• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce nowe autobusy, ale już nie gazowo-elektryczne

Patryk Szczerba
26 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Miasto prawdopodobnie już nie zorganizuje kolejnego przetargu na zakup autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych. Miasto prawdopodobnie już nie zorganizuje kolejnego przetargu na zakup autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych.

Trzy razy nie udało się rozstrzygnąć przetargu na zakup 10 autobusów gazowo-elektrycznych dla Gdyni wartych 16 mln zł. Kolejnych podejść może nie być. Miasto chce otrzymać innego rodzaju autobusy. Na to musi zgodzić się rząd hiszpański, wykładający za pośrednictwem polskiego Ministerstwa Środowiska środki na zakup pojazdów.



Czy ministerstwu uda się przekonać rząd hiszpański, by zmienił warunki dotyczące technologii autobusów?

Nie było dla nikogo tajemnicą, że połączenie napędu gazowego z elektrycznym to technologia bardzo rzadka także w Europie. Jest zarazem ekologiczna i dodatkowo promowana przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. europejski program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje wciąż w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Do wydania było 80 mln zł na zakup nowych pojazdów.

W Częstochowie narzekają

To spora kwota, więc był też haczyk, o czym pisaliśmy rok temu. Pieniądze trafiły do Polski po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd hiszpański zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał prototypową hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.

Mimo tej wiedzy, w kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta, w tym Gdynia, która w wyścigu znalazła się w czołowej dwójce. 66 mln zł utrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

Jak donosiły lokalne media, z hybrydami od początku były problemy, pojazdy potrafiły się zapalić w trakcie jazdy. W marcu doszło do awarii, z powodu której wycofano wszystkie kursujące pojazdy. Producent został zobligowany do bieżącego usuwania usterek. Do teraz w nieoficjalnych rozmowach odpowiedzialni za transport publiczny w Częstochowie nie ukrywają, że cała inwestycja okazała się klapą. Kłopotów z pojazdami z napędem hybrydowym nadal nie brakuje.

Gdynia zachowawczo

Gdynia takich problemów nie miała, bo żaden pojazd z napędem nie wyjechał na ulice. Do ogłoszonego przez miejską spółkę - Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej - trzeciego przetargu, podobnie jak do poprzednich dwóch, nikt się bowiem nie zgłosił. Powodem były surowe kryteria. Autobusy miały być zupełnie nowe i wyprodukowane w 2017 roku, a producent miał posiadać wyniki testów ich zachowania w ruchu miejskim.

Tata Hispano CNG Hybrid. Jedna z gazowo-elektrycznych hybryd jeżdżąca po ulicach Hiszpanii Tata Hispano CNG Hybrid. Jedna z gazowo-elektrycznych hybryd jeżdżąca po ulicach Hiszpanii
Zachowawczej postawie miasta nie dziwią się eksperci z branży komunikacyjnej. Obserwacja Częstochowy pokazuje bowiem, że ryzyko nietrafionych zakupów jest duże. Poza tym ciężko przewidzieć, jak za parę lat będzie wyglądała eksploatacja autobusów tego typu i jak się przełoży na całkowity koszt zakupu.

W związku z tym, coraz więcej wskazuje na to, że pieniądze przeznaczone na ten cel mogą ostatecznie przepaść, chyba że uda się zmienić technologię, np. na hybrydę z silnikiem diesla. Rozliczenie środków musi nastąpić do końca 2017 roku.

Dobrym rozwiązaniem na pewno nie jest bierna postawa. Przykłady z Estonii i Litwy, będących w takiej samej sytuacji pokazały, że samorządy razem z operatorami mogą skutecznie wpływać na rządzących, by ci działali w ich interesie na europejskim forum.

Naciski przez ministerstwo

Miasto z takim wnioskiem wystąpiło po tym, gdy nie udało się rozstrzygnąć trzeciego przetargu.

- Czekamy na efekt rozmów Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z przedstawicielami rządu hiszpańskiego. Tak naprawdę możemy się im przyglądać i liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
O to, jak postępują negocjacje, zapytaliśmy urzędników z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dostaliśmy zdawkową odpowiedź.

- Obecnie trwają rozmowy w trybie roboczym między stronami umowy - Ministerstwem Środowiska oraz przedstawicielami rządu Hiszpanii. Nie podjęto jeszcze żadnych ostatecznych decyzji odnośnie działań zarówno w zakresie realizacji inwestycji przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni, jak również w zakresie zmiany technologii - wyjaśnia Donata Bieniecka-Popardowska, główny specjalista z Wydziału Komunikacji Społecznej NFOŚ.

Miejsca

Opinie (218) 2 zablokowane

  • "czego chcesz od nas, Panie". Może tak lepiej, nie tak kolokwialnie.

    • 0 1

  • nasza Gdynia... nie da się...

    • 4 0

  • jedyna słuszna partia gada, że tylko wungiel

    może autobusy na węgiel ?
    powrót do XIX wieku

    • 3 0

  • Autobusy czerwone

    Do wlodarzy mojego miasta mam prosbe.Przemalujcie ,prosze ,te nijakiego (wiem ,wiem,morze,piasek)koloru trolejbusy na piekny czerwony ,najbardziej widoczny nie tylko ze wzgl.bezpieczenstwa ale tez dla osob niedowidzacych.Czerwone sa w stolicach swiata a bialo niebieskie ,tak tak w Korei ......Polnocnej.

    • 4 3

  • Mają prawożmieniać zdanie...

    Kasę publiczną trzeba wydawać rozważnie...

    • 0 0

  • Popierwsze Unia europejska rekomenduje wycofanie wszystkich autobusów Diesla z miast bo są najbardziej szkodliwe!! (2)

    Niema mowy by kto kol wiek zgodził sie na takie rozwiązanie!!!Autor najwyraźniej niema o tym pojęcia! Gaz i prąd jest przyszłością dla silników wszystkich nie tylko komunikacji miejskiej! Problemy są polscy dostawcy i producenci dla których ta technologia jest zbyt nowoczesna i nie potrafią jej sprostać!! To maja byc Autobusy ekologiczne i niema mowy by kto kolwiek zgodził sie je zastąpic autobusami zatruwającymi miasto!!

    • 1 5

    • przecież Polscy producenci autobusów produkują zarówno trolejbusy jak i autobusy na gaz więc czemu kłamiesz unijny propagandzisto?

      • 0 0

    • Ale gaz typu LPG czy CNG nie jest ze źródeł odnawialnych.A takie konstrukcje głównie proponuje się jako paliwo do autobusów na gaz. Więc to nie jest ekologiczne rozwiązanie. Jak już, to lepiej olej roślinny stosować.

      • 0 0

  • a dlaczego - skoro produkuja Hiszpanie, ta firma nie staneła do przetargu? (2)

    jakies bariery by tylko polska firma wygrała? (które nie jest w stanie jak widac wyprodukowac takiego pojazdu)

    jaka jest szansa ze te pieniądze przepadną? moze wpiszemyu w przetarg 'złote klamki'?

    • 0 1

    • (1)

      Nie no, litosci... Przetargi sa zawsze ustawiane. Po prostu pomijaja w tym wypadku te blazenade i z punktu ida do celu. Zwyczajnie nie chca tracic czasu na bzdury.

      • 0 0

      • niezbyt cię rozumiem... czy przypadkliem po paru latach i braku rostrzygnięcia przetargi oraz mozliwości utraty dofinansowania (były o tym juz artykuły) , to jest jakies póście do celu

        nie wiem co piłes, ale chyba dobrze ci nie robi jednak

        • 0 0

  • Prosze poloniste o wyjasnienie:

    Gdynia chce - kogo, co? - nowe autobusy

    czy

    Gdynia chce - kogo, czego? - nowych autobusow.

    Wiem, ze to poziom szkoly podstawowej, ale wydaje mi sie ze powinno0 byc - 'Gdynia chce nowych autobusow'

    • 3 0

  • W Polsce nie można coś takiego zrobić?

    • 1 0

  • Socjalizm (2)

    Socjalizm jest to ustrój w którym bohatersko rozwiązuje się problemy nie znane w żadnym innym ustroju.

    • 3 1

    • To jest kapitalizm, mlotku.

      • 1 1

    • a gdzie ty w "Polsce" masz socjalizm? tu jest kapitalizm i to w wydaniu rodem z XIX wiecznej kolonii

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane