• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

Krzysztof Koprowski
30 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Pierwotnie Gdańsk miał zakupić 14 tramwajów z Kassel, ale ostatecznie udało się pozyskać jeszcze dwa więcej. Przebudowa jednego pojazdu kosztować będzie ok. 1,146 mln zł Pierwotnie Gdańsk miał zakupić 14 tramwajów z Kassel, ale ostatecznie udało się pozyskać jeszcze dwa więcej. Przebudowa jednego pojazdu kosztować będzie ok. 1,146 mln zł

Wielkopolska firma Modertrans będzie ponownie modernizowała tramwaje sprowadzone z Niemiec do Gdańska. Tym razem chodzi o 16 pojazdów zakupionych z Kassel. Przetargiem były zainteresowane jeszcze cztery firmy, ale ofertę złożył tylko Modertrans.



Tramwaje po modernizacji będą zbliżone wizualnie do pojazdów z Dortmundu. Zyskają jednak dodatkowo klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Tramwaje po modernizacji będą zbliżone wizualnie do pojazdów z Dortmundu. Zyskają jednak dodatkowo klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.
Tramwaje z Kassel, Dortmundu oraz fabrycznie nowe Pesy Jazz Duo będą kierowane przede wszystkim do obsługi Piecek-Migowa. Wiadomo już też, że tramwaj Pesa Jazz Duo będzie się różnił od wcześniej prezentowanych wizualizacji, ale jego wygląd wciąż pozostaje tajemnicą. Tramwaje z Kassel, Dortmundu oraz fabrycznie nowe Pesy Jazz Duo będą kierowane przede wszystkim do obsługi Piecek-Migowa. Wiadomo już też, że tramwaj Pesa Jazz Duo będzie się różnił od wcześniej prezentowanych wizualizacji, ale jego wygląd wciąż pozostaje tajemnicą.

Trasa tramwajowa na Piecki-Migowo powinna być gotowa do końca września przyszłego roku. Obecnie szacuje się wykonanie wszystkich prac na poziomie 45 proc.

Co jest największą wadą tramwajów N8C?

Wielkopolska firma Modertrans (posiada centralę w Poznaniu i oddział w Biskupicach Wielkopolskich, jest spółką-córką MPK Poznań) zaoferowała za modernizację każdego z 16 tramwajów Duewag N8C, czyli identycznych, jak zakupione kilka lat temu z Dortmundu, ok. 1,146 mln zł.

To cena wyższa niż za przebudowę 46 pojazdów N8C z Dortmundu, którą również realizował Modertrans. Wówczas ZKM Gdańsk zapłacił za jeden pojazd ok. 700 tys. zł. Jest to jednocześnie niższa cena niż ta, którą zaoferował również Modertrans w pierwszym i unieważnionym postępowaniu przetargowym na modernizacje tramwajów z Kassel - wtedy wynosiła ona ok. 1,4 mln zł za sztukę.

Różnica między ceną modernizacji sprzed kilku lat a obecną wynika przede wszystkim z większego zakresu prac. Tramwaje z Kassel - oprócz wymiany członu środkowego na niskopodłogowy, nowych wizualnie kabin motorniczego po obu stronach (N8C to tramwaje dwukierunkowe), montażu nowych siedzisk, okien i oświetlenia - zyskają klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.

I to właśnie montaż klimatyzacji (nie ma jej w tramwajach z Dortmundu poza jedną kabiną motorniczego) wymusił wzmocnienie konstrukcji dachu, która w pojazdach wyprodukowanych w latach 80-tych nie jest w żaden sposób przystosowana do takich urządzeń.

Wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym złożyły aż cztery firmy: Verkehrs Industrie Systeme z Niemiec, Pesa z Bydgoszczy, zakłady Hipolita Cegielskiego z Poznania oraz Modertrans. Ofertę po czasie (kurier spóźnił się ok. pół godziny) dostarczyła też firma Protram z Wrocławia, ale nie była ona brana pod uwagę.

Ta lista potencjalnych wykonawców szybko jednak uległa redukcji do zaledwie jednego wykonawcy, gotowego przebudować tramwaje.

- Wniosek niemieckiego wykonawcy nie został zakwalifikowany, gdyż wykonawca na żądanie zamawiającego w zakresie i terminie przez niego wskazanym nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Modertrans natomiast złożył odwołanie dotyczące referencji Cegielskiego, a dokładnie jego doświadczenia w produkcji do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO w wyroku orzekła, że wykonawca [Cegielski - dop. red.] nie udowodnił, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia. KIO uznała też, że Cegielski nie wykazał spełnienia warunków wiedzy i doświadczenia, stąd został wykluczony z udziału w postępowaniu - informuje Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Ostatecznie do drugiego etapu postępowania zostały zakwalifikowane dwie firmy - Modertrans oraz Pesa, przy czym tylko pierwsza z nich złożyła ofertę.

- Jesteśmy w trakcie podpisywania umowy z Modertransem. Pierwszych zmodernizowanych tramwajów możemy się spodziewać w Gdańsku jeszcze w tym roku. Wykonawca będzie miał 12 m-cy od momentu podpisania umowy na wykonanie modernizacji wszystkich pojazdów - zapowiada Mongird.

Co ciekawe, mimo że umowa nie została jeszcze podpisania, to tramwaje już znajdują się w Modertransie. Wynika to z faktu, że procedura przetargowa przeprowadzana jest drugi raz, podczas gdy przewoźnik z Kassel chciał, by tramwaje opuściły teren jego zakładu już w lipcu (ostatecznie termin przełożono na połowę sierpnia).

Z tego powodu ZKM Gdańsk zgodził się, by Modertrans przetransportował tramwaje z Niemiec do swoich zakładów jeszcze przed zakończeniem postępowania przetargowego. Na podobne rozwiązanie nie zgodziła się Pesa, która nie miała miejsca na "przechowanie" 16 pojazdów szynowych.

- Alternatywą wobec takiego rozwiązania było trzymanie tramwajów za niemałą kwotę na parkingu w Niemczech. Za transport z Niemiec do zakładów, w których tramwaje przejdą modernizację, nie będziemy musieli płacić, gdyż zgodnie z umową koszty te pokrywa wykonawca modernizacji - wyjaśnia rzecznik ZKM Gdańsk.

Warto dodać, że pierwotnie do Gdańska sprowadzonych miało być 14 tramwajów z Kassel. Ostatecznie jednak niemiecki przewoźnik wystawił na sprzedaż jeszcze dwa pojazdy, które także nabył ZKM Gdańsk w tej samej cenie, jak pozostałe, tj. ok. 41,2 tys. euro za sztukę. Dla porównania w 2007 r. za 46 tramwajów z Dortmundu ZKM Gdańsk zapłacił ok. 1,4 mln euro.

Tramwaje z Kassel oraz Dortmundu będą w pierwszej kolejności kierowane na nową trasę tramwajową na Piecki-Migowo, gdzie nie przewidziano tradycyjnych pętli, a jedynie rozjazdy międzytorowe (zarówno przy PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska oraz na końcu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska), pozwalające na "zawracanie" pojazdów dwukierunkowych.

Czytaj też: Budowa tramwaju na Morenę prawie na półmetku. Będzie odnoga na ul. Bulońskiej

Niemieckie pojazdy będą wspomagane przez pięć fabrycznie nowych dwukierunkowych Pes Jazz Duo, które kosztowały Gdańsk 54,1 mln zł (w cenie tej wliczono również ich serwis oraz doposażenie zajezdni, jeden tramwaj kosztował ok. 8,6 mln zł). Wygląd dwukierunkowych Pes pozostaje wciąż tajemnicą, ale "mają być ładniejsze niż te, które zamówiła Warszawa". Wszystkie pięć pojazdów bydgoskiej produkcji powinno dotrzeć do Gdańska do końca br.

Tramwaje dwukierunkowe doskonale sprawdzają się tam, gdzie nie można wybudować tradycyjnej pętli tramwajowej np. podczas tymczasowej organizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim - tu wykonano rozjazd między torami do czasu zakończenia remontu torów na Przeróbce.

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • A za czas jakiś znów Adamowicz rzeknie, że mamy nowy (ponad 30-letni) tabor tramwajowy. Już teraz Dortmundy stanowią 40% taboru a po wprowadzeniu kolejnych 14-tu i wycofaniu zapewne Konstali, będzie ich 50%.
    Na potencjalne 150 składów (lub 164 jak zostana Konstale) tak naprawdę niskopodłogowych jest tylko 28%, bo przecież Dortmundy mają jedynie łacznik niskopodłogowy a i on ma ledwie połowę powierzchni niskiej zaś pozostała część to schodki do pozostałej części tramwaju. Zatem Duwag N8C to zaledwie mniej niż 10% niskiej podłogi.
    O czym tu w ogóle mowa.

    P.S. Bardzo lubię Dortmundy ale zachłystywanie sie nimi i robienie wody z mózgu uważam za niestosowne.

    • 4 4

  • A gdzie opcja w ankiecie "brak ogrzewania zimą"?

    • 5 2

  • żałosne

    żałosne - muzeum pod ziemią i w wodzie (bo nas stać) i stare niemieckie tramwaje (bo nas nie stać) ... mamy rok 1986?

    • 8 6

  • ZŁOM W CENIE (1)

    Gdańsk robi z siebie śmietnik dla Niemców. I kto będzie chciał podróżować tymi gruchotami jak co druga padlina nie dowlecze się do pierwszego przystanku.
    No i dlaczego z Lipska nie biorą. Tam jeżdżą tramwaje kupione za pieniądze mieszkańców Gdańska, mieszkańcy mogliby więc kupić je po raz drugi. Teraz zniszczone i wyeksploatowane, by po kolejnym sezonie zafundować następne mieszkańcom Lipska. Jak dobrze mieć świadomość, że nie bierze się udziału w tym procederze i nie dokłada do takich nowatorskich rozwiązań.

    • 8 6

    • Powinni za darmo oddawac

      Wtedy to może miałoby jakiś sens.

      • 0 1

  • stormet

    Ja sukcesywnie bo wiadomo nie odrazu olbrzymie koszty... starałbym się zakupić zupełnie nowy tabor, który spokojnie z 40 lat pojeździ a nie kupował wysłużone tramwaje z Niemiec. Moim zdaniem to totalna głupota. Po pierwsze nawet jeśli są one zmodernizowane to ciągłe problemy z nimi są wiem z sprawdzonych źródeł jeśli chodzi o awaryjność i biją na głowę Pesę albo Bombardiera, po drugie Niemcy się cieszą bo na gratach jeszcze zaroblili i dla nich są już za stare a dla Gdańska jak nowe (spuerrrrrrr nówka wręcz)... ale tu patologia była, jest i będzie

    • 7 4

  • ile? (1)

    1,146 mln zł ?
    tysiąc milionów?

    • 1 6

    • wracaj na zajęcia do gimnazjum

      • 4 0

  • modernizacja

    Niech lepiej zmodernizują autobusy aby fotokomórka przy automatycznym zamykaniu drzwi nie szwankowała zimą.

    • 0 0

  • Najlepsze są te swing-i a nie ciasne tramwaje dortmundy...

    U nas są inne realia w godzinach szczytu. Lepiej 100 miejsc stojących niż 50 siedzących. A dortumdy są nastawione na siedzących. Najgorzej jest w tych co nie mają drzwi obok kierowcy i aby kupić bilet trzeba napierać między pasażerami bo wejście najbliższe jest umiejscowione w środku wagonu. Dodatkowo nie wszędzie są poręcze, czy uchwyty i trzeba się trzymać sufitu albo czegokolwiek do czego się sięgnie.

    • 4 1

  • Niemiec płakał jak sprzedawał...

    jeszcze dzwoni czasem posłuchać jak silnik chodzi:)

    • 4 3

  • tramwaje!!!!!!!!

    czemu na linii tramwajowej nr 3 zawsze jeżdżą rzęchy??? no tak ZTM twierdzi że to mało atrakcyjna trasa. lepiej sprowadzić" nowsze" rzęchy

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane