• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z Niemiec

Krzysztof Koprowski
19 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu. Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu.

Gdańsk planuje sprowadzenie kolejnych używanych tramwajów tzw. "Dortmundów", tym razem jednak w odmianie wąskotorowej. Cztery nowe pojazdy mają być w Gdańsku jeszcze w tym roku.



Czy lubisz jeździć "Dortmundami"?

Zakład Komunikacji Miejskiej ogłosił właśnie przetarg na modernizację czterech tramwajów typu Duewag M8C. Jest to wąskotorowa odmiana pojazdów doskonale znanych gdańszczanom jako tzw. "Dortmundy". Poza innym rozstawem kół, pojazdy te są niemal identyczne - także pod względem układu siedzeń. Mogą również poruszać się po torach bez potrzeby zawracania na pętlach (są tramwajami dwukierunkowymi).

Cztery pojazdy ZKM chce poddać przebudowie w zakresie zbliżonym do tego, który wykonuje obecnie Modertrans z "Dortmundami". Wymianie oczywiście ulegną wózki przystosowane do torów wąskotorowych o szerokości 1000 mm - w Gdańsku są szyny o rozstawie 1435 mm.

- Tramwaje po modernizacji będą prezentować się podobnie jak pojazdy typu N8C. Będą one natychmiast wysyłane z Niemiec do firmy, która wykona przebudowy - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Pojazdy zyskają m.in. inny wygląd obu czół tramwaju, nowe siedziska oraz niskopodłogowy człon wraz z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana zostanie także możliwość jazdy dwukierunkowej, przy czym tylko jedna z kabin motorniczego zyska klimatyzację. Tak było również w przypadku "Dortmundów", jednak należy pamiętać, że budowa linii na os. Morena nie przewiduje pętli w rejonie przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To oznacza znaczny spadek komfortu dla prowadzącego pojazd, gdy przesiądzie się do kabiny bez systemu chłodzenia.

- Na pewno będzie klimatyzacja w jednej kabinie. Rozważamy jednak możliwość montażu klimatyzacji również w drugiej - dodaje Kozicka-Prus.

ZKM nie chce udzielać informacji na temat miasta, z którego planuje pozyskać tabor. Przewoźnik robi obecnie rozpoznanie rynku odnośnie ceny. W grę wchodzą m.in. Augsburg, Bielefeld, Essen, Heidelburg, Mainz oraz Krefeld. Nieoficjalnie jednak mówi się o pierwszym z nich. Augsburski przewoźnik posiada obecnie 12 pojazdów tego typu, wszystkie wyprodukowane zostały w 1985 roku i charakteryzują się drzwiami w środkowej części (N8C zyskały je dopiero po przebudowie).

Po co jednak ZKM-owi nowy tabor? - Przyczyn zakupu jest kilka: Euro 2012, budowa trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka oraz planowana linia na os. Morena. Zakup tramwajów pozwoli nam również na szybsze wyeliminowanie kolejnych "stopiątek" - tłumaczy rzecznik ZKM.

Nowe-stare tramwaje po przebudowie gdańszczanie ujrzą na torach przypuszczalnie jeszcze w tym roku, gdyż wykonawca modernizacji (poznamy go 22 czerwca) musi zakończyć przebudowę do 31 grudnia br. Szacowany koszt, podany w dokumentacji przetargowej, to ok. 1,1 mln zł bez VAT za sztukę (przebudowa jednego N8C kosztuje ok. 644 tys. zł). Jedynym warunkiem wyboru firmy dokonującej modernizacji jest najniższa cena.

Miejsca

Opinie (149) 3 zablokowane

  • Kiedy wreszcie znikną stare Konstale 105 ? (12)

    Przecież to jeżdżące rupiecie.

    • 71 37

    • Nie znikną

      Konstale nie znikną, sam jesteś jeźdzący rupieć i te twoje złomowate n8c

      • 0 0

    • gruby ty szwabie

      • 0 0

    • sam

      sam se jesteś rupiec dortmundofilu
      jeden

      • 0 0

    • (3)

      Konstale 105 są lepsze od Dortmundów. Główną ich zaletą jest to, że są po prostu większe. W Dortmundach jak są godziny szczytu to ludzie nie mieszczą się w środku. W "stopiątkach" nigdy takiego problemu nie było. Kupujemy stare złomy z Niemiec które już Niemcy wyeksploatowali zamiast kupować nowe, najlepiej bydgoskie PESY.

      • 16 3

      • Pesa to zlom (1)

        Lepszy o wiele jest Bombardier! To jest dopiero tramwaj, nie mowiac juz ze jest od 2 lat nastepca tego co jezdzi po Gdansku.

        Wladze glupie, ze zamiast kupic Bombardiery kupily Pesy z gasienicami i klapami na gasienice.

        • 12 4

        • Małe porównanie

          Bombardier - ok. 170 miejsc
          PESA - ok. 240 miejsc
          Dortmund - ok. 210 miejsc.

          Przy założeniu jednakowej powierzchni na pasażerów stojących.
          Poza tym Bombardier ma drobną wadę w postaci małej elastyczności - niemal dosłownie: o wiele gorzej spisuje się na ostrych zakrętach niż PESA.

          • 5 3

      • O, znafca i tutaj się popisał :)

        Nie wiesz syneczku, jaką trwałość mają tramwaje? Dortmundy są i tak w dużo lepszym stanie niż nasze 105-tki. Niemców stać na zupełnie nowe maszyny, to kupują. Nam opłaca się bardziej kupić używane, ale w stanie bardzo dobrym.

        • 5 0

    • w jednym takim byla tabliczka z data produkcji (1)

      1976

      • 8 5

      • Toś mi komplement rzucił. Jestem z tego rocznika a więc stary rupieć:-)

        • 8 0

    • Jak to możliwe? (1)

      105-ki jeżdżą też po Krakowie, Warszawie - i nie wyglądają jak rupiecie. Jak to możliwe?

      • 10 2

      • Bardzo proste

        Tam się dba o tramwaje, nie to co w Gdańsku. Dodam tylko, że może 105 są mniej zaawansowane od dortumdów, które to przeszły 2 naprawy główne i modernizację, ale za to nie psują się.

        • 10 2

    • dortmundy też są z lat 70tych

      a dortmundy są też lat 70tych. Trzeba do nich piasek wsypywać aby móc awaryjnie hamować! Konstale to najlepsze tramwaje. Gdańsk PESAmi i Dortmundami strzela sobie samobuja.

      • 11 13

  • nie ma

    nie ma

    • 0 0

  • Czy zajezdnia tramwajowa Łąkowa doczeka się reaktywacji ?

    No błagam niech ktoś wreszcie się zainteresuje i ruszy z miejsca sprawę zaje -
    zdnii tramwajowej 'Łąkowa' , aby ta właśnie wozownia znowu była stacją ruchu
    , a nie parkingiem samochodowym.

    • 2 0

  • ZAJEZDNIA ŁĄKOWA

    Dobrym pomysłem na usprawnienie gdańskiej komunikacji tramwajowej , było by przywrócenie zajezdni tramwajowej przy ulicy Łąkowej do ruchu i stacji obsługi
    tramwajów.
    Myślę , że nie ma w najbliższym czasie perspektyw na budowę nowej zajezdni
    tramwajowej w Gdańsku , w takim układzie należy przywrócić do ruchu tą wła -
    śnie zajezdnię.

    • 18 11

  • Tramwaje M8C dla Bydgoszczy.

    Te tramwaje z Augsburga powinna kupić Bydgoszcz , gdyż w Bydgoszczy jest
    ten sam rozstaw toru co w Agsburgu (1000 mm).
    Wagony te przydały by się w Bydgoszczy gdyż niedługo będzie oddana linia tramwajowa do dworca PKP w 2012 roku i jest za mało tramwajów przegubowych.

    • 17 11

  • a dlaczego nie Pesy z Bydgoszczy? (1)

    po co dać zarobić Niemcom zamiast krajowej dobrej firmie z Bydgoszczy. Oni dobre pojazdy kom.miejskiej robią.

    • 5 1

    • bo pesy są jakieś 6 milionów droższe.

      • 0 0

  • Bombardier (2)

    "Dortmundy" są tylko dobre podczas remontów, teraz jako linia 91. Lepszym tramwajem moim zdaniem jest "Bombardier".

    • 7 0

    • bydgoskie pesy!!!!!! (1)

      ładne i nowe

      • 3 1

      • Tak, ładne ale mają za duże przyspieszenie i za mocne hamowanie. Nie na te odcinki tras.

        • 0 0

  • Tramwaje M8C dla Bydgoszczy.

    Te tramwaje powinna kupić Bydgoszcz , gdyż w Bydgoszczy rozstaw torów
    wynosi 1000 mm czyli jest taki sam jak Agsburgskich M8C.

    Po za tym Bydgoszcz będzie potrzebowć więcej wagonów z powodu otwarcia
    trasy tramwajowej do dworca PKP.

    • 18 11

  • w odmianie wąskotorowej..to trzeba przerabiać tak? (7)

    interes życia...

    • 65 24

    • 8 baniek (1)

      A masz luźnych osiem milionów na kupno JEDNEGO nowego składu tramwajowego???
      to najpierw przemyśl to co piszesz...

      • 10 3

      • lepiej kupować jeden rocznie

        niż te trupy z niemiec ehhhh

        • 0 0

    • Kiedy CBA Zajmie się Budyniem?

      No pytam się grzecznie? Czy koniecznie musimy być złomowcem Europy? Ile by Niemców kosztowao złomowanie? A tak nie dość że Budyń zapłąci to jeszcze potem zapłaci za utylizację! wg Europejskich standardów czyli w Niemieckiej firmie!

      • 0 0

    • (2)

      też mnie ciekawi gdzie te wąskotorówki mają w u nas jeździć?

      • 6 23

      • chudy (1)

        Polecam przeczytanie artykułu (jak "umisz")

        • 10 4

        • Ja przeczytałem tak...

          Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z .......( nadzieja nadzieja nadziejaaaaaaa)
          ...Niemiec.

          Dalej już nie mam po co czytać.

          • 2 4

    • Gorsza informacja to to,że gdańszczanie nie mieszczą sie w tych Dortmundach przy rozkopanym Gdańsku

      • 8 6

  • żal

    Jak długo jeszcze w tym kraju będziemy kupować stare graty z zachodu ?? Czy władze Gdańska nie myślą ?? Co to za interes kupić grata by zaoszczędzić grosze a potem wydawać fortunę na modernizacje i remonty ?? A gdzie wspieranie polskiej gospodarki ?? Te tramwaje nie są warte swej ceny ?? Jak dla mnie patologia i tyle :D W gdańsku trzeba rozsądnej władzy :D a obecna nie myśli przyszłościowo :P

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane