• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja kolei na Kaszuby. 100 km sieci trakcyjnej i dwa tory z Trójmiasta do Kościerzyny

Maciej Naskręt
16 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej.

Ambitny plan kolejarzy na Pomorzu: zelektryfikować Pomorską Kolej Metropolitalną i linię kolejową na Kaszuby. Nad torami zawiesić ponad 100 km sieci trakcyjnej, a między Osową i Kościerzyną dobudować drugi tor. To część większej inwestycji, wartej łącznie ok. 1,6 mld zł.



Czy warto zelektryfikować linię PKM i kolej na Kaszubach?

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych, czyli zarządcy prawie wszystkich linii kolejowych w Polsce, powstała wizja modernizacji tras kolejowych na Pomorzu. Jej autorami są firmy Transprojekt Gdański i ZDG Tor z Warszawy.

Zacznijmy jednak od tego, co podróżnym da elektryfikacja linii kolejowych na zachód od Trójmiasta. Przede wszystkim skróci się czas podróży, bo składy elektryczne szybciej ruszają, co ma znaczenie na trasach, gdzie są częste przystanki.

Dodatkowo paliwożerne szynobusy PKM, które kursują od 1 września, powodują, że koszty ich eksploatacji są wysokie. Elektryfikacja ma sprawić, że spadną koszty przejazdu składów pasażerskich na tej trasie.

Na elektryfikacji się nie skończy

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 miedzy Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, kolejki elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podroż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od 1 października kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny - dodaje Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.
To oznacza, że miedziany drut z napięciem 3 kV zawisłby nad ponad 100 kilometrami linii kolejowych na Kaszubach i linią PKM.

Wreszcie doczekamy się drugiego toru między Gdynią i Kościerzyną

Analiza opracowana przez projektantów pokazuje, że na Kaszubach nie można się ograniczyć do rozwieszenia sieci trakcyjnej nad zmodernizowanymi w ostatnich latach liniami na Kaszubach - z Trójmiasta do Kartuz i Kościerzyny.

- Wykonawca zarekomendował jako najbardziej efektywny wariant, który zakłada dobudowę ok. 70 km drugiego toru linii 201 na odcinku Kościerzyna - Osowa wraz z elektryfikacją i modernizacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym - informuje Ewa Symonowicz-Ginter.
Dziś linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Dalej w stronę Kościerzyny składy poruszają się jednotorowym szlakiem.

Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub. Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub.
Co dałaby budowa drugiego toru z Osowy do Kościerzyny?

Jednotorowe linie kolejowe nie nadają się do prowadzenia ruchu w aglomeracjach. Widać to idealnie po uruchomieniu PKM, której składy muszą czekać na mijankę w Żukowie. Bywa i tak, że pociąg PKM do Kartuz czeka na... dwa pociągi z przeciwnego kierunku, co powoduje konieczność blisko 20-minutowego postoju.

- W przypadku linii dwutorowych, nie dość, że taki problem naturalnie nie istnieje, to dodatkowo, w przypadku montażu nowoczesnych systemów sterowania ruchem, pociągi w obu kierunkach mogą kursować w bardzo małych odstępach, nawet ok. 2-3 minut od siebie - komentuje Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w ZDG Tor.
Pamiętajmy jednak, że linia kolejowa 201 obsługuje nie tylko pasażerów podróżujących po Kaszubach. Jej rozbudowa bardzo poprawi dostępność kolei do portu w Gdyni, który od kilku lat rokrocznie odnotowuje rekordowe przeładunki.

- Skierowanie większości pociągów do i z gdyńskiego portu trasą przez Kościerzynę, a nie, jak obecnie, przez Gdańsk, opłaci się wszystkim. Po pierwsze, zwiększy konkurencyjność samego portu. Po drugie, bardzo korzystnie wpłynie na przepustowość linii kolejowej pomiędzy Gdynią i Tczewem, a to z kolei pozwoli zwiększyć na tym odcinku liczbę pociągów pasażerskich - dodaje Rydzyński.
Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną. Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną.
Projekt za 1,617 mld zł do 2020 r.

Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.

- Jeśli analizy potwierdzą zasadność elektryfikacji na odcinku od Kościerzyny do Bydgoszczy, to pierwszy elektryczny pociąg powinien dotrzeć na Kaszuby za pięć lat, w grudniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.
W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.

Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.

Miejsca

Opinie (267) 2 zablokowane

  • wiadukt jednotorowy (1)

    Na nowej PKM-ce w kierunku Kościerzyny wybudowano wiadukt jednotorowy bez możliwości jego poszerzenia. Czy to przypadek?

    • 9 1

    • Akurat PKM to totalnie spieprzyla stacje Gdans Rebiechowo

      Pozalowali kilku zlotych na dodatkowe sygnalizatory drogowe na tej stacji i teraz mamy niepraktyczny gniot... W przypadku relacji sprzecznych z i do Kartuz pociagi musza oczekiwac na Lotnisku, nie moga podjechac pod perony Gdansk Rebiechowo. A ponoc to taki genialny projekt...

      • 11 1

  • zobaczcie jak to zrobili Czesi w Pradze (1)

    Pewnie specjalnie drożej nie było, ale nawet estakada z trakcją elekrtyczną może wyglądać bardzo dobrze a nie jak na tych wypocinach Transprojektu i "speców" z Warszawki

    www_skyscrapercity.com/showthread.php?p=74527439

    • 12 2

    • fakt !

      Te wiadukty i estakady PKM i tramwaju wyglądają ciężko i prymitywnie oprócz wiaduktu nad Słowackiego - ale za jaką cenę...

      zresztą czy nie można zaprojektować/wykonać czegoś ładniejszego niż te ohydne "bramownice"trakcji elektrycznej lub paskudne słupy na estakadzie na Morenie dla tramwaju

      Władzo:nie oszczędzajcie na myśleniu estetyce miasta i architektach tak bardzo !

      • 5 3

  • wybory (1)

    wybory

    • 13 2

    • Nikt Ci tyle nie da, ile obieca Ci PO ;-)

      • 2 5

  • (4)

    W dobie ekologicznego podejścia do transportu publicznego, należy wprowadzić w każdym przedziale mechanizm z drezyny. Pasażerowie w wieku od 15 do 65 lat zobowiązani będą do wajhowania min. 20 min. każdy. Nie dotyczy kobiet w ciąży, osób po zmianie płci, weteranów wojennych i pracowników pkp z rodzinami.

    • 23 1

    • Min. 20 minut (1)

      A jeżeli ktoś musi wcześniej wysiąść? :)

      • 0 0

      • to następny prosze

        • 1 0

    • Zapomniałes o inwalidach (1)

      • 0 0

      • Nie ma takich w Polsce. Ostatnio ZUS cudownie uzdrawia inwalidów.

        • 3 0

  • A co z przystankami Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion (1)

    UM naobiecywal, ze przystanki powstana przed starrem PKM a hak do tej pory nic sie dzieje. Tylko nie piszcie ze czekacie na PLK - to oni od ponad roku na Was czekaja...

    • 13 0

    • Ano nic

      Jak to ze wszystkim w mieście Słońca Bulwaru

      • 3 0

  • Jo jo, gadaj se.

    • 2 0

  • jechalam PKM z rowerem (4)

    masakra, malo miejsca, kupe ludzi, Rowery nie udalo mi sie powiesic na te haki bo nie mam tyle sily by to zrobic. stalem w przejscu z nim ludzie nie mogli wysiasc przez moj rower, zaczeli mnie wyzywac. PKM - starszne przezycie, nie skorzystam nigdy wiecej

    • 11 11

    • To nie korzystaj.Przesiadz sie z PKM do autobusu gryfa czy innego wynalazku i w komfortowych warunkach podróżuj ze swoim rowerem:)Życzę powodzenia,he he

      • 6 1

    • Asiu (1)

      stałeś czy stałaś:?

      • 12 1

      • Nie mam płci. Mój rower też nie.

        • 5 3

    • Gender

      W dni parzyste "on", w nieparzyste "ona". A od święta koza.

      • 3 1

  • gospodarność (2)

    To się nazywa gospodarowanie. Jeszcze nie zakończono remontu linii Gdynia-Kościerzyna a już to co zbudowaliśmy będziemy burzyć. Piękne nowe torowiska i perony. Nie w każdym miejscu da się coś dobudować obok. A co z linią elektryczną pod zabytkowymi wiaduktami pod którymi ledwo mieszczą się spalinówki. Będziemy podnosić wiadukty, które są i tak wysoko ponad teren, czy będziemy się wkopywać niszcząc nowo wykonane torwiska. Najciekawsze jest to,że kiedy zabierano się do remontu trasy mówiono już o elektryfikacji.

    • 9 2

    • Tak, bedziemy budowac nowe wiadukty.

      Co w tym dziwnego? Stare maja po 70-80 lat, ich zywotnosc sie konczy. Wszystko jest dobrze przemyslane...

      • 4 0

    • Zdziwiony?

      Żyjemy przecież JESZCZE w republice kolesi, państwie teoretycznym. Ważne, żeby IM się kasa zgadzała i zegarki ;-)

      • 4 4

  • Chora wizja! (4)

    Co za "specjalista" wymyślił dobudowanie drugiego toru na trasie Osowa-Kościerzyna, jego elektryfikację i wpuszczenie tam CAŁEGO RUCHU POCIAGÓW TOWAROWYCH z gdyńskiego portu?! Kaszuby: spokój, cisza, lasy, jeziora - i nagle kilkanaście/kilkadziesiąt składów towarowych na dobę?!
    Czy "w tym kraju" (jak mawia słynna Ewa K. z Radomia) nadal musi trwać era Barei?

    • 7 13

    • nic sie nie martw chłopie

      będę miał parę mieszkanek przy Nowej Wałowej, może nie za tanio, ale nic nie wydasz na dojazd do roboty, doktory blisko, Biedronka czy coś podobnego też i kościół kat pod ręką

      • 3 4

    • Lepiej jak DK20 jedzie tir za tirem! (1)

      Wtedy Kaszub cieszy ryja stojac w korkach w Zukowie czy Kartuzach. Poznalem tych Kaszubow, narod rzeczywiscie ekologiczny jak cholera. Kazdy na podworku po dwa poniemiecjie trupy z TDI onboard ;)

      • 11 2

      • Uuuu ale "poszłeś"...

        No dobra, teraz kanapki zapkauj w Auto Świat i do szkoły.

        • 0 0

    • Widać, że sam jesteś chory na nienawiść do PO.

      Z portu i do portu towary trzeba wozić drogami lub koleją (oczywiście nie licząc drogi wodnej). Obecnie pociągi towarowe jeżdżą i tak tą linią kolejową, a oprócz tego przez środek Trójmiasta. Przepustowość obecnego rozwiązania już nie wystarcza (również z powodu wprowadzeniu nowych szybkich pociągów Pendolino wyjeżdżających z Gdyni) i stwarza potencjalne niebezpieczeństwo dla mieszkańców Trójmiasta w przypadku katastrofy na, mocno obciążonej, linii kolejowej przebiegającej przez Trójmiasto, zwłaszcza przy przewozie ładunków niebezpiecznych.

      • 4 2

  • Niewłaściwie zbudowane perony pomiędzy Kościerzyną - Gdańsk Osowa (2)

    W ramach modernizacji linii na potrzeby PKM wybudowano nowe perony pomiędzy Borkowem a Gdańsk Osowa w miejscach gdzie był przygotowany teren pod drugi tor aby nie ponosić kosztów wykupu gruntów. W przypadku budowy drugiego toru przystanki te będą musiały być rozebrane..

    • 12 1

    • Proszę nie martwić się!

      Stać nas na taką rozrzutność.
      Proszę zrozumieć, chcemy dostanio żyć. My i nasze rodziny.

      • 6 4

    • nie zrobiono tego w ramach modernizacji na potrzeby PKM

      tylko w ramach projektu z 2010 roku! Przypomnę, że w 2010 roku Gdańsk myślał czy nie zbudować do lotniska tramwaju! A koszt rozbiórki i przeniesienia peronu to nawet nie promil w inwestycji wartej 1,76 mld zł!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane