- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (350 opinii)
- 2 Oszukane "30 stopni" w majówkę (33 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (273 opinie)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (116 opinii)
- 5 Kronika oblężenia Gdańska 1734. Część 3 (20 opinii)
- 6 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (75 opinii)
GAiT bierze się za remont jezdni i torowisk
Gdańskie Autobusy i Tramwaje szukają wykonawcy do napraw wyeksploatowanych nawierzchni dróg, w których przebiegają torowiska tramwajowe. W pierwszej kolejności do remontu przewidziane są odcinki torowiska na ul. Mickiewicza, al. Hallera i al. Zwycięstwa przy Operze Bałtyckiej. Tymczasem radni miasta i dzielnicy chcieliby, by miasto w tej pierwszej lokalizacji przebudowało układ drogowy i stworzyło zielone torowisko.
Od końca 2019 r. za naprawy, przeglądy, konserwację i bieżące remonty infrastruktury tramwajowej odpowiada spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Miejski przewoźnik na ten cel zamierza w tym roku przeznaczyć prawie 12 mln zł. Wcześniej przez dwa lata stan torowiska i sieci trakcyjnej był w gestii firmy Rajbud.
Naprawy według potrzeb
Jak tłumaczy Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT, przetarg dotyczy napraw nawierzchni drogowych w pasie torów tramwajowych na terenie całego miasta, a zakres prac naprawczych prowadzonych przez wykonawcę, który zostanie wyłoniony w przetargu, ma charakter otwarty i elastyczny.
- Nie określamy w przetargu konkretnych odcinków do napraw. Wykonawca będzie realizował naprawy według potrzeb, m.in. także odtwarzał będzie nawierzchnię w miejscach wymiany szyn w torowiskach w jezdni. Na bieżąco wskazywać będziemy wykonawcy miejsca, w których będzie prowadzić prace naprawcze - mówi Dobrowolska.
Na początek Mickiewicza i Hallera
Jak ustaliliśmy, w pierwszej kolejności prace zostaną przeprowadzone na ul. Mickiewicza oraz al. Hallera i skrzyżowaniu przy Operze Bałtyckiej, gdzie stan nawierzchni przy torach biegnących w jezdni jest w najgorszym stanie. Poruszanie się samochodem w tym miejscu przypomina jazdę po progach zwalniających, bo w wielu miejscach jezdnia jest podziurawiona albo pokryta muldami i koleinami.
- Naprawy nawierzchni przy torowiskach na wspomnianych odcinkach, tj. na ul. Mickiewicza i skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z ul. Hallera przy Operze Bałtyckiej zostaną przeprowadzone w pierwszej kolejności po wyłonieniu wykonawcy - zapowiada Dobrowolska.
Radni chcą zielonych torowisk
Niewykluczone, że wkrótce torowisko w ciągu ul. Mickiewicza zmieni się jeszcze bardziej. Zabiega o to rada dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która na ostatniej sesji podjęła uchwałę o wskazaniu priorytetowych zadań dla dzielnicy. Jednym z nich jest przebudowa ul. Mickiewicza, by mogło tam powstać zielone torowisko.
Zielone torowisko ma sporo zalet: tłumi hałas i redukuje drgania przejeżdżających tramwajów, wpływa na lepszą retencję w mieście i poprawia estetykę torowiska. Eksperci wskazują też, że trawa zamiast tłucznia oczyszcza spaliny w mieście i redukuje tzw. efekt miejskiej wyspy poprzez wchłanianie wód opadowych i jej miarowe parowanie.
Wadą może okazać się koszt jego powstania i przede wszystkim późniejszej eksploatacji. Koszt wykonania 100-metrowego odcinka torowiska o szerokości 8 m wynosi ok. 600 tys. zł. Kosztowne jest też samo utrzymanie, bo o zieleń w przeciwieństwie do tłucznia - trzeba później dbać.
Rada dzielnicy o jego budowę zabiegają dwutorowo. Z jednej strony złożyła do miasta wniosek o ujęcie zielonego torowiska w projekcie budżetu Miasta na rok 2021 oraz w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych Miasta Gdańska. Z drugiej - podobną inicjatywę - zgłosiła w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego Halina Królczyk, przewodnicząca zarządu dzielnicy.
Kilka dni temu inicjatywę ws. zielonych torowisk podjęła także radna Anna Golędzinowska. W interpelacji do prezydent Gdańska wskazała, że "obszary komunikacji są niezbędnym elementem struktury miasta, jednocześnie są terenami bardzo trudnymi pod względem retencyjnym".
- W związku z wyzwaniami wynikającymi ze zmian klimatycznych, takimi jak nawalne deszcze i susza, które coraz silniej dotykają przestrzeni naszego miasta, zwracam się z prośbą o uwzględnienie lepszego wykorzystania potencjału retencyjnego torowisk w pracach modernizacyjnych oraz podczas realizacji nowych odcinków torowisk - napisała radna do prezydent Gdańska dodając, że zielone torowiska wprowadzono wcześniej z powodzeniem w wielu europejskich miastach.
Jej zdaniem zielone torowisko mogłoby powstać na zachodnim odcinku ul. Kartuskiej lub fragmentach planowanej trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz, zwłaszcza tam, gdzie brakuje naturalnej zieleni.
Dodajmy, że powstanie zielonych torowisk nie jest nowym pomysłem. Jesienią 2019 r. pisaliśmy o inicjatywie Łukasza Hamadyka, który sondował w mieście taką możliwość na fragmencie torowiska w Nowym Porcie między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności. Obecnie fragmenty torowiska wypełnionego zieloną trawą zamiast kamiennego tłucznia mamy na krótkim odcinku torów w Jelitkowie oraz na węźle Kliniczna.
W ostatnim czasie szansa na powstanie kolejnych zielonych odcinków pojawiła się przy modernizacji torowiska na Stogach i budowie nowej linii w ciągu al. Pawła Adamowicza. Miasto jednak z niej nie skorzystało.
Miejsca
Opinie (145) 8 zablokowanych
-
2020-07-02 20:36
w końcu ! Wstyd, żeby w centrum miasta były takie dziury!!!
- 2 0
-
2020-07-02 20:14
Hałaśliwe torowisko ..
Może by tak pomyśleć również o strasznie hałaśliwej ulicy Pomrskiej .Tramwaje udające się w kierunku Jelitkowa jak i do Oliwy czynią niemiłsierny hałas który odbija się od okolicznych bloków .Uniemożliia to praktycznie oglądanie TV jak i zaśnięcie ,już nie mówiąc o spaniu przy otwartym oknie .Może jakieś gumowe podkłady rozwiązały by problem . Ulica też pozostawia wiele do życzenia .
- 1 0
-
2020-07-02 17:41
kiedyś były zielone torowiska
bo zarastały same trawą , i nie kosztowało to nic . no może nieraz przylkosili na poboczach torowiska. nie musicie znowu tróc świata sztucznymi wytworami trawy na plastikowym podłożu , ,dlaatego tyle kosztuje , bezssens .
- 2 0
-
2020-07-02 10:19
Zlikwidowac tramwaje i torowiska zastąpić bus pasami nie będzie problemów i kosztów nie będzie hałasu!! (1)
Rozwiązania z Epoki PRLu unas nadal górują!! Zielone torowisko nic nie daje nadal powoduje drgania budynków i powoduje nadal hałas nie da się go wyeliminować.Torowiska to zmora tego miasta i nie powinno sie je remontować ale eliminować.
- 4 8
-
2020-07-02 17:31
Bo mamy tabor w większości totalnie zdezelowany.
Z niemieckich szrotów.
- 0 0
-
2020-07-02 09:17
niech sie ktos wezmie za gait (1)
- 12 1
-
2020-07-02 17:28
Ale kto???
W Gdańsku nie ma na to chętnych.
- 0 0
-
2020-07-02 07:33
Wyborcy PiS pamiętajcie: głosujemy na tego co ma długie nazwisko! (5)
- 10 18
-
2020-07-02 10:31
On naprawi torowiska? Wątpię (2)
- 2 0
-
2020-07-02 13:16
Przestanie cofać Polske i to wystarczy! (1)
- 1 1
-
2020-07-02 17:14
Dobry dowcip!
- 0 1
-
2020-07-02 14:08
w Gdansku i tak rządzie peło
- 1 0
-
2020-07-02 08:10
komunikat
Przypominam, że jeśli głosowałeś na Dudę w I turze, to nie musisz już iść na głosowanie ponieważ wygrał on I turę. W II turze głosują tylko osoby, które zaznaczyły innych kandydatów ;)
- 8 4
-
2020-07-02 17:08
a gdzie skrzyzowanie Legionów/ Kosciuszki? jadac w kierunku Galerii Bałtyckiej można niezle na torowisku uszkodzic auto. Co chwila tez słychac jak autobusy obcieraja tyłem o asfalt. Tam niedługo płyty na sztorc staną.
- 3 0
-
2020-07-02 16:10
Ale czemu płyty strail zastąpić nawierzchnią bitumiczną
Czyli asfaltem? Właśnie tego rodzaju gumowe płyty są lepszym rozwiązaniem na skrzyżowaniach.
- 4 0
-
2020-07-02 07:07
Brawo .Torowisko na Mickiewicza powinno być oddzielone od jezdni . (12)
Bardzo często na tym odcinku samochody stoją na torach i blokują przejazd tramwajom . Bardzo dobry ruch . To samo powinno być zrobione na Hallera między operą a Kliniczną .
- 33 23
-
2020-07-02 13:21
(1)
A zastanawiałeś się co w przypadku awarii pojazdu kołowego? Co z ruchem samochodowym? Jestem za zmianami na lepsze, a nie za nieprzemyślanymi.
- 0 0
-
2020-07-02 16:06
Dokładnie to samo, co w przypadku awarii samochodu na innych drogach.
- 0 0
-
2020-07-02 07:16
(7)
Pora na sensowne cykle świateł. To wstyd, że na Mickiewicza tramwaj więcej czeka na światło zielone, niż jedzie.
Po co ten cały TriStar?- 10 1
-
2020-07-02 07:28
Tu nie powinno być cykli tylko priorytety. (6)
System widzi że jedzie tramwaj to powinien go puszczać przed wszystkimi innymi użytkownikami drogi.
- 13 0
-
2020-07-02 15:29
Większej bzdury nie słyszałem (1)
Więc jak na skrzyżowaniu dojeżdżasz i zielone mają ci z prawej i lewej a potem ty i ci z naprzeciwka to proponujesz wprowadzić kolejną fazę świateł która pojawi się w momencie dojazdu do skrzyżowania tramwaju? Wiesz ile dłużej czekał by na przejazd tramwaj jadący z innego kierunku już nie mówiąc o samochodach?
Druga kwestia to miejsce na Mickiewicza na "zielone" torowisko. Zobaczcie ile tam jest miejsca. Ten pomysł wymaga poszerzenia ulicy a nie jedynie posadzenia trawki. Trzecia sprawa to pozdrawiam motorniczych stojących na Mickieiwcza czekających na skręt. Rozumiem że jak auto przed was wjedzie to nie możecie skręcić. Możecie go oczywiście poinformować , ostrzec, upomnieć sygnałem dźwiękowym. Ale trzymanie tego je&^$go dzwonka przez 2 minuty bez przerwy pokazuje tylko jakimi to idio&@mi jesteście wy a nie ten kierowca.- 1 0
-
2020-07-02 15:55
Priorytet
Pojęcie obce, trzeba wyjaśnić. Oznacza, że jak dojeżdżasz do skrzyżowania od razu dostajesz zielone na jazdę dalej bez zatrzymania. Patrz, w Krakowie i innych miastach to działa.
Zielone torowisko zajmuje dokładnie tyle samo miejsca, co zwykłe torowisko. Ba, zajmuje mniej miejsca niż pas ruchu dla samochodów.- 0 0
-
2020-07-02 07:32
(3)
W Gdańsku priorytety mają tylko samochody.
Nowoczesne miasto doby modernizmu.- 7 0
-
2020-07-02 12:02
(2)
Znając życie jakby wprowadzili to w Gdańsku, to i tak ludzie jeździli by na pamięć i nie ustępowali, było by dużo wypadków i by to znieśli.
- 0 0
-
2020-07-02 13:15
jak ci kilkadziesiąt ton (1)
przypierniczy w auto, to szybciutko przyswoisz sobie nowe zasady
- 0 0
-
2020-07-02 14:45
Patrząc na gdańskich kierowców szczerze wątpię. Nauczyli się, że wszystko sie robi pod nich, a komunikacja jest na najniszym stopniu tego całego łańcucha.
- 0 0
-
2020-07-02 10:12
brawo , jak komentować to z sensem (1)
tam jest za mało miejsca na takie rozwiązanie !
- 0 1
-
2020-07-02 10:14
Wystarczy miejsca.
W ostateczności minimalnie zabierze się z chodników po pół metra.
- 0 1
-
2020-07-02 07:03
GAiT bierze się za remonty? (4)
Nie brzmi to optymistycznie
- 96 5
-
2020-07-02 14:50
Latem? Za mało korków jest?
- 1 0
-
2020-07-02 09:03
zamówienie publiczne (1)
a przetarg "wygra" WPRD Gravel
- 6 0
-
2020-07-02 10:18
I wtedy sie tulą do siebie :-)
- 4 0
-
2020-07-02 08:51
Czytaj: w GAiT ktoś coś chce przytulić
Niekoniecznie prezes pracownika
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.