• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce ograniczyć hałas "cichym" asfaltem

Michał Sielski
4 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Hałas w Gdyni można zmniejszyć poprzez inwestycje w ułatwienia dla transportu zbiorowego i rowerowego oraz ograniczenia ruchu samochodów - twierdzą twórcy mapy akustycznej. Czy urzędnicy ich posłuchają? Hałas w Gdyni można zmniejszyć poprzez inwestycje w ułatwienia dla transportu zbiorowego i rowerowego oraz ograniczenia ruchu samochodów - twierdzą twórcy mapy akustycznej. Czy urzędnicy ich posłuchają?

Władze Gdyni chcą ograniczyć hałas w mieście, poprzez stosowanie tzw. cichego asfaltu. Według przeprowadzonych badań, najbardziej przyczynia się do jego powstawania ruch samochodowy. Pomóc w zniwelowaniu hałasu mają także zakupy nowego taboru komunikacji miejskiej.



Przeszkadza ci hałas w Trójmieście?

Mapa akustyczna istnieje w Gdyni od lat. Przy każdej aktualizacji okazuje się jednak, że normy nadal są przekraczane.

- W większości przypadków przekroczenia norm hałasu są rzędu 5-10 dB. To wprawdzie zauważalne, ale na pewno nie dramatycznie grożące zdrowiu - przekonuje Andrzej Bień, radny Gdyni. - W przypadku hałasu przemysłowego, uciążliwość się zmniejsza. Rosną za to parametry wynikające z ruchu samochodowego i kolejowego - dodaje.

Największy hałas przy dużych drogach



Z najnowszych opracowań wynika, że największym problemem jest hałas generowany przez obwodnicę. To jednak droga zarządzana przez GDDKiA, która sukcesywnie - choć niespiesznie - montuje kolejne ekrany dźwiękochłonne na wysokości gdyńskich osiedli.

Tuż za nią plasuje się al. Zwycięstwa, czyli główna arteria Gdyni. Przechodzi jednak przez środek miasta, więc tu ekranów nikt nie zamontuje. Są za to inne sposoby. Jakie?

Recepta? Cichy asfalt i nowe autobusy



- Przed nami np. naprawa jezdni, czyli wymiana asfaltu na jezdnie z nawierzchnią cichą. Druga sprawa to zakup nowego taboru komunikacji publicznej, który także będzie emitował mniej hałasu - wylicza Andrzej Bień.
O cichym asfalcie władze Gdyni mówiły już w 2014 roku. To nawierzchnia bitumiczna, która ma bardziej porowatą strukturę, tłumiącą hałas powstający w wyniku obracania się po nim kół samochodów. Szacuje się, że może go ograniczyć o ok. 30 proc. Kiedy i gdzie się go doczekamy? Wciąż nie wiadomo, bo plany nie są sprecyzowane.

Ścieżki rowerowe i strefy uspokojonego ruchu



Jakie jeszcze plany na lata 2018-2022 powinna mieć Gdynia, by zrealizować program ochrony przed hałasem? W opracowaniu czytamy:

"Promowanie komunikacji publicznej przez rozwój buspasów, zakup autobusów i trolejbusów elektrycznych i wodorowych, uspokajanie ruchu (poprzez rozwój stref "Tempo 30"), tworzenie spójnego systemu ścieżek rowerowych czy wreszcie realizowanie inwestycji drogowych (zarówno przez Miasto Gdynia, jak i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o/Gdańsk) doprowadzi do zamierzonego efektu w postaci upłynnienia lub ograniczenia ruchu, a w konsekwencji do ograniczenia emisji hałasu do środowiska."

Opinie (274) 4 zablokowane

  • Szczurek jak zwykle tylko chce.
    Nie da się.
    Weźmy farbę i zróbmy strefę 30. Będzie ciszej. Tak tylko doraźnie na 20 lat

    • 33 2

  • A kiedy powstanie obiecane lodowisko ? Mistrzowie w obiecywaniu. (2)

    • 26 3

    • To już istny kabaret.

      • 6 1

    • Kolejna kiełbasa wyborcza.

      • 4 0

  • Kiedyś w górnym Sopocie była cisza. Obecnie słychać auta jadące po obwodnicy...

    • 15 7

  • cichy asfald

    czyli będą same ścieżki rowerowe

    • 23 1

  • faktycznie. Na lotnisku cichutko a podobno jest

    • 33 2

  • nowe autobusy hahahah (1)

    o przetargu to można by książkę napisać ale wystarczy zobaczyć co się dzieje w PKA Gdynia. prezesa żurka prawie nie ma ale za to jest prokurent z córką. spółka schodzi na psy a szkoda.

    • 21 3

    • prezes swój człowiek. Oceniany za lojalność a nie tam merytoryczna pracę.

      Jak się nie podoba to można taxi lub uberem

      • 7 0

  • Milion pomysłów (1)

    Zero realizacji.

    • 25 3

    • "Gdynia chce"

      "(...) nie wiadomo jednak, kiedy to się stanie"

      • 7 0

  • Dziury!!!!!!!!! (1)

    Ależ ten program już został wdrożony przez zaniechanie łatania nawierzchni jezdni w całym mieście.
    Skutkuje to zwalnianiem pojazdów na takiej nawierzchni z obawy o zawieszenie samochodu, a za tym i ograniczeniem hałasu. No chyba, że w wyrwę wpada TIR. Genialne rozwiązanie dla miasta a same korzyści bez wkładu finansowego.

    • 23 3

    • Tzw. Program Dziura Plus

      • 11 1

  • ???

    Co za pomysly? Naprawcie moze najpierw dziury zwyklym asfaltem zeby sie jezdzilo przyzwoicie.

    • 28 1

  • Nocny hałas z przedszkola przy Kwiatkowskiej. (2)

    Kilka miesięcy temu otwarto nowe przedszkole na Sokółce - przy ul. Kwiatkowskiej. Problem w tym, że przedszkole to ma dziwaczny system wentylacji, który pracuje bardzo głośno. Szum urządzeń wentylacyjnych słychać w dzień, pomimo szumu tła nawet z dość dużej odległości. W nocy zaś szum ten jest dominującym dźwiękiem w pobliskich blokach przy Kamrowskiego i Staniszewskiego. To kuriozalne, by całą noc (gdzie w tym budynku nie ma nocą żywej duszy) jakieś turbiny na dachu generowały hałas słyszalny w mieszkaniach bloków oddalonych o 100 i więcej metrów. Wystarczy otworzyć okno w nocy, by mieć w domu szumiący a czasem dudniący dźwięk. Czy to jest normalne? To dzielnica sypialna, anie przemysłowa, żeby fabryka szumiała pod oknami. Co dziwniejszy, każdy z bloków ma wentylację mechaniczną, której nie słychać - dlaczego w tym przypadku nie zrobiono tego prawidłowo??

    • 18 3

    • Moze nie potrafia okien otworzyć. To.sie zdarza, ale pijanym.....

      • 5 0

    • jak nic kopalnia kryptowaluty tam jest

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane