• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT bierze się za remont jezdni i torowisk

Maciej Korolczuk
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Radni dzielnicy chcieliby, by na ul. Mickiewicza powstało zielone torowisko. Radni dzielnicy chcieliby, by na ul. Mickiewicza powstało zielone torowisko.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje szukają wykonawcy do napraw wyeksploatowanych nawierzchni dróg, w których przebiegają torowiska tramwajowe. W pierwszej kolejności do remontu przewidziane są odcinki torowiska na ul. MickiewiczaMapka, al. HalleraMapkaal. ZwycięstwaMapka przy Operze Bałtyckiej. Tymczasem radni miasta i dzielnicy chcieliby, by miasto w tej pierwszej lokalizacji przebudowało układ drogowy i stworzyło zielone torowisko.



Czy w Gdańsku powinno powstać więcej zielonych torowisk?

Ogłoszony przetarg zakłada m.in. uzupełnienie ubytków nawierzchni bitumicznej oraz kostki betonowej i kamiennej wzdłuż i w samym torowisku, a także wymianę gumowych płyt typu Strail na nawierzchnię bitumiczną.

Od końca 2019 r. za naprawy, przeglądy, konserwację i bieżące remonty infrastruktury tramwajowej odpowiada spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Miejski przewoźnik na ten cel zamierza w tym roku przeznaczyć prawie 12 mln zł. Wcześniej przez dwa lata stan torowiska i sieci trakcyjnej był w gestii firmy Rajbud.

Naprawy według potrzeb



Jak tłumaczy Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT, przetarg dotyczy napraw nawierzchni drogowych w pasie torów tramwajowych na terenie całego miasta, a zakres prac naprawczych prowadzonych przez wykonawcę, który zostanie wyłoniony w przetargu, ma charakter otwarty i elastyczny.

- Nie określamy w przetargu konkretnych odcinków do napraw. Wykonawca będzie realizował naprawy według potrzeb, m.in. także odtwarzał będzie nawierzchnię w miejscach wymiany szyn w torowiskach w jezdni. Na bieżąco wskazywać będziemy wykonawcy miejsca, w których będzie prowadzić prace naprawcze - mówi Dobrowolska.
Rzut oka wystarczy, by ocenić, w jakim stanie znajduje się jezdnia w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska na ul. Mickiewicza. Rzut oka wystarczy, by ocenić, w jakim stanie znajduje się jezdnia w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska na ul. Mickiewicza.

Na początek Mickiewicza i Hallera



Jak ustaliliśmy, w pierwszej kolejności prace zostaną przeprowadzone na ul. Mickiewicza oraz al. Hallera i skrzyżowaniu przy Operze Bałtyckiej, gdzie stan nawierzchni przy torach biegnących w jezdni jest w najgorszym stanie. Poruszanie się samochodem w tym miejscu przypomina jazdę po progach zwalniających, bo w wielu miejscach jezdnia jest podziurawiona albo pokryta muldami i koleinami.

- Naprawy nawierzchni przy torowiskach na wspomnianych odcinkach, tj. na ul. Mickiewicza i skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z ul. Hallera przy Operze Bałtyckiej zostaną przeprowadzone w pierwszej kolejności po wyłonieniu wykonawcy - zapowiada Dobrowolska.
Jak wynika z zapowiedzi urzędników muldy, koleiny i dziury na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Zwycięstwa mają wkrótce zniknąć. Jak wynika z zapowiedzi urzędników muldy, koleiny i dziury na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Zwycięstwa mają wkrótce zniknąć.

Radni chcą zielonych torowisk



Niewykluczone, że wkrótce torowisko w ciągu ul. Mickiewicza zmieni się jeszcze bardziej. Zabiega o to rada dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która na ostatniej sesji podjęła uchwałę o wskazaniu priorytetowych zadań dla dzielnicy. Jednym z nich jest przebudowa ul. Mickiewicza, by mogło tam powstać zielone torowisko.

Zielone torowisko ma sporo zalet: tłumi hałasredukuje drgania przejeżdżających tramwajów, wpływa na lepszą retencję w mieście i poprawia estetykę torowiska. Eksperci wskazują też, że trawa zamiast tłucznia oczyszcza spaliny w mieście i redukuje tzw. efekt miejskiej wyspy poprzez wchłanianie wód opadowych i jej miarowe parowanie.

Wadą może okazać się koszt jego powstania i przede wszystkim późniejszej eksploatacji. Koszt wykonania 100-metrowego odcinka torowiska o szerokości 8 m wynosi ok. 600 tys. zł. Kosztowne jest też samo utrzymanie, bo o zieleń w przeciwieństwie do tłucznia - trzeba później dbać.

Zielone torowisko w Jelitkowie powstało w odpowiedzi na liczne skargi mieszkańców, którym przeszkadzał hałas i drgania przejeżdżających tramwajów. Zielone torowisko w Jelitkowie powstało w odpowiedzi na liczne skargi mieszkańców, którym przeszkadzał hałas i drgania przejeżdżających tramwajów.
Rada dzielnicy o jego budowę zabiegają dwutorowo. Z jednej strony złożyła do miasta wniosek o ujęcie zielonego torowiska w projekcie budżetu Miasta na rok 2021 oraz w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych Miasta Gdańska. Z drugiej - podobną inicjatywę - zgłosiła w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego Halina Królczyk, przewodnicząca zarządu dzielnicy.

Kilka dni temu inicjatywę ws. zielonych torowisk podjęła także radna Anna Golędzinowska. W interpelacji do prezydent Gdańska wskazała, że "obszary komunikacji są niezbędnym elementem struktury miasta, jednocześnie są terenami bardzo trudnymi pod względem retencyjnym".

- W związku z wyzwaniami wynikającymi ze zmian klimatycznych, takimi jak nawalne deszcze i susza, które coraz silniej dotykają przestrzeni naszego miasta, zwracam się z prośbą o uwzględnienie lepszego wykorzystania potencjału retencyjnego torowisk w pracach modernizacyjnych oraz podczas realizacji nowych odcinków torowisk - napisała radna do prezydent Gdańska dodając, że zielone torowiska wprowadzono wcześniej z powodzeniem w wielu europejskich miastach.
Jej zdaniem zielone torowisko mogłoby powstać na zachodnim odcinku ul. Kartuskiej lub fragmentach planowanej trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz, zwłaszcza tam, gdzie brakuje naturalnej zieleni.

Dodajmy, że powstanie zielonych torowisk nie jest nowym pomysłem. Jesienią 2019 r. pisaliśmy o inicjatywie Łukasza Hamadyka, który sondował w mieście taką możliwość na fragmencie torowiska w Nowym Porcie między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności. Obecnie fragmenty torowiska wypełnionego zieloną trawą zamiast kamiennego tłucznia mamy na krótkim odcinku torów w Jelitkowie oraz na węźle Kliniczna.

W ostatnim czasie szansa na powstanie kolejnych zielonych odcinków pojawiła się przy modernizacji torowiska na Stogach i budowie nowej linii w ciągu al. Pawła Adamowicza. Miasto jednak z niej nie skorzystało.

Miejsca

Opinie (145) 8 zablokowanych

  • w końcu ! Wstyd, żeby w centrum miasta były takie dziury!!!

    • 2 0

  • Hałaśliwe torowisko ..

    Może by tak pomyśleć również o strasznie hałaśliwej ulicy Pomrskiej .Tramwaje udające się w kierunku Jelitkowa jak i do Oliwy czynią niemiłsierny hałas który odbija się od okolicznych bloków .Uniemożliia to praktycznie oglądanie TV jak i zaśnięcie ,już nie mówiąc o spaniu przy otwartym oknie .Może jakieś gumowe podkłady rozwiązały by problem . Ulica też pozostawia wiele do życzenia .

    • 1 0

  • kiedyś były zielone torowiska

    bo zarastały same trawą , i nie kosztowało to nic . no może nieraz przylkosili na poboczach torowiska. nie musicie znowu tróc świata sztucznymi wytworami trawy na plastikowym podłożu , ,dlaatego tyle kosztuje , bezssens .

    • 2 0

  • Zlikwidowac tramwaje i torowiska zastąpić bus pasami nie będzie problemów i kosztów nie będzie hałasu!! (1)

    Rozwiązania z Epoki PRLu unas nadal górują!! Zielone torowisko nic nie daje nadal powoduje drgania budynków i powoduje nadal hałas nie da się go wyeliminować.Torowiska to zmora tego miasta i nie powinno sie je remontować ale eliminować.

    • 4 8

    • Bo mamy tabor w większości totalnie zdezelowany.

      Z niemieckich szrotów.

      • 0 0

  • niech sie ktos wezmie za gait (1)

    • 12 1

    • Ale kto???

      W Gdańsku nie ma na to chętnych.

      • 0 0

  • Wyborcy PiS pamiętajcie: głosujemy na tego co ma długie nazwisko! (5)

    • 10 18

    • On naprawi torowiska? Wątpię (2)

      • 2 0

      • Przestanie cofać Polske i to wystarczy! (1)

        • 1 1

        • Dobry dowcip!

          • 0 1

    • w Gdansku i tak rządzie peło

      • 1 0

    • komunikat

      Przypominam, że jeśli głosowałeś na Dudę w I turze, to nie musisz już iść na głosowanie ponieważ wygrał on I turę. W II turze głosują tylko osoby, które zaznaczyły innych kandydatów ;)

      • 8 4

  • a gdzie skrzyzowanie Legionów/ Kosciuszki? jadac w kierunku Galerii Bałtyckiej można niezle na torowisku uszkodzic auto. Co chwila tez słychac jak autobusy obcieraja tyłem o asfalt. Tam niedługo płyty na sztorc staną.

    • 3 0

  • Ale czemu płyty strail zastąpić nawierzchnią bitumiczną

    Czyli asfaltem? Właśnie tego rodzaju gumowe płyty są lepszym rozwiązaniem na skrzyżowaniach.

    • 4 0

  • Brawo .Torowisko na Mickiewicza powinno być oddzielone od jezdni . (12)

    Bardzo często na tym odcinku samochody stoją na torach i blokują przejazd tramwajom . Bardzo dobry ruch . To samo powinno być zrobione na Hallera między operą a Kliniczną .

    • 33 23

    • (1)

      A zastanawiałeś się co w przypadku awarii pojazdu kołowego? Co z ruchem samochodowym? Jestem za zmianami na lepsze, a nie za nieprzemyślanymi.

      • 0 0

      • Dokładnie to samo, co w przypadku awarii samochodu na innych drogach.

        • 0 0

    • (7)

      Pora na sensowne cykle świateł. To wstyd, że na Mickiewicza tramwaj więcej czeka na światło zielone, niż jedzie.
      Po co ten cały TriStar?

      • 10 1

      • Tu nie powinno być cykli tylko priorytety. (6)

        System widzi że jedzie tramwaj to powinien go puszczać przed wszystkimi innymi użytkownikami drogi.

        • 13 0

        • Większej bzdury nie słyszałem (1)

          Więc jak na skrzyżowaniu dojeżdżasz i zielone mają ci z prawej i lewej a potem ty i ci z naprzeciwka to proponujesz wprowadzić kolejną fazę świateł która pojawi się w momencie dojazdu do skrzyżowania tramwaju? Wiesz ile dłużej czekał by na przejazd tramwaj jadący z innego kierunku już nie mówiąc o samochodach?
          Druga kwestia to miejsce na Mickiewicza na "zielone" torowisko. Zobaczcie ile tam jest miejsca. Ten pomysł wymaga poszerzenia ulicy a nie jedynie posadzenia trawki. Trzecia sprawa to pozdrawiam motorniczych stojących na Mickieiwcza czekających na skręt. Rozumiem że jak auto przed was wjedzie to nie możecie skręcić. Możecie go oczywiście poinformować , ostrzec, upomnieć sygnałem dźwiękowym. Ale trzymanie tego je&^$go dzwonka przez 2 minuty bez przerwy pokazuje tylko jakimi to idio&@mi jesteście wy a nie ten kierowca.

          • 1 0

          • Priorytet

            Pojęcie obce, trzeba wyjaśnić. Oznacza, że jak dojeżdżasz do skrzyżowania od razu dostajesz zielone na jazdę dalej bez zatrzymania. Patrz, w Krakowie i innych miastach to działa.

            Zielone torowisko zajmuje dokładnie tyle samo miejsca, co zwykłe torowisko. Ba, zajmuje mniej miejsca niż pas ruchu dla samochodów.

            • 0 0

        • (3)

          W Gdańsku priorytety mają tylko samochody.
          Nowoczesne miasto doby modernizmu.

          • 7 0

          • (2)

            Znając życie jakby wprowadzili to w Gdańsku, to i tak ludzie jeździli by na pamięć i nie ustępowali, było by dużo wypadków i by to znieśli.

            • 0 0

            • jak ci kilkadziesiąt ton (1)

              przypierniczy w auto, to szybciutko przyswoisz sobie nowe zasady

              • 0 0

              • Patrząc na gdańskich kierowców szczerze wątpię. Nauczyli się, że wszystko sie robi pod nich, a komunikacja jest na najniszym stopniu tego całego łańcucha.

                • 0 0

    • brawo , jak komentować to z sensem (1)

      tam jest za mało miejsca na takie rozwiązanie !

      • 0 1

      • Wystarczy miejsca.

        W ostateczności minimalnie zabierze się z chodników po pół metra.

        • 0 1

  • GAiT bierze się za remonty? (4)

    Nie brzmi to optymistycznie

    • 96 5

    • Latem? Za mało korków jest?

      • 1 0

    • zamówienie publiczne (1)

      a przetarg "wygra" WPRD Gravel

      • 6 0

      • I wtedy sie tulą do siebie :-)

        • 4 0

    • Czytaj: w GAiT ktoś coś chce przytulić

      Niekoniecznie prezes pracownika

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane