• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce uporządkować reklamy, a miejska spółka szuka chętnych na bilbordy

Krzysztof Koprowski
9 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Teren przeznaczony pod zajezdnię, na którym mają być ustawione nośniki reklamowe. Teren przeznaczony pod zajezdnię, na którym mają być ustawione nośniki reklamowe.

Jeszcze w lutym na sesję Rady Miasta Gdańska powinien wreszcie trafić projekt uchwały krajobrazowej. Jednocześnie gminna spółka przewozowa szuka chętnych na montaż reklam na działce pod przyszłą zajezdnię przy ul. Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska. Działanie to jest zgodne z polityką poprawy estetyki miejskiej przestrzeni.



Czy miejskie spółki powinny dzierżawić teren pod reklamy?

Należąca do miasta spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje planuje w najbliższych latach rozpocząć budowę nowej zajezdni dla swoich pojazdów w rejonie ul. Warszawskiej i Jabłoniowej. Większość niezbędnych gruntów należy do gminy, choć w ubiegłym roku dokupiono jeszcze pięć hektarów za kwotę 17,9 mln zł.

Zanim na teren wjadą pierwsze maszyny budowlane, GAiT chce wykorzystać potencjał lokalizacji przy ruchliwej ul. Warszawskiej i al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) do montażu reklam. Obecnie miejska spółka oczekuje na oferty dzierżawy terenu od firm zainteresowanych taką współpracą.

- Rodzaj, liczba i wielkość nośników oraz terminy ich umieszczenia będą zależały od oferentów i propozycji, jakie zostaną nam przedstawione - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Nośniki muszą spełniać wszystkie wymogi dotyczące umiejscowienia i estetyki zgodnie z obowiązującym prawem.
Planowana lokalizacja zajezdni na tle docelowego układu transportowego. Planowana lokalizacja zajezdni na tle docelowego układu transportowego.

Miejskie spółki mogą zarabiać na reklamach



Okazuje się, że działania spółki są jak najbardziej zgodne z polityką miasta w tym zakresie. Bo choć włodarze od lat deklarują chęć ograniczenia liczby reklam, to takie postępowanie w pełni akceptują.

- Tak, istnieje możliwość, aby spółki [należące do miasta - dop. red.] wynajmowały na terenach, jakie do nich należą, miejsca na nośniki reklamowe - oczywiście z dostosowaniem się do obowiązujących przepisów - potwierdza Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
W tym przypadku, oprócz prawa budowlanego, najważniejsze są zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ten w tym miejscu dopuszcza nośniki reklamowe, "stanowiące tradycyjne wyposażenie ulic". Został on jednak uchwalony w 2003 r., czyli na wiele lat przed szeroką dyskusją publiczną na temat nadmiaru reklam w przestrzeniach polskich miast.

Czytaj też: Nielegalna miejska reklama w centrum Wrzeszcza

Obecnie miasto wydaje zgodę na wieszanie reklam nawet na płotach w obrębie torowisk tramwajowych. Rozwiązanie to będzie niedopuszczane po wejściu w życie postanowień uchwały krajobrazowej. Obecnie miasto wydaje zgodę na wieszanie reklam nawet na płotach w obrębie torowisk tramwajowych. Rozwiązanie to będzie niedopuszczane po wejściu w życie postanowień uchwały krajobrazowej.

Uchwała krajobrazowa w lutym



Obecnie dokumentem, który ma służyć regulacji reklam, jest tzw. ustawa krajobrazowa. Została ona podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego w maju 2015 r. Mimo upływu prawie trzech lat i licznych zapowiedzi, wciąż nie udało się wykorzystać jej zapisów i skierować na sesję Rady Miasta Gdańska stosownego dokumentu.

- Planujemy skierowanie uchwały krajobrazowej na najbliższą sesję Rady Miasta Gdańska, zaplanowaną na 22 lutego - zapowiada Bittner.
Czy tym razem wreszcie uda się dotrzymać terminu? Wkrótce zapewne będzie można to zweryfikować. Nieoficjalne mówi się, że podczas głosowania radnych PO będzie obowiązywała dyscyplina klubowa za przyjęciem uchwały.

Na pierwsze efekty uchwały przyjdzie poczekać



Przypomnijmy, że przyjęcie uchwały nie oznacza, że reklamy natychmiast znikną z gdańskich ulic. Na uporządkowanie swoich posesji właściciele będą mieli określone w uchwale terminy - dla legalnych nośników reklamy (powstałych w oparciu o pozwolenie na budowę lub zgłoszenie robót) będą to 24 miesiące, zaś dla pozostałych nośników (w tym nielegalnych) - 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.

Miejsca

Opinie (67) 1 zablokowana

  • Polska to trzeci swiat i zeby ten trzeci swiat podtrzymywac to trzeba instalowac odpowiednia ilosc wiesniackich reklam. Tak dalej mlotki...

    • 9 0

  • Jeszcze łopaty w ziemię nie wbili na rozpoczęcie budowy a Lisicki już tam chce bilboardy stawiać?

    • 7 0

  • Około 10 lat temu utworzono w UM referat ds. estetyzacji miasta (tak to chyba sie nazywało), (2)

    który miał energicznie zabrać się m.in. za wiszące wszedzie paskudne szmaty i tablice reklamowe. Zdjęto wtedy troche reklam, pewnie nie należących do kolesi i koniec.

    • 6 1

    • 10 lat razy 12 miesiecy razy ileś tam etatów = sporo kasy podatników (1)

      Z której to kasy nikt nie ma pozytku poza zatrudnionymi na etatach. Budyń w ten sposób kupił ówczesnych oponentów oraz parę głosów wyborczych - mała sycylia

      • 2 1

      • O głosy wyborcze chodziło przede wszystkim. A tych głosów to sobie kupił nie kilka A kilkadziesiąt.

        • 1 2

  • za dużo kumpli urzędasów-darmozjadów...

    ma interes w wieszaniu reklam, stąd opieszałość

    • 4 0

  • Na ulicy Potokowej (1)

    Na ulicy Potokowej Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego bezpośrednio zabrania lokalizacji reklam wielkoformatowych. GZDiZ od lat udostępnia tam pas drogowy dla przynajmniej pięciu gigantycznych billboardów.

    • 4 0

    • Dobre !!!

      • 0 0

  • Niemcy wlasnie wprowadzają 28 godzinny tydzień pracy podał wczoraj TVN ale lemingi w Polsce chcą pracowac 7 dni wtygodniu! (2)

    • 4 3

    • Może niech wprowadzą jeden dzień pracy w tygodniu.

      28 godz.tygodniowo to pa ile dziennie?

      • 1 1

    • to jedż do niemiec a tu niepajacuj z tvn-em

      • 2 1

  • Skandal i zaburzenia dwubiegunowe

    Nie rozumiem jak w czasie, gdy miasto walczy tak mocno o poprawę estetyki w przestrzeni publicznej, miejska spółka może dopuszczać do stawiania kolejnych szpecących billboardów. Nie łudźmy się, że ich walory wizualne będą wartością dodaną do otoczenia...

    • 6 0

  • Trzy billboardy za Ebbing, Missouri

    • 3 0

  • Skończyć wreszcie z nielegalnymi reklamami

    przyczepami zostawianymi na skrzyżowaniach , tak aby zasłaniały pole widzenia.Solić kary . Nie trudno znależć właściciela. Numery rejestracyjne

    • 3 1

  • gdański syf.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane