• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

Pierwotnie Gdańsk miał zakupić 14 tramwajów z Kassel, ale ostatecznie udało się pozyskać jeszcze dwa więcej. Przebudowa jednego pojazdu kosztować będzie ok. 1,146 mln zł
Pierwotnie Gdańsk miał zakupić 14 tramwajów z Kassel, ale ostatecznie udało się pozyskać jeszcze dwa więcej. Przebudowa jednego pojazdu kosztować będzie ok. 1,146 mln zł fot. hampage.hu

Wielkopolska firma Modertrans będzie ponownie modernizowała tramwaje sprowadzone z Niemiec do Gdańska. Tym razem chodzi o 16 pojazdów zakupionych z Kassel. Przetargiem były zainteresowane jeszcze cztery firmy, ale ofertę złożył tylko Modertrans.



Tramwaje po modernizacji będą zbliżone wizualnie do pojazdów z Dortmundu. Zyskają jednak dodatkowo klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.
Tramwaje po modernizacji będą zbliżone wizualnie do pojazdów z Dortmundu. Zyskają jednak dodatkowo klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Tramwaje z Kassel, Dortmundu oraz fabrycznie nowe Pesy Jazz Duo będą kierowane przede wszystkim do obsługi Piecek-Migowa. Wiadomo już też, że tramwaj Pesa Jazz Duo będzie się różnił od wcześniej prezentowanych wizualizacji, ale jego wygląd wciąż pozostaje tajemnicą.
Tramwaje z Kassel, Dortmundu oraz fabrycznie nowe Pesy Jazz Duo będą kierowane przede wszystkim do obsługi Piecek-Migowa. Wiadomo już też, że tramwaj Pesa Jazz Duo będzie się różnił od wcześniej prezentowanych wizualizacji, ale jego wygląd wciąż pozostaje tajemnicą. mat. prasowe

Trasa tramwajowa na Piecki-Migowo powinna być gotowa do końca września przyszłego roku. Obecnie szacuje się wykonanie wszystkich prac na poziomie 45 proc.

Co jest największą wadą tramwajów N8C?

Zobacz wyniki (899)
Wielkopolska firma Modertrans (posiada centralę w Poznaniu i oddział w Biskupicach Wielkopolskich, jest spółką-córką MPK Poznań) zaoferowała za modernizację każdego z 16 tramwajów Duewag N8C, czyli identycznych, jak zakupione kilka lat temu z Dortmundu, ok. 1,146 mln zł.

To cena wyższa niż za przebudowę 46 pojazdów N8C z Dortmundu, którą również realizował Modertrans. Wówczas ZKM Gdańsk zapłacił za jeden pojazd ok. 700 tys. zł. Jest to jednocześnie niższa cena niż ta, którą zaoferował również Modertrans w pierwszym i unieważnionym postępowaniu przetargowym na modernizacje tramwajów z Kassel - wtedy wynosiła ona ok. 1,4 mln zł za sztukę.

Różnica między ceną modernizacji sprzed kilku lat a obecną wynika przede wszystkim z większego zakresu prac. Tramwaje z Kassel - oprócz wymiany członu środkowego na niskopodłogowy, nowych wizualnie kabin motorniczego po obu stronach (N8C to tramwaje dwukierunkowe), montażu nowych siedzisk, okien i oświetlenia - zyskają klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.

I to właśnie montaż klimatyzacji (nie ma jej w tramwajach z Dortmundu poza jedną kabiną motorniczego) wymusił wzmocnienie konstrukcji dachu, która w pojazdach wyprodukowanych w latach 80-tych nie jest w żaden sposób przystosowana do takich urządzeń.

Wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym złożyły aż cztery firmy: Verkehrs Industrie Systeme z Niemiec, Pesa z Bydgoszczy, zakłady Hipolita Cegielskiego z Poznania oraz Modertrans. Ofertę po czasie (kurier spóźnił się ok. pół godziny) dostarczyła też firma Protram z Wrocławia, ale nie była ona brana pod uwagę.

Ta lista potencjalnych wykonawców szybko jednak uległa redukcji do zaledwie jednego wykonawcy, gotowego przebudować tramwaje.

- Wniosek niemieckiego wykonawcy nie został zakwalifikowany, gdyż wykonawca na żądanie zamawiającego w zakresie i terminie przez niego wskazanym nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Modertrans natomiast złożył odwołanie dotyczące referencji Cegielskiego, a dokładnie jego doświadczenia w produkcji do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO w wyroku orzekła, że wykonawca [Cegielski - dop. red.] nie udowodnił, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia. KIO uznała też, że Cegielski nie wykazał spełnienia warunków wiedzy i doświadczenia, stąd został wykluczony z udziału w postępowaniu - informuje Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Ostatecznie do drugiego etapu postępowania zostały zakwalifikowane dwie firmy - Modertrans oraz Pesa, przy czym tylko pierwsza z nich złożyła ofertę.

- Jesteśmy w trakcie podpisywania umowy z Modertransem. Pierwszych zmodernizowanych tramwajów możemy się spodziewać w Gdańsku jeszcze w tym roku. Wykonawca będzie miał 12 m-cy od momentu podpisania umowy na wykonanie modernizacji wszystkich pojazdów - zapowiada Mongird.

Co ciekawe, mimo że umowa nie została jeszcze podpisania, to tramwaje już znajdują się w Modertransie. Wynika to z faktu, że procedura przetargowa przeprowadzana jest drugi raz, podczas gdy przewoźnik z Kassel chciał, by tramwaje opuściły teren jego zakładu już w lipcu (ostatecznie termin przełożono na połowę sierpnia).

Z tego powodu ZKM Gdańsk zgodził się, by Modertrans przetransportował tramwaje z Niemiec do swoich zakładów jeszcze przed zakończeniem postępowania przetargowego. Na podobne rozwiązanie nie zgodziła się Pesa, która nie miała miejsca na "przechowanie" 16 pojazdów szynowych.

- Alternatywą wobec takiego rozwiązania było trzymanie tramwajów za niemałą kwotę na parkingu w Niemczech. Za transport z Niemiec do zakładów, w których tramwaje przejdą modernizację, nie będziemy musieli płacić, gdyż zgodnie z umową koszty te pokrywa wykonawca modernizacji - wyjaśnia rzecznik ZKM Gdańsk.

Warto dodać, że pierwotnie do Gdańska sprowadzonych miało być 14 tramwajów z Kassel. Ostatecznie jednak niemiecki przewoźnik wystawił na sprzedaż jeszcze dwa pojazdy, które także nabył ZKM Gdańsk w tej samej cenie, jak pozostałe, tj. ok. 41,2 tys. euro za sztukę. Dla porównania w 2007 r. za 46 tramwajów z Dortmundu ZKM Gdańsk zapłacił ok. 1,4 mln euro.

Tramwaje z Kassel oraz Dortmundu będą w pierwszej kolejności kierowane na nową trasę tramwajową na Piecki-Migowo, gdzie nie przewidziano tradycyjnych pętli, a jedynie rozjazdy międzytorowe (zarówno przy PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska oraz na końcu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska), pozwalające na "zawracanie" pojazdów dwukierunkowych.

Czytaj też: Budowa tramwaju na Morenę prawie na półmetku. Będzie odnoga na ul. Bulońskiej

Niemieckie pojazdy będą wspomagane przez pięć fabrycznie nowych dwukierunkowych Pes Jazz Duo, które kosztowały Gdańsk 54,1 mln zł (w cenie tej wliczono również ich serwis oraz doposażenie zajezdni, jeden tramwaj kosztował ok. 8,6 mln zł). Wygląd dwukierunkowych Pes pozostaje wciąż tajemnicą, ale "mają być ładniejsze niż te, które zamówiła Warszawa". Wszystkie pięć pojazdów bydgoskiej produkcji powinno dotrzeć do Gdańska do końca br.

Tramwaje dwukierunkowe doskonale sprawdzają się tam, gdzie nie można wybudować tradycyjnej pętli tramwajowej np. podczas tymczasowej organizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim - tu wykonano rozjazd między torami do czasu zakończenia remontu torów na Przeróbce.

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • "tramwaje z kassel" (14)

    Kasselom i dortmundom mówimy stanowcze nieeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!

    • 102 154

    • Polski złomowiec (1)

      I tyle w temacie

      • 17 21

      • Dla czego podatnicy nie maja prawa głosu przy takich debilnych inwestycjach miasta !

        • 7 4

    • Piękne graty, zielona wyspa a kupije się stare złomy - coś mi tu nie gra (1)

      Niemcy wymieniają na nowe, sprzedają swoje 30-40 letnie tramwaje... o co tu chodzi? Polacy kupują 10-15 letnie stare niemieckie samochody, stare tramwaje czy my jesteśmy śmietniskiem Europy

      • 29 23

      • Pal licho ale

        Żeby jeszcze były odpowiednio skonstruowane w tych dortmundach w szczycie nie da rady jechać to tramwaje które powinny jeździć co 2 minuty a nie 15

        • 2 1

    • Nie mówimy firmie PESA (8)

      zwłaszcza gdańskim modelem, ani usiąść ani stać, ani się zes.ać. Ten tramwaj to kpina za miliony

      • 28 22

      • dobrze zaprojektowany tram (6)

        PESY są naprawdę dobrze zaprojektowane !
        umożliwiają szybkie wejście i wyjście dużej ilości osób (porównaj krakowskie tramy - tam możesz nie zdążyć wysiąść)
        duża przestrzeń na wózki z dziećmi i inwalidzkie
        miejsc jest akurat, starsze osoby bez problemu usiądą (o ile dzisiejsza młodzież i 20-30 latkowie ustąpią im miejsca - bo z tym to krucho :))
        najczęściej przejazd tramem to 10 15 min więc da się przeżyć bez miejsc siedzacych:)

        najbardziej drażniące w komunikacji jest obecnie moda na kupowanie biletów u kierowcy:
        autobus normalniepokonuje np 4 przystanki w 12 minut ale dzięki kupującym mamy ok 2 minut straty na każdym przystanku i czas podróży wydłuża się do 20 minut!!!!!!!
        ogarnijcie się ludzie i kupujcie bilety w kioskach

        • 26 6

        • c.d. (3)

          Gdańsk mógłby zlikwidować zakupy u kierowcy i wstawić automaty z biletami do TRAMÓW i AUTOBUSÓW tak jak to jest w Wawie Wrocku i Krakowie

          • 26 1

          • popieram (1)

            Byłem z wizytą w w tych miastach. jestem mile zaskoczony-- prawie w każdym tramwaju biletomaty i na przystankach . Jestem motorniczym z Gdańska i szczerość w Gdańsku to naprawdę koszmar płacą nam 4% za sprzedane bilety (brutto) i zarobki dużo wyższe niż w Gdańsku. A stan tech. wozów w tych miastach to super...

            • 18 0

            • popieram

              Też jestem motorniczym a Gdańsku.Te bilety w tramwaju to . np bilety studenckie których w Gdańsku nie ma!!!!! A studenci ciągle... bilet stud. proszę . A ja na to ile kosztuje? a st na to .bilet stud . st. 1, 80. to powinno dać coś do myślenia kto się uczy na uczelniach . A czwartki i piątki np tylko picie w knajpach za pół darmo Jutro pierwszy rocznik na uczelniach i od nowa szkolenie z biletami!!!!!.

              • 9 1

          • w Łodzi też

            • 4 0

        • do Twojego komentarza

          dodam,że denerwujące jest również stanie przy drzwiach osób,które utrudniają wejście lub wyjście z tramwaju lub autobusu i robią sztuczny tłok gdzie większa część pojazdów jest pusta.

          • 10 0

        • PESA jest OK.

          Zgadzam się, jednak jako pasażer widzę dwie wady PESY. Głośne, wyjące falowniki i nierówną podłogę - dzięki temu zabiegowi tramwaj można nazwać niskopodłogowym. Tak więc stanie w niektórych częściach tramwaju równa się gimnastyce na olimpijskim poziomie. Wolę nie myśleć jak czują się starsi ludzie. Dorzucę jeszcze skośne siedzenia, uważam to za bardzo niefortunne rozwiązanie, szczególnie podczas wypadku. Ogólnie wolę PESĘ niż stare niemieckie tramwaje, które są po prostu za małe. Podróżowanie nimi w godzinach szczytu to katorga.

          • 11 0

      • za to w dortmundzie jest gdzie, jeszcze mniej miejsca, zacinające się drzwi i hamulce. rewelacja po prostu!!!!!

        • 10 1

    • znasz się jak świnia na niebie....

      • 5 6

  • Niemiec tak dbał o Dortmundy (10)

    Że w popielniczkach znalazłem papierki po "Raffaello" a w nocy tramwaje pod kocem trzymał

    • 124 8

    • Niemiec gonił aż do granicy

      • 42 4

    • Niemiec do dziś wysyła choinki zapachowe,tak tęskni (7)

      Sprzedam Dortmundy: przebieg i rocznik do uzgodnienia.

      • 64 5

      • do Helmuta (5)

        Pewnie na codzien jezdzisz syrenka, no badz konsekwentny jak juz tak nie lubisz naszych zachodnich sasiadow.
        Pozdrowienia z Berlina

        • 14 26

        • Kurt (4)

          Trochę luzu,ironii i poczucia humoru Ci życzę.Trochę trzeba być w temacie gdańskich tramwajów,by wiedzieć,jakie tu specyficzne poczucie humoru panuje.A o moją miłość do Niemiec się nie martw-w garażu Opel,w kuchni Bosh a na VHS niszowe kino niemieckie

          • 47 3

          • Niszowe kino niemieckie? (3)

            To takie, gdzie podstawowa kwestia głównej aktorki to "Oh, ja, oh, ja!"?

            • 31 1

            • ja gut! ja gut!

              -a skąd ja ci jagód teraz wezmę?

              • 17 0

            • Jakie niszowe? Kazdy widzial lub chociaz slyszal

              • 0 4

            • Po co dziadek

              zdobywal to Westerplatte?!

              • 0 0

      • Do dziś Niemiec co jakiś czas dzwoni posłuchać,jak przetwornica chodzi...

        • 29 3

    • A w środku gabinet, lekarz do pracy dojeżdżał..

      • 0 0

  • czy w Trójmieście zostanie wprowadzony tani bilet wspolny dla (9)

    pkm.skm.ztm? Bez taniego biletu do 100 zl nowe inwestycje nie maja sensu. ludzie licza kazda zlotowke...

    • 95 10

    • Popieram (6)

      Trzeba wprowadzić wspólny bilet metropolitalny, ale elektroniczny - nie taki jak teraz mamy, dostępny w 20 punktach w całym 3mieście. Podobno plan realizacji to lata 2015-2016, oby!

      • 14 4

      • to lata 2115-2116 (2)

        • 12 2

        • A nieprawda :) (1)

          Polecam. 9 pogrubiony temat od góry :)

          • 2 0

          • Takich pogrubionych tematów to pamiętam mnóstwo

            No i wiszą sobie takie pogrubione tematy 5 lat, 10, 15...

            • 3 3

      • (2)

        Dlaczego zaledwie w 20 punktach, zamiast zrobić aplikację na smartfony?

        • 3 0

        • Bo Ci co najwięcej jeżdżą komunikacją miejską ich nie obsługują.

          • 9 1

        • a idź w cholerę z tym swoim smarkfonem, niedługo zycia bez nich nie ogarniecie..

          • 4 3

    • Oczywiście, że tak! (1)

      Wspólny tani bilet zostanie wprowadzony, tylko zagłosujcie na mnie! Każdy jeszcze dostanie darmową kawę, a i kablówka będzie jedna na cale trójmiasto.

      • 3 2

      • w Warszawie sie da. dlaczego w Gdańsku ma byc inaczej urzedniku...

        • 1 0

  • słyszę często propagandę, że podobno mamy takie dobre tramwaje i tyle wyremontowanych linii (2)

    a tymczasem wczoraj znowu dzień pieszego pasażera, a dzień bez awarii zdarza się niezwykle rzadko, nie mówię o zerwaniach trakcji przez ciężarówki tylko o samoistnych awariach

    • 57 14

    • Awaria, Awaria, kiedy ktoś przepraszał? (1)

      Problem w tym, że wyremontowano linie tramwajowe ale nie zmodernizowano ich układu. Awaria jednego składu powoduje blokadę połowy miasta. W XXI wieku to jakieś nieporozumienie i wyraz krótkowzroczności ludzi odpowiedzialnych za komunikację w Gdańsku.

      • 4 0

      • Całe szczęście, że londyńskie metro nie ma takich problemów ...

        • 2 0

  • Jak chcecie aby ludzie zmienili samochody na komunikację to zróbcie przystępne ceny biletów metropolitalnych.

    A tak to powietrze będzie jeździć tymi tramwajami i koleją metropolitalną.

    • 53 6

  • Nareszcie! (3)

    Może w końcu uda się pozbyć tych złomów - konstali!

    • 37 32

    • jeszcze za nimi zatęsknisz

      poza tym zkm ma doswiadczenie w doprowadzeniu do stanu złomu kazdego pojazdu

      • 27 11

    • Złom a konstale

      Jak mam do wyboru: jechać konstalem czy dortmundem, wybierem konstala - jest DUŻO wygodniejszy, jest w nim znacznie więcej miejsca, tylko czasami czuć swąd palącej się izolacji instalacji elektrycznej czy czegoś takiego.

      • 4 2

    • Sam jesteś złom! 105-ki to najlepsze tramwaje! Z duszą!!!

      • 0 0

  • Przyjeżdżajcie do Gdańska, wasze tramwaje już tu są. (1)

    nowe hasło reklamowe dla niemców

    • 84 18

    • Rożnicę

      Powiedźcie czy wolicie nasz 105N czy N8C nakminiam ze ten sam wiek maja i czy widzicie jakaś różnice miedzy nimi ?

      pzdr

      • 0 0

  • Najgorszy tramwaj w taborze ZTM Gdańsk z punktu widzenia psażera (4)

    Największe minusy to wąski przejścia i brak poręczy dla stojących pasażerów. Wąski przejścia powodują, że wszyscy stoją przy drzwiach wejściowych, bo boją się, że nie zdążą na czas wyjść z pojazdu. Brak poręczy to jakaś masakra. Po pierwsze są miejsca w tramwaju gdzie nikt nie stoi, bo nie ma się czego złapać. Nie wspomnę o problemach z dotarciem do wyjścia starszych osób, którzy nie mają punktu podparcia, a przez to tracą równowagę. Przecież to jest niebezpieczne. Tramwaje słabo przystosowane do polskich warunków. Tym bardziej do podróży w godzinach szczytu.
    Jedno co pociesza to montaż klimy.

    • 60 18

    • Najgorsza PESA (1)

      liczba miejsc, idiotyczne pomysły z profilowaniem do wewnątrz itd. Takiego projektowania świat nie widział.

      • 13 7

      • PESY właśnie są najlepsze (swing)

        Jest tyle miejsca że przeprowadzkę można nimi robić. A dortumndy to jeżdżące dziuple, gdzie ciągle trzeba się o kogoś ocierać, szukać miejsca i pilnować czy zdąży się wysiąść jak bardziej zakorkują się przejścia,

        • 1 0

    • Niewąski ocena.

      No, no.

      • 4 0

    • Bo teraz liczy się wygląd. Projektanci pewnie nie jeżdżą tramwajami i dlatego robią buble. Stopiątki są najlepiej zaprojektowanymi tramwajami. Dużo miejsc stojących, każdy ma się gdzie złapać, a i miejsc siedzących jest też dużo.
      Proste konstrukcje zawsze są lepsze, ale niestety ten kto wymyślił te tramwaje uważa inaczej.

      • 9 1

  • Wychodzi prawie 2 mln zł za ponad 30 letni tramwaj (7)

    Wychodzi prawie 2 mln zł za zmodernizowany ponad 30 letni tramwaj - trochę dużo skoro fabrycznie nowy o podobnej konstrukcji z Modertransu kosztuje 3,5 mln zł za sztukę.

    • 49 21

    • Ale samochód kupujesz nowy z salonu, czy używany po remoncie kapitalnym za 60% ceny nowego?

      • 12 6

    • Skąd 2mln? Raczej niewiele ponad 1,3mln

      • 17 1

    • ale oto własnie chodzi niegospodarnosc urzeadaów i POlityków tego miasta!!

      Gdańsk stac na nowe tramwaje ale urzedasy wydają po 300 tys zł na kilkaminut serialu dla babci emerytek ,wydaja kilkaset tysiecy na nowe auta elektryczne dla siebie a nas zmuszaja za nasze podatki do jazdy starymi niemieckimi trupami!!
      Tak jest od lat mamy najwieksza niegospodarnosc w kraju!! Dlaczego urzedasy niekupią dla siebie 20letnich aut i je niemodernizuja tylko kupują nowe luksusowe dla siebie skoro to takie oplacalne!!

      • 10 16

    • 3,5mln za nowy tramwaj? (1)

      Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.

      Czytaj więcej na:

      • 9 0

      • cytat z artykułu z trojmiasto.pl o zakupie tramwajów z kassel

        • 2 0

    • ktoś napisał bzdury a idioci popierają

      Po pierwsze: nie 2 mln a kolo 1,3 mln, po drugie nie kupi się nowego tramwaju za 3,5 mln zł, trzeba wydać lekko dwa razy tyle.

      Przykładowo, za dostarczenie 5 szt. dwukierunkowej Pesy Jazz Duo, Gdańsk zapłaci przeszło 54 mln zł!

      • 13 1

    • Bredzisz,ot co!

      Po pierwsze, N8C z moderną w tej wersji wychodzi 1,4mln + 160-170 tys,czyli 1,56 -1,57 bańki (czyli nieco ponad 1,5 miliona). Nowe Moderusy Beta ostatnio kosztują ok. 4,3 mln za sztukę w wersji jednokierunkowej (za częściowo złożony,resztę Tramwaje Szczecińskie muszą sobie zmontować same)... czyli blisko 3 razy więcej; dwukierunkowy kosztuje niemal 5 baniek (za tyle dostaną je Tramwaje Śląskie).
      Za 3 bańki to Moderusy Beta RZEKOMO kupiło poznańskie MPK (rzekomo,bo to ich spółka - córka powstała na bazie warsztatów MPK Poznań,w której wciąż mają 20% udziałów).
      Jeszcze jakieś odkrywcze wnioski Ci zostały?

      • 0 0

  • nie ma jak stopiatki (8)

    przestronne, duze okna, szerokie drzwi i ogolnie tramwaje z klimatem. Wady - trzaskające drzwi (ale to chyba raczej chu.owy serwis) i na dzisiejsze czasy wysoka podłoga.
    Dortmundy, sa małe, ciasne i nieprzystosowane do takiej ilosci pasazerów, poza tym latem gorąco, zimą zimno.
    Pesy mają złe ustawienie przyspieszenia, jak sie czlowiek zagapi i w porę nie złapie poręczy to traci równowagę, poza tym siedzenia pod skosem.
    Bombardiery - fajne wozy, ale zaledwie 3 sztuki
    No i citadiski - ładne, nowoczesny design, troche zepsuty nowym malowaniem, szkoda ze sa takie awaryjne.
    105tki górą ;)

    • 58 19

    • 105 Na to jagorszy syf (1)

      Cieszy mnie bardzo, że już niedługo wszystkie zostaną wycofane

      • 11 13

      • 105 byly by super gdyby dbano o nie

        o każda śrubkę , uszcelke czy tez gumę w tramwaju .ZTM doprowadzil je do ruiny

        • 5 2

    • na dodatek w pesach profile okienne zasłaniają świat za oknem

      detal, ale kretyństwo.

      • 11 4

    • (2)

      PESY jak złapią awarię napięcia, to potrafią stać do 20 minut zanim się wszystko zresetuje i blokują ruch innym tramwajom. 105-ki tępe jak worek kartofli ale za to bez elektroniki walącej wszystko.

      • 13 4

      • (1)

        105Na bez elektroniki i z wiecznie popalonymi silnikami albo stopionym rozrusznikiem. To już nie te czasy (rozkłady wyścigowe) dla tych wozów.

        Co do Swingów, to prawda, wozy mają 2 lata a już sypie się elektryka (i elektronika). Koniec amortyzacji i będzie potrzebna kapitalka.

        Bombardiery, fajne wozy ale bez klimatyzacji i obowiązkowo biletomat bo inaczej to straszna udręka (nie da się sięgnąć ręką do okienka bez porannego rozciągania).

        N8C bardzo fajne staruszki, gdyby tylko były dobrze serwisowane to kolejne 30lat przed nimi.

        Alstom NGd99 - prototyp masakra, jak się nim jedzie to wrażenie jest takie że zaraz się rozleci, brak klimy i ogólnie syf.

        Konstal 114Na (sto-piątka po botoksie) - w sumie wszystko fajnie tylko czemu ciągle te szczękowe hamulce??
        Konstal 114Na po liftingu (1501) - fajny, cichy, mega przestronny tylko motorniczy ma przeje..ne, ciągle jakaś awaria, ręka boli, no i czemu ciągle te hamulce szczękowe?

        • 9 2

        • A kto pali 105-ki?? Furman, nie umiejętną jazdą ;)

          • 0 1

    • Pesy- siedziska pod je

      • 0 3

    • w 105 okna, których nie da się otworzyć (maksimum tarcia + klinowanie szyby)

      nie dość, że wysoka podłoga, to wysokość schodów projektował kretyn - ten sam, który okna.
      Uszczelki grube na 10 cm, ale i tak wiatr na dole hula, a na górze skrzydła się nachodzą i trzaskają - prymitywne przełożenia.
      ścianki działowe z rdzewiejącej blachy - drogie, ciężkie i trudne w eksploatacji.
      Podsumowując polska myśl techniczna.

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane