• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
18 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Gdańsk jest czwartym polskim miastem, w którym testowany jest elektryczny autobus chińskiego producenta. Gdańsk jest czwartym polskim miastem, w którym testowany jest elektryczny autobus chińskiego producenta.

Kolejny autobus elektryczny testowany jest w Gdańsku przez Zakład Komunikacji Miejskiej. Tym razem na ulicach spotkać można produkt chińskiego producenta pojazdów BYD.



Autobus liczy 12 metrów długości, czyli tyle ile "zwykły" autobus nieprzegubowy. Autobus liczy 12 metrów długości, czyli tyle ile "zwykły" autobus nieprzegubowy.
Pojazd chińskiego producenta BYD (Build Your Dreams) oznaczony jako K9 kursuje po Gdańsku od poniedziałku 15 lipca. Spotkać go można m.in. na trasach linii 129, 142 oraz 295 (szczegółowy rozkład w tabeli pod tekstem). Na gdańskich ulicach obecny będzie do poniedziałku 22 lipca, kiedy to zaplanowano podsumowanie testów i oficjalną prezentację, która odbędzie się o godz. 11 na Targu Siennym zobacz na mapie Gdańska.

- Obecnie wyłącznie testujemy autobus, by zdobyć wiedzę i doświadczenie o dostępnych na rynku pojazdach elektrycznych. Testy i przeszkolenie kierowców nic nas nie kosztuje. Płacimy jedynie za prąd, ponieważ pojazd jest ładowany na terenie naszej zajezdni. To jednak też oszczędność, bo normalnie musielibyśmy tankować tradycyjny pojazd, a to kosztowałoby więcej - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Czy brałeś(aś) udział w przejazdach testowanych autobusów w Trójmieście?

Jak informuje producent, koszt prądu, niezbędnego by przejechać 100 kilometrów autobusem BYD K9, wynosi ok. 50 zł, podczas gdy "tradycyjny" autobus na tej trasie spaliłby ok. 40 litrów paliwa, co oznacza wydatek ponad 200 zł. Zaletą jest też cichsza praca pojazdu, mniej wibracji oraz brak produkcji spalin.

- BYD K9 jest wyjątkowym pojazdem, ponieważ był od początku konstruowany jako autobus elektryczny. Dlatego ma odpowiedni rozkład masy, a więc przede wszystkim ciężkich baterii, dzięki czemu posiada świetne właściwości jezdne. K9 ma też bardzo dobrze rozwinięty specjalny system odzyskiwania energii, który doładowuje akumulatory podczas zwalniania i hamowania - podkreśla Jan Krynicki, przedstawiciel producenta autobusu.

Autobus jest zdolny pokonać na jednym ładowaniu akumulatorów dystans 250 km w trudnych warunkach pogodowych, a przy sprzyjających - ponad 300 km. Czas ładowania zależy od stosowanej ładowarki i infrastruktury na terenie zajezdni, ale przy optymalnych parametrach technicznych wynieść powinien ok. 4 godzin. Zastosowanie systemu szybkiego ładowania pozwala skrócić czas ładowania akumulatorów do 30 minut dla 50 proc. całkowitej pojemności.

W Chinach od 2011 r. eksploatowanych jest już kilkaset autobusów elektrycznych BYD. W mieście Shenzhen jest ich aż 200. Łącznie w Państwie Środka wszystkie BYD K9 przejechały prawie 17 mln kilometrów. W I kw. br. BYD K9 uzyskał europejską homologację.

- Pierwszymi krajami w Europie, gdzie elektryczne autobusy BYD już regularnie kursują, są Holandia (6 autobusów) i Włochy (2 autobusy). Pierwsze zamówienia zostały też zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD, przeznaczonych przede wszystkim na rynek północnej Ameryki - wylicza Krynicki.

W Polsce autobus był testowany już w Warszawie, Krakowie oraz Jaworznie. W ubiegłym roku ZKM Gdańsk testował też elektrycznego Solarisa, zaś w br. Warbus sprawdzał w liniowej eksploatacji hybrydowy spalinowo-elektryczny pojazd Volvo.

Ramowe godziny kursowania autobusu BYD K9
18 lipca: linia 130 w godz. 4:40 - 9:44, linia 108 w godz. 14:35 - 17:30,
19 lipca: linia 129 w godz. 6:01 - 9:16, linia 179 w godz. 13:30 - 18:44,
20 lipca: linia 295 w godz. 4:25 - 23:19,
21 lipca: linia 183 w godz. 6:35 - 20:44,
22 lipca: linia 295 w godz. 5:18 - 9:16.

Miejsca

Opinie (158) 2 zablokowane

  • Chiński szajs

    Autobus jest w środku strasznie głośny (współczuję kierowcy spędzania kilku godzin w tym gwiździe), w dodatku strasznie szarpie, jakby nie mógł jechać na jednym, ustalonym poziomie obrotów, gdy już się rozpędzi. Może i jestem laikiem, a silnik elektryczny tak właśnie działa, ale co to za komfort podróży gdy wszystkim pasażerom głowy latają przód-tył przez całą trasę. Ale co ja tam wiem, jak dojdzie do przetargu to oczywiście i tak wygrają go Chińczycy (główne kryterium, jak to w Polsce, oczywiście będzie cena).
    Pozdrawiam

    • 2 4

  • autobus produkcji Chińskiej -elektryczny

    Jechałam dzisiaj z Moreny do pracy, pierwsze wrażenia, mało miejsc siedzących, trochę głośny,a tak wszystko ok

    • 1 1

  • dzisiaj jechałam 129 i jestem rozczarowana! (4)

    Jest głośny, mulasty, a wykonanie od razu zdradza kraj producenta. mało miejsc siedzących. Z zewnątrz jeszcze wygląda ale w środku sam tandetny plastik. Komfort jazdy z powodu hałasu żaden i do tego strasznie szarpało. Miałam dość po 5 przystankach Oby nie!

    • 4 2

    • To trzeba było się przesiąść na 127 (1)

      I jechać jak sardynki w puszcze zdezelowanym Mercedesem !!!

      • 0 2

      • A nie bo wolę Solarisem! Ten autobus to już teraz gniot a co będzie po latach

        eksploatacji

        • 0 0

    • najiweksza przyjemnosc jaka miałem to była jazda Gdyńskim autobusem z CNG

      było wyjątkowo cicho .Elektryczny jeszcze nie miałem okazji .

      • 0 0

    • Dramat

      Jechałem nim dwa razy linia 179.Zgadzam się to starszne badziewie.Trasę z Osowej pokonał w 44 min.do Oliwy.W środku mało miejsca i od razu tłok.

      • 0 0

  • Akumulatory po 2 latach do wymiany i ich koszt to połowa nowego autobusu.

    • 0 0

  • Slaby autobus.... glośny

    • 0 0

  • bus

    beda testowac tak jak dremlinery

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane