• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk planuje budowę nowego szlaku spacerowego przez tereny leśne

Krzysztof Koprowski
22 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Większość szlaków zyska nawierzchnię szutrową lub jedynie dokładne oznakowanie. Większość szlaków zyska nawierzchnię szutrową lub jedynie dokładne oznakowanie.

Gdańsk w najbliższych latach planuje utworzenie ok. 39-kilometrowego szlaku pieszo-rowerowego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami do terenów miejskiej zabudowy. Do końca czerwca 2020 r. ma powstać niezbędna dokumentacja projektowa, która pozwoli na ogłoszenie przetargu na prace budowlane.



Jak często spacerujesz lub jeździsz rowerem po Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

To już drugie podejście Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska do realizacji szlaku turystycznego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy.

W październiku ub. r. unieważniono przetarg na zaprojektowanie i budowę nowych połączeń pieszo-rowerowych. Najtańsza wówczas oferta opiewała na kwotę 12,7 mln zł, podczas gdy Gdańsk chciał przeznaczyć na ten cel nie więcej niż 7 mln zł.

Z tego powodu obecny przetarg dotyczy wyłącznie przygotowania dokumentacji, która w kolejnym kroku pozwoli na rozpisanie przetargu na całą inwestycję lub podzielenie jej na etapy.

- Inwestycja znacznie poprawi atrakcyjność Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego przy zachowaniu jego naturalnych walorów i minimalnej ingerencji w ekosystem - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Projekt ma uwzględniać utwardzenie istniejących i budowę nowych ścieżek. Trasy będą oznakowane, a w miejscach wspólnego przebiegu z istniejącymi drogami pojawią się elementy uspokojenia ruchu lub/i ograniczenie prędkości do 30 km/h. Przewiduje się także przebudowę przejść dla pieszych oraz wydzielenie pasów rowerowych.

W tym miejscu planowane jest utworzenie nowego przejścia przez ul. Chłopską. W tym miejscu planowane jest utworzenie nowego przejścia przez ul. Chłopską.

Pięć łączników do głównego szlaku przez TPK



W ramach jednego z łączników z głównego szlaku przez tereny leśne TPK w kierunku parku Nadmorskiego powstanie nowe przejście dla pieszych przez ul. Chłopską, o którym pisaliśmy już czerwcu 2018 r.

Pozostałe łączniki z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym to:

Ulica Kościerska, będąca najkrótszym połączeniem pieszo-rowerowym między Osową a Oliwą, zyska nawierzchnię szutrową. Ulica Kościerska, będąca najkrótszym połączeniem pieszo-rowerowym między Osową a Oliwą, zyska nawierzchnię szutrową.
Warto odnotować, że w ramach głównego szlaku przewidziano też zmiany na ul. Kościerskiej. Kilka lat temu planowano tędy poprowadzić asfaltową trasę rowerową między Osową a Oliwą, od czego ostatecznie odstąpiono. Obecnie przewiduje się wykonanie nawierzchni szutrowej wraz z odwodnieniem.

Łącznie cały szlak w granicach Gdańska będzie liczył ok. 39 km, z czego długość głównej trasy to ok. 21 km, zaś łączników - 18 km.

Kolorem czerwonym oznaczono główny szlak turystyczny, niebieskim - łączniki. Kolorem czerwonym oznaczono główny szlak turystyczny, niebieskim - łączniki.

Kontynuacja w pozostałych miastach Trójmiastach



Docelowo szlak będzie kontynuowany także w pozostałych miastach Trójmiasta: na terenie Sopotu ok. 9 km, zaś Gdyni - ok. 30 km.

Tereny rekreacyjne powstaną wokół wejść do lasu TPK


Projekt jest realizowany dzięki wsparciu unijnemu w konkursie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, oś Priorytetowa 11: środowisko, działanie 11.4: ochrona różnorodności biologicznej. O jego realizację wspólnie ubiegały się trzy miasta Trójmiasta (Gdańsk został liderem projektu), zaś za realizację odpowiada każde miasto samodzielnie.

Miejsca

Opinie (191) ponad 20 zablokowanych

  • O czym tu piszą w parku wycinają drzewa drogi rozjezdzaja ciężkim sprzętem ,chyba znowu naprawią stare a policzą jak za nowe a następnie jest drogą będzie blok

    • 14 4

  • Szlaków i scieżek w lesie jest multum

    Kto chce ten chodzi/jeździ do upadłego. Po co zatem ten miś? Oprócz oczywiście przemielenia unijnej kasy i kredytu na wklad własny, bo to oczywiste. Pytam jaka ma być wartość dodana owego projektu względem istniejacej infrastruktury?

    • 22 4

  • (1)

    Tak. Szutrowa nawierzchnia. A frakcja kamlotów sięga 5-10 cm. Po tych drogach nie daje się jeździć na rowerze ani spacerować. Wydaję się że te drogi powstają po to aby można było dalej ciężkim sprzętem prowadzić wycinkę bez takiej degradacji samych dróg jak do tej pory. Swoją drogą ciekawe gdzie jest granica przerzedzania lasu aby to co zostanie można było jeszcze nazywać lasem.

    • 36 3

    • Tak jest

      Nie cierpię kamlotów. W dodatku mają ostre krawędzie. Nie mogą sobie tego szutru na obwodnicę wysypać, jak on taki atrakcyjny?

      • 2 0

  • Deptanie po szutrowej drodze wcale nie jest zdrowe ani przyjemne.

    Po co pieszym takie szerokie szlaki? I jeszcze jedno. Idę do lasu, ale nie chcę tam specjalnie uważać na rowerzystów. Oni mają swój azyl w mieście.

    • 23 3

  • Nowe przejscie przez chłopską to super sprawa jestem za brakuje jeszce drugiego przejscia przy zielonym rynku (1)

    w miejscu tunelu.

    • 3 10

    • tam juz jest przejscie

      • 1 2

  • To straszne. Co na to ekolodzy? Rowerzyści będą rozjeżdżać Park Krajobrazowy.

    • 20 3

  • Fatalny pomysł! Wolałabym aby pojawił się projekt o nie ingerowaniu w TPK! Fatalny pomysł, czy ktoś pytał mieszkańców czy tego chcą?

    • 25 2

  • Tak naprawdę to chodzi o wykrojenie nowych terenów pod inwestycje deweloperskie. (1)

    Tak było np z Pasem Nadmorskim, terenami wokół Brzeźna, Jelitkowa Inwestycje turystyczne zaowocowały zamkniętymi osiedlami apartamentowców.

    • 28 8

    • raczej rabunkową wycinkę lasu!

      kasa na obietnice pilnie potrzebna

      • 1 1

  • Jeszcze niech na tym szlaku postawia kilka Biedronek coby spacerowicze mogli zrobic zakupy.

    Kolejna ingerencja w ekosystem lesny...zabetonować,załaweczkować i postawić co 5 metrów latarnię.

    • 19 5

  • będą mieli co drwale niszczyć

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane