- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (423 opinie)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (279 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (72 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (116 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (129 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (27 opinii)
Droga Czerwona ważniejsza niż estakada Kwiatkowskiego
Budowa Drogi Czerwonej prawdopodobnie zablokuje możliwość kompleksowego remontu estakady Kwiatkowskiego. Trasa ma być nadal remontowana doraźnie ze środków miejskich, głównie w zakresie wymian dylatacji. Urzędnicy zapewniają jednak, że droga jest w dobrym stanie, a żaden z obiektów inżynieryjnych nie wykazuje uszkodzeń, prowadzących do osiadania konstrukcji.
W ostatnim czasie o inwestycji przypomnieli sobie rządzący. Pierwszym realnym krokiem do powstania drogi ma być stworzenie dokumentacji przygotowawczej, która powinna być gotowa wiosną 2024 roku. Zamawiający, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku, zapłaci za nią 8 mln zł.
Warto wiedzieć przy okazji, że dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się główne prace projektowe, prowadzone przez wybranego wykonawcę. Będzie on również odpowiedzialny za budowę trasy. Droga Czerwona ma być bowiem realizowana w formule "Projektuj i buduj". Powstanie najszybciej do 2029 roku.
Z drugiej strony co kilka tygodni pojawiają się komunikaty o kolejnych naprawach prowadzonych na estakadzie Kwiatkowskiego. Dotyczą głównie wymiany dylatacji. Bywa, że powodują ogromne utrudnienia jak latem 2021 roku, kiedy trzeba było wymieniać uszkodzone elementy nad ul. Morską.
Do mniejszych napraw kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić, a komunikaty o ich rozpoczęciu lub zakończeniu przestały robić wrażenie. W weekend kończą się kolejne prace, tym razem polegające na wymianie dylatacji pomiędzy jezdnią główną Estakady Kwiatkowskiego, a łącznicą zjazdową na ul. Unruga.
Przebudowa Trasy Kwiatkowskiego trwała 34 lata
Droga Czerwona zmniejszy znaczenie estakady Kwiatkowskiego
Wszystko wskazuje na to, że dopóki Droga Czerwona nie powstanie, estakada Kwiatkowskiego będzie musiała wytrzymać obciążenia serwowane nie tylko przez kierowców osobówek, ale przede wszystkim pojazdów ciężarowych.
Każdej doby przejeżdżają tamtędy tysiące tzw. TIR-ów, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy zużywa się z tego powodu szybciej niż inne w mieście.
O stan estakady zapytał w interpelacji Marcin Bełbot, radny PiS, próbując się dowiedzieć m.in. o podejmowane zmiany jej kategorii na drogę krajową oraz prowadzone remonty i pomysł na dalsze funkcjonowanie.
Okazuje się, że ostatni oficjalny wniosek o uznanie estakady za drogę krajową do Ministra Infrastruktury złożono 11 lat temu. Władze Gdyni przekonują, że nie ma powodów, by dalej to robić, a lepiej skoncentrować się na dążeniu do budowy Drogi Czerwonej.
- Należy mieć na uwadze, że ewentualne zaliczenie przedmiotowej drogi do kategorii dróg krajowych nie zwolni gminy z obowiązku zarządzania i ponoszenia kosztów utrzymania tej drogi ze względu na odgórnie uregulowane w ustawie zasady zarządu nad drogami - informuje w odpowiedzi na interpelację Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodaje, że w mieście na prawach powiatu, zarząd nad wszystkimi drogami oprócz autostrad i dróg ekspresowych sprawuje prezydent, a estakada nie ma szans, by została zaliczona do drogi ekspresowej.
Droga Czerwona: informacje, terminy, koszty
Większość dylatacji wymieniana w planowany sposób
Wiceprezydent Gdyni wskazuje, że większość dylatacji została wymieniona w sposób planowany, ale kilka, ze względu na zużycie, trzeba było wymienić wcześniej.
W odpowiedzi na pytanie o wykonywanie niwelacji elementów technicznych pod kątem osiadania obiektów estakady wskazuje, że nie są one potrzebne.
- Żaden z obiektów nie wykazuje uszkodzeń mających świadczyć o jego osiadaniu - wskazuje wiceprezydent Gdyni
Naprawa dylatacji w lipcu 2021 roku
Badania nośności sprzed ośmiu lat
Ostatnie poważniejsze badania estakady wykonano w 2014 roku. Dotyczyło m.in. nośności drogi z możliwością podniesienia jej z 8 do 11,5 tony na oś. Opracowanie kosztowało ponad 600 tys. zł.
W tamtym okresie ówczesne władze Gdyni próbowały namówić rząd, by przebudować estakadę.
- Finansujemy to we własnym zakresie. Chcemy zbadać stan drogi, zobaczyć, jakie są najpilniejsze potrzeby w zakresie jej dostosowania do pełnej nośności TEN-T i jednocześnie posiadać dokumentację projektową, gdyby udało się w końcu rozpocząć remont drogi - wyjaśniał Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Pomorska "zakopianka" coraz bliżej
Pieniądze na przebudowę miały pochodzić z Unii Europejskiej. Urzędnicy zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę". Przebudowa estakady, zdaniem ministerialnych urzędników, miałaby pochłonąć 200 mln zł.
Ekspertyza wykazała jednak, że ewentualna modernizacja potrwa cztery lata, co sparaliżowałoby działanie portu. Miała kosztować ponad 200 mln zł i nie gwarantować wymaganych parametrów. W 2017 roku na nowo rozgorzała dyskusja o konieczności budowy Drogi Czerwonej.
Droga Czerwona priorytetem
Władze Gdyni twierdzą, że nadal szukają możliwości podniesienia kategorii drogi oraz pomocy w
sfinansowaniu przebudowy bądź remontu, ale ostatecznie postawiono na "pewniejszego" konia, czyli budowę Drogi Czerwonej.
Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma?
- Mając na względzie, że przebudowa lub remont estakady wiązałaby się z etapowaniem prac, okresowym wyłączeniem odcinków drogi z ruchu i znacznymi utrudnieniami uniemożliwiającymi funkcjonowanie portu i północ dzielnic Gdyni, skoncentrowaliśmy swoje działania na dążeniu do budowy drogi alternatywnej dla Trasy Kwiatkowskiego, tj. Drogi Czerwonej - kończy Marek Łucyk.
Mosty i kładki Trójmiasta
Rozpocznij quizOpinie wybrane
-
2022-10-24 07:04
Estakada to taka wizytówka naszego miasta (6)
od 20 lat naprawiana, zaklejana, malowana farbą...a i tak się sypie.
Tylko włodarze i reszta zapomnieli, że jak coś się kiedyś stanie, to Gdynia Północ odcięta od świata, bo ulica Pucka nie przyjmie takiej ilości pojazdów...a ich nie przybywa, tylko jest coraz więcej.- 118 18
-
2022-10-24 13:51
czytaj,,estakada w gesti miasta,a droga czerwona w gesti panstwa,Horaly", czyli przeor,kropidlo,piersza lopata,no i watega!!.
- 6 3
-
2022-10-24 13:04
Bezczelność i hipokryzja pisowskiej władzy.
Radny pis pyta o coś, na co ucięli fundusze zabierając pieniądze samorządom. Mają oszuści tupet.
- 12 5
-
2022-10-24 11:42
Spoko. jeszcze buspasy się zmieszczą jak na ul. Wielkopolskiej
- 10 0
-
2022-10-24 11:01
Tak wygląda całe miasto po 25 latach rządów najlepszego prezydenta
- 12 2
-
2022-10-24 09:05
"Ich nie przybywa, tylko jest coraz więcej". (1)
Przemyślana opinia!
- 24 0
-
2022-10-24 09:31
Zwłaszcza, że ekonomia (średnioroczny wzrost kosztu zakupu samochodu przewyższający dynamikę płac)
brutalnie zweryfikuje tego typu twierdzenia
- 4 1
-
2022-10-24 07:43
Zacznijmy od tego że Droga Czerwona juz dawno powinna być (7)
a i estakada porządnie wyremontowana
- 132 5
-
2022-10-25 09:51
a my już dawno powinniśmy być druga Japonią
- 0 0
-
2022-10-24 09:19
Problemem było podjęcie decyzji i wybudowanie łącznika do Obwodnicy (1)
Lepszym pomysłem byłoby wtedy pozyskanie środków na drogę czerwoną od obwodnicy do Portu w obecnym kształcie. Oczywiście wtedy miasto by straciło możliwość przekazania małej Kwiatkowskiego do Państwa, ale zyskałoby dobre połączenie do portu i pewnie Via maris także byłaby już budowana.
- 12 1
-
2022-10-24 12:45
ale zwyciężyły ambicje i chęci...
to pociągnięto estakadę przez las...
Zadzierając z zarządcą dróg i konfliktując się w sprawie portu i jego otoczenia...- 3 3
-
2022-10-24 09:07
Cofnij się w czasie z porządną ekipą i zróbcie! (2)
- 9 10
-
2022-10-24 09:16
Już istniejąca ekipa popełniła błąd doprowadzając estakadę do obwodnicy na swój koszt (1)
jedyna znana mi droga miejska do granicy państwa dzięki temu jest w Gdyni, a jej remonty obciążają gdyńskich podatników. Trzeba było założyć rączki jak Gdańsk z tunelem na kilka lat, już dawno by się znalazły środki centralne na zbudowanie czerwonej jako krajówki.
- 13 4
-
2022-10-24 12:42
tunel, Słowackiego, Sucharskiego i wantowy most
to budżet Gdańska (unia).
Jak je uzyskał (Euro) i kto to spowodował, ułatwiał i akceptował, to inna sprawa...- 5 0
-
2022-10-24 08:54
A Polska wolna od zarazy politycznej PiS
- 23 16
-
2022-10-24 07:15
Powinno budować się Drogę Czerwona jak najszybciej bo estakada nie wydała ale i ona też powinna być wyremontowana w całości i (8)
Te dwie drogi bardzo ważne i priorytetowe. Nie można niczego zaniedbać. Region się rozbudowuje: port, miejscowości dookoła. Estakada sama nie da rady... Droga Czerwona musi byc
- 104 7
-
2022-10-24 09:20
Port - Droga Czerwona (6)
Okoliczne miejscowości - sorry winnetou, nie problem Gdyni.
- 7 3
-
2022-10-24 14:04
Okoliczne miejscowości takie jak Obłuże, Oksywie, Pogórze Dolne, Górne
- 1 5
-
2022-10-24 12:58
a Gdynia jest eksterytorialna? (2)
A co ważniejsze, czy ma siedzieć kącie jak panna na wydaniu czekając na możnego sponsora/oblubieńca?
Co zarząd miasta zrobił, aby przez analogię do Gdańska, takie inwestycje ściągnąć?
Jedyne co może uzasadnić taki ruch, to rozwój portu... Albo rozwój magistrali kolejowej.
A tu magistrat nie wygląda na zainteresowanego.
rozwiń...A co ważniejsze, czy ma siedzieć kącie jak panna na wydaniu czekając na możnego sponsora/oblubieńca?
Co zarząd miasta zrobił, aby przez analogię do Gdańska, takie inwestycje ściągnąć?
Jedyne co może uzasadnić taki ruch, to rozwój portu... Albo rozwój magistrali kolejowej.
A tu magistrat nie wygląda na zainteresowanego.
Wręcz przeciwnie.
To jest krótka kołdra na styku z administracją państwową a nie rozdawnictwo i "się należy". Górale przeforsowali "zakopiankę", Elbląg znalazł posłuch dla "przekopu", Łódź dla kolejowego tunelu, ściana wschodnia dla dróg...
Przy tym trzeba chodzić...
Przy tym trzeba starań, kontaktów i kompromisów...
A po co? Opyli się parę działek, podgryzie port, pokombinuje przy planie zagospodarowania, przegra kilka reprywatyzacji i można ustawić się na pokolenia...- 2 3
-
2022-10-24 14:05
Wystąpił o okrojenie portu, żeby sprzedać tereny deweloperom. (1)
- 1 3
-
2022-10-24 20:18
wiemy
Wiemy...
Slynny podpis gdynskiego peeselowca w ostatnim dniu urzedowania jako wiceminister odwolanego rzadu...- 0 3
-
2022-10-24 09:35
Ale taki jest fakt. Nie ważne czyj to problem. Problemem jest brak drog (1)
- 2 3
-
2022-10-24 09:39
Problemem to jest brak II etapu PKM
i tu Gdynia powinna męczyć marszałka równie często jak przypominać ministerstwu o Czerwonej.
- 13 0
-
2022-10-24 07:42
Oczywiście, to w tej chwili priorytety
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.