• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada Kwiatkowskiego: rząd nie dołoży do remontu

Michał Sielski
8 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (365)
Najnowszy artykuł na ten temat Ile Gdynia wydaje na utrzymanie estakady?
Najstarszy odcinek estakady Kwiatkowskiego wymaga regularnych remontów. Najstarszy odcinek estakady Kwiatkowskiego wymaga regularnych remontów.

Koniec nadziei na gruntowną przebudowę Estakady KwiatkowskiegoMapka. Kierowcy muszą przygotować się na kolejne zwężenia drogi w tym roku. Nie ma bowiem szans na to, by finansowanie zapewniła GDDKiA z budżetu państwa.



Jak często jeździsz Estakadą Kwiatkowskiego?

Rozmowy o tym, że Estakada Kwiatkowskiego, czyli najstarsza część Trasy Kwiatkowskiego, została włączona w system dróg krajowych, trwają od lat. Argumentem jest to, że jest drogą bezpośrednio prowadzącą do portu, a więc do granicy państwa. Powinna być więc drogą krajową.

Sęk w tym, że nawet jeśli tak się stanie, za jej kosztowne remonty nadal będzie trzeba płacić z gdyńskiego budżetu.

Estakada Kwiatkowskiego - zmiana właściciela nic nie zmieni



- Prezydent Gdyni wielokrotnie wnioskował o nadanie tej drodze statusu drogi krajowej. Należy jednak mieć na uwadze, że ewentualne zaliczenie przedmiotowej drogi do kategorii dróg krajowych nie zwolni prezydenta miasta z obowiązku zarządzania i ponoszenia kosztów utrzymania tej drogi ze względu na odgórnie uregulowane w ustawie zasady zarządu nad drogami. W mieście na prawach powiatu, a takim jest Gdynia, prezydent miasta sprawuje zarząd nad wszystkimi drogami oprócz autostrad i dróg ekspresowych. Tymczasem estakada, o ile mogłaby stać się częścią drogi krajowej, na pewno nie będzie posiadała klasy technicznej S - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.


Wobec tego władze miasta zaprzestały starań o zmianę statusu drogi, bo niewiele to zmieni. Przynajmniej z punktu widzenia finansów miasta.

Tymczasem koszty remontów utrzymaniowych kolejnych przęseł estakady liczone są w milionach złotych. Gdynia starała się o dofinansowanie ostatnich remontów w ramach V edycji rządowego Programu Polski Ład, ale środków nie otrzymała.

Dlatego teraz skupia się przede wszystkim na wspieraniu budowy Drogi Czerwonej, czyli przedłużenia Obwodnicy Trójmiasta do portu, która zdecydowanie odciążyłaby istniejącą estakadę.

Droga czerwona ma powstać do 2029 r.



Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o długości 9 km:
  1. węzeł Gdynia Chylonia - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Dokumentacja ma być gotowa wiosną 2024 r. Po weryfikacji i zatwierdzeniu przez GDDKiA nastąpi przygotowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.

Droga Czerwona ważniejsza niż estakada



Dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się główne prace projektowe prowadzone przez wybranego wykonawcę. Będzie on również odpowiedzialny za budowę trasy. Droga Czerwona ma być realizowana w formule "Projektuj i buduj". Powstanie do 2029 r. Rok temu jej koszt szacowano na ponad 1 mld zł.

Droga Czerwona: informacje, terminy, koszty

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (365)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane