trochę za grube nogi ;/ (2)

      ale ta w czeciej ławce już lepiej :)))

      • 4 27

      • (1)

        za grube nogi????? Co ty pleciesz człowieku

        • 16 4

        • grube nogi -> jezdzi komunikacja miejska (stoi) -> klepie biede

          • 1 4

    • Szarpałbym jak Reksio szynkę

      • 4 1

    • brałby

      jak rolnik dotację :)

      • 24 2

  • dlaczego nie było sympatyczne?... (1)

    gdyby Pani uczyła j. polskiego to poszedłby pewnie na "egzamin ustny" ;)

    • 4 1

    • ta pani uczy jez.polskiego ;)

      • 0 0

  • (2)

    Ta w 2 ławce na egzamin humanistyczny wzięła przybory? Gratuluję szkole takich uczniów.

    • 1 1

    • to zdjęcie z egzaminu z matematyki z 2013roku

      • 2 1

    • to jest zdjęcie z zeszłego roku + nie może to być egzamin humanistyczny, bo pani nauczycielka widoczna na zdjęciu uczy właśnie polskiego

      • 2 1

  • matematyka 2013 !!!

    To jest zdjęcie z zeszłego roku z egzaminu z matematyki!

    • 2 1

  • Egzaminy + odpowiedzi z WOS, historii i polskiego

    Jeśłichcecie znaleźc prawidowe odpowiedzi to wejdźcie na stronę dziennikzachodni. pl a nastepnie kliknijcie w zakładkę Edukacja. Tam wszystko znajdziecie. Sprawdziłem osobiście

    • 0 1

  • (4)

    Test powinien składać się z pytań dotyczących obsługi facebooka , może wtedy podniesie się poziom wykształcenia dzisiejszych gimbazów. Bo w innych dziedzinach nie liczę na wysokie loty .

    • 50 21

    • (2)

      współczesne dzieci to głąby

      • 15 3

      • pokolenie DYS... (1)

        DYSgrafia, DYSortografia, DYSleksja, DYSkalkulia.. A później DYSpraca.

        • 10 2

        • DYSmózgi

          • 4 1

    • poziom wypowiedzi wskazuje, że mówisz to z własnego doświadczenia;)

      • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane