- 1 Parking prywatny na mapie był miejski (92 opinie)
- 2 Jechał tunelem pod Martwą Wisłą 299 km/h (564 opinie)
- 3 Nie masz potwierdzenia nadania? Masz problem (104 opinie)
- 4 Nasz reporter dokumentuje powódź (82 opinie)
- 5 400 drzew w Wielkiej Alei Lipowej wymaga pomocy (32 opinie)
- 6 Nowy pomysł na budynek z Aioli (128 opinii)
Gdańsk powinien zbudować buspas do Oliwy i przejąć GPEC?
Zapytaliśmy wszystkich kandydatów na prezydentów Gdyni, Gdańska i Sopotu o sprawy ważne dla całego Trójmiasta, a także poszczególnych miast. Publikujemy odpowiedzi, które mogą pomóc poznać poglądy polityków oraz ułatwić podjęcie decyzji, na kogo głosować. Dziś sprawdzamy, co kandydaci na prezydenta Gdańska myślą o budowie buspasa między Wrzeszczem a Oliwą oraz czy chcieliby, żeby miasto przejęło w całości spółkę GPEC. Wczoraj pisaliśmy o ich pomysłach na zmniejszenie fetoru z Szadółek i zwiększenie liczby mieszkań komunalnych, a jeszcze wcześniej o tym, gdzie chcieliby szukać oszczędności w miejskim budżecie.
Wszystko o wyborach samorządowych: listy kandydatów, programy - sprawdź w naszym serwisie
Czy na Grunwaldzkiej, między Oliwą i Wrzeszczem, powinien powstać buspas?
Do wyboru były 2 odpowiedzi:
a) tak
b) nie
Odpowiedzieli wszyscy kandydaci na prezydenta Gdańska, czyli w sumie 7 osób.
Kandydaci mogli też doprecyzować swoją odpowiedź w formie komentarza, ale nie dłuższego niż 2-3 zdania. Odpowiedzi kandydatów prezentujemy w kolejności alfabetycznej.
Buspas na Grunwaldzkiej - tak czy nie?
- W pierwszej kolejności buspas powinien powstać na ul. Spacerowej. Miasto Gdańsk buspas na wskazanym odcinku miało wprowadzić już kilka miesięcy temu, nie wiem skąd opóźnienie. Buspas miał zaczynać się od ul. Bażyńskiego.
- Odpowiedź a lub b, bo rozwiązanie to zostanie wprowadzone na próbę. Jeśli się nie sprawdzi, to zostanie przywrócony poprzedni układ. W ten sposób prototypowaliśmy np. rozwiązanie organizacji ruchu na Trakcie Konnym, które ostatecznie życzliwie zostało przyjęte przez użytkowników.
- Ale nie na całej długości - buspasy powinny być tylko tam, gdzie istnieje rzeczywiście
duże natężenie ruchu autobusów, i tam, gdzie dane wykazują opóźnienia. Miejsca, gdzie konieczna
jest wysoka częstotliwość kursowania autobusów, powinny być docelowo obsługiwane tramwajami na
wydzielonych torowiskach, ale zdajemy sobie sprawę z kosztów z tym związanych - nie jest to zadanie
na jedną kadencję - dodał.
- Definitywnie nie. Jest to element walki z kierowcami, należy opierać się na zdrowym rozsądku, buspas w tamtym miejscu jest nieuzasadniony i przyczyni się do zwiększenia korków na i tak zakorkowanej w godzinach szczytu Grunwaldzkiej.
- Powinien być buspas, ale jednocześnie należy zwiększyć gęstość kursowania linii autobusowych tak, żeby stanowiły realną alternatywę dla indywidualnej jazdy samochodem.
Szostak nie dodał komentarza przy tym pytaniu.
- Między Oliwą a Wrzeszczem z jednej strony Grunwaldzkiej biegnie linia kolejowa z SKM, z drugiej - linia tramwajowa (a częściowo po Grunwaldzkiej). Po co w takim wypadku zabierać pas z jezdni na buspas? Jeśli już usprawnić w tym miejscu komunikację zbiorową, to tylko poprzez ulepszenie SKM/linii tramwajowych - jestem przeciwnikiem zabierania kierowcom kolejnych pasów ruchu czy niebudowania zatoczek autobusowych w celu uspokajania ruchu.
Czy miasto powinno wykupić udziały i przejąć GPEC?
Kandydatom zadaliśmy także pytanie dotyczące przejęcia przez miasto spółki GPEC. Brzmiało ono identycznie jak druga z dołączonych do tego tekstu ankiet:
Do wyboru były 2 odpowiedzi:
a) nie, nie ma sensu wydawać pieniędzy, skoro system działa dobrze
b) tak, ale to są dodatkowe wydatki
Kandydaci mogli też doprecyzować swoją odpowiedź w formie komentarza, ale nie dłuższego niż 2-3 zdania. Odpowiedzi kandydatów prezentujemy w kolejności alfabetycznej.
- GPEC to naturalny monopolista, więc musi być komunalny, a docelowo połączony z Portem Czystej Energii. Operacja odkupu udziałów nie obciąży budżetu miasta. Wykup udziałów może odbywać się dwustopniowo przy udziale funduszy rządowych, a także partycypacji miast korzystających z naszej sieci ciepłowniczej, m.in Sopot, Tczew, Starogard Gdański.
- Nie wykluczam takiej decyzji w przyszłości, ale w tej chwili jest wiele pilniejszych wydatków w mieście. Trzeba mieć świadomość, że ewentualny odkup łączyłby się z wydatkiem na poziomie kilkuset milionów złotych - zaznaczyła.
- Tak, ale musielibyśmy otrzymać naprawdę dobrą ofertę kupna - niestety nie otrzymamy jej od właściciela, mówiąc głośno: "miasto musi obowiązkowo wykupić GPEC" - dodał.
- Fatalna decyzja sprzed 20 lat o sprzedaniu strategicznej spółki ciepłowniczej GPEC ma swoje odczuwalne konsekwencje dziś. Jedna z energetycznych spółek Skarbu Państwa oferowała odkupienie GPEC-u za 800 mln zł, jednak Lipsk nie chciał sprzedać, gdyż jest to kura znosząca złote jajka. Niemniej uważam, że miasto Gdańsk musi odkupić GPEC, a w przyszłości powinniśmy kupić infrastrukturę ciepłowniczą np. we wspomnianym Lipsku - dodał.
Szczepański nie uzasadnił swojego wyboru.
Szostak nie uzasadnił swojego wyboru.
- Jestem absolutnym zwolennikiem możliwie najwyższego poziomu samowystarczalności w produkcji ciepła w Gdańsku! Dziś za pieniądze z kieszeni Gdańskich rodzin Lipsk prowadzi sobie politykę społeczną, a płacąc za ciepło, gdańszczanie finansują dobrobyt mieszkańców Saksonii. Zamiast wykupywać GPEC za bajońską sumę, rozważyłbym jednak zasilanie południowej części Gdańska z alternatywnego źródła - w końcu na Szadółkach powstaje spalarnia i warto to wykorzystać.
Mniejszy fetor z Szadółek, więcej mieszkań komunalnych. Jak to zrobić?
Kto zaciśnie pasa, jak zostanie prezydentem? Zapytaliśmy kandydatów o oszczędzanie
Co dalej z systemem Fala? Kandydaci na prezydentów odpowiadają
Najem krótkoterminowy. Zabronić czy nie?
Nowi prezydenci każą strzelać do dzików?
Zbudują parkingi kubaturowe w Trójmieście?
Zostawią czy zlikwidują darmową komunikację miejską dla uczniów?
Po wyborach ograniczą ruch w Sopocie?
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-04-05 13:08
Co do buspasów, to są niezbędne żeby podnosić atrakcyjność komunikacji publicznej. (2)
Jednak trzeba je wykorzystywać w taki sposób, aby na dalszych dystansach nie konkurowały z koleją.
To kwestia starannego przemyślenia siatki połączeń z uwzględnieniem wszystkich działających środków transportu. Tu nie powinno być wąskiego patrzenia przez pryzmat interesów własnej spółeczki, tylko przez pryzmat interesów wszystkich użytkowników, tak mieszkańców jak i przyjezdnych.- 20 19
-
2024-04-05 13:35
Już jest starannie przemyślane (1)
np kolejka przyjeżdza a autobus właśnie ucieka, a następny za pół godziny
- 7 2
-
2024-04-05 14:52
No i sam potwierdzasz że jest co robić.
- 2 1
-
2024-04-05 12:10
Trzeba pochwalić trojmiasto.pl za dociekliwość :) (8)
Dziękuję redakcji trojmiasto.pl za wymyślenie i prowadzenie tej akcji zadawania konkretnych pytań wszystkim kandydatom na włodarzy trójmiejskich miast. Tak właśnie media powinny spełniać swą kontrolną funkcję, brawo.
- 62 3
-
2024-04-05 14:09
Gdańsk to jednak dziwne miasto (1)
Na forach wycie, że sprzedany gpec, dziki, fala, betonowanie, zwężanie ulic, przejścia naziemne, złodziejstwo itd a jak przychodzą wybory, to wszyscy idą i wybierają ludzi którzy im ten los zgotowali
- 5 0
-
2024-04-05 18:41
bo na forach wyje trollerka i mieszkańcy gmin ościennych
- 1 2
-
2024-04-05 12:53
Najlepszy jest Szostak, albo nie odpowiada na pytanie albo nie uzasadnia odpowiedzi.
Dobrze chłopu z oczu patrzy ale to za mało.
- 3 0
-
2024-04-05 12:26
dulkiewicz kluczy, ale wiadomym jest, że nie odkupi od Niemców GPEC i nadal będzie zwężać drogi. (4)
brawo wyborcy, że głosujecie na kogoś kto utrudnia wam życie
- 13 1
-
2024-04-05 12:29
Niestety większość do tej pory zadanych pytan to były tematy zastępcze... (3)
W Gdańsku pytaniem nr 1 jest kiedy zakończy się polityka prowadzona na kolanach przez panią Dulkiewicz i jej poprzednika przed patodeweloperami?
- 12 2
-
2024-04-05 13:37
Kiedy sejm cofnie ustawę lex developer, która zmusza prezydentów miast to takiej polityki. (1)
- 1 4
-
2024-04-05 13:59
do niczego nie zmusza, oni z deweloperami robią co chcą
ale jeżeli widzisz gdzieś problem, to napisz do pomaski żeby napisała stosowną ustawę
- 2 1
-
2024-04-05 12:43
Zgadzam się, to jest jedno z głównych pytań (obok transportu i dzików), tyle trzeba jest sformułować tak, by było bardziej merytoryczne i wyczerpywało temat.
- 3 0
-
2024-04-05 11:36
(9)
Komunikacja miejska musi być znacznie częstsza, gęstsza i szybsza żeby zrezygnować z samochodu.
- 47 4
-
2024-04-05 14:50
Mamy największy przyrost starych prywatnych aut w Polsce dzieki tej beznadziejnej komunikacji i jednoczesnie najdrozszej!
- 3 1
-
2024-04-05 14:00
Dulkiewicz otoczona ochroniarzami wozi się limuzyną z kierowcą (1)
mieszkańcy zaś mają śmigać zimą rowerkami lub fatalną komunikacją
- 6 0
-
2024-04-08 19:20
No przecież
po to, by limuzyna nie stała w korkach.
- 1 0
-
2024-04-05 12:18
no właśnie, a żeby była szybsza potrzebny jest buspas (4)
co do częstotliwości to 199 jeżdżący co 10 minut w szczycie jest całkiem niezły aczkolwiek powinno być 7,5 w szczycie jak skm i 10 poza szczytem
- 6 9
-
2024-04-05 12:32
Ale nie wzdłuż torów tramwajowych i SKM (3)
- 9 3
-
2024-04-05 13:57
Bo torowiska tramwajowe trzeba zastepowac buspasami proste
- 0 7
-
2024-04-05 13:38
Dopóki nie mamy SKM na Południe, brakuje bezpośredniego, szybkiego połączenia sypialni z biurowcami.
- 2 0
-
2024-04-05 12:40
tez tak uwazam
dlatego odpada wiekszosc kandydatow :]
- 1 1
-
2024-04-05 12:02
I znacznie bardziej komfortowa
Bo jak i tak mam stać w korku, to wolę to robić siedząc we własnym aucie, a nie ściskając się z przepoconym tłumem
- 8 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.