• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański Klub Biznesu przeciwny połączeniu RG i PKN Orlen

PiF
1 marca 2002 (artykuł sprzed 22 lat) 
W trosce o rafinerię

Zaniepokojenie przedłużającą się prywatyzacją Rafinerii Gdańskiej i ewentualnymi planami połączenia jej z PKN Orlen wyrazili przedsiębiorcy skupieni w Gdańskim Klubie Biznesu. Apelują o jak najszybsze zakończenie negocjacji z inwestorami i wybór takiego, który zagwarantuje rozwój firmy.

- W chwili obecnej druga próba prywatyzacji Rafinerii Gdańskiej (wybór inwestora strategicznego), wydaje się być zawieszona w próżni. Od ponad 9 miesięcy oczekiwane jest, jak dotąd bezskutecznie, potwierdzenie wiarygodności i zabezpieczenia finansowego wybranego partnera. To chyba zbyt długo. Czas na rozstrzygające decyzje - czytamy w oświadczeniu Gdańskiego Klubu Biznesu.

Przedsiębiorcy skupieni w Klubie podkreślają, że skuteczna prywatyzacja RG, z zachowaniem jej gdańskiej tożsamości, leży w interesie nie tylko samej spółki, ale Pomorza. Jest to bowiem największy zakład regionu.

Ostatnio Maciej Gierej, prezes Nafty Polskiej, która posiada 75 proc. akcji RG, zapowiedział, że do 10 marca zapaść ma decyzja o sprzedaży akcji. Obecnie trwają rozmowy z brytyjskim konsorcjum Rotch Energy i węgierskim koncernem paliwowym MOL.

Niepokój GKB wzbudzają także pomysły włączenia RG do PKN Orlen w przypadku niepowodzenia prywatyzacji. Zdaniem Klubu gdańskiemu zakładowi potrzebny jest silny inwestor branżowy, pomysł połączenia jest gorszym z możliwych dla firmy scenariuszy. Zwłaszcza, że nabyciem akcji zainteresowane są dwie firmy zagraniczne.

- Należy zauważyć, że jeżeli każdej firmie zainteresowanej uczestniczeniem w prywatyzacji gdańskiej spółki stawia się warunki dotyczące inwestycji w Rafinerii, tym samym wymogom powinien sprostać PKN Orlen - czytamy w oświadczeniu GKB.

Zdaniem przedsiębiorców, efektem opóźniania procesu prywatyzacji jest obniżenie rentowności RG za rok 2001. Zaniepokojenie budzi także los planowanych inwestycji. Rodzi to obawy i napięcia wśród pracowników.
Zysk netto RG spadł bowiem ze 182 mln zł w roku 2000 do zaledwie 5,4 mln zł w roku ubiegłym.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (18)

  • ceny

    mam to w d**** kto się z kim połączy albo kto będzie prezesem. Grunt aby nie istniała idiotyczna sytuacja jak obecnie: że im dalej od od Gdańska tym ceny na stacjach RG są niższe.

    • 0 0

  • rafineria

    jesli pomysly lewicy o polaczeniu orlenu z rg dojdzie do skutku jest po gdansku,podatki beda szly do plocka to plock bedzie decydowal ile gdansk dostanie i na co to dramat,takie glupie pomysly ma SLD,hala,ktora miala powstac w gdansku prawdopodobnie,juz jest po niej,LODZ p.millera wyrazila chec budowy tej hali,pamietajcie to sa pomysly SLD

    • 0 0

  • Zgadzam się z Sajmonem ...

    Trochę podróżuję po Polsce i to jest paranoja, aby paliwo E 95 w stacjach Rafinerii Gdańskiej kosztowało np. w Bydgoszczy 2.73, natomiast w Gdańsku 3.09.
    Gdy wyruszam w trasę nigdy nie tankuję w Trójmieście ...

    • 0 0

  • rafineria

    cena paliwa na stacji zalezy od stacji a nie od rafineri w,kazdym duzym miescie sa podobne ceny ale juz na peryferiach miasta lub w t.z trasie sa ceny duzo mniejsze,wniosek jest prosty ,stacje wiedza,ze kierowca i tak bedzie tankowal w miescie bo mu sie nie oplaca jechac za miasto

    • 0 0

  • ?????????

    co to za jeden ten Gdański Klub Biznesu??
    koledzy byłego posła Kolasińskiego??
    a może Bagsika?? albo eks senatora Gawronika??

    • 0 0

  • kiedyś już pisałem że nie można mieć tego jak Sajmon T. w D.
    przypone moje argumenty:
    1. Kto z nas nie chciałby kupować tanie paliwo - to oczywiste że każdy. Każdy z nas woli płacić mniej niż więcej.
    2. Ale nie zapominajmy że cena paliwa to głównie podatki i akcyza. Zgoda że w Gdańsku benzyna jest droga ale droga jest też na stacjach Shella, BP, Statoil. A to oni ustalają cenę dla nas.
    3. Cenę hurtową czyli dla stacji kształtuje przede wszystkim PKN który w ~75 -80% kontroluje rynek hurtowy.
    5. Benzyna droga jest w dużych miastach, a tania z dala od nich - stąd wrażenie że jak wyjeżdżamy z Gdańska to cena benzyny tanieje w miarę oddalania się od miasta.
    6. Niezależnie od tego ile płacimy i będziemy płacić za benzynę dla regionu jest to bardzo ważne aby utrzymać siedzibę RG w Gdańsku!!!
    7. RG to źródło główne dochodów naszego regionu. W 2000 r. zapłaciła TUTAJ podatek dochodowy w wysokości 87 mln zł. Następne przedsiębiorstwo z regionu to Polpharma – 23 mln czyli 4 razy mniej!! A z 3miasta Hestia 11mln – 8 razy mniej.
    8. Miedzy RG a innymi przedsiębiorstwami z Pomorza jest olbrzymia przepaść.
    9. Utrata RG jest równa pod względem wpływu na gospodarkę Pomorza utracie tysięcy małych przedsiębiorstw.
    10. Prywatyzacja RG czyli jej sprzedaż jest konieczna i nieunikniona – dojdzie do niej tak czy inaczej.
    11. Konsorcjum Rotch Energy daje zdecydowanie większe gwarancje utrzymania jej w regionie niż MOL.
    12. Jeśli połączy się RG z PKN Orlen, to wtedy napewno będzie praktycznie monopolistą na rynku paliw.
    13. Zatem nawet jeśli ktoś ma prywatyzację w „d...” to i tak ma ona dla niego znaczenie.
    14. Może na tym stracić region a zatem my jego mieszkańcy – będziemy mieszkać w biednym regionie, który stopniowo będzie się ulegał dalszej marginalizacji.
    15. Jeśli kupi go PKN albo MOL to benzyna będzie na pewno jeszcze droższa.
    16. Czyli jeśli ktoś mówi że go to nie obchodzi to albo nie rozumie mechanizmów gospodarki albo nie obchodzi go jego własny los.

    • 0 0

  • ty Marcin

    ..ale zalewasz:)))

    • 0 0

  • nie i tak

    Nie zgadzam sie z toba co do ceny paliwa, ze w kazdym duzym miescie jest drogo. Czytalem ostatnio jakies zestawienie z ktorego wynikalo, ze srednia cena paliwa w Warszawie jest o 2 gr tansza niz w Gdansku. Takze Katowice i okolice nie sa male, a cena paliwa jest tam jak w jakies wiosce na Kaszubach - z 20 gr taniej niz w Gdansku. Z tego wniosek ze w Gdansku jest po prostu abstrakcyjnie drogo.
    Co do prywatyzacji to jak najbardziej masz racje. Ostatnio ogladalem przygotowania w Plocku do jakies olimpiady mlodziezowej - stadiony, hale, baseny wszystko na najwyzszym poziomie. Glowny sponsor oczywiscie Petrochemia. Jezeli wchlonie Rafinerie to Plock bedzie mogl sobie pewnie wybudowac taka hale jak miala byc w Gdansku nawet bez dotacji z Warszawy.

    • 0 0

  • Do Marcina K.

    Dlaczego wyciąłeś argument nr 4 o cenie paliwa ??
    Skoro jeździsz trochę po kraju, to chyba wiesz jakie są ceny paliwa. Chyba, że jeździsz samochodem służbowym (z napisem Rafineria Gdańska), to wtedy nie ma to dla Ciebie znaczenia.
    Ceny paliwa ze stacji Rafineria Gdańska są najdroższe w Trójmieście. Dlaczego w innych miastach (nie na trasie !!!) paliwo z tej samej stacji przywożone cysternami z Trójmiasta jest tańsze ??

    • 0 0

  • do Marcina K.

    Nadinterpretowałeś moją wypowiedź doszukując się w niej mojego podejścia do prywatyzacji i nie wiadomo czego jeszcze. Mnie, tak jak innych przeciętnych użytkowników aut, interesuje jedno - niskie ceny. Sądzę, że gdyby jakaś ze stacji trójmiejskich jakiegokolwiek poważneijszego koncernu obniżyła ceny np o 30 groszy - inni poszliby tym śladem. W chwili obecnej mam wrażenie że przedstawiciele takich koncernów na woj. pomorskie porozumieli się i łupią nas niemiłosiernie.

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane