• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Krzysztof Koprowski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (ul. Miszewskiego 17) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (ul. Miszewskiego 17) - stan obecny.
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (ul. Miszewskiego 17) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (ul. Miszewskiego 17) - stan obecny.
  • Zakład Optyczny (ul. Obrońców Wybrzeża 6A) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Zakład Optyczny (ul. Obrońców Wybrzeża 6A) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Zakład Optyczny (ul. Obrońców Wybrzeża 6A) - stan obecny.
  • Perła Bałtyku (ul. Oliwska 65) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Perła Bałtyku (ul. Oliwska 65) - stan obecny.
  • Sklep plastyczny (ul. Lawendowa 8) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep plastyczny (ul. Lawendowa 8) - stan obecny.

2 kwietnia wejdą w życie pełne regulacje gdańskiej Uchwały krajobrazowej. Urzędnicy chwalą się pierwszymi realizacjami szyldów zgodnie z treścią tego dokumentu, a przedsiębiorcom, którzy jeszcze nie dostosowali się do nowych regulacji, proponują przewodnik, spotkania oraz kontakt z inicjatywą Gdańska Szkoła Szyldu. Właścicielom posesji, którzy lekceważą nowe prawo, wystawiono już wezwania do uiszczenia opłat karnych na łączną kwotę ponad 150 tys. zł.



Czy po 2 kwietnia Gdańsk wypięknieje?

Gdańska Uchwała krajobrazowa przewiduje dwuletni okres przejściowy na dostosowanie nieruchomości do nowych regulacji w zakresie reklam i szyldów.

Termin ten upływa już 2 kwietnia 2020 r. To oznacza, że po tym dniu nie będzie już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Każda reklama oraz każdy szyld musi spełniać wymagania tego dokumentu.

- Przez ostatnie dwa lata uchwała obowiązywała, lecz dotyczyła wyłącznie nowych reklam, które pojawiły się w przestrzeni po jej przyjęciu przez Radę Miasta. Wcześniej zamontowane reklamy [tj. przed 2 kwietnia 2018 r. - dop. red.] będą musiały być dostosowane lub zdemontowane do 2 kwietnia br. Co ważne, Uchwała krajobrazowa obejmuje również szyldy - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Zgodnie z treścią tzw. ustawy krajobrazowej, w oparciu o którą przygotowana została gdańska uchwała, szyld jest "tablicą reklamową lub urządzeniem reklamowym, informującym o działalności prowadzonej w nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują".

Przekładając język prawny na bardziej przystępny, szyldem jest nośnik reklamowy z nazwą firmy prowadzącej działalność (np. nazwa operatora sieci komórkowej, marki odzieżowej, nazwa własna sklepu itd.) lub informacji o rodzaju prowadzonej działalności (np. fryzjer, piekarnia, dorabianie kluczy itp.), umieszczona najczęściej na części elewacji lub w witrynie, gdzie znajduje się dany lokal handlowo-usługowy.

  • Przykłady istniejących szyldów zgodnych z Uchwałą krajobrazową.
  • Przykłady istniejących szyldów zgodnych z Uchwałą krajobrazową.
  • Przykłady istniejących szyldów zgodnych z Uchwałą krajobrazową.
  • Przykłady istniejących szyldów zgodnych z Uchwałą krajobrazową.

Maksymalnie dwa szyldy dla jednej działalności



Uchwała krajobrazowa w sposób precyzyjny reguluje zasady lokalizacji szyldów w obrębie elewacji oraz formy ich wykonania. Zgodnie z jej treścią m.in.:
  • można umieścić tylko jeden szyld równoległy oraz jeden tzw. semaforowy, zaś dodatkowe nazwy np. napojów gazowanych lub alkoholi w formie szyldów są zakazane,
  • obowiązuje całkowity zakaz wieszania banerów reklamowych,
  • szyld nie może zasłaniać elementów dekoracji budynków np. gzymsów,
  • nie można używać tablic świetlnych, które będą migotać, pulsować lub zmieniać kierunek świecenia, np. tablic LED-owych z ciągle zmieniającą się treścią.

Przesuń aby
porównać

Edukacja, spotkania i Gdańska Szkoła Szyldu



- Nasze działania koncentrują się przede wszystkim na informowaniu i edukowaniu. Wciąż bardzo wielu przedsiębiorców nie ma świadomości obowiązywania nowych reguł. W tym celu uruchomiliśmy stronę internetową, profil na Facebooku oraz wydaliśmy przewodnik po szyldach (pdf). Prowadzimy również otwarte szkolenia - najbliższe odbędzie się już w ten piątek [aby wziąć w nim udział, należy wypełnić formularz na stronie internetowej gdańskiej Uchwały krajobrazowej - dop. red.] - informuje Michał Szymański, z-ca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. Przestrzeni Publicznej.
Wspomniana Gdańska Szkoła Szyldu to, jak określają urzędnicy, projekt artystyczno-plastyczny, powierzony Fundacji Palma (dotychczas na ten cel wydano 15 tys. zł netto).

  • Cukiernia W-Z (ul. Słodowników 1) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Cukiernia W-Z (ul. Słodowników 1) - stan obecny.
  • Firanki (ul. Straganiarska 2/3) - stan obecny.
  • Firanki (ul. Straganiarska 2/3) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Kotka Cafe (ul. Stary Rynek Oliwski 19) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Kotka Cafe (ul. Stary Rynek Oliwski 19) - stan obecny.
Skupia on artystów, plastyków oraz grafików, którzy przygotowali dotychczas m.in. przykładowe możliwości metamorfozy elewacji punktów handlowo-usługowych zgodnie z zapisami uchwały.

- Przygotowaliśmy wizualizację 10 szyldów w różnych częściach Gdańska. Pięciu projektantów pracowało też nad szyldem dla sklepu Melisa [przy rondzie Guntera Grassa - dop. red.], aby pokazać, jak można w różny sposób zrealizować zapisy uchwały - dodaje Jakub Knera, wiceprezes Fundacji Palma.
  • Jakub Knera prezentuje jeden z możliwych przykładów zmiany oznakowania sklepu z ziołami.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - stan obecny.
Gdańska Szkoła Szyldu jest wciąż otwarta na współpracę z kolejnymi przedsiębiorcami oraz artystami (kontakt możliwy przez stronę internetową inicjatywy). Należy przy tym podkreślić, że przygotowane prace graficzne stanowią jedynie wstęp do opracowania technicznego np. szczegółów montażu, doboru materiałów oraz zlecenia ich produkcji, co musi sfinansować już we własnym zakresie właściciel lokalu handlowo-usługowego.

Kary finansowe na łączną kwotę ponad 150 tys. zł



Każdy, kto nie zastosuje się do regulacji Uchwały krajobrazowej, powinien liczyć się z karami finansowymi. Co ważne, kara jest nakładana na właściciela nieruchomości, a nie reklamodawców lub osoby umieszczające reklamy. To właściciel każdej nieruchomości w granicach administracyjnych Gdańska musi dostosować ją do nowych regulacji.

- W pierwszej kolejności upominamy i wzywamy do usunięcia nośnika reklamowego. Dotychczas takich wezwań wystosowaliśmy ok. 750, z czego ok. 75 proc. skończyło się usunięciem lub dostosowaniem reklamy. W przypadkach, w których upomnienia i prośby nie przynoszą pożądanych skutków, sięgamy po kary finansowe i takich postępowań [zmierzających do wymierzenia kary finansowej - dop. red.] mamy już przeszło 100. Nałożyliśmy też już 30 kar na łączną kwotę ponad 150 tys. zł - wylicza Szymański.
  • GZDiZ nalicza właścicielowi Manhattanu karę w wysokości 3,1 tys. zł dziennie za nielegalne nośniki reklamowe na elewacji.
  • GZDiZ nalicza właścicielowi Manhattanu karę w wysokości 3,1 tys. zł dziennie za nielegalne nośniki reklamowe na elewacji.
  • GZDiZ nalicza właścicielowi Manhattanu karę w wysokości 3,1 tys. zł dziennie za nielegalne nośniki reklamowe na elewacji.

Kara za reklamy na centrum handlowym - 3,1 tys. zł dziennie



Jednym z bardziej widocznych przykładów łamania zasad Uchwały krajobrazowej jest obecnie centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu.

Za umieszczenie nośników reklamowych sklepu z elektroniką GZDiZ wymierza każdego dnia opłatę karną w wysokości ok. 3,1 tys. zł. Biorąc pod uwagę, że tzw. skuteczne doręczenie pisma informującego o złamaniu zapisów uchwały nastąpiło 30 grudnia 2019 r., do momentu publikacji tego artykułu naliczona kara wynosi już ponad 86 tys. zł.

- Cały czas trwa postępowanie. Kara pieniężna będzie naliczana do czasu zdjęcia reklam - zapowiada Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej GZDiZ.
O komentarz do tej sprawy poprosiliśmy właściciela obiektu. W oświadczeniu, które otrzymaliśmy od GCH Manhattan, czytamy m.in.:

- Jest to nasz nowy najemca, który wprowadził na elewacje oznakowanie swojej marki, celem poinformowania szerokiego grona klientów o funkcjonowaniu w nowej placówce. Najemca zamontował je naturalnie za zgodą zarządcy Manhattanu, niemniej to na najemcy spoczywa obowiązek funkcjonowania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Powyższe dotyczy zarówno kwestii operacyjnych, podatkowych itd., jak i wszelkich innych w materii administracyjnej, w tym także przestrzegania przepisów lokalnych. Tym samym w tym zakresie najemca jest stroną dla miasta w tej materii.
  • Porolet (al. Grunwaldzka 203) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Porolet (al. Grunwaldzka 203) - stan obecny.
  • Sklep spożywczy Perła (ul. Obrońców Wybrzeża 2) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep spożywczy Perła (ul. Obrońców Wybrzeża 2) - stan obecny.
  • Sklep warzywa-owoce (ul. Wajdeloty 21) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep warzywa-owoce (ul. Wajdeloty 21) - stan obecny.
GCH Manhattan skarży się ponadto na niejasne zapisy uchwały, zaś "pracownicy GZDiZ nie wskazują konkretnych wytycznych ani ewentualnych przekroczeń". Ponadto zdaniem centrum handlowego GZDiZ nie odpowiada na pytania przedsiębiorców, zaś postępowanie administracyjne jest wszczynane przed upływem terminów wskazanych w pierwszych pismach.

- Odnosimy wrażenie, że uchwała w tym zakresie [tj. szyldów i oznakowaniu przedsiębiorców] jest na tyle niejednoznaczna, że dopiero sami decydenci się jej nauczą w praktyce. Niestety koszty, czas i niepotrzebne nerwy przy tej okazji ponoszą przedsiębiorcy - przekonuje biuro prasowe centrum handlowego.
Jednocześnie GCH Manhattan zapowiedziało, że będzie dążyło do uporządkowania swojej elewacji do 2 kwietnia br., a pomóc ma w tym zewnętrzne biuro architektoniczne, które już zgłosiło się do urzędników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Poradnik Szyld Gdański (pdf)


Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)


Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (358) ponad 10 zablokowanych

  • Po obejrzeniu pierwszego zdjęcia zastanawiałem się czego się czepiają (1)

    Okazało się, że to są projektowane elewacje a nie aktualne. Projekty bardzo ładne, oby zostały zrealizowane.

    • 17 5

    • opłacasz z podatkow, obnizamy czynsz i powstaja

      • 0 0

  • przychodzi sobie jakiś esteta (15)

    Przychodzi sobie jakiś esteta i mówi sklepikarzowi jak tenże sklepikarz ma reklamować swoją firmę. Jeżeli tak - to niech szanowny esteta za tą nową reklamę zapłaci, a jak się ta reklama okaże nieskuteczna (spadek obrotów), to niech pokryje ze swoich pieniędzy stratę sklepikarza.

    • 45 41

    • to to totalitarne prawo

      ktos kto nie zajmuje sie sprzedaza wie lepiej od niego jak a dac reklame?

      • 4 9

    • (8)

      Sprzedawca zna się na handlu (lub nie, jeśli ma słabe zyski), ale na reklamie ni hu hu. Polska ulica jest tego doskonałym dowodem (A Zakopianka jest przykładem prawie przekoloryzowanym).
      Więc owszem, dobrze że przychodzi esteta i mówi sklepikarzowi jak ma się reklamować.

      • 12 6

      • ale esteta ma własne, subiektywne poczucice estetyki (1)

        • 8 5

        • Na pewno lepsze od Ciebie.

          • 0 2

      • bzdura (5)

        Sklepikarz na reklamie zna się doskonale. Reklama ma być skuteczna i poprawiać jego zyski. Może to na Zakopiance jest brzydkie, ale gdyby nie działało to by tam tego nie było.

        • 6 6

        • (4)

          Owszem, działa. Gdy tamtędy jadę, chce mi się wymiotować i sr...ć jednocześnie.
          I nie pleć andronów, że sprzedawcy znają się na reklamie, bo nie byłoby tylu agencji reklamowych, to raz. Dwa, powtórzę, nasze ulica są dowodem jak sprzedawcy myślą, że się znają na reklamie

          • 2 8

          • To idz do lekarza jak ci sie chce wymiotowac (1)

            Komunisci maja to do siebie ze lubią innym mowic co jest dobre dla innych dlsczego bo sami nic nie wetwarzaja. Kup se jeden z drugim nieruchomosc ,otworz bixnes,założ firme itd ale nie bo teraz pod ta ustawę i inne ustawy uchwały podpinaja sie eko vege i inni pociotki z kregu wladzy tamtej i altualnej. Zaczyna się niewinnie ... jeden donos drugi potem kspuje inny ..itd w piecu pala, disel jechał,reklame widzialem wieszaja itd nawet okupant nie zakazywal tyle co demokratyczny urzad wszech jego mac . Specjalnie napisalem komunisci bo to tym traci

            • 5 3

            • M = Młody Korwin

              • 0 1

          • a jeśli ten esteta powie że wszystkie budynki mają być różowe to będzie ok?

            • 4 1

          • takie zera nie mające pojęcia o czymkolwiek nie powinny mieć prawa głosu, a nawet nie powinny mieć prawa jeździć tymi samymi ulicami co ja

            • 1 1

    • to jak z krytykami filmowymi czy tam teatralnymi. siedzi taki i narzeka albo wychwala film, w którym

      przez 120 minut facet jedzie na rowerze, a na koncu wjezdza do jeziora i tonie

      • 5 1

    • Dobry produkt nie potrzebuje reklamy

      • 2 2

    • Dobrze myslisz Makary - zdrowo (2)

      NY Tokio i inne miadta reklamy biznes a tu w wstecz ida . No tak jest jak sie ma koryto pod brodą . Zarob sam jeden z drugim. Biznesmeni w cudzej kieszeni

      • 3 2

      • (1)

        Reklamy w NYC porownujesz do tych z Gdanska???????
        Masz poczucie humoru ziom.

        • 2 3

        • To nie jest kwestia poczucia humoru, tylko ból d***y kogoś z branży reklamowej, że skończyła się wolna amerykanka.

          • 4 2

  • potworne zniewolenie i ograniczanie swobód (3)

    • 31 37

    • tu wlasnie widzimy te wolnosc miasta w praktyce.

      prezydenci juz widzimy co wa m w duszy gra.

      • 2 7

    • (1)

      To Reklamy ograniczają moja wolność oraz swobodę nachalnie atakując z każdej strony.

      • 4 2

      • a jak krzyczycie ze zakaz handlu w niedziele ogranicza wolnosc?

        • 2 1

  • Bardzo mi się to podoba ! (1)

    Czy w uchwale krajobrazowej jest zapis zakazujący rozwieszania reklam i banerów w trakcie kampanii wyborczych A umieszczanie ich w wyznaczonych przygotowanych miejscach. Prawo musi dotyczyć wszystkich a nie tylko wybranych

    • 49 2

    • Jest. Jest norma na plakaty wyborcze. Format, materiał i miejsca ekspozycji. Wystarczy zajrzeć do uchwały.

      • 0 0

  • Na siłę (7)

    by tylko utrudnić ludziom życie i gdzieś przeprać pieniądze. Rozumiem potrzebę estetyzacji, ale nie wymuszania na właścicielu "czyjejś" wizji jego dorobku. Bo komuś teraz to się wydaje ładniejsze. Mi np, bardzo nie podoba się wizja W-Z czy kotka cafe.
    Dla czego ktoś, komu pewnie w śródmieściu i tak jest wystarczająco ciężko się utrzymać, bo miasto robi wszystko by nowe firmy upadał, a startym było gorzej, miałby jeszcze ponosić koszty ( nie małe) za nowy szyld?

    Na dodatek te wizje ( nie każda) nijak się mające do kilkuletniej czasem kilkudziesięcioletniej historii firmy ( a bo grafikowi się zachciało idąc z nowymi trendami, po drodze za gubić font, kolor który jest integralną częścią historii danego sklepu/miejsca/firmy)
    Nowe nie zawsze znaczy lepsze.... Gdyby coca cola szła za trendami to teraz najbardziej rozpoznawalny napis na świecie byłby pisany caps lockiem w kolorze brązu...

    • 41 37

    • (2)

      Ładne może i są, ale muszą być ładne i czytelne. Logo Kotka Cafe jest mało czytelne i ma przekombinowaną czcionkę.

      • 2 7

      • dla mnie to ty masz przekombinowany nos

        wypadaloby go wyprostowac.

        • 2 1

      • Stare logo Kotki

        Stare logo Kotka Cafe ładniejsze. Nowe jest mało czytelne

        • 1 0

    • (3)

      Przecież to są propozycje, podane jako przykłady. Nie obowiązku realizować akurat tych projektów.

      • 8 3

      • nie chodzi o konkretnie te ale o fakt, ze ktoś musi zmienić szyld na taki (2)

        zgodny z czyjąś wizją czasem totalnie odchodzącą od marki

        • 7 5

        • Domyslam sie, ze jestes dobrym malarzem? (1)

          To zajmij sie tym na czym sie znasz i maluj dobrze, ale projektowanie loga zostaw tym, ktorzy sie na tym znaja, tymczasem ty uwazasz, ze jak kazdy Polak jestes swietny we wszystkim. No wiec nie, nie jestes, mass wypaczony gust estetyczy tak jak reszta naszego spoleczenstwa bo w naszych szkilach nikt nie slyszal o przedmiocie zwanym Estetyka.

          • 4 6

          • Na Starym Mieście logo Żabka w graficie??? Widziałeś szare żabki? Wytłumacz to dziecku. To jak logo Audi lub Mercedesa zrobić z kwadratów bo się nadwornym estetom kółka nie podobają.

            • 3 0

  • Co ważne, kara jest nakładana na właściciela nieruchomości, a nie reklamodawców lub osoby umieszczające reklamy. (3)

    CH Manhattan:
    Najemca zamontował je naturalnie za zgodą zarządcy Manhattanu, niemniej to na najemcy spoczywa obowiązek funkcjonowania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

    • 11 0

    • (2)

      Tam jest niezły bełkot i przerzucanie ziemniaka.
      Ale karę zapłacą, bo zyski z wywieszenia szmaty będą większe.
      A media expert to najgorszy szlam w kwestii reklam na budynkach, w radio i w tv

      • 11 0

      • ...niskie ceny - spiewa ewlina lis (1)

        • 1 0

        • Na swej stronie Urząd chwali się pozwami, oczywiście wszystkie mają status "oddalone". Powinni uchwalić, że wszyscy mężczyźni mają chodzić w kapeluszach, a kobiety w moherach. Nie będzie estetyczniej? Prawda? Idąc dalej, może chińskie lub koreańskie uniformy. Cóż za piękny widok na ulicach, wszyscy jednolici. Tylko coś ze wzrostem też trzeba by było zrobić. Może wyznaczyć godziny przebywania na dworze według wzrostu. No po prostu idylla.

          • 0 0

  • (3)

    potworne zniewolenie i ograniczanie swobód

    tu wlasnie widzimy te wolnosc miasta w praktyce.
    prezydenci juz widzimy co wa m w duszy gra.

    • 14 26

    • (2)

      Która firmę z branży reklamowej Pan reprezentuje?

      • 2 2

      • zielen .. wlasnie startujemy do przetargu i chcemy pozbyc sie konkurencji (1)

        • 0 1

        • Nie trzeba być producentem, można być też właścicielem obiektu. Takich jest tu chyba więcej. Kilka lat temu powydawaliśmy kupę kasy, na wcale nie najbrzydsze reklamy i teraz mamy je robić od nowa? Tu podawane są przejaskrawione przykłady, ale wiele jest ładnych szyldów, które obecnie nie będą spełniały czyichś norm, bo za długie, za krótkie, za małe za duże, za kolorowe, za szare. Są reklamy znanych firm, do których się przyzwyczailiśmy i też będą musiały być zmienione, bo ktoś miał taką fantazję. To wylewanie dziecka z kąpielą.

          • 1 0

  • Gdyby coca cola szła za trendami to teraz najbardziej rozpoznawalny napis na świecie byłby pisany caps lockiem w kolorze (4)

    Na siłę
    by tylko utrudnić ludziom życie i gdzieś przeprać pieniądze. Rozumiem potrzebę estetyzacji, ale nie wymuszania na właścicielu "czyjejś" wizji jego dorobku. Bo komuś teraz to się wydaje ładniejsze. Mi np, bardzo nie podoba się wizja W-Z czy kotka cafe.
    Dla czego ktoś, komu pewnie w śródmieściu i tak jest wystarczająco ciężko się utrzymać, bo miasto robi wszystko by nowe firmy upadał, a startym było gorzej, miałby jeszcze ponosić koszty ( nie małe) za nowy szyld?

    Na dodatek te wizje ( nie każda) nijak się mające do kilkuletniej czasem kilkudziesięcioletniej historii firmy ( a bo grafikowi się zachciało idąc z nowymi trendami, po drodze za gubić font, kolor który jest integralną częścią historii danego sklepu/miejsca/firmy)
    Nowe nie zawsze znaczy lepsze....

    • 10 20

    • (1)

      Kojarzysz neonowe szyldy z Grunwaldzkiej, czy jesteś za młoda(y)? Nie był to caps lock, a było estetycznie, mimo że niektóre z nich miały fantazyjne kształty.
      Dodaj do tego kasetonozę okraszoną szmatą pcv tu i ówdzie i zapomnij o czytelności.
      Dodatkowo, spójrz na zdjęcie domu rzemieślnika we Wrzeszczu. Sklep monopolowy ma 4 identyczne kasetony Tyskiego. Po co? Jeden to za mało? Pijani i tak widzą podwójnie, a trzeźwym wystarczy jeden napis, żeby zrozumieć, że nie ma tam Żywca.

      • 8 4

      • a ty kojarzysz niezgodne z obecna uchwala reklamy na budynku Żak. od ul Grunwaldzkiej

        • 1 0

    • Co to znaczy (1)

      pisać capslockiem?

      • 1 3

      • z wlaczonym. wielkimi literami

        • 0 0

  • I wez cos tu teraz znajdz w miescie (3)

    jak wymyslaja jakies pseudo estetyczne bzdety

    • 12 15

    • (2)

      Wejherowo zaprasza

      • 2 2

      • jak pani zmądrzeje i przestanie wypisywać brednie (1)

        • 1 1

        • Po co reklamy. Będzie wystarczało zadzwonić do Urzędu i zapytać gdzie sklep się mieści, w jakich godzinach otwarty, jaki ma asortyment i w jakich cenach.

          • 1 0

  • pieniądze z kar idą na ochronę i konserwację rydwanu.

    • 19 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane