• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ekrany akustyczne straszą i szkodzą. Wysoka cena za ciszę

Maciej Naskręt
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Ulica Śląska w Gdyni. Mieszkańcy domów po lewej dostali ekrany akustyczne. Jednak wielu lokatorów domów po prawej  nie zazdrości im. Ekrany pogorszyły bezpieczeństwo. Ulica Śląska w Gdyni. Mieszkańcy domów po lewej dostali ekrany akustyczne. Jednak wielu lokatorów domów po prawej  nie zazdrości im. Ekrany pogorszyły bezpieczeństwo.

Ekrany akustyczne tną nasze miasta na kawałki. Teoretycznie chronią przed hałasem, ale też szpecą, są zagrożeniem dla mieszkańców i drenują publiczną kasę. Ich absurdalność widać zarówno w Gdańsku, jak i w Gdyni.



Jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać z początkiem minionej dekady przy nowo budowanych drogach, liniach tramwajowych i kolejowych. To efekt wejścia w życie unijnej dyrektywy (nr 2002/49/WE) dotyczącej oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku. Wpłynęła ona także na polskie prawo: od jej wejścia w życie ekrany muszą stanąć przy drogach, które generują hałas o natężeniu 65 decybeli w dzień, lub 55 decybeli w nocy. Co ciekawe, inne państwa europejskie akceptują hałas o 5 decybeli większy, zanim zaczną się domagać ekranów.

Dlatego ekrany stoją już wzdłuż Trasy Słowackiego, Trasy W-Z, Drogi Zielonej na Żabiance, Obwodnicy Trójmiasta, Drogi Różowej w Gdyni. Niestety, prawdopodobnie będzie ich jeszcze więcej.

- Z punktu widzenia architektonicznego i przestrzennego ekrany akustyczne są złym rozwiązaniem. Nie dość, że wprowadzamy drogę, która tnie tkankę miejską, to dokładamy do tego ekrany, które dzielą jeszcze bardziej. Jednak wprowadzając ruch między zabudowę, trzeba mieszkańców przed hałasem chronić. Tu ekrany mają pozytywny wpływ - mówi Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. Dodaje, że jako inwestor nie ma wpływu na to, gdzie i czy staną ekrany. To określa tzw. decyzja środowiskowa, sporządzona przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.

Ale nawet takie myślenie ma swoich przeciwników.

- W mieście w ogóle nie powinno być ekranów akustycznych. Kto decyduje się mieszkać w centrum miasta, musi pogodzić się z hałasem - uważa zastępca dyrektora ds. przygotowania inwestycji w gdańskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Waldemar Chejmanowski. - Inaczej sprawy się mają przy drodze ekspresowej, jaką jest m.in. Obwodnica Trójmiasta. Tu ochrona przed hałasem powinna być koniecznością. Ale moim zdaniem to deweloperzy tamtejszych osiedli powinni brać na siebie zapewnienie ochrony przed hałasem.

Część osób uważa, że problemu ustawiania szpetnych ekranów akustycznych można uniknąć już w chwili kształtowania przestrzeni przez miejskich planistów. Chodzi o to, by w pierwszej linii od drogi wznosić budynki komercyjne, które będą barierą dla hałasu, zagrażającego położonym nieco dalej budynkom mieszkalnym.

Gdzie powinny powstawać ekrany akustyczne?

- Tak też robimy w Gdańsku. Problem jednak polega na tym, że droga powstaje znacznie szybciej niż zabudowa komercyjna w sąsiedztwie. W takich sytuacjach musimy chronić będącą w pierwszej linii zabudowę mieszkaniową - tłumaczy Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Jego zdaniem polskie prawo jest zbyt restrykcyjne w kwestii walki z hałasem. - Niestety, przez zbyt surowe prawo dochodzi do dziwacznych sytuacji. Przy ul. Słowackiego, na wysokości ul. Srebrniki, stawiamy ekrany akustyczne, które chronią tylko jeden budynek. Rozsądniej byłoby go rozebrać, dzięki czemu nie wydawalibyśmy fortuny na ekrany - mówi Piskorski.

Bo budowa i montaż ekranów kosztuje krocie. Wykonawcy zwracają uwagę, że ich koszt coraz bardziej waży na koszcie całej inwestycji drogowej.

- Ekran kosztuje od 300 zł do 2,5 tys. zł za metr bieżący. Cena zależy od materiału, z jakiego jest wykonany. Te najdroższe pokrywane są akrylem. Co ciekawe, do Trójmiasta trafiają właśnie te z górnej półki, zamawiającym zależy bowiem na odporności na warunki zewnętrzne - mówi Damian Szulkowski, współwłaściciel spółki Instal Ekran z Ostródy, która właśnie instaluje ekrany akustyczne przy wrzeszczańskim odcinku Trasy Słowackiego.

Ograniczenie hałasu to jedyny pozytywny efekt budowy ekranów. Negatywów jest więcej. Jako przykład można podać ustawienie ekranów w ciągu ul. Śląskiej w Gdyni. zobacz na mapie Gdańska. Po zachodniej stronie ulicy ustawiono ekrany akustyczne, które oddzieliły trzy bloki mieszkalne od Węzła Franciszki Cegielskiej. Natomiast po przeciwnej stronie ul. Śląskiej wytyczono parkingi, wyremontowano chodnik, ale ekranów już nie ustawiono.

Na oddzielonym osiedlu mieszkańcy zaczęli uskarżać się na dużą liczbę włamań do samochodów i rozbojów. Również sama ochrona akustyczna okazała się niewystarczająca. Ekrany okazują się za niskie, a wraz z oddalaniem się od nich ich efektywność spada. Odgrodzone podwórka stały się trudniejsze w patrolowaniu choćby przez policję, a mieszkańcy wnioskowali o ustawienie dodatkowych latarni.

Natomiast tam, gdzie ekranów nie ustawiono przedsiębiorcy w lokalach użytkowych mają się dobrze. Jest też bezpieczniej.

Normy hałasu w Polsce obowiązujące przy drogach i liniach kolejowych:

Gdańsk prowadzi stały pomiar natężenia hałasu m.in. przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu. Gdańsk prowadzi stały pomiar natężenia hałasu m.in. przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu.
a) pora dnia - 50 dB, pora nocy - 40 dB, wartości te obowiązują dla:
- obszarów ochrony uzdrowiskowej,
- terenów szpitali poza miastem;

b) pora dnia - 55 dB, pora nocy - 50 dB, wartości te obowiązują dla:
- terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,
- terenów zabudowy związanej ze stałym lub wielogodzinnym pobytem dzieci i młodzieży,
- terenów domów opieki,
- terenów szpitali w miastach;

c) pora dnia - 60 dB, pora nocy - 50 dB, wartości te obowiązują dla:
- terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego,
- terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami rzemieślniczymi,
- terenów rekreacyjno-wypoczynkowych poza miastem,
terenów zabudowy zagrodowej;

d) pora dnia - 65 dB, pora nocy - 55 dB, wartości te obowiązują dla:
- terenów w strefie śródmiejskiej miast powyżej 100 tys. mieszkańców ze zwartą zabudową mieszkaniową i koncentracją obiektów administracyjnych, handlowych i usługowych.

Miejsca

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

  • A może dotować wstawianie okien dźwiękoszczelnych? (1)

    • 3 2

    • co kto lubi

      U nas dano wybór i po jakiś sporach, których nie znam, częściowo dotowano nam plastikowe okna. Sadzono też, wbrew protestom kolejnych oburzonych mieszkańców, których pełno wszędzie, zieleń. Z okien jestem zadowolona, zwłaszcza, ze dzięki brakoróbstwu spółdzielni mieszkaniowej poprzednie groziły wypadnięciem z ram. Z zieleni też jestem zadowolona, choć mogłoby jej być więcej. Zamknięte okna zmniejszają hałas, częściowo. Niestety ja akurat nie znoszę siedzenia przy zamkniętych oknach. Przy otwartych jest potężny hałas, choć jest to osiedle mieszkaniowe - sypialnia.

      • 1 0

  • Skutecznym sposobem eliminacji hałasu drogowego jest sadzenie drzew i krzewów

    Tymczasem w Gdańsku masowo wycina się drzewa. W planie jest dewastacja zielonego pasa zieleni pod kolej metropolitalną. No cóż, biznes to biznes, nawet kosztem zdrowia obywateli. Tego już się nauczyłem po 1989 r.

    • 3 1

  • opony i asfalt (1)

    Dużym źródłem hałasu jest tarcie kół o ulicę. Powinno się kłasć gładszy asfalt, a samochodom zarejestrowanym w mieście zakazać używania opon nie spełniających odpowiej normy hałasu (bieżnik powinien być możliwie gładki, a opony wąskie). Opony powinny gwarantować minimum bezpieczeństwa przy przepisowej jeździe 50 km/h (odpowiedni skład gumy).

    • 3 0

    • Czy są takie opony do mista i na polne drogi i autostrady??

      • 1 0

  • Precz! (4)

    Precz z ekranami! To jest po prostu coś strasznego - zapobieganie hałasowi znikome a szpecą otoczenie i wkurzają. A jeszcze te koszty! Na ile bardziej pożytecznych rzeczy mozna byloby wydac te pieniądze.
    PROTESTUJĘ PRZECIW OSZPECANIU MOJEGO MIASTA!

    • 10 8

    • Tino, to nie jest twój prywatny folwark, a NASZE miasto. (3)

      I ja jestem za ekranami, bo w przeciwieństwie do Ciebie wiem, jak dokuczliwy może być hałas.

      A jeśli martwisz się o oszpecanie miasta, to zacznij od reklam, śmiecenia na ulicy, rozpadających się chodników, znikomej ilości zieleni w mieście (Gdańsku), wszędobylskich budek i straganów, w których kupujesz staniki.

      • 3 1

      • folwark (2)

        Dobrze, więc protestuję przeciwko oszpecaniu NASZEGO miasta. Rozumiem, że są miejsca, gdzie ekrany są niezbędne. Rozumiem, że można mieć inne zdanie na ten temat i współczuję wszystkim żyjącym w hałasie. Ale to się ociera o granice absurdu - choćby okolice węzła Karczemki- ekrany w szczerym polu albo odgradzające jedną ulicę od drugiej...A co mają powiedziec przyjeżdżający do nas turyści, którzy zamiast pięknych widoków ogladają te ohydne przepierzenia. Na razie jeszcze nowe i czyste...

        • 4 0

        • turyści zwiedzają miasto samochodem? to niech zwiedzą samochodem Główne Miasto

          Oliwę, Dolne Miasto i Stocznie lenina :P

          • 0 0

        • Jako turyście ekrany mi nie przeszkadzają. Wolę oglądać ekrany niż syf i bajzel.

          • 3 1

  • ciekawe kot i ile w łape dostaje (6)

    żeby te ekrany były budowane....

    • 41 14

    • protestuję! nie bierzemy w łapę! (1)

      Mamy godność osobistą.

      • 3 0

      • My słodkie deserki też przestańmy brać!!

        Niech ten wpis zmieni rzeczywistość :)

        • 0 0

    • PiS - Jan Szyszko - minster ochrony środowiska (2)

      To on wydał rozporządzenie z tak restrykcyjnymi normami hałasu.

      warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,12461080,Miasto_chce_walczyc_z_ekranami__Sprawa_w_ministerstwie.html

      wpisz w google: "tvn 24 ekrany przesłoniły widok"



      www.tvn24.pl/polska-i-swiat,33,m/ekrany-przeslonily-widok,274883.html

      • 5 3

      • i całe szczęście, że wydał (1)

        hałas bardzo szkodzi zdrowiu.

        • 6 12

        • szkodzi

          ale miasto nie powinno być pocięte na kawałki przez drogi. Patrz trasa W-Z.

          Nadal w Gdańsku nie zrozumiano, że Aleja pokroju Zwycięstwa czy Hallera jest lepsza od ekspresówki W-Z...

          • 11 7

    • @By żyło się lepiej

      to u nas również koty biorą w łapę??

      • 13 3

  • znowu o d*pier maryny (2)

    po co o takich bzdurach piszecie

    • 2 1

    • bo poprawność polityczna na tę chwilę każe udowadniać, że ekrany są be i w ogóle to ich nie lubimy ;)

      • 1 0

    • Bo nic się nie dzieje w Metropolii z papieru

      po prostu, dziura pośrodku niczego... A o Plichcie
      strach pisać

      • 0 0

  • ekrany akustyczne

    A ja myślałem że obalałem już mur w Gdańsku w 1981 a tu teraz Polacy sami sobie te mury wybudowali ktoś na tym na pewno się wzbogacił a co nato CBA . a mury runą runą................

    • 3 3

  • stawiam na transport publiczny

    Zagęszczanie sieci dróg, ekrany, tunele, kładki - to wielkie wydatki, zmarnowane pieniądze. Każde miasto dojdzie w końcu do punktu, w którym już więcej samochodów sie nie zmieści. Na domiar złego, piesi zostaną uwięzieni pomiedzy ulicami i skazani na poruszanie się samochodem. Zamiast ładować kasę w ulice, trzeba zrobić efektywny transport miejski, z liniami pośpiesznymi, gęstą siecią połączeń i zapewnieniem dużej częstotliwości połączeń między 6:00 a 20:00. Ludzie jeżdżą samochodami, mimo że to z 5 razy drożej, bo nie mają czasu czekać po pół godziny na autobus, do którego ciężko się wepchać, albo trzeba iść więcej niż 1 km.

    • 3 1

  • Opłaty za wjazd do centrum (12)

    Przy dużym natężeniu ruchu w centrach miast może powinniśmy się zastanowić nad taką opcją.

    • 64 50

    • sam sę płać!

      już teraz za wszystko trzeba płacić "by żyło się lepiej", a ty chcesz wprowadzać kolejne koszta? no gratuluję pomysłu.

      • 2 1

    • Ale co jest centrum Gdańska ... ? (2)

      Te kilka ulic na starym mieście? Darujcie sobie ...

      Niektórym się wydaje, że Gdańsk to metropolia jak Londyn, Berlin, Paryż, itp ... a to guaniane, rozwleczone miasteczko na dalekich rubieżach cywilizacji, bez prawdziwego centrum.

      Sad but true

      • 6 2

      • Paryż jest też cokolwiek rozwleczony ;)

        • 0 0

      • Centrum Gdańska wyznacza wielobok, którego wierzchołkami

        jest 7 mieszkań tow. Lenina...

        • 3 0

    • zagdzam się! (3)

      miasto winno wybudować parkingi przed wjazdem do centrum miasta bezpłatne piętrowe. w Gdyni mogłoby takie przynajmniej 3y powstać...Przy dworcu PKP od strony północnej oraz południowej, oraz przy centrum wzgórze.I zakaz wjazdu chyba ze za opłatę do centrum no i oczywiście parkingi płatne.. Może ludzie zaczeliby na spacery chodzić ai powietrze czystsze by się zrobiło(oczywiście dla mieszkanców centrum -bezplatne przepustki)

      • 16 6

      • a w kolo fosa, palisada i wsciekle dobermany (2)

        getto, zrobmy sobie getto

        • 10 8

        • to nie getto. (1)

          Można wejść, przyjechać autobusem/pociągiem/tramwajem do centrum. Ale wjechać za darmo nie można.

          Stosowane rozwiązanie na świecie, które uważam za bardzo słuszne.

          Inna sprawa, wymaga dobrej sieci dróg pozwalający ominąć centrum. W Gdańsku byłoby to dzisiaj trudne. I co w gdańsku uznajemy za centrum?

          • 8 2

          • jak to co jest centrum ?

            to tam gdzie stoi urząd miejski

            • 2 0

    • Koszmarnie wysokie stawki za parkowanie w centrum... (1)

      vide Londyn, Berlin. W zamian jednak rozsądnie zlokalizowane i skomunikowane parkingi P+R na opłotkach. Ech, warto pofantazjować....

      • 13 3

      • a może przy okazji lub w zamian

        parkingi bike and ride przy wszystkich stacjach SKM?

        • 3 1

    • ty chyba jesteś (1)

      z pisu !!!???

      • 10 24

      • ty chyba jesteś

        On chyba z PO. Chce załatać dziurę budżetową.

        • 12 12

  • Ekrany będą przy torach a nie przy ul. Śląskiej .Redaktor Naskręt jest niestety dosyć mało zorientowany w temacie

    W centrum Gdyni plany montażu ekranów dotyczą terenu bezpośrednio przylegającego do torów. Autor artykułu kompletnie nie orietuje się w temacie. Polecam lekturę fachowego artykułu na stronach przestrzeń Gdyni(link poniżej)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane