• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej autobusów nie wyjeżdża w Gdańsku na trasy

Maciej Korolczuk
7 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 09:56 (8 czerwca 2018)
DPP - to skrót od "Dzień pieszego pasażera". Ostatnio ze względu na trudną sytuację w GAiT jest ich niestety coraz więcej. DPP - to skrót od "Dzień pieszego pasażera". Ostatnio ze względu na trudną sytuację w GAiT jest ich niestety coraz więcej.

Coraz mniej kierowców i sprawnych autobusów, a coraz więcej dziur w rozkładach jazdy i frustracji wśród pasażerów. Tak wyglądają ostatnie tygodnie w Gdańsku. Mimo narastających problemów, które uderzają w pasażerów, prezes GAiT Maciej Lisicki nie znalazł czasu, by z nami porozmawiać.



Czy odczułe(a)ś, że w ostatnim czasie komunikacja w Gdańsku działa gorzej?

Od początku roku, każdego miesiąca do działu kadr spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje spływają kolejne wypowiedzenia składane przez kierowców. Tylko w kwietniu ZTM nałożył na GAiT kary umowne w wysokości 85 tys. zł za nierealizowanie umowy przewozowej. Spółka nie wyjeździła w marcu 5,7 tys. wozokilometrów zapisanych w umowie, bo nie miała do tego ludzi i sprawnych autobusów.

Oficjalnych danych za kwiecień i maj jeszcze nie ma. Nieoficjalnie wiadomo, że niewykonanych kursów było jeszcze więcej.

- W kwietniu i maju nastąpiły bardzo liczne wydarzenia np. awarie, zatory drogowe, awaryjne komunikacje zastępcze, ale też brak kierowców czy zatarasowania dróg przez pojazdy obce. Każdy pojedynczy przypadek jest wnikliwie rozkładany na części pierwsze, aby móc obiektywnie ocenić, czy wina leżała lub nie leżała po stronie operatora - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM.
Kłopoty przewoźnika bezpośrednio uderzają w pasażerów, którzy od kilku tygodni muszą radzić sobie ze znikającymi z rozkładów autobusami. To tylko zgłoszenia w Raporcie z Trójmiasta z trzech ostatnich dni:

  • Wybrane poniedziałkowe zgłoszenia czytelników w czasie porannego szczytu komunikacyjnego.
  • Podobnie było we wtorek.
  • I w środę.

Owijali się w koce życia i ogrzewali zniczami



O coraz gorszym stanie osobowym i technicznym taboru opowiada nam pan Arkadiusz (imię zmienione), były kierowca GAiT, który niedawno zwolnił się ze spółki i zatrudnił się u konkurencji.

- Zimą dostawałem autobus bez sprawnego ABS-u i co gorsza: ogrzewania. Na pętli po jednym kółku było tak zimno, że grabiały ręce, z ust leciała para. By się ogrzać, okrywałem się kocem życia z apteczki pierwszej pomocy. Na prośbę o wymianę wozu na sprawny, przyjechał kolejny, taki sam. Trzy kółka potrafiłem robić czterema różnymi wozami.
Inny z kierowców - wciąż pracujący w spółce - dodaje, że sposobem na ogrzanie się zimą było zapalanie zniczy. Latem z kolei w wielu wozach nie działa klimatyzacja. Kierowcy, by przewietrzyć auta i zbić nieco temperaturę między pierwszym a drugim przystankiem na odległych pętlach, jeżdżą z otwartymi drzwiami (co jest niezgodne z przepisami).

Kierowcy pracują po 300 godzin? GAiT zaprzecza



- Bywają dni, że z bazy nie wyjeżdża 20-30 autobusów. Dla pasażerów oznacza to bezcelowe oczekiwanie na przystankach. Obecnie kierowcy - jeśli chcą - mogą pracować nawet 30 dni w miesiącu bez dnia wolnego. Chodzą plotki, że wkrótce ma się to zmienić i będzie można przychodzić do pracy tylko przez dwa wolne dni. Wszystko po to, aby miasto zrozumiało, jak wielki jest to problem. Efekt będzie taki, że liczba niewykonanych kursów jeszcze wzrośnie, bo każdego dnia w czasie wolnym do pracy przychodzi nawet kilkudziesięciu kierowców.
Pan Arkadiusz dodaje, że dzień przed dniem wolnym otrzymywał nawet kilka telefonów, by przyjść do pracy. Raz uległ. Pracował 12 dni z rzędu. Więcej nie dał rady.

- Nie muszę dodawać, że to ryzykowanie zdrowiem, a nawet życiem nie tylko swoim, ale przede wszystkim pasażerów, których się wozi. Znam kierowców, którzy potrafią przepracować nawet 300 godzin w miesiącu - opowiada były już kierowca GAiT-u.
Aktualizacja, 8 czerwca, godz. 9:56:

Alicja Mongird, rzecznik GAiT:

- Nieprawdziwa jest informacja, że kierowcy zatrudnieni w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje pracują "nawet 300 godzin w miesiącu". Jest to sytuacja, która nigdy nie zdarzyła się w naszej spółce. Potwierdzamy, że kierowcy pracują w godzinach nadliczbowych, ale tylko wtedy, gdy wyrażą na to chęć, jednocześnie jest to zgodne z przepisami "Ustawy o czasie pracy kierowców".


Kierowcy przyznają, że w samej firmie, głównie na dyspozytorniach, gdzie spotykają się w przerwach, mogą zjeść posiłek i odpocząć, nie rozmawia się o niczym innym, niż o trudnej sytuacji w spółce.

- Z tego się składa ta praca: z narzekania, z frustracji, z próby ratowania tego co zostało. W kierowcach jest siła, w grupie są mocni i się wspierają, pomagają młodszym, bo wiedzą, że jadą na tym samym, rozlatującym się wózku - dodaje nasz rozmówca.
  • Grzyb na framugach okien w kabinie kierowców to - jak mówią pracownicy GAiT - smutna codzienność.
  • Wyeksploatowane guziki na pulpicie kierowcy.
  • Nieczyszczone otwory wentylacyjne.
  • Świecące się kontrolki informujące o usterce dziwią, ale tylko początkujących kierowców. Potem wszyscy do takiego widoku się przyzwyczajają.

Internet się śmieje



O tym, w jak trudnym położeniu jest miejski przewoźnik, na co dzień przekonują się nie tylko jego pracownicy, ale głównie pasażerowie. Od kilku tygodni nasi czytelnicy informują w Raporcie o nierealizowanych kursach, awariach i opóźnieniach komunikacji. Skala utrudnień jest na tyle duża, że o sytuacji w GAiT huczy, a w zasadzie śmieje się internet.

Na Facebooku powstają kolejne fanpejdże, które w prześmiewczym, ale i gorzkim tonie opisują codzienne perypetie gdańskich pasażerów. Zdjęcia, informacje czy komentarze można zobaczyć m.in. na profilu "Czy w Gdańsku zepsuł się tramwaj?" albo "101 Napraw i prowizorek GAiT Gdańsk". Codzienną dawkę informacji zapewniają też użytkownicy strony Wykop.pl, którzy pod hashtagiem #codzienneszkalowaniegdanskiegozbiorkomu przeklejają informacje z Raportu z Trójmiasta.

Zdarzają się też krótkie anegdoty.

"Tramwaj nr 8 w kierunku Jelitkowa na przystanku Kliniczna zaczął się palić, ludzie wysiedli, ale Pani motornicza powiedziała "może przestanie", tak więc jedziemy dalej."

Darmowe szkolenia dla kierowców



Władze miasta poproszone przez nas o komentarz do obecnej sytuacji w miejskiej spółce, odpowiadają, że z niewystarczającą liczbą kierowców mierzy się nie tylko GAiT, ale wszystkie spółki transportowe w kraju.

- Pod tym względem GAIT nie jest wyjątkiem - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, któremu bezpośrednio podlega prezes Maciej Lisicki i kierowana przez niego spółka. - Wspólnie z kierownictwem spółki staramy się znaleźć rozwiązanie tej sytuacji. W krótkiej perspektywie, w celu sprawnej realizacji zadań - zarząd GAIT podpisał umowę z podwykonawcą, który przez kilka najbliższych miesięcy będzie obsługiwał trzy linie autobusowe w mieście. Ale nie tylko na doraźnych działaniach się skupiamy. Intensyfikowane są kursy i szkolenia dla nowych kierowców. Nowi pracownicy, którzy zadeklarują przepracowanie minimum 4 lat, będą zwolnieni z opłaty za kurs uprawniający do prowadzenia pojazdów. Co ważne wspólnie z reprezentacją pracowników wypracowujemy rozwiązania mające na celu podniesienie standardu pracy kierowców. Systematycznie podnosimy też jakość taboru. Niedawno podpisaliśmy umowy na dostarczenie 46 nowych (o standardzie emisyjnym euro 6) i 14 używanych autobusów (o standardzie euro 5). Pozwoli nam to w krótkim czasie wyeliminować ostatnie autobusy o standardzie euro 1 i wszystkie o standardzie euro 2".

Prezydent wysyła do Indii



Na prezentacji autobusów obecny był też prezydent Paweł Adamowicz, który sam nawiązał do tego, co się dzieje w GAiT i na rynku przewozów.

- Niedawno otworzyliśmy we Lwowie biuro zatrudnienia obcokrajowców w Gdańsku. Sugeruję, by spenetrować jeszcze rynek ukraiński w celu importu kierowców do Gdańska. To wielkie wyzwanie, namawiam więc do bardzo spektakularnych i niebanalnych rozwiązań. Jak trzeba, to proszę jechać do Indii. Mówię całkiem serio, bo jak nie ma własnych chętnych, musimy ich pozyskiwać z dalszych rynków pracy.
Podczas spotkania związanego z podpisaniem umowy na dostawę nowych autobusów, prezydent Paweł Adamowicz (w środku) zachęcał prezesa GAiT Maciej Lisickiego (z prawej) do rekrutowania pracowników na Ukrainie i w Indiach. Podczas spotkania związanego z podpisaniem umowy na dostawę nowych autobusów, prezydent Paweł Adamowicz (w środku) zachęcał prezesa GAiT Maciej Lisickiego (z prawej) do rekrutowania pracowników na Ukrainie i w Indiach.
Co o słowach prezydenta mówią sami kierowcy?

- Chyba należałoby się zastanowić czy pan prezydent się dobrze czuje? Proponuje, by ściągać kierowców z Ukrainy i Indii, bo jego zdaniem Polacy nie chcą takiej pracy. Polacy znaleźliby się do takiej pracy, tylko należy im dobrze płacić i dobrze ich traktować - mówi nam jeden z kierowców.
We wtorek na stronie Zarządu Transportu Miejskiego pojawiło się też lakoniczne oświadczenie, w którym ZTM informuje o utrudnieniach w realizacji niektórych kursów autobusowych z przyczyn niezależnych od ZTM i przeprasza za związane z tym utrudnienia.

- Wspólnie z naszymi operatorami: spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz BP Tour podjęliśmy działania mające na celu zmniejszenie uciążliwości związanych z niewykonaniami kursów autobusowych. Liczymy na to, że działając wspólnie uda nam się wypracować rozwiązania korzystne dla pasażerów - czytamy na stronie.
Na nasze pytania prezes Lisicki nie chciał odpowiedzieć, odmówił też propozycji spotkania.
09:19 7 CZERWCA 18 (aktualizacjaakt. 09:33)

Autobus 199. Jaśkowej Doliny o 9.08 nie przyjechał (4 opinie)

Autobus linii 199 z Suchanina do oliwa PKP g 9:32 nie przyjechał wyłączony z kursu
Autobus linii 199 z Suchanina do oliwa PKP g 9:32 nie przyjechał wyłączony z kursu

Miejsca

Opinie (865) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Zdanie na końcu artykułu podsumowuje dobitnie cały problem. Kierowcy chcą pracować tylko trzeba płacić. Powoli ale przestajemy być tanią siłą roboczą no ale władza woli tego nie widzieć.

    • 55 5

    • stań do przetargu i im płać (1)

      • 3 15

      • Do jakiego przetargu. To spółka miejska i miasto płaci. Podział na spółki i spółeczki, operatorów i przewoźników do tego właśnie prowadzi.

        • 19 3

  • czy rzekomu rozmówca pan Arkadiusz w ogóle istnieje? (4)

    Równie dobrze może nie istnieć...

    • 14 26

    • A co za różnica?

      • 4 3

    • Tak. Istnieje.

      Imię zostało zmienione aby nie miał problemów bo w każdej firmie jest klika i kierownictwo się zna.

      • 1 0

    • A czemu miał by nie istnieć?

      skoro Lisicki istnieje i farmazony opowiada.Przecież każdy glupi wie ze te problemy istnieja...A czy to Pan Arkadiusz czy inny Kowalczyk to opowiada to bez znaczenia.

      • 1 1

    • A może p.Arkadiusz wydmuchał?

      A może pan Arkadiusz wydmuchał male co nieco w pomarańczowym kolorze i teraz udaje biedaka? Kiedyś w "Fakcie"wypowiadał się jeden z kierowców i swojej twarzy nie ukrywał, ani imienia.

      • 0 0

  • Może z Turkmenistanu przyjadą..

    Byłem. Jeżdzą fantastycznie złomem naprawianym gumą do żucia.

    • 42 2

  • Rozwiązanie jest bardzo proste. Podwyżki o 50% i GAIT będzie miał kolejkę chętnych do pracy.

    • 48 3

  • Jeszcze z Mozambiku i Zimbabwe kierowców niech wezmą

    • 44 4

  • g*wno (3)

    Tak choćby wczoraj linia 199 z Suchanina kurs 5:20 wogole nie wyjechał słyszałem także że ok 10 też wypadł z kursu . I weź tu człowieku dojedź do pracy na czas jeżdżą sobie w kratkę to jak ruletka albo będzie albo nie

    • 37 3

    • To zatrudnij się jako kierowca to będziesz na czas

      • 3 7

    • Dzisiaj wypadł ten, który na Przymorzu staje ok. 6:20 (1)

      Jeden koleś jęczybulił o "nierobach" przez całą drogę.

      • 2 0

      • Dzisiaj wypadł tez ten o 8.45 z czerwonego dworu. 199 jeździ jak chce

        • 1 0

  • Ukraińscy kierowcy autobusów???

    pewoskie cwaniaki chyba maja jakies benefity ze ściagania UA do Polski ale zwykli ludzie maja świadomość że ukraińskie rece nie napełnia portfeli Polaków!!!! każdy pracownik ze wschodu to strata dla nas oni wysylaja nasze pieniadze do siebie nie placa podatków i jeszcze maja zwroty taxy . Sam widzialem jak ukrainiec przy kasie dostal zwrot 160 zl za buty ktore mnie kosztowaly 360zl i to jest fair?
    Poza tym jakie prawo jazdy musza miec kierowcy z UA ktorych chce zatrudniać GAiT? Polskie zrobione w PL czy ukraińskie tam u nich kupione za 500$?

    • 44 7

  • To nie tak. (2)

    Uciążliwość tej pracy to: - praca zmianowa i nieregularne godziny - praca we wszystkie dni tygodnia - ogromna odpowiedzialność za przewożonych pasażerów - stres związany z chamskim zachowaniem innych kierowców- presją czasowa - niedostosowana infrastruktura drogowa wymuszająca na kierowcach ryzykowanie kolizji - konflikty z pasażerami wynikające z nie przestrzegania przepisów porządkowych - represyjny regulamin pracy - brak motywacji i możliwości rozwoju zawodowego - problemy rodzinne wynikające ze specyfiki pracy (godziny pracy ,stres) itd. To wszystko za 2700 na rękę bez wysługi lat pracy...zapraszam wszystkich aby zostawali kierowcami autobusów być może wtedy zrozumieją problem tych ludzi. Acha pobutka 3 rano:-)

    • 79 5

    • Wysługa jest chociaż niska.

      Jakbym miał o 3 wstawać to byłbym wniebowzięty...powiedziałbym nawet,że się wyśpię. Tak to na ranne zmiany wstaje o 2 w nocy, a o 18 kładę się spać żeby nie pieprznąć w drzewo albo jakiś pojazd

      • 5 0

    • W punkt.

      • 4 0

  • Prezydent (2)

    spenetrujmy rynek na Ukrainie moze znajdzie sie jakiś dobry prezydent miasta.

    • 69 2

    • Zwrot prezydenta "w celu importu kierowców" (1)

      jest tragiczny. Jak jakiś rasista, który człowieka ma za nic.

      • 16 0

      • Pełna zgoda

        Strzał w stopę i pokaz arogancji.
        Kierowcy punktują poważne problemy (m.in. niesprawne autobusy), a "szef" oficjalnie mówi, że poszuka kogoś kto nie będzie marudził (czytaj woził ludzi autobusami z choinką na desce rozdzielczej).
        Ukraińcy też się szybko uczą, pojeżdżą chwilę i przejdą do normalnego pracodawcy.

        • 15 1

  • Lisicki do dymisji (2)

    Jak długo jeszcze ten nieudacznik będzie zarządzał tą firmą?

    • 56 2

    • Do końca kadencji i jeden dzień dłużej.

      • 5 0

    • To cwaniak a nie nieudacznik

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane