• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk Południe: chcemy lepszej komunikacji nocnej

Krzysztof Koprowski
23 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wielu mieszkańców dzielnic południowych do przystanków autobusów nocnych linii musi iść nawet kilka kilometrów. Wielu mieszkańców dzielnic południowych do przystanków autobusów nocnych linii musi iść nawet kilka kilometrów.

Mieszkańcy południowych i zachodnich dzielnic Gdańska skarżą się na słabą komunikacją nocną, twierdząc że mają daleko do przystanków autobusów nocnych. Zarząd Transportu Miejskiego obiecuje przyjrzeć się problemom, jednak na poważne zmiany się nie zapowiada. Nie skończyła się nawet analiza propozycji rad dzielnic, które złożone zostały w sierpniu.



Jak oceniasz nocną komunikację miejską w Trójmieście?

Nowe gdańskie dzielnice rozrastają się w błyskawicznym tempie. Wprowadzają się do nich głównie młodzi ludzie, którzy weekendy lubią spędzać na zabawach w Śródmieściu. Niestety, powrót z nich oznacza często spacery przez nieoświetlone ulice lub dosłownie przez szczere pole.

- Od kilku lat mieszkańcy osiedli Cztery Pory Roku, Moje Marzenie oraz Kolorowe piszą petycje do ZTM z prośba o uruchomienie linii autobusowej. Obecnie najbliżej położony przystanek autobusu nocnego N4 to ul. Niepołomicka zobacz na mapie Gdańska. Stamtąd jesteśmy zmuszeni iść pieszo pod górę - skarży się pani Janina, czytelniczka Trojmiasto.pl

Podobne sygnały docierają do nas również od mieszkańców dzielnic położonych na północ wspomnianych osiedli - w rejonie ul. Jabłoniowej czy Szadółek. W dzień są tam do dyspozycji rzadko kursujące autobusy (1-2 kursy na godzinę), zaś nocą trzeba iść kilka kilometrów do najbliższych przystanków (ul. Kartuska, ul. Piotrkowska lub ul. Jaworzniaków).

- Nie dość, że do przystanków nocnych autobusów mamy bardzo daleko, to nasza droga wiedzie przez nieoświetlone ulice lub dróżki polne. Nie jest to ani bezpieczne, ani komfortowe, szczególnie teraz, gdy temperatury nocą oscylują wokół zera stopni - uskarża się pan Bartosz, mieszkający na nowym osiedlu przy ul. Jabłoniowej.

Niestety Zarząd Transportu Miejskiego nie planuje rewolucji w rozkładach linii nocnych. Ich racjonalny układ utrudnia kuriozalne prowadzenie dróg osiedlowych, które często nie są ze sobą połączone, a to oznacza że każdy autobus - zamiast jechać bezpośrednio przez gęsto zamieszkanie miejsca - musi co rusz robić zjazdy do wnętrz osiedli. To oznacza większą ilość kilometrów, a więc wysokie koszty funkcjonowania linii.

- Dostrzegamy ogromny rozwój miasta w tym kierunku. W listopadzie będziemy prowadzić badania marketingowe dotyczące popytu na konkretnie linie i wówczas rozważymy lepsze dostosowanie rozkładów do potrzeb. Drobne zmiany czekać będą mieszkańców już w grudniu, gdy będziemy dostosowywać rozkłady linii nocnych do nowego rozkładu kolejowego, tak by ułatwić przesiadki - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.

Zomkowski zwraca jednak uwagę, że ZTM stara się minimalnym nakładem finansowym poprawiać dostępność komunikacyjną. - W kwietniu tego roku zmieniliśmy trasę linii N4, która wykonuje teraz zjazd w ul. Guderskiego, gdzie znajdują się nowe osiedla mieszkaniowe.

Na większe zmiany w osiedlach południowych mieszkańcy będą musieli poczekać jeszcze kilka miesięcy - do czasu zakończenia budowy trasy tramwajowej do pętli Nowej Łódzkiej. Wówczas skróconych zostanie wiele linii autobusowych, a "uwolnione" kilometry będą mogły być przeznaczone np. na komunikację nocną.

Do tego czasu w życie mogą zostać wprowadzone zmiany, które postulowały rady osiedli i dzielnic (termin nadsyłania wniosków upłynął w sierpniu). Zarząd Transportu Miejskiego wciąż zapewnia, że je analizuje i pamięta o propozycjach.

- Zaskoczyła nas ogromna ilość wniosków. Wiele z nich było wzajemnie sprzecznych ze sobą, inne zaś nierealne finansowo. Przy ich rozważaniu trzeba też pamiętać, że np. zwiększając częstotliwość, a więc ilość pojazdów na jednej linii, trzeba jednocześnie zmniejszyć kursowanie na innej. Badania prowadzone w listopadzie będą dla nas wskazówką co do ewentualnych zmian w oparciu o nadesłane propozycje - kończy Zomkowski.

Miejsca

Opinie (190) 9 zablokowanych

  • My bandyci z Czterech Pór Roku żądamy autobusu nocnego!

    Nie mamy okazji pobić kierowcy w nocy, robimy to na innych trasach ale po co się narażać na Oruni?Chcemy mieć okazję na swoim osiedlu!Mięczaki nie jeżdżą po nocy - tylko my z młyna!

    • 3 5

  • (1)

    przystanek przy starym czołgu miał być przystankiem na czas remontu a jest lipa tam idzie sie zabic kierowca staje na skrzyzowaniu a stylu walom wniego az dojdzie do katastrofy

    • 3 2

    • A ci z tyłu , to oczu nie mają ?

      • 1 0

  • zaklamany ZKM !!!!! (5)

    na 4 pory roku kursuja 113 i 213 (313 w weekendy i po 20 w tyg do 22.30) co za problem zrobic 3 kursy nocne albo dlozyc te 7 min n4 zeby zrobil sobie komfortowe kolko !! nikomu korona z glowy nie spadnie, wezcie ludzie zacznijcie myslec !!!

    • 9 6

    • O tym decyduje ZTM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

    • (3)

      to trzeba było pomyśleć zanim kupiłeś mieszkanie. A niz żalić sie teraz. Co dawali kredycik to wziąlem, a mózg miałem odłaczony?

      • 9 8

      • zal tylek sciska ? (2)

        musisz miec nie lada kompleksy skoro zal tak tylek sciska. pewnie masz 35 lat i mieszkasz dalej z rodzina. A Ja sie wypowiadam w imieniu mlodych ludzi swieta krowo.

        • 7 5

        • Jestem młody...

          ...i wcale cie nie upoważniłem do wypowiadania się w moim imieniu, nadęta kredytowa frajerzyno, żyjąca od piątku do piątku.

          • 1 3

        • młodych, czyli tych

          co płakali i błagali starych o pomoc, bo Franciszek poszedł w górę?

          • 4 6

  • Marzenia... możecie sobie pomarzyć.... (3)

    ZKM i ZTM już dawno pokazał, gdzie ma pasażerów - w głębokiej i czarnej...

    • 61 14

    • (1)

      Zapamiętaj raz na jutro : ZKM jest wynajęty przez ZTM !!! . ZKM Wykonuje polecenia ZTMu !!!!!

      • 10 3

      • Te minusy to chyba od idiotów , którzy nie opanowali czytania ze zrozumieniem ?

        • 1 0

    • O tym decyduje ZTM , nie myl nazw i kompetencji .

      • 7 3

  • a skąd ci młodzi ludzie mieli kasę na mieszkania w nowym budownictwie?? (16)

    • 22 91

    • Pracują, oszczędzają i biorą kredyty (5)

      A nie tak jak ty siedzisz przed komputerem, płaszczysz pupsko, hodujesz sadło i zrzędzisz.

      • 31 6

      • Robię dokładnie to samo i nie sprawdza się.

        Pracuj a garb ci sam wyrośnie. Gdyby to była recepta, Indie byłyby krajem Pierwszego Świata.

        • 3 0

      • zrzędzicie w tym przypadku wy (3)

        że "nie ma dojazdu" - a okolica przecież miała być zdala od "miejskiego zgiełku", więc ale o co kaman?

        • 6 11

        • głupi jesteś (2)

          • 5 4

          • rzeczowa odpowiedź

            brawo!

            • 3 8

          • głupi to jesteś ty ze zamieszkałeś na takim zad...u

            • 4 11

    • Wojtku, jakiś Ty głupi...

      • 1 0

    • Jak mają tańsze mieszkania to niech jeżdżą taksówkami. (2)

      A nie śmieją się z tych co podobno przepłacali w Centrum.

      • 24 31

      • (1)

        Ja się z nikogo nie śmieje, podatki płacę, sądzę że większe, niż mieszkańcy komunałek na Dolnym Mieście.

        • 10 5

        • Skąd ta opinia?

          Zgaduję - bo to przecież "patole", mimo że łożą obecnie złodziejski czynsz, za które miasto zobowiązuje się przecież "remontować"? (I nie wyskakiwać mi tutaj "no jak to płacą, dziady na łasce komuny i pijaki" - bo m.in. przez tego typu założenia, generalizację i "odpowiedzialnosć zbiorową" rzecz wygląda jak wygląda...) - Takie stereotypowe gadanie...

          • 2 4

    • Człowieku (3)

      Na pewno nakradli. Takie stereotypowe gadanie, co Cie obchodzi ckad mile kase. Wyjdz z komuny.

      • 29 9

      • Ty tymbardziej - typowy przyklad homo sovieticusa (2)

        "Ja chce mieszkac daleko i tanio, ale chce dojechac szybko i kiedy mi sie zechce i spod samego domu, a słońce ma zachodzic na moj znak, tak ma byc bo ja tak mowie, płace z kredytu i wymagam przeciez!!!"

        • 11 10

        • Super. (1)

          Tylko dlaczego w obecnej sytuacji w tej chwili łatwiej dojechać do centrum Gdańska z Wejherowa, niż z Łostowic?

          • 16 3

          • bywa

            może dlatego, że mieszkanie w Wejherowie jest "takie wsiowe" i niegodne yuppie? :)))

            • 5 8

    • A co Cię to??

      • 2 5

    • Z du** mają kasę na te mieszkania!

      ja harowałem kilka lat za granicą żeby spłacić....rodzina też pomogła i dzięki im za to,a ty dalej rozmyślaj przed tv Trwam gdzie to ukradli...

      • 23 4

  • CHCEMY LEPSZEJ KOMUNIKACJI DZIENNEJ

    jaki sens jest żądać lepszej komunikacji nocnej, jak dzienna ledwo zipie?Rozumiem, że te osoby, które chcą jeździć nocą, nie wstają rano do pracy i nie tłoczą się 50-60 minut w autobusie, w którym nie ma jak stanąć, czego się złapać ani nawet czym oddychać. Codziennie rano i po południu zastanawiam się czy dziś w autobusie zemdleję, czy wytrzymam i dojadę na miejsce. Pewnie dzięki temu nie mam sił i ochoty na nocne eskapady, pewniejsze jest, że pojadę na SOR...

    • 8 2

  • kolejne cuda z BRG:/ (2)

    "kuriozalne prowadzenie dróg osiedlowych, które często nie są ze sobą połączone"hura, hura, hura, jak fantastycznie że mamy w Gdańsku PLANUJĄCE Biuro Rozwoju Gdańska, brawa, po raz kolejny wielkie brawa:/

    • 41 4

    • BRG woli snuć PRL-owskie plany przemiany Wrzeszcza w gigantyczny węzeł komunikacyjny

      z autostradą na poziomie +1 i węzłami na poziomie +2 (dla niewtajemniczonych - 2-gie i 4-te piętro)

      • 4 0

    • Przecież plany i wizualizacje istnieją. Tylko dróg nie ma.

      • 8 1

  • Ztm nie potrafi wskazać rozmieszczenia biletomatów i SIPU więc nie ma co liczyć na sensowne połączenia komunikacji nocnej!

    Od lat nic się nie zmienia , tylko kolejne obiecanki a stołki grzeją jakieś stare pierdziele które nawet nie stawiają stopy w pojazdach komunikacji miejskiej! Ciekaw czy ktoś z ZTM-u ma świadomość jak przeładowane są np. tramwaje (zwłaszcza " CIASMUNDY") w godzinach szczytu na zaspę,przymorze i zapewne na innych liniach też???? Co w końcu z remontowanym odcinkiem torów przy stoczni??? I torami na stogi? Kto za to wszystko weźmie odpowiedzialność i kto poda się przykładnie do dymisji???

    • 3 2

  • Gdański magistrat wciąż duma (4)

    jak ożywic życie nocne na Starym i Głównym Mieście, Dyskutują, drapią się po umęczonych myśleniem głowach.

    • 130 5

    • Nie wychodze na noc do miasta bo nie ma jak wrócić !

      Chyba że 10km piechotą ! Żałosne! By tyle ludzie płacili za bilety a komunikacja jest do D.!!!!!!!!!!! Np. z rana . Niech ktoś się przejedzie z Kowal na Pętla Chełm ... Jedzie jeden autobus a ludzi na jednym przystanku jest tyle ile może tylko do tego jednego autobusu wsiąść !!! A kolejne przystanki gdzie jest tyle samo ludzi ??? Za co Ci ludzie płacą ??? Skandal to jesT! robić sobie z pasażerów kpinę !!!

      • 17 4

    • Gdyby nocą można było wrócić do domu normalną komunikacją, a nie autobusami kursującymi raz na godzinę-półtorej wiele osób zostawałoby w centrum dłużej. A szczególnie "genialna" jest dziura w kursowaniu busów ok. 3 nad ranem. Życzę powodzenia urzędnikom w dalszym "dumaniu".

      • 35 3

    • Żaden problem (1)

      Otworzyć kilka prawdziwych burdeli na Długiej i w okolicy, a zamknąć ten burdel na Nowych Ogrodach

      • 36 6

      • O. Sądząc po minusie urzędactwo dyżuruje nawet w niedzielę.

        • 25 4

  • (9)

    No skoro miasto pozwala na dziką rozbudowę bez żadnej koncepcji, nowe drogi istnieją na wizualizacjach, albo budowane są o dobre 5-6 lat za późno (Nowa Łódzka), to potem nie ma jak wytyczyć trasy autobusu.Nawet piechotą nie da się chodzić, bo np. Świętokrzyska nie ma chodnika na całkiem sporym odcinku. Starogardzka - następny, pozbawiony chodników i oświetlenia koszmarek. Jabłoniowa? To samo!

    • 85 6

    • (8)

      A co ma zrobić miasto? Zakazać budowy nowych osiedli? Mamy wolność a to oznacza między innymi wolność do budowy i kupna mieszkania w szczerym polu.

      • 16 25

      • wystarczyłoby nie odrolniać działek hurtowo (3)

        za pieniążki od developera, któremu zwrócą naiwniacy z korpo i ich kredyciki...

        • 4 3

        • (2)

          Cóż jest naiwnego w kupowaniu mieszkań na kredyt? Miasto się rozrasta, czy to się komuś podoba, czy nie. Przecież gdyby była porządna komunikacja, to przecież wcale nie trzeba by było sprowadzać się do Gdańska, ale dojeżdżać do pracy szybkim pociągiem z Żukowa, Tczewa, Elbląga czy nawet Grudziądza.

          • 1 1

          • Pociąg z Tczewa

            Za komuny całe rodziny stoczniowców przecież kwaterowano w Tczewie...

            • 2 0

          • "rozrasta"?

            w tym przypadku faktycznie to dobre określenie - miasto powinno przede wszystkim się rozwijać, i dopiero w związku z tym powiększać (jak to ktoś trafnie ujął - ''miasto powinno zwiększać swój zasięg wraz z zasięgiem linii tramwajowej''), rozrasta to się komórka rakowa - i mniej więcej tak wygląda urbanistyka w dzisiejszej polszy, wciskać na dzikusa "apartamenty" (hehehe, połowa w nich mieszkających by zrobiła wielkie oczy widząc prawdziwy apartament) gdzie się tylko da, ale najlepiej jeszcze na terenach 'miejskich' - byleby biuro nieruchomości było syte i magistrat także...

            • 4 0

      • trywializujesz zagadnienie... (1)

        Wolność, to również odpowiedzialność za swoje decyzje, co nie oznacza że mamy być skazani na indolencje władzy!? Odpowiedz sobie i nam na pytania:1. Kto w Mieście ustala politykę przestrzenną?2. Kto decyduje o kształcie infrastruktury miejskiej i komunikacji zbiorowej? 3. Dlaczego podatki mieszkańców nie miałyby być przeznaczone na podstawowe potrzeby infrastrukturalne i komunikacyjne? Od tego zależy poziom życia.4. Kto .... ? Takie pytania można mnożyć, ale Twoje pytanie (...)Zakazać budowy nowych osiedli?(...) jest infantylne - Czy to, że owoce gniją ma oznaczać zaprzestania ich uprawiania? Zastanów się, nie w tym tkwi problem? Miasto musi prowadzić zrównoważony rozwój, a co za tym idzie musi budować infrastrukturę w lokalizacjach przekazanych pod budownictwo mieszkaniowe.

        • 18 2

        • Żal.pl

          Zbyt mądre pytania jak na Jaśnie Panującego Dr Oetkera vel Budyń...To brzmi zbyt banalnie i małostkowo; sam sobie odpowiedz: po co ludziom w Gdańsku ma się żyć normalnie??Ważniejsze jest Euro, teatrzyk, muzeum i centrum Solidarności; takie priorytety ma miasto wobec swoich obywateli. Wiadomo; łatwiej przeciąć wstęgę z "medialnego" projektu, niż z czegoś ważnego tylko dla kilku tysięcy mieszkańców.

          • 12 0

      • mieszkańcy za swoje podatki mają prawo żądać dobrego skomunikowania z centrum miasta

        • 23 3

      • Miasto ma dbać o infrastrukturę. Tylko tyle i aż tyle.

        • 27 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane