• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił 14 tramwajów za 2,5 mln zł. Na modernizację wyda do 16 mln

Michał Stąporek
8 maja 2014 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł. Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł.

To już pewne - do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie podpisano umowę, na mocy której ZKM zapłaci ok. 2, 5 mln za 14 dwukierunkowych, ale i ponad 30-letnich tramwajów typu N8C. Zanim wyjadą na nasze tory zostaną zmodernizowane, otrzymają m.in. niskopodłogowy człon.



Dyskusje o sprowadzeniu do Gdańska kilkunastu niemieckich tramwajów trwały kilkanaście miesięcy. Na przejęcie tych pojazdów zęby ostrzył sobie nie tylko gdański Zakład Komunikacji Miejskiej, ale i jego odpowiednik z Gorzowa. W pewnym momencie wydawało się, że z transakcji będą nici, ponieważ Niemcy zawiesili rozmowy o odsprzedaży swojego taboru.

Zdecydowali się na początku kwietnia, gdy w końcu zaproponowali Gdańskowi odkupienie swoich składów. Napisaliśmy o tym jako pierwsi w artykule "Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel"

- Jest takie powiedzenie: "Niemiec płakał jak sprzedawał". I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec - komentuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

O pożegnalnej imprezie w Kassel pisaliśmy kilka tygodni temu w artykule pt. Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska, więc słowa o czułym rozstaniu się miasta z tramwajami faktycznie można traktować dosłownie.

Co właściwie kupił Gdańsk? KVG Kassel sprzedało swojemu odpowiednikowi, czyli Zakładowi Komunikacji Miejskiej, 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Składy mają więc 33 lata, ale są w dobrym stanie technicznym i w pełni zdatne do eksploatacji.

Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.

Bo przed wyjazdem na gdańskie torowiska wszystkie tramwaje z Kassel zostaną poddane modernizacji. Staną się po niej bardziej przyjazne pasażerom, dzięki zainstalowaniu nowych siedzeń oraz niskopodłogowego członu z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Przetarg na ich modernizację został już ogłoszony. ZKM zarezerwował na ten cel ok. 16 mln zł.

Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu - 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.

Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C, sprowadzonych w 2007 r. właśnie z Dortmundu. Kosztowały wówczas 1,4 mln euro, co stanowi około 75 proc. ceny jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji każdego z nich wyniósł pięć lat temu ok. 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.

We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na wartą 54,1 mln zł dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo (43 mln zł) oraz doposażenie zajezdni, serwis, części zamienne. Dwukierunkowe pojazdy - zarówno nowe Pesy jak i stare Dortmundy (choć być może teraz powinniśmy na nie mówić "Kassele"?) będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Morenę.

Ceny tramwajów

używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys. zł
modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - do ok. 1,2 mln zł
nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł(kontrakt na pięć tramwajów wynosi 43 mln zł)


Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.


Tak działa nowoczesna myjnie dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.

Opinie (253) 1 zablokowana

  • Niemiec płakał jak sprzedawał (20)

    tak wiem było, ale ciągle śmieszy :)

    Ciekawe czy tak samo jak przy kupnie auta zza zachodniej granicy musieli opłacać cło, opłatę recyklingową, kombinować VAT23 z Urzędu Skarbowego itd.

    • 188 10

    • (7)

      bydlo z orunii i przymorza i tak zniszczy. to nie ludzie to wilki.

      • 50 50

      • Na orunii z rana normą jest trzaśnięcie browarka w autobusie, (2)

        a potem wytarcie bezzebnej mordy rekawem i wyrzucenie puchy pod siedzienie

        • 43 9

        • Chyba dla ciebie. PS. A kredycik we franiach spłacony już aby? (1)

          • 10 18

          • Z Frankiem to wlasnie o 5 jedziecie z tylu na kanapie wyziewajac ledwo przetrawiony alkohol z dnia poprzedniego

            Na Orunię powinni wycieczki z zagranicy puszczać, żeby pokazać ludziom jak wygląda prawdziwa patola.

            • 23 3

      • znawca (1)

        Jestem z Przymorza i nie korzystam z komunikacji miejskiej - więc Matołku na jakiej podstawie te twoje uogólnienia , ile osób z tej dzielnicy znasz ? Itp: itd:

        • 12 8

        • dobrze ze nie korzystasz...

          cholota niech lepiej nie korzysta ;)

          • 13 6

      • albo (1)

        Bydło albo wilki

        • 7 0

        • Teraz takie czasy,że człowiek wilkowi - bydłem...

          • 5 1

    • (2)

      cła nie ma już od 2004 :) Pomyliłeś z akcyzą :)

      Pozdrawiam

      • 18 0

      • (1)

        w wym roku placilem

        • 0 2

        • albo sprowadzales z poza UE, albo mylisz clo z akcyza.

          • 8 0

    • i do granicy za mną jechał! (2)

      :)

      • 9 0

      • żebyś się nie rozmyślił

        ewentualnie nie porzucił złomu w niemieckich lasach

        • 7 1

      • "mnie gonił" chyba...

        • 2 0

    • Niemiec tak o nie dbał,że w popielniczce trzymał "Rafaello"

      • 24 1

    • Niemiec płakał

      a kupiec uwierzył w szczerość tych łez. Marketing z łezką w tle.

      • 8 2

    • Plakal ze szczescia...

      • 17 0

    • ciekawe czy puszczą go na trasę Stogi bo linia 8 to najgorsze dziadostwo jakie

      jeździ po Gdańsku więc ten złom z niemiec byłby lepszy od tego co na tej trasie jeździ obecnie

      • 7 3

    • Niemcy pograzone w kryzysie zostały zmuszone sprzedac swoje 30letnie tramwaje by kupic odnas jeszcze starsze tramwajów 105N.

      My je odnowimy, pomalujemy i będą u nas działać kolejne 30 lat!!!Ale limuzyny dla urzedasów jak obecnie dla Zusu to kupujemy tylko nowe i wersjach luksusowych!!!na koszt podatnika naturalnie na 3 lata bo potek kolejna nówka do zamówienia!

      • 11 2

    • nie

      • 1 0

  • Super! (7)

    Za taką cenę to świetny zakup

    • 142 48

    • Jak takie tanie to może by w końcu w Gdyni postawić na tramwaje (2)

      Za taką cenę opłaca się dużo bardziej niż przerabianie jelczo - mercedesów na trolejbusy

      • 33 8

      • i beda jezdzily po torach skm.

        • 22 0

      • a ty wujku "dobra rado" sam ze szwagrem położycie tory w całej Gdyni ok ?

        oczywiście za 1680 zł brutto

        • 20 4

    • No i bardzo dobrze

      Już niedługo uda się pozbyć wszystkich 105Na

      • 14 18

    • Zakup za 2,5 mln, a modernizacja za 16 mln, obczaj to! (1)

      • 4 11

      • A jak Kowalski kupi fałwi w dizlu za 2000,a potem za 8000 musi np. wymienić turbinę,to jest cwany?

        • 24 0

    • byle klimatyzację

      w czasie modernizacji zamontowali i to nie tylko u motorniczego...

      • 3 4

  • (3)

    Prawdopodobnie Niemcom łatwiej i taniej było sprzedać tramwaje Polakom niż ponosić koszty ewentualnego złomowania czy w ogóle pozbycia się, zutylizowania zgodnie z ekoterrorystycznymi przepisami.

    • 175 30

    • Tramwaje jeździły tylko w niedzielę i tylko w okresie wiosna-jesień. Zimą stały pod kocem w ocieplanym garażu a motorniczy jak każdy niemiecki kierowca zawsze jeździł w skórzanych rękawiczkach. Nic nie puka nic nie stuka. Niemiec płakał jak sprzedawał ale ze szczęścia.

      • 42 9

    • (1)

      i jak widać o wiele lepiej wychodzą na przestrzeganiu przepisów i prawa niż my na polskim bajzlu.

      • 12 4

      • Jest zasadnicza różnica

        My jesteśmy wpatrzeni w Niemcy i kupimy od nich nawet najgorszy szajs twierdząc, że to cud techniki, a kto od nas kupi nasze używane wyroby?

        W dodatku zrobili naszych w jajo, bo jak się dowiedzieli, że Gorzów się wycofał, to nagle - ni z gruszki, ni z pietruszki - odwołali licytację i zaprosili do negocjacji. A jak wynegocjowali z Gdańskiem cenę brutto za komplet, to okazało się, że jeszcze zabrali parę sztuk na części i do muzeum. Interes życia zrobił Lisek, a klakierzy biją mu brawo.

        • 8 2

  • Niemcy z Kassel jeszcze dzwonia aby posłuchać jak silnik chodzi:) (2)

    • 200 7

    • W Kassel to ptaki nie siedziały nad nimi na dzrzewach aby nie obsr*ć...

      • 24 2

    • 30 lat, lekka przesada moim zdaniem
      gdzie są ci co twierdzą, że graty jako samochody stare są sprowadzane, ale nie 30 letnie

      • 4 0

  • I nie lepiej było kupić w polskiej Pesie, wspierając rodzimy przemysł i miejsca pracy (36)

    zamiast ECS i tego cud stadionu? Nawet po 10 milionów za skład?

    • 227 90

    • Gdyby nie ten stadion na pozostałe inwestycje przy okazji euro 2012 czekałbyś jeszcze ze 30 lat (12)

      • 47 26

      • Nie pyszcz miły, bo ci Młodzi Demokraci zrobili kisiel z mózgu (6)

        Na Euro nic nie było skończone, a to co się obecnie kończy warte jest funta kłaków.
        II RP w niecałe 20 lat, w warunkach bardzo trudnych, wybudowała port w Gdyni, zelektryfikowała magistralę Katowice - porty, Centralny Okręg Przemysłowy i wiele innych inwestycji, choćby zbrojeniówkę. Gdybyś zamiast na mityngi partyjne chodził na lekcje historii, to byś to wiedział.

        • 54 29

        • Mówcie co chcecie (2)

          ale dla mnie Euro było najlepszym latem w życiu. Masa ciekawych ludzi, miasto ożywało nocami, nawet komunikacja jezdziła nocą jak w cywilizowanych krajach. Szkoda ze znowu nakradziono, oszukano i niedokonczono na czas wielu rzeczy. A i ECS nie rozumiem. Pomnik pychy Wałęsy.

          Niemniej mnie jako młodemu Euro 2012 się bardzo podobało i cieszę się, że miało miejsce u nas w mieście. Bo życie to nie tylko zapier*** od 8 do 16 od poniedziałku do piątku przez 40 lat.

          • 43 19

          • Trzeba było sobie nagrać na płytkę, będzie co puszczać w kolejce do pośredniaka...

            Tacy jesteście: kilka dni balangi, fajowej jak nie wiem co, a teraz zęby w ścianę.

            • 37 9

          • Błąd !

            nie 40 lat tylko min 50 i nie od 8 do 16 tylko ile wytrzymasz np. 12h x 6-7 dni / tydz

            • 9 1

        • ZELEKTRYFIKOWAŁO MAGISTRALĘ? od kiedy? (1)

          i już bzdura

          • 9 8

          • właśnie tego na spotkaniu partyjnym nie powiedzą

            sprawdź w historii 20-lecia międzywojennego. co prawda gallux użył zbyt dużego uogólnienia (bo nie całą), elektryfikacja był częściowa gdyż dalsze prace przerwała wojna

            • 12 4

        • To jednak w Lemingowie mozna spotkać normalnych myślących,brawo.

          • 0 0

      • Tym stadionem MY otwieramy oczy niedowiarkom

        • 16 8

      • leming ty sie swoja głupota niechwal bo euro niema tutaj najmniejszej zasługi!! (3)

        Skoro bezmózgu jestes az tak głupi ze ci sie wydaje ze Politycy jak chca to mogą nic nierobic to tylko twoja zasługa!To ludzie decyduja kogo wybieraja!Skoro wybieraja POpapranców nkolejny raz to potem niemaj prawa jeczeć Autostrady i wszystko było tak wolno budowane tylko dlatego ze lemingi nato pozwalały!I na kolejne kadencje wybierały Złodziej i len śmierdzacy jak wie ze nic mu niegrozi to nic robic niebedzie!

        • 3 10

        • Rzekomy Polaku! Kaleczysz polską mowę,za którą nasi dziadowie trafiali na Sybir!

          Naucz się pisowni "nie" z czasownikami i deklinacji rzeczownika "leming".

          • 11 3

        • pisac nie umiesz, myslenie tez nie za bardzo, moze chociaz czytac umiesz?

          jezeli jeszcze tak wygladasz jak piszesz, to pewnie nie masz zadnych znajomych, nawet bezdomny pies nie da ci sie pogłaskac.
          dlatego rozumiem twoją frustrację, zycie sie konczy, a nic sie nie osiagneło , nawet z pisaniem lipa.

          • 0 0

        • oj ludzie, przecież to od raz trąca pisaurem, wszawicą.

          pozdychają śmiercią naturalną. spokojnie czekajcie.

          • 1 1

    • (3)

      moze jakby pesa placila podatki w gdansku to byloby to warte rozwazenia.

      • 14 14

      • (2)

        a niemcy płacą?

        • 17 7

        • Nie ale oddają te tramwaje w cenie niższej niż złom więc się jak najbardziej opłaca

          • 15 2

        • nie, ale sa tansi od pesy.

          • 8 0

    • Maciuś, za 2,5 mln zł być kupił ćwierć Pesy (10)

      no chyba, że zgodziłbyś się z renty dopłacic ZKM-owi różnicę w cenie 14 tramwajów, czyli ok 137,5 mln zł (14 x PESA = 140 mln zł - 2,5 mln wydane na Dortmundy)

      • 17 6

      • (8)

        Dziadek gotowy dotować nawet wydobycie węgla aby górnicy mieli 13-nastki, 14-nastki i niepracujące żony, ale cóż, ciągoty dziadka do ustroju pozostają niezmienne

        • 21 3

        • Ty wolisz importować po cenach dumpingowych od Putina i Mao Tse Tunga (7)

          Ciekawe kto rządzi od 7 lat w Polsce i komu zawdzięczamy, że 13 i 14 biorą, zamiast wyłącznie górników dołowych, prezesi i sprzątaczki? Ciekawe ile spółek kolesi z cmentarzy żeruje na polskim węglu?

          • 9 16

          • (5)

            Dziadek - w Australii też jest Putin czy Mao? A stamtąd też węgiel płynie, biedaku - system nakazowo-rozdzielczy zakończył się już 25 lat temu, ale ty tęsknisz, rentka komusza leci i do tego jeszcze wszytko za darmochę, no nie dziadek?

            • 12 3

            • W Australii węgiel wydobywa się metodą odkrywkową, tyle wiem (4)

              Gdybyś nie przeszedł prania mózgu w PZPO, to wiedziałbyś, że zanim powstała UE, najpierw była Europejska Wspólnota Węgla i Stali.
              "Art. 2 traktatu stanowił, że głównym celem Wspólnoty i jej organów było wspieranie rozwoju gospodarczego, zwiększanie zatrudnienia i wzrost standardów życiowych w państwach członkowskich poprzez tworzenie i regulowanie wspólnego rynku".
              Niemcy potrafią regulować SWÓJ rynek, za to twoi idole potrafią jedynie wypychać młodych Polaków na emigrację. I kupować złom, który inaczej wylądowałby w kontenerach na afrykańskim wybrzeżu.

              • 8 9

              • (3)

                No co ty dziadek? a ja myślałem że w Australii węgiel rośnie na drzewach eukaliptusowych, a ty taki wyszkolony - pewnie w WUML-u, bo tam też o EWG mówiono a z RWPG szkolono, no i te Niemce - też więcej węgla sprowadzają niż wydobywają

                • 8 3

              • Po WUML-u to chyba jest ryży Neron z Sopotu, obudził się po 7 latach: (2)

                "Nie po to od kilku lat walczymy jak lwy w Europie, żeby węgiel był równoprawnym źródłem energii, nie po to tyle energii włożyłem w to, by powstawały nowe bloki, by były opalane węglem z Kolumbii, RPA czy Rosji, bo to kierunki importu.! "

                Mało tego:
                "MSW wspólnie ze służbami + finanse przedstawią w ciągu 30 dni raport dot. przekrętów na węglu. Od dawna wiadomo, że to pokusa do wielkich machinacji. Chcemy sprawdzić, czy mamy do czynienia z przekrętami na VAT".

                Krytykujesz Premiera Tysiąclecia? Przekręty na węglu? Szkoda, że nie dodał iż od 2005 roku rządzi PiS.

                • 5 4

              • (1)

                Dziadek - tobie się kartki w kalendarzu posklejały, to twój obecny idol Kartofel ciepło wspominał Gierka, chwalił lata .80, coś tam bełkotał o Oleksym, braciach ze wschodu itd.
                Ale kartki ci się dziadek posklejały, bo chyba już alzheimer doskwiera twą pamięć jak byłeś 1. baldachimowym patrona gdańskiego lotniska,
                Ale dziadek - rozumiem że układ, kondominium, trzy wybuchy, hel, dziadek w wehrmachtu to twoja obecna nowomowa

                • 5 2

              • Ale samoloty Plichty to chyba nie Kaczor targał, co? I jeszcze sapał: ale to innowacyjne jest, no, no

                • 1 5

          • Heh, kolega nawet się nie orientuje,kto jest głównym Chińczykiem obecnie... Bo raczej nie Mao ;)

            • 0 0

      • ormo na solidne emerytury

        macius ze dwa browary dziennie mniej obali, beda pesy, górnicy, do torunia sie wysle i marynarke odda do czyszczenia

        • 0 1

    • Do budy esbeku !

      • 3 4

    • Nie. Budyń woli kumpli zatrudniać na posadkach niż prywatne firmy wspierać. Dba o elektorat i kolegów na których wdzięczność może będzie musiał kiedyś liczyć.

      • 6 6

    • Tylko baran albo czerwonoskóry może się cieszyć z tego złomu (2)

      Za paciorki i belę perkalu wyprzedawali swoją Ojcowiznę. Te same barany za chwilkę będą beczały, że nie mają tu pracy, że "pier*** się Polsko, i takie tam wąsy:-)
      Niemcy zrobili interes życia, przecież żeby wypchnąć ten złom musieliby ponieść koszty utylizacji, ale od czego mają jełopów po zachodniej stronie granicy.
      Na nowy sprzęt jest kilkuletnia gwarancja, serwis, części zamienne i takie tam wąsy, jełopy tego nie biorą pod uwagę, dla jełopów to jest czarna magia, jak matura z matematyki.

      • 11 15

      • " ...ale od czego mają jełopów po zachodniej stronie granicy. "
        Się zagalopowałeś... Francuzi tego nie kupili :)

        Zapłać krocie PESie, a po 2 latach gwarancji drugie tyle za części.

        N8C są z lat gdy Niemcy skręcali je "na wieki wieków" dla siebie. Cisnęły 33lata po prawie 20h/dobę 7dni w tygodniu. Przeżyją każdą PESE, 105tke i pewnie nawet bombe, o orłach i sokołach nie wspomnę bo to już w ogóle złom straszny.

        • 14 3

      • cieszą sie jak głupi do sera zawsze lemingi :) nawet jak na głowe sie im odlewaja

        to mówią ze to deszcz pada.Cieszą sie ze bedą złomem odmalowanym jechac a Budyń reszte kasy wyda na luksusy dla siebie i kolesiów

        • 2 8

    • Tak, tak..

      ..w ramach patriotyzmu zapłaćmy i trotyliard za skład, bo to Polskie.

      • 10 2

    • nie, pesy to najgorszy złom (1)

      niska podłoga, przez co w środku jest strasznie ciasno, fotele jakoś dziwnie skosem na dodatek poustawiane i mało miejsc siedzących. już nie wspomnę, że wygląd pokraczny. dziwię się jak można coś takiego chwalić, tylko dlatego że polskie? powinni kupować niemieckie i nic nie modernizować, tak by było najlepiej i najtaniej

      • 11 10

      • brzydkie jak gruba Helga o poranku..

        niemieckie krasnale.

        • 1 1

  • Ile będą kosztować części zamienne (zapewne z zagranicy)?? (3)

    ..żeby nie było tak jak z niemieckimi czołgami, dostaliśmy za symboliczną cenę, ale naprawy u nich b. drogie..

    • 65 24

    • Nie marudzic

      Dobre i to

      • 7 6

    • jak do tej pory z zakupionych 46 dortmundów wszystkie jeżdzą

      wiec nie zrzędź na zapas

      • 3 2

    • niech zatrudnia kowala zeby czesci dorabial:) ostatnio widzialem w brytyjskiej tv reportaz o kolei u kacapow. gnioco nie lamioco;p sami wykuwaja czesci zeby tabor naprawic;) nie tak ze w kartonach kupuja. jurij na miejscu ma hute i zasuwa:)

      • 0 0

  • przebieg pewnie kręcony (1)

    no i widać, że jest składany z dwóch

    • 96 8

    • a nawet z trzech, jeździł tylko w niedziele do kościoła

      • 7 1

  • Jeśli bilans zysków i strat jest pozytywny (4)

    to nie widzę w tym nic złego. Gorzej będzie jeśli się okaże, że po przeliczeniu zużycia prądu, wyeksploatowania, częstotliwości remontów oraz innych kosztów dodatkowych, wyjdzie niewiele taniej.

    • 70 7

    • (2)

      Silnik elektryczny to nie spalinowy, zużywa tylko tyle energii ile ma na tabliczce znamionowej. Niewielkie różnice mogą pojawić się w poborze układów sterujących. A należy pamiętać że te tramwaje 50% swojej trasy będą miały pod górkę.

      • 11 1

      • Nie zapominaj (1)

        że nowoczesne konstrukcje oddają prąd z hamowania, a zastosowanie lżejszych materiałów powoduje, że mniej taki silnik musi ciągnąć. Poza tym dochodzą kwestie strat, które zazwyczaj są większe w starszych konstrukcjach. Odzyskiwania ma ogromne znaczenie bo jak sam zauważyłeś będzie sporo zjazdów.

        • 5 1

        • Tylko, ze Dortmundy z lat 80. oddaja prad do sieci przy hamowaniu, a w Polsce jeszcze w latach 90. produkowalismy Konstale, ktore nie maja takiej funkcji.

          • 10 0

    • Ale ich nie można porównywać do pes bo na wymianę całego taboru na pesy nas nie stać, a od konstali są na pewno lepsze i tańsze w eksploatacji.

      • 13 0

  • Lewandowski płakał jak odjeżdzały (2)

    Borussia-Bayern

    • 39 6

    • co za głupoty gadasz! (1)

      Chyba coś Ci się pomyliły artykuły chłopczyku Lewandowski zarabia tyle w miesiąc co Ty przez 10 lat nie zarobisz. Poza tym sam będziesz nimi jeździł bo paliwo coraz droższe i nie będzie Cię stać na utrzymanie auta. Pozdrawiam Cię!

      • 4 6

      • z calym szacunkiem dla lewandowskiego

        ten gość przez całe życie nie zarobi tyle ile lewandowski ma teraz na miesiąc

        • 4 3

  • Byle ich Gdansk nie przemalowal na czerwono bo wtedy ich wyglad jest syfilistyczny. (15)

    Moze jakies kolorowe trawaje zaczac robic fiolety , pastele etc

    • 27 88

    • (9)

      Gej

      • 23 7

      • raczej nie lubiacy komunizmu ! (8)

        Czerwony sie kojarzy z komuna i bolszewizmem . W rosji sie na czerwono maluje i podobnie bylo w PRL lecz mialo sie po 89 zmienic ale jak widac urzednicy nadal maja mozgi w PRLu

        • 5 26

        • Barwy gdańskiej komunikacji to kremowy i czerwony (5)

          czyli nawiązujący do barw na herbie miasta. tak jest w większości polskich miast.

          • 18 0

          • kto ci powiedzial ze tramwaj musi miec barwy herbu miasta ?:) zdrowy jestes ? (3)

            w USA pociagi sa srebrne :) idac twoim tokiem barw herbu to jest wlasnie podobne myslenie jak w komunie czyli brak rozwoju mysli tylko zapis i paragraf. ATylko chory psychicznie zapisuje jakie barwy moga byc a jakie nie. Moze tez urzad nalezy przemalowac na czerwony z akcentem kremowym. Tramwaje maja byc kolorowe a nie tak jak jakas zacofana rada miejska wymysli . Mielismy w PL po 89 budowac Amerykanski sen ale widac ze z mozgu jednak wiekszosci PRL nie wyszedl .

            • 4 27

            • Nikt przecież nie twierdził że tak MUSI być

              To po prostu taka tradycja jest. Za ciężko pojąć? Po co bić pianę?

              • 7 1

            • Dla ciebie im więcej kolorów tym większa Ameryka?

              Bo dla mnie - wiocha i odpust.

              Chyba że chodzi ci o czast dzieci-kwiatów?

              • 6 1

            • tak moze w kolory teczy?? slyszales o czyms takim jak estetyka?

              • 0 1

          • Czerwone szybciej jeżdżą :)

            • 13 0

        • A w Londynie są czerwone

          i co?

          • 14 0

        • Słaba prowokacja.

          • 0 2

    • A może różowy albo tęczowy

      przypadłby Ci do gustu?

      • 12 1

    • (1)

      powinny być biało-zielone jak barwy Lechii Gdańsk

      • 6 17

      • Jeden jest ;)

        • 6 0

    • pewnie chciałbyś tęczowe! (1)

      • 7 1

      • ja chce czarny pancerny prywatny !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Czarne w technologi stealth z dzialem zeby rozgonic motloch :)

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane