• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk utajnia prace nad logotypami miejskich spółek

Maciej Korolczuk
4 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Urzędnicy nie chcą udzielać informacji o planowanych zmianach, bo chcą uniknąć sytuacji, jaka miała miejsce po zaprezentowaniu w ubiegłym roku kontrowersyjnego logo województwa pomorskiego. Urzędnicy nie chcą udzielać informacji o planowanych zmianach, bo chcą uniknąć sytuacji, jaka miała miejsce po zaprezentowaniu w ubiegłym roku kontrowersyjnego logo województwa pomorskiego.

Studenci Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku opracowali koncepcję ujednolicenia logotypów spółek miejskich w Gdańsku. Projekty zostały zaprezentowane władzom miasta, którym pomysł się spodobał. Nieoficjalnie idei sprzeciwiają się władze części spółek, które nie chcą zgodzić się na zmiany, gdyż musiałyby pokryć część związanych z nimi kosztów. Magistrat - w obawie przed krytyką - sprawy komentować nie chce. Projektów na razie nie zobaczymy.



Czy podoba ci się pomysł ujednolicenia logotypów i nazw spółek miejskich?

Projekt spójnej koncepcji miejskich znaków graficznych został zrealizowany przez studentów jako zadanie semestralne w Pracowni Plakatu i Form Reklamowych pod okiem prof. Sławomira Witkowskiego.

- Zadanie przygotowania spójnej koncepcji realizowali studenci trzeciego roku licencjatu oraz pierwszego roku studiów magisterskich. Praca nad przygotowaniem logotypów idealnie wpisywała się w program prowadzonych przeze mnie zajęć. Miejskie logotypy to projektowo bardzo ciekawy problem. Przed studentami stanęła zagadka: jak z chaosu wyodrębnić porządek, który musi być spójny graficznie, choćby z symbolem miasta, a więc gdańskimi lwami - mówi prof. Sławomir Witkowski.
W trakcie prac nad nowymi logotypami dla gdańskich spółek studenci analizowali, jak wyglądają podobne grafiki za granicą. Inspiracją były dla nich np. logotypy ministerstw holenderskich czy niemieckich, gdzie już dawno władze doszły do wniosku, że z wizerunkowego punktu widzenia spójny system graficzny dla państwowych czy miejskich instytucji powinien być jednym z priorytetów w budowaniu strategii marketingowej.

Logotypy wybranych spółek prawa handlowego z udziałem Gminy Miasta Gdańska. Logotypy wybranych spółek prawa handlowego z udziałem Gminy Miasta Gdańska.
Zanim grupa ok. 20 studentów przygotowała nowe wersje logotypów miejskich spółek, najpierw poddała je selekcji. Jednym z problemów było np. wypracowanie jednej koncepcji dla organizacji o krótkich i długich nazwach. Oprócz zmian graficznych, studenci zaproponowali uporządkowanie nazw miejskich instytucji, które mieszkańcom sprawiają problemy z identyfikacją czy podziałem kompetencji.

Nad całością czuwał prof. Witkowski oraz jego asystent Adam Świerżewski, prowadzący studio graficzne Świerszcze, które wcześniej dla miasta opracowało projekt i grafikę kampanii promującej Święta Bożego Narodzenia, a także współpracowało z magistratem przy konsultacjach społecznych, przygotowywało różnego rodzaju zaproszenia, reklamy prasowe czy materiały promocyjne.

Na początek miasto wsparło prace studentów kwotą 3,6 tys. zł.

- Wyszliśmy z założenia, że szkoda by było, aby nasza praca poszła na marne, dlatego zdecydowaliśmy się przedstawić jej wstępne efekty w magistracie. Prezydentowi bardzo spodobały się przedstawione projekty. Problem pojawił się, gdy koncepcja została zaprezentowana miejskim spółkom, ale o tym nie chcę i nie mogę mówić - dodaje prof. Sławomir Witkowski.
  • Jako jedne z pierwszych na unifikację logotypów miejskich instytucji zdecydowały się władze holenderskie.
  • Podobną politykę zastosowano także w Niemczech.
Miasto nie komentuje

Chcieliśmy poznać szczegóły tej koncepcji. Na etapie jej przygotowania miastu zależało jednak na dyskrecji, dlatego gdy urzędnicy dowiedzieli się, że wiemy o pomyśle, wprowadzili embargo na udzielanie informacji mediom. Urzędnicy obawiają się, że efekty pracy studentów spotkałyby się z falą komentarzy, tak jak to miało miejsce w przypadku nowego logo województwa pomorskiego. Od tamtego czasu urzędnicy chcą zminimalizować podobne ryzyko przy podejmowaniu kluczowych decyzji, odnośnie opracowań graficznych, z których ma korzystać miasto czy województwo.

Nie chcą płacić za zmiany

Na krytyczną reakcję z zewnątrz nie musiano jednak czekać, bo - jak nieoficjalnie ustaliliśmy - idea już na wstępnym etapie nie przypadła do gustu władzom części spółek. Nowe logotypy wiązałyby się ze zmianą całego oznakowania firmy na zewnątrz np. materiałów reklamowych i informacyjnych (papieru firmowego, pieczątek, służbowych samochodów etc.), czy przeprowadzenia kampanii informacyjnej. Trzeba by było przeprowadzić także mozolne uzgodnienia m.in. z punktu widzenia prawnego. Jak usłyszeliśmy od osoby zaangażowanej w realizację projektu, odgórna decyzja władz miasta sprawiłaby, że wszystkie plany reklamowo-marketingowe, które układane są z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, trzeba by było zmienić. A to wiązałoby się z dużymi kosztami.

- Nie mam wiedzy, by ktokolwiek protestował - mówi jednak Anna Zbierska, dyrektor Wydziału Promocji, Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Na tak wstępnym etapie nie chcemy komentować sprawy. Szczegóły będziemy mogli przekazać za ok. miesiąc. To wszystko, co mam do powiedzenia w tej sprawie.
Prace dwóch zespołów: ze strony miasta i uczelni, mimo to trwają. Jeszcze w marcu ma zapaść ostateczna decyzja, czy miasto zdecyduje się na wdrożenie koncepcji, co miałoby nastąpić do końca 2016 r.

Spółki prawa handlowego z udziałem Gminy Miasta Gdańska (stan na 25.02.2016 r.).

Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna Sp. z o.o.
Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o.
Biuro Inwestycji Euro Gdańsk 2012 Sp. z o.o.
Gdańska Infrastruktura Społeczna Sp. z o.o.
Gdańskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.
Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Motława" Sp. z o.o.
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o.
Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.
Gdańskie Melioracje Sp. z o.o.
Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o.
Międzynarodowe Targi Gdańskie S.A.
Hala Gdańsk-Sopot Sp. z o.o.
Saur Neptun Gdańsk S.A.
Forum Gdańsk Sp. z o.o.
Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o.
InnoBaltica sp. z o.o.
Gdańskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o.
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o.
Pomorski Fundusz Pożyczkowy Sp. z o.o.
Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze S.A.
UNIMOR RADIOCOM Sp. z o.o. (w upadłości likwidacyjnej)
Stocznia "Gdynia" S.A. (w upadłości likwidacyjnej)
INWESTPRO Sp. z o.o. (w likwidacji)

Miejsca

Opinie (91)

  • GIK to chyba zaraz ma przestać istnieć...chyba.

    • 9 0

  • Tiaaaa...

    Już jeden logotyp nam "wybrano": sławetny wykrzyknik Pągowskiego - łyżwa na gaciach...

    • 18 2

  • widziałem tą identyfikację (5)

    i jest łudząco podobna do nowego loga Politechniki Gdańskiej. Tez takie lwy kanciaste, nowoczesne na czerwonym tle.

    • 11 2

    • Logo PG jest do ... bani (3)

      Godło ewokujące uczelnię z tradycjami i bogate w symbolikę zastąpiono logotypem jak dla firmy ubezpieczeniowej (nawet wiadomo której).

      • 7 1

      • Ma swoje plusy. (2)

        Stare logo może i było eleganckie i wszyscy się do niego przyzwyczaili, ale...

        - nie dało się go sensownie zwektoryzować, ponadto trudno było o wersję w sensownej rozdzielczości i wszyscy zapamiętale robili copy/paste ze struny PG (co skutkowało pikselozą),
        - miało określoną kolorystykę, która nie do wszystkiego pasowała, a w skali szarości logo wyglądało do bani,
        - było zbyt "eklektyczne".

        Nowe jest jakie jest, ale jest neutralne, nie gryzie się z żadnym posterem czy innym drukiem.

        • 1 4

        • pewnie ci jakaś "struna" pękła i dopadła cię 'pikseloza:" logo jest dla właściciela a nie do kopiowania i z założenia nie powinno być neutralne

          • 4 1

        • Biedne te uczelnie z Ivy League

          Nie wiedzą chyba, że mają zbyt eklektyczne godła o określonej kolorystyce słabo poddające się wektoryzacji. Trzecia liga logotypów, nie ma dwóch zdań...

          • 3 0

    • zgadzam sie.

      Fakt, projekt jest do bani i za bardzo przypomina PG. Bezsensowne piksele, przypomiające "wysuszone lwy" ustawione kiedys przy Hucisku.

      • 1 0

  • (1)

    kolejne niepotrzebne wydanie kasy. Tylko żeby opłacić swoich. Co to za magistrat chyba wyciągania kasy.

    • 12 7

    • Swoich czyli studentów?

      • 0 0

  • jedyna słuszna koncepcja to

    proponuję aby cały magistrat zszedł do podziemia, należy totalnie utajnić jego pracę, pracowników, wydane decyzje administracyjne również powinny być tajne,wszystko ma być tajne
    jedynie wtedy nie będzie krytyki, bo jak wiemy krytyka jest działaniem wywrotowym powodowanym przez konspiracyjne komórki chcące obalić jedyny słuszny kierunek władzy

    • 14 4

  • Każdy z tych logotypów jest charakterystyczny i wyróżniający się - nie rozumiem po co je ujednolicać. Już poczta polska tak ujednoliciła i cudownie za grubą kasę zmieniła logo- że teraz nie wiadomo czy to poczta- czy bar pod wściekłym bykiem!!!

    • 10 3

  • 80% SKM-ek - ma skonczone 58 lat

    jak nazywa sie kierownik dzialu maszynowego bo chcialbym poznac GENIUSZA I JAKA MAGIE trzeba znac zeby te stare trupy wskrzeszac codziennie rano.

    • 10 2

  • czy ktoś się zastanowił jakie byłyby koszty implementacji zmiany identyfikacji wizualnej w tych wszystkich firmach?

    sztuka dla sztuki i kolejna możliwość przeprania kasy...
    No ale Gdańsk to miasto wielkich możliwości.
    Pytanie: kto najpierw wymyślił tę mnogość logotypów? Ktoś wie jak wygląda logotyp takich firm jak Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o.
    Pomorski Fundusz Pożyczkowy Sp. z o.o.
    Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o.?
    Ale przecież obowiązkowo mają logo? Ktoś za nie zapłacił...
    To teraz zróbmy wspólne logo...
    Sky is the limit :-)

    • 7 6

  • 3,6 tys za zlecenie

    które powinno kosztowac 10 razy tyle.
    Miasto nie tylko wciska swoim spółkom znak za który nie chca płacić, to jeszcze płacą studentom kasę jak za waciki, a nie za porządną, spójną komunikację.

    • 8 7

  • (1)

    jak widać Słupsk jest o dwa lata do przodu w tym temacie !

    • 0 3

    • o jaaa...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane